szerző:
Tetszett a cikk?

Látványos fordulat közeleg: az európai zöldtechnológia reménysége, a svéd Northvolt komoly nehézségekkel küzd. Technikai problémák, elektromos járművek iránti lanyhuló kereslet, valamint Kína hatalmas dominanciája fenyegeti az európai akkumulátorgyártó jövőjét.

Lemondott Európa legnagyobb akkumulátorgyára, a svéd Northvolt Ett (a szó svédül egyet jelent) vezérigazgatója, Mark Duchesne, a Northvolt súlyos pénzügyi gondjai miatt, majd a vállalat pénteken 200 millió eurós hitelekből és előrendelésekből álló áthidaló finanszírozásról kezdett tárgyalásokat befektetőkkel és hitelezőkkel. A finanszírozási problémák a gyárban a termelés ideiglenes felfüggesztéséhez, valamint svédországi alkalmazottainak 25 százalékos leépítéséhez vezettek. A stockholmi székhelyű Northvolt legfrissebb beszámolója szerint a leépítések mintegy 1600 munkavállalót érintenek.

Az iparág visszaesése és a költségcsökkentés következménye, hogy le kellett állítani a tervezett jelentős bővítéseket is, ami egy leányvállalata, a Northvolt Ett Expansion csődjét okozta. A Northvolt Ett Expansionnek nincsenek közvetlen alkalmazottai, és az észak-svédországi Northvolt Ett gigagyár bővítésének irányítására hozták létre, amely további 30 gigawattóra (GWh) éves cellagyártási kapacitást biztosított volna.

Northvolt úgy döntött, hogy a leépítésekkel egyidejűleg

erőforrásait a nagyüzemi cellagyártás felgyorsítására összpontosítja a Northvolt Ett üzemben.

A pénzügyi gondokat közvetlenül az okozhatta, hogy a BMW német autógyártó júniusban lemondta akkumulátorcellák beszerzésére Northvolttal kötött kétmilliárd eurós megrendelését, mert a svéd akkumulátorgyártó nem tudta határidőre teljesíteni a BMW-vel 2020-ban kötött hosszú távú, akkumulátorcellákra vonatkozó szállítási szerződést. A Northvoltnak gondjai vannak az ipari sorozatgyártás felfuttatásával, és két év késésben vannak. A svéd akkumulátorgyártónak négyszögletes cellákat kellett volna gyártania a BMW i4-hez, i7-hez és iX-hez, azonban a megrendelés lemondása miatt most a koreai Samsung SDI lépett a helyébe.

A bajba került cég a hírek szerint nem szakít teljesen a német autógyártóval: azokat a következő generációs akkumulátorcellákat, amelyekre a BMW-nek a Debrecenben is készülő Vision Neue Klasse autóihoz lesz szüksége, továbbra is részben tőlük veszik majd. Ezek többségét Svédországban gyártanák, 100 százalékban megújuló, szél- és vízenergiából származó energiával.

A BMW-vel keletkezett megrendelési problémáknak azonban mélyebbre nyúló gyökerei vannak az európai akkumulátorgyártásban.

northvolt.com

Nagy remények

Az európai elektromos autóipar egyik kulcsszereplőjének számító Northvolt 2015-ben indult, volt Tesla-vezetők alapították, hogy Skellefteåban, Svédország északi részén tiszta energiával üzemelő ultramodern akkumulátorgyárat építsenek. A vállalkozás gyorsan az európai zöld technológia reménységévé vált, vonzotta a világ legnagyobb autógyártóit, bankjait és kormányait. Idén év elejéig a Northvolt – Európa egyik legértékesebb technológiai vállalataként – körülbelül 15 milliárd dollár befektetést gyűjtött össze.

2023 óta már termel a lengyelországi Gdanskban lévő Northvolt Dwa (Kettő), s épülőben van a Northvolt és a Volvo közös gyára Göteborgban, illetve a Northvolt Fem (Öt) az ugyancsak svédországi Borlänge városban. A háromezer embernek munkát adó németországi Northvolt Drei (Három) a korábbi tervek szerint 2026-ban kezdi a termelést, és 2029-re készül el teljesen.

Az autógyártók, mint a Volkswagen, amely a cég 23 százalékát birtokolja, a BMW és a Volvo mind együttműködnek a Northvolttal, amely szerződésekkel biztosította jövőbeli bevételeit, hogy további hiteleket vehessen fel. Mindezek ellenére a társaság immár komoly kihívásokkal néz szembe.

A piaci kihívások és technikai problémák

Bár a Northvolt régen megkezdte az akkumulátorok gyártását, és Európa egyik legfontosabb akkumulátorcella-gyártó gigagyárát építette fel, az aksijai azonban több esetben nem feleltek meg az autógyártók minőségi elvárásainak, és gyakran a termelési volumen sem volt megfelelő. Ez komoly bizalomvesztést eredményezett, különösen a BMW-rendelés visszamondása tett be.

A lassuló kereslet és az emelkedő költségek mellett a keleti, különösen a kínai gyártók masszív terjeszkedése is sújtja az európai akkumulátorgyártókat. Az ázsiai ország cégei jelenleg erősen dominálják a globális piacot, olyannyira, hogy a termelési kapacitásuk jelentősen meghaladja a keresletet. A Bloomberg adatai szerint

2025-re a globális akkumulátorgyártási kapacitás 7,9 terawattórára (TWh) emelkedik, miközben a kereslet csupán 1,6 TWh lesz. 2023-ban a kereslet összesen 950 gigawattórát tett ki, amit a kínai akkumulátorgyártás teljes egészében ki tudott volna elégíteni.

Ez a túlkapacitás lenyomja az árakat, és még nehezebbé teszi az új belépők számára, hogy piaci részesedést szerezzenek. Nem is csoda, hogy a Northvolt brit riválisa, a Britishvolt is hasonló sorsra jutott tavaly, amikor pénzügyi és technikai nehézségek miatt összeomlott.

Nem azért leszünk akkubontó-nagyhatalom, mert akarjuk, hanem azért, mert most már nincs más választásunk

Az EU-s szabályozás kimondja: ahonnan az akkumulátor való, ott kell gondoskodni az újrahasznosításáról is. Miután a kormány kiárusította az országot a távol-keleti akkugyáraknak, kényszerpályán mozog, pedig az akkubontás nem megtérülő üzletág, és ugyanúgy súlyos környezetvédelmi kockázatokat hordoz, mint az elsődleges gyártás. És annak a bontási módnak, melyet az uniós szabályozás lehetővé tesz, még a vízigénye is ugyanakkora.

Kína és a technológiai kihívások

Kína dominanciája az akkumulátorgyártásban tehát jelentős kihívást jelent a nyugati cégek számára. A kínai vállalatok a méretgazdaságosság – és sok esetben versenytorzító állami támogatásaik – révén képesek alacsonyabb költséggel nagy mennyiségű akkumulátort előállítani, míg az európai és amerikai cégek gyakran nem tudják tartani a lépést a minőség és a mennyiség terén.

Andy Palmer, az Aston Martin volt vezérigazgatója szerint a nyugati országoknak muszáj javítaniuk az akkumulátorgyártásukon, különben Kína uralhatja az elektromos járművek piacát, ami hosszú távon komoly geopolitikai következményekkel járhat. Az akkumulátorgyártás elengedhetetlen része a zöld átállásnak, így az Európai Unió és az Egyesült Államok kormányai számára sürgető kérdés, hogy erősebben támogassák a hazai gyártókat.

Az inflációs törvény hatásai és az amerikai piac

A helyzet tovább bonyolódott 2022-ben, amikor az Egyesült Államok bevezette az Inflációcsökkentési törvényt (IRA), amely több milliárd dolláros támogatásokat és adókedvezményeket kínált azon cégeknek, amelyek az USA-ban vagy kereskedelmi partnereinél, például Kanadában gyártanak megújuló energiához kapcsolódó termékeket, köztük akkumulátorokat. Ez lehetőséget nyújtott a Northvoltnak és más európai gyártóknak, hogy Észak-Amerikában terjeszkedjenek.

Még 2023 szeptemberében a Northvolt bejelentette, hogy egy új gyárat épít Montreal mellett (Northvolt Six, azaz Hat néven), amelyhez mintegy 700 millió dolláros állami támogatást kapott a kanadai szövetségi és helyi kormányoktól. A norvég FREYR Battery akkumulátorgyártó, szintén az amerikai piacon keresett menedéket, a Georgia államban tervezett gyárához pedig 358 millió dolláros támogatást ígértek.

Bár a támogatások vonzó lehetőséget kínálnak, egyik cég sem bizonyította még, hogy képes lenne a technológiáját ipari méretben is sikeresen alkalmazni. A Freyr például több termékéhez is csak laboratóriumi körülmények között végezte el a kísérleteket, és eddig nem építette meg gyárát a georgiai helyszínen.

Ázsiai partnerség és jövőbeli kilátások

A Northvolt és a Freyr vezetésében is felmerült, hogy a jövőben esetleg ázsiai, különösen kínai akkumulátorgyártókkal és alkatrészszállítókkal kötnek partnerséget, hogy bevételt generáljanak, miközben megpróbálják megoldani a méretgazdaságossággal kapcsolatos technikai problémáikat. Bár a Northvolt elkötelezett maradt a németországi és montreali gyárai mellett, ám az építés időzítését még az ősz folyamán felülvizsgálhatja.

Az akkumulátorgyártás stratégiai jelentősége azonban nem csupán az elektromos járművek piacára korlátozódik. Alapvető fontosságúak a megújuló energia tárolásában is, növelve a villamosenergia-rendszer rugalmasságát, az energiafelesleg későbbi felhasználását. Emiatt az EU és az USA számára is kulcsfontosságú, hogy versenyképesek maradjanak ezen a területen.

Szakértők szerint a megoldás a kormányok fokozott támogatása és/vagy ázsiai szereplőkkel való partnerségek lehetnek. Ha a Nyugat nem képes felfuttatni az akkumulátorgyártást, az hosszú távon a kínai dominancia megerősödéséhez vezethet az elektromos járművek és az energiaátmenet területén, amely meghatározza a globális gazdaság jövőjét.

Az EU persze már most sem nézi tétlenül, hogy Kína végképp letarolja iparát: október 4-én megszavazta, hogy akár 45 százalékos kiegyenlítő vámokkal is sújthassák a Kínából érkező elektromos járműveket, ami kereskedelmi háborút indíthat Kínával. Azt, hogy egy esetleges kínai válaszcsapásnak – a konyakon kívül – milyen területek eshetnek áldozatául, az alábbi – a vámok végső elfogadása előtt íródott – cikkünkben szedtük össze részletesebben:

Kína ravasz taktikával venné el Brüsszel kedvét az izmozástól

A francia konyakgyártók fellélegezhetnek, Peking egyelőre nem vet ki dömpingellenes szankciókat az uniós borpárlatokra, ahhoz viszont ez kevés, hogy Kína elkerülje az elektromos autóira kivetett uniós vámokat. Peking eddig az uniós országok egymásnak ugrasztásával próbálkozott, ám mivel ez mostanáig nem jött be, nagyobb csapást készíthet elő.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!