Tetszett a cikk?

Puccini születésének 150. évfordulóját a Művészetek Palotája félig szcenírozott előadások sorozatával ünnepelte meg. A záróesten A Nyugat lánya hangzott el, ezúttal teljesen koncertszerű verzióban, a három főszerepben vendégekkel. Minnie-t Olga Romanko, Dich Johnsont Lee Yeon-Won, Rance seriffet pedig Alexandru Agache énekelte.

Puccini: A Nyugat lánya – koncertszerű előadás
Karmester: Carlo Montanaro
december 15., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Alexandru Agache: magabiztos seriff
© Gramofon
Puccinit nem nevezhetjük különcnek, de tény, hogy vonzódott az extremitásokhoz. Például a sebességhez: imádta a gyors autókat. A japán (Pillangókisasszony) és kínai (Turandot) téma között a kaliforniai aranyásók közé kirándult (A Nyugat lánya) – persze csak lélekben. A western-történetek csak később váltak népszerűvé, először a színpadot hódították meg: A Nyugat lánya librettója David Belasco romantikus színművéből készült, amely a maga korában nagy sikert aratott.

A Metropolitan Opera megrendelésére komponált opera különös stáció a Puccini-életműben, mert a más zenedrámáiban megszokott „áldozat-hősnők”, a gyengédek és gyengék után Minnie győztesként fejezi be a drámát. Ha kell, kemény, de női mivoltát egy pillanatig sem rejtegeti. Sőt, anyáskodva próbálja megszelídíteni a könnyen kést ragadó aranyásókat. Puccini zenekara A Nyugat lányában talán a többi darabjánál is erősebb, wagneribb méretű. Olga Romankónak a mögötte ülő Nemzeti Filharmonikusokat kellett áténekelnie. Az orosz énekesnő kellően harcedzettnek bizonyult, győzte a szintén wagneri méretű szoprán szólamot. A zenei alapokat Moszkvában kapta, így a tökéletes technikai képzettség biztos tudatában kísérletezhetett a lány alakjának megrajzolásával. Ez kevésbé volt tetszetős, mert egy régebbi, negédeskedő orosz gesztusrendszert használt eszközül.

Lee Yeon-Won, a koreai tenorista másfaja, de ugyancsak keleti eszköztárral lépett színre, a jó fiú mosolygós álarca mögé rejtette az általa elképzelt hőst. Aki – valljuk be – mégiscsak rablóvezér, ha a javulás útjára is lépett Minnie kedvéért… Pedig a hangmatéria hősies és fényes, a technikája stabil, forszírozás nélkül énekel, és az ember azt érzi, van még tartaléka. Ezzel a tartalékkal szívesen ismerkednénk más szerepekben, egy őt színészileg is jobban próbára tévő előadásban. Jack Rance negatív figuráját Alexandru Agache impozáns egyéniséggé alakította. A keserű és méltósággal vesztő seriff szólama Agache magvas, sötét baritonját nem terhelte meg. Bölcs választás volt mellé Palerdi Andrást Ashby szerepére fölkérni, mert a két hang kitűnően érvényesült egymás mellett. A kisebb szerepekben Wowkle epizód-jelenetében Lehőcz Andrea és vándorénekesként Kovács István maradt emlékezetes.

A karmesteri dobogón vendég állt: Carlo Montanaro, aki csodálkozva hajlongott a vastapsos siker hallatán, pedig szerte Európában dolgozik, ha nem is a legnagyobb házakban. A rutinja és az ambíciója gyaníthatóan termékeny harmóniában van, mert a kitűnően játszó zenekar – nyilván a műhelymunka tapasztalatait bekalkulálva – külön ünnepelte az olasz dirigenst.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

hvg.hu Kult

Az év legjobb klasszikus- és jazz produkciói a Gramofon szerint

A Gramofon című zenei szaklap - amelynek kritikai műhelye rendszeresen publikál a hvg.hu-n - klasszikus zenei és jazz produkciókat díjazott. Az év, lemezen megjelent magyar klasszikus zenei produkciója Kurtág György: Játékok II. című albuma lett, a legjobb jazz lemeznek járó díjat Oláh Kálmán kapta.

Gramofon

Operaverseny – fesztivál nélkül

Pironkodásra okot adó gálaesttel fejeződött be az első Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval című eseménysorozat. A kéthetes szegedi döntőt – öt operaelőadás bemutatásával – fesztiválként hirdették, a városban azonban minden volt, csak fesztiválhangulat nem.

Gramofon

Cosí fan tutte – tájelőadásban

Mozart nagyszerű operai életművének is kiemelkedő darabjai a Da Ponte-librettókra készült darabok: a Figaro házassága, a Don Giovanni és a Così fan tutte. Ünnep, ha ezeket láthatja-hallhatja a nagyérdemű. A Cosít három estén játszották el a Művészetek Palotájában, Fischer Iván vezényletével, a Budapesti Fesztiválzenekarral és „import” énekesekkel.

Gramofon

Miért lötyög a régi köntös?

November végén, a Puccini-évforduló alkalmából a hét és fél évvel korábban (2001 tavaszán), az Erkel Színházban bemutatott Manon Lescaut-előadást újították föl. A bezárt népoperából mindenképp át kellett hozni az Ybl-palotába a darabot, hogy (majdnem) teljes legyen a Puccini-repertoár. Az új főszereplők – Lukács Gyöngyi és Sümegi Eszter, illetve Kiss B. Atilla és Fekete Attila – nem varázsolták sokkal vonzóbbá Valló Péter rendezését.

Gramofon

Természetes hullámok a Dunaparton

Philippe Herreweghe tíz éve vezeti az antwerpeni székhelyű Flamand Királyi Filharmonikus Zenekart – az utóbbi években megjelent felvételek alapján igen sikeresen. Felismerhető, karakteres hangzású, izgalmas produkciókra képes együttes lett a zenekarból.

Fillérekből működik, elnyűtt gumiabroncsokból áll össze egy új víztisztító-sótalanító berendezés, amelynek sokan örülnetnek

Fillérekből működik, elnyűtt gumiabroncsokból áll össze egy új víztisztító-sótalanító berendezés, amelynek sokan örülnetnek

Belátta a kormány, hogy nem működik az eddigi lakáspolitika, a kereslet helyett a kínálatra kerülhet a fókusz

Belátta a kormány, hogy nem működik az eddigi lakáspolitika, a kereslet helyett a kínálatra kerülhet a fókusz

Timothy Garton Ash: Putyin és Orbán rászedték Angela Merkelt

Timothy Garton Ash: Putyin és Orbán rászedték Angela Merkelt

Hatályon kívül helyezi a CEU kiűzését megalapozó jogszabályt egy új törvénymódosítás

Hatályon kívül helyezi a CEU kiűzését megalapozó jogszabályt egy új törvénymódosítás