Tetszett a cikk?

Igazán nem meglepő, hogy az egyadagos porlevesek, anyatej-pótló tápszerek, kávé- és teagranulátumok, liofilizált kutya- és macskaeledelek, kanálnyi vízzel hígítható szószalapok és egyéb gyorsító eljárások korában elkészült Bizet négyfelvonásos opéra-comique-jának, a Carmennek másfél órás, instant változata. A sűrítés azonban még nem konyhakész.

Bizet: CarmenCET
Rendező: Telihay Péter
Premier: november 8., Thália Színház

A Magyar Állami Operaház második játszóhelyére, a Thália Színház színpadára szánták az intézmény vezetői a CarmenCET-t, hogy a harminc év alatti közönséget majd átcsalogassák a szomszédos Ybl-palotába. A dalszínház egyre több gondot fordít rá, hogy a régi mellé új közönséget is szerezzen. A dicséretes ambíció persze nem hoz eredményt pusztán úgy, hogy föltálalnak „valamilyen-valamiket-valakiknek.” Tény, hogy nem is egyedül az intézmény feladata a hazai közízlés formálása – az ügy sokkal mélyebb elemzést kívánna. Csak egy adalék: az egyik népszerű brit előfizetős hírtelevízió most indított egy második csatornát, Arts2 néven, ahol más kulturális műsorok mellett a New York-i Metropolitan Opera HD minőségű közvetítéseit továbbítja. Hogy Magyarországon mit sugároz a kereskedelmi, sőt a közszolgálati média, abba sajnos nemcsak az Operaháznak, de a józan ítéletű nézőnek sincs beleszólása.

Visszakanyarodva az Operaházhoz: amilyen felhőtlen örömet szerzett Ránki György Pomádé királyának gyerekekhez szóló, de nem gügyögő változata, annyi kétséget ébreszt a CarmenCET. Magyarázzuk meg mindjárt a CET-et: a rövidítés közép-európai időt takar. Azt adja tudtunkra, hogy a Carmen-beli emberi drámák itt és most is lejátszódhatnak. Telihay Péter tetszetős elképzelést fogalmazott meg az előadással kapcsolatban. Az eredeti mű hősei társadalmon kívüliek voltak, nyomorúságos körülmények közül próbáltak kitörni; ha kellett, törvénytelen eszközökkel. Ahogy teszik ma azok, akik még a panelfalanxok falain is kívül rekedtek. „Olyanok ők – írja a rendező a cigánylányokról –, mint a Záhony felé vezető ukrán csempészútvonalak alkalmi tündérei.”

Igaza van: ennek bemutatásához valóban nincs szükség a túlhangsúlyozott folklorisztikus elemekre. Nem kell fekete parókás Carmen, Várhelyi Éva saját aranyszőke-aranybarna hajával alakítja a címszerepet, olyan öltözetben (Daróczi Sándor jelmeze), amelyben bátran kisétálhatna a Nagymező utcára, és nem keltene feltűnést. A fekete ruhás Don José és a katonák sem, akik csempészekként ugyanazt az őrző-védő gúnyát viselik. Egyedül Escamillo rí ki körükből: Elvis Presley-imitáció, talpig fehérben, ám a pesti Broadway-n valószínűleg miatta sem kiáltanának orvosért. Pedig egy gégész jól jött volna Káldi Kiss Andrásnak, aki hallhatóan és láthatóan indiszponált volt a premieren.

Várhelyi Éva hideg tekintetű, modern szinglit formált meg, az alakítás intenzitása az első jelenettől az utolsóig remek. Nem az ő hibája, hogy Ladányi Andrea olyan mozdulatsort kényszerített rá, ami egy darabig kiválóan funkcionált, de az utolsó jelenetekben idegesítően túlexponálttá vált. Az énekesnő alakításában ott rejtőzik egy érdekes „felnőtt” Carmen, ahogy egy kis bátorítással Vadász Dániel Don Joséjában is.

A rövidítésekért Telihay Péter és Török Géza karmester vállalja a felelősséget. Néhány részlet, például a dohánygyári lányok kórusának elhagyása gyengítette az álomkergetőkre kihegyezett koncepció érvényesülését. A zenekar – a helyhez illően kisebb apparátus – a szereplők mögött, a színpadon ül, a játékteret egy derékig sem érő, arénaszerű palánk keretezi (Menczel Róbert terve). Csapóajtóinak mértéktelenül erős dramaturgiai hangsúlyt adott a rendező. De talán sem Telihay, sem az őt felkérők nem tekintik befejezettnek a munkát. Mert az Operaháznak nagyon nagy szüksége van az ilyesfajta kísérletekre.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Eklektikus world-operett: sikerült a műfajteremtés?

Szakcsi Lakatos Béla és alkotótársainak művét, a Szentivánéji álom című zenés játékot „műfajteremtő worldmusicalként” hirdeti a Budapesti Operettszínház. Nos, a darab valóban műfajteremtő, de inkább nevezhető eklektikus operácskának, azaz operettnek. Ez cseppet sem von le értékeiből. Ellenkezőleg: sajátos közép-európai hagyományokat folytatja, s közben mégis egyéni hangvételű.

Gramofon

Másfajta játékkultúra Szegeden

Az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval című kulturális újdonság a finisbe ért – csaknem kétéves előkészítés után. A házigazda, a Szegedi Nemzeti Színház rukkolt elő az első versenyprodukcióval. Nem is akármilyennel: egy ritkán hallható operát, Francesco Cilea Adriana Lecouvreur című művét mutatták be.

Gramofon

Pomádé: gyerekeknek a legjobbat?

Gyerekeknek mindenből a legjobbat! Ezzel az erős felütéssel indította 125. évadját a Magyar Állami Operaház. Az első premiert annak a nemzedéknek szánták, amelytől elvárják, hogy néhány év múlva tagjai alkossák a dalszínház új közönségbázisának jelentős részét. Ránki György groteszk ifjúsági operája, a Pomádé király új ruhája sikeres első lépésnek bizonyult.

Gramofon

Minimálból köbgyököt: Nyman Budapesten

Steve Reich kontra Richard Clayderman. Ez így nagyon viccesen hangzik, de a jelek szerint van olyan művész, aki zenei koncepciónak tekinti ezt a stilisztikai gubancot. Michael Nyman bizonyítványa hangszeres tudásból és színpadi kvalitásokból is lázas magyarázatra szorul. Minapi MüPa-beli koncertjének további szomorú tanulsága: ami tökéletesen passzol egy-egy kultuszfilm zseniálisan megálmodott rendezői elképzeléséhez, azzal a koncertszínpadon kár próbálkozni.

Gramofon

Levegőtlen magaslatok

Dukay Barnabás a magyar zenei élet remetéje. Eldugott kunyhójához ma már megbízható előadók vezetnek bennünket, kíváncsi zeneturistákat – kacskaringós, meredek, szűk ösvényeken. Nem kérdés, érdemes felcaplatni, és megcsodálni ezt a tüneményt. De sok időt nem lehet fent eltölteni: fojtogat a levegőtlenség.

Palesztinpárti tüntetőket vettek őrizetbe New York hálaadási felvonulásán

Palesztinpárti tüntetőket vettek őrizetbe New York hálaadási felvonulásán

Rácz András szerint olyan átvétel van Orbán Balázs tézisfüzetében, ami már önmagában kizáró ok a tudományos fokozatszerzésből

Rácz András szerint olyan átvétel van Orbán Balázs tézisfüzetében, ami már önmagában kizáró ok a tudományos fokozatszerzésből

Abbahagyja az Elviszlek magammal című műsorát D. Tóth Kriszta

Abbahagyja az Elviszlek magammal című műsorát D. Tóth Kriszta

Azonnali áremeléssel válaszolnának a kis cégek egy 10 százalékos minimálbér- és garantáltbérminimum-emelésre

Azonnali áremeléssel válaszolnának a kis cégek egy 10 százalékos minimálbér- és garantáltbérminimum-emelésre