A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Arról még lehet vitatkozni, hogy nagy erőfeszítésekkel kihozhatnak-e nyereségesre egy olimpiát, de milliárdokat költeni egy olimpiai pályázatra, majd veszíteni a közpénz soha meg nem térülésének legbiztosabb módja. Újabban lasszóval kell fogni a városokat, amelyek hajlandóak lennének végigmenni a jelentkezési procedúrán, így aztán óriási blamától mentette meg magát a NOB, amikor bejelentette, hogy Brisbane-nel tárgyal a 2032-es olimpia megrendezéséről.
A hivatalos indoklás szerint más jelentkezőknek akart megspórolni pénzt a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, amikor kijelölte, hogy Brisbane-nel szeretne tárgyalni a 2032-es olimpia megrendezéséről, a valóságban azonban legalább ennyire fontos érv lehetett, hogy egy újabb leégéstől mentsék meg magukat. Újabban ugyanis egy olimpiának helyszínt találni egyre nagyobb kihívás, annyi helyen söpri el a népharag a jelentkezési terveket. A játékok megrendezése nagyon rövid idő alatt vált a presztízs csúcspontjából rendkívül népszerűtlenné.
Meglepte a MOB-ot, hogy az ausztráloknak adnák a 2032-es olimpiát
Foglalkoztatja a Magyar Olimpiai Bizottságot a 2032-es olimpiai pályázat, testület is létrejött a kérdés vizsgálatára. Úgy tűnik azonban, hogy Ausztrália előz.
A növekvő népszerűtlenség legfontosabb oka természetesen a pénz: a nyári olimpiák költségvetése 2004-ben, a télieké 2010-ben lépte át az 5 milliárd dolláros határt, azóta pedig 10 milliárd fölött van, de a közpénzekkel való felelős gazdálkodásra kevésbé fogékony Oroszország 2014-ben 51, Kína pedig 2008-ban 44 milliárd dollárból hozta ki a maga olimpiáját. Nyári olimpia utoljára 1996-ban volt nyereséges, már ha azoknak a szakértőknek adunk igazat, akik szerint a 2008-as pekingi nyereségről szóló jelentést erősen kozmetikázta a kínai kormány, a görög pénzügyi válságban pedig komoly szerepe volt az olimpiára elszórt legalább 9 milliárd dollárnyi pénznek.
Ennél is nagyobb baj az, hogy már a jelentkezés is rengeteg pénzbe kerül, pedig ott még csak garancia sincs arra, hogy a végső győzelem után lehetne küzdeni a profitért.
A budapesti olimpiai pályázatra például a legóvatosabb becslések szerint is 16 milliárd forint közpénzt költöttek el, és akkor nagyvonalúan nem számoltuk ide azt a 16,5 milliárdot, amiért az állam az atlétikai stadion területét birtokló céget megvette. Vagyis nagyon egyszerűen: az ellenzők szerint egy olimpiai pályázat beadása nagyjából annyi anyagi haszonnal kecsegtet, mint ha ugyanennyi készpénzt nyilvánosan felgyújtanának, csak az sokkal látványosabb volna.
Erre szokták az olimpiát pártolók azt felhozni ellenérvként, hogy egy sor olyan infrastrukturális beruházást hoz az olimpia, amely hosszú távon jót tesz a városnak és az országnak. Csakhogy a tapasztalat azt mutatja, hogy a nagyvárosokra egyszerre rázúduló tízezer sportoló, legalább ugyanennyi stábtag, a média, és több százezer szurkoló kiszolgálása miatt annyira ki kell bővíteni az infrastruktúrát, hogy annak csak egy kis részét lehet utólag kihasználni.
A rendezés pártolóinak másik fő érve néhány kivétellel igaz: a turisták számát évekig valóban megnöveli egy olimpia. És az is egészen biztos, hogy szinte semmi más nincs, amivel ennyire hatékonyan lehetne a világ figyelmét egy városra irányítani két és fél héten át. Azért, hogy a pozitívumokat ne nullázhassa le az óriási költség, a NOB azt gondolta ki, hogy olyan város kapja meg az olimpiát, ahol csak kevés új beruházásra van szükség. Ennek a sikerét igazán Párizs és Los Angeles olimpiája után lehet majd megítélni – az mindenesetre rossz előjel, hogy a tokiói szervezők hiába ígértek 7,3 milliárd dolláros költségvetést, mostanra ennek nagyjából a négyszeresénél tartanak. De ha ezt sikerülne valahogy kiküszöbölni, akkor is megmaradna a jelentkezés drágasága, ezért jött az ötlet, hogy egy kiemelt várossal folytatnának tárgyalást.
A kötött idő miatt lesz még drágább |
Közgazdászok sora figyelte meg azt, hogy a sportesemények gyakran annál is nagyobbat drágulnak a pályázat és a megvalósítás között, mint más nagy beruházások. Ennek a magyarázata logikus: mivel a határidő ebben az esetben szent és sérthetetlen (persze leszámítva egy olyan járvány miatti halasztást, mint a 2020 helyett 2021-es olimpiánál), inkább fizetnek, ha többletköltség keletkezik, csak nehogy csúszás legyen. |
Hogyan tovább?
Több lehetőség is áll a döntéshozók előtt, de mindegyikhez nagy változás kellene. A legvalószínűbb forgatókönyvnek ezek tűnnek:
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
A sikeres cégfelvásárlás alapja az előre megtervezett finanszírozási háttér. Milyen szempontokat szükséges feltétlenül szem előtt tartani ennek során.
Július 1. fontos határidő a megváltozott a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerének (TEÁOR) változása miatt.
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
Tovább aprítja az egykori akadémiai kutatóhálózatot a kormányzat.
A dollárral szemben kétéves csúcsot is döntöttünk.
Egymilliós ruhát és nyolcmilliós táskát vélt felfedezni.