Tetszett a cikk?

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Kocsis Zoltán nagy koncertet adott Bartók Béla születésnapján. Ám ezúttal a „nagyság” dimenziója a maga realitásában s nem elvont módon mutatkozott meg.

Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Nemzeti Énekkar
Közreműködött: Kelemen Barnabás (hegedű), Fekete Attila, Gurbán János (ének)
Vezényelt: Kocsis Zoltán
március 25., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

© Gramofon-archív
Profán módon úgy is fogalmazhatnánk, hogy a Cantata profanával megfejelt hangverseny egy hagyományos (nyitány – versenymű – szimfónia) koncert felépítését követte, melyet rendhagyó módon egy oratorikus alkotás koronázott meg, az egyes részek pedig sajátos módon reprezentálták a körvonalaiban megidézett műfajokat. A nyitány funkcióját a szokásos nyitányoknál jóval komplexebb és fajsúlyosabb kompozíció, Debussy Játékok (Jeux) című balettzenéje töltötte be, versenymű gyanánt Bartók I. és II. hegedűrapszódiája hangzott el, három „tételben”, hiszen ráadásként, a készülő hangzó összkiadás kritikai szellemében az I. rapszódia alternatív befejezésű második része hangzott el. A szünet után következő Négy zenekari darab a klasszikus szimfóniát nem komponáló Bartók egyetlen szimfóniaszerű alkotása. Végül pedig a Cantata profanát hallhattuk.

Kocsis muzsikusi attitűdje legnyilvánvalóbb módon a Négy zenekari darabban mutatkozott meg, s érzésem szerint éppen ezért ez az interpretáció volt az est csúcspontja. Tavaly ilyenkor Eötvös Péter a Göteborgi Szimfonikusok élén vezényelte ugyanezt a művet – nehezen feledhető, szépséges rezignációjú előadás volt. Kocsisé viszont érzéki, impulzív, nem a megnyugvás, hanem a zaklatottság iránti vágy motiválta. Mindkét interpretációt a kendőzetlen őszinteség hitelesítette, mégis milyen nagy volt a különbség! Mondani sem kell, hogy a különbözőség dacára e két előadás azonos értékű volt, azt viszont érdemes megjegyezni, hogy az eltérő végeredmény ugyanabból az előadóművészi alapállásból következett: Eötvös és Kocsis egyként az interpretációs tradíció kikerülésével közelítették meg a partitúrát, óriási tapasztalatuk ellenére képesek voltak ismeretlen, meghódítandó és felfedezendő textusként olvasni a kompozíciót.

A Debussy-mű előadása is az olvasat frissessége miatt volt izgalmas, ám érzésem szerint kevesebb újdonságra vetült fény. A Jeux partitúrájában (Boulez nyomán) a Debussy-műhely formálódó paradigmaváltásának jegyeit is fel lehet fedeztetni. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a darab egyik lehetséges előadási tradíciója a mű protoavantgárd vonásainak feltárásában ragadható meg. Mivel Kocsis érezhetően nem foglalkozik ilyesfajta tradíciókkal, a Játékok (1913) zenéjében most épp az volt a feltűnő, hogy mennyi minden köszönt vissza a korábbi Debussy-darabok világából, a Három zenekari noktürnből (1899) vagy akár a Faun délutánjából (1894).

Kelemen Barnabás szólójával a két Rapszódia élvezetes előadásban hangzott el, az összkép viszont számomra rossz színben tüntette fel a bartóki hangszerelést. Nem is olyan rég hallhattuk, hogy miként szólaltatja meg Kocsis a darab első, azaz zongorakíséretes változatát. Amikor Vadim Repin oldalán játszott, „minden ritmikai aknát felrobbantott, minden akcentust végigvitt, nem törődött azzal, hogy már-már felfoghatatlanul sűrű zenei textust terít” a hegedűs játéka mögé, mellé – írtam ugyanitt. Ebből most gyakorlatilag semmit sem sikerült átmenteni, amit nagyon sajnáltam.

A Cantata profana érzésem szerint még messze nincs kész az újbóli rögzítésre, pedig nagyon hiányzik már egy hiteles felvétel, hiszen lényegében nincs (nem maradéktalan, hanem) elfogadható Cantata-lemez. A mostani előadásban a kórus szövegét alig lehetett érteni (akusztikai probléma?), Gurbán János (Az apa) bizonytalan, Fekete Attila (A fiú) szerepében forszírozottan éles volt.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

The Bad Plus: rossz az, aki rosszra gondol

Kilencéves fennállása alatt hat lemezt gördített ki a The Bad Plus trió, mire végre elérkezett Magyarországra. Tipikus rétegműfaj képviselői ők; nem csoda, hogy itthon kis létszámú, ám annál lelkesebb a rajongótáboruk. Ők zarándokoltak el a Millenáris Fogadóba.

Gramofon

Egy bolond nap, három boldog óra

A Budapesti Fesztiválzenekar ebben az évadban két Mozart-operát játszott el a Művészetek Palotájában. A Così fan tutte kissé leegyszerűsített Glyndebourne-verziója után Fischer Iván a saját – még egyszerűbb, de annál lényegre törőbb – Figaro házassága-változatát mutatta be. Teljes sikerrel: három óra mámorban volt részünk.

Gramofon

A szerbek büszkesége miért csak rétegzene?

A Söndörgő együttes a szentendrei szerb közösség büszkesége, akik remek színvonalon játsszák zenei örökségük, a délszláv tamburazene sziporkázó repertoárját. Kitartásuk, hagyománytiszteletük és fiatalos lendületük, virtuozitásuk példás. Megérdemlik, hogy egy balkáni világsztár zenész, Ferus Mustafov is felfigyelt rájuk. Miért van mégis az, hogy zenéjüket csupán egy szűkebb közösség vallja magáénak?

Gramofon

Miskolci Szimfonikusok: nem fergeteges, csak felkészült

Fergetegesnek semmiképpen nem nevezhető a Miskolci Szimfonikus Zenekar legutóbbi koncertje, amit a Magyar Szimfonikus Körkép keretében adott, a Művészetek Palotájában. Mégis, Kovács László és az általa már huszonöt éve vezetett együttes – ahogy mondani szokás – kitett magáért: rendkívül felkészült, összeszedett, érzékeny muzsikálásnak lehettünk szem- és fültanúi.

Gramofon

Szép zenével röpül az idő

Idén is több mint tízezer ember fordult meg február utolsó napján a Művészetek Palotájában a Dvořák-maratonon. A Müpa egyes sikertörténetei – Magyar Szimfonikus Körkép, Mahler-ünnep, Budapesti Wagner-napok és a zeneszerzői maraton – közül két eseményben is a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) a ház partnere. Érdekes, ugye? - Kritikusunk a Müpában járt.

Putyinos-orbános plakátkampányt indítottak Verhofstadték Budapesten

Putyinos-orbános plakátkampányt indítottak Verhofstadték Budapesten

Nagymesterek a Karmelitában: Orbán Viktor az Aranygyapjas rend és a Máltai Lovagrend képviselőivel találkozott

Nagymesterek a Karmelitában: Orbán Viktor az Aranygyapjas rend és a Máltai Lovagrend képviselőivel találkozott

Az elmúlt évszázad egyik legsúlyosabb havazása csapott le Dél-Koreára – fotók

Az elmúlt évszázad egyik legsúlyosabb havazása csapott le Dél-Koreára – fotók

Több zivatar lehet Magyarországon, és az is kiderült, hogy miért

Több zivatar lehet Magyarországon, és az is kiderült, hogy miért