szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Június 1-től a 20 percnél nagyobb késések után visszafizeti a MÁV a jegyár felét, de a legtöbb utasnak lesz tennivalója ilyenkor, hogy megkapja a pénzét. Összegyűjtöttük, kinek mi a feladata.

Élesedett a MÁV új szolgáltatása, június 1-jétől automatikusan visszakapja az utas a jegyár felét akkor, ha 20 percnél többet késett a vonat vagy a busz, és a bérleteseknek is jár kedvezmény ilyen esetben. De azért így is kell mire figyelnie annak, aki visszatérítést kér, az ugyanis sok esetben csak akkor jár, ha az ember külön kéri. A nagy változás az, hogy mostantól akkor is visszajár a pénz, ha nem a MÁV hibája okozta a késést, tehát például ha egy baleseti helyszínelés miatt kellett állnia a vonatnak, vagy ha külföldön szedett össze még késést.

  • A legegyszerűbb helyzetben azok vannak, akik a MÁV+ alkalmazásban vették a jegyüket. Ők azok, akiknek semmi dolguk nincsen, az app automatikusan rögzíti a késést és visszautalja a jegyár felét arra a bankszámlaszámra, amelyről a jegyet vették.
  • Aki papír alapú jegyet vásárolt, az is használhatja a MÁV+ applikációt. A saját nevét jelölő menüpontban találja meg a „késési biztosítás” nevű lehetőséget, itt tudja bejelölni, melyik jegye után kér vissza pénzt, a régi MÁV appban pedig a jegynél lehet kiválasztani a visszatérítést. (Aki nem találja, az frissítse az applikációt.) Itt tudja jelezni, hogy késett a vonata, és kapja is vissza a pénzt arra a bankszámlaszámra, amit megad. Ugyanígy használható a jegy.mav.hu oldal is.
  • Aki szeretné, az személyesen, a vasúti pénztárban is kérheti a pénzt, miután megérkezett a célállomásra.
  • A távolsági buszon utazók szintén a megérkezés után, a buszállomás pénztárában vagy az ügyfélszolgálaton kérhetnek pénzt.

Azok, akiknek bérletük van, 10 százalékos kedvezményt kapnak a következő havi bérlet árából akkor, ha egy hónap alatt legalább ötször futottak bele 20 percnél nagyobb késésbe.

  • Ők vagy a MÁV+ applikációban rögzítik a késést, öt után kapnak egy kuponkódot, amelyet felhasználhatnak a következő akár online, akár papír alapú bérletvásárláskor,
  • vagy papír alapú késésigazolást kérhetnek az állomáson, majd öt ilyet bemutatva a legközelebbi bérletvásárlásnál kedvezményt kapnak.
  • A napijegy vásárlóinak is rögzíteniük kell a késést az appban, már egy késés után is egy 10 százalék kedvezményt érő kuponkódot kapnak a következő napijegyük vásárlásához.
A MÁV-START Zrt. kétszintes Stadler KISS típusú vonata a Keleti pályaudvaron.
MTVA / Bizományosi: Jászai Csaba

Ennél jóval bonyolultabb a helyzet akkor, ha az utas nem csak a jegyár felét szeretné visszakérni, hanem valamilyen más kártérítést is. Ahogy azt már a korábbi példák alapján bemutattuk, van esély arra, hogy sikerrel járnak: nem egy utas volt már, aki számára az éjszakai szállást kifizette utólag a MÁV, miután a késés miatt egy idegen városban ragadt éjszakára, és az is megtörtént, hogy a cég és az utas megegyezett arról, hogy egy késés utáni taxipénzt kifizesse a vasúttársaság. Az ilyen ügyekben viszont nagyobb adag tudatosságra van szükség, a MÁV ügyfélszolgálatán kell végigvinni előbb az eljárást, és aki nem elégedett az eredménnyel, az a lakhelye szerint illetékes megyei békéltető testülethez fordulhat – a legfontosabb alaptanács amellett, hogy legyen nagyon türelmes és kitartó, az, hogy mindent a legalaposabban dokumentáljon, kérjen papírokat, készítsen fényképeket, a panasza összes állítását támassza alá.

A MÁV statisztikái szerint egyébként idén január és április között 375 195 vonat ment az országban, ebből 9677 késett húsz percnél többet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!