Pécsi József munkája. Egy hónapig a fotó volt terítéken © Műértő |
A 2005-ben alakult The Union of European Festivals of Photography - melynek a Fotóhónap gazdájaként a Magyar Fotóművészek Szövetsége is alapító tagja - szájtján a következő olvasható a „mozgalmat” kezdeményező párizsi fotóhónapról: több mint húszéves története során sikerének titka nem csupán az, hogy találkozóhely a művészek számára, hanem hogy a fotográfiában érdekeltté tette a nagyközönség mellett a múzeumokat, galériákat, ügynökségeket, kritikusokat és gyűjtőket is.
Ez a fesztiválhonlap pillanatnyilag 27 fotóhónapot sorol fel. A folyamat kitapintható, bár nem igazán örömteli: az egyes kulturális területek fesztiváltípusú turisztikai-marketing tevékenységgel tudnak egy kis figyelmet szerezni maguknak a médiazajban. Ez már Magyarországon is igaz. A jelentős költségvetésekkel gazdálkodó művészeti fesztiválok egyre erősebb lobbierővel képviselik érdekeiket, ugyanakkor kevés mögött tapintható ki a szándék, hogy új és érvényes művek létrejöttét, nyilvánosságra hozását segítse. Inkább a művelődés szórakoztatóbb válfajaival foglalkoznak. Ezzel nincs is nagy baj, ha nem tüntetik föl magukat jelentős művészeti eseményként.
Mi a helyzet a már szintén nagyobb hagyományú, bár némiképp hányatott sorsú magyar Fotóhónappal? Az bizonyos, ha az intézmények nem is, a nagyközönség változatlanul kedveli és becsüli a fotográfiát. Maga a fesztivál nem vívott ki különösebb ismertséget: marketingje szerény, sorban állást gerjesztő kiállítása most sincs, az intézmények és a művészek közül is viszonylag keveset ér el.
Ha fellapozzuk az idei fesztivál Súgóját (más programfüzetben nemigen találjuk nyomát), abban eseményeket nem találunk, csak tárlatokat, mégpedig hat saját kiállítást, s további félszáz ajánlottat. Ugyanakkor nem ad hírt például a Nemzeti Múzeumról (Térbe zárt pillanat), a Vintage Galériáról (Lőrinczy György), a Vízivárosi Galériáról (Pszeudo dokumentumok), a Pintér Sonja Galériáról (Csontó Lajos - portréinterjúnk a 10. oldalon), a Goethe Intézetben rendezett színvonalas nemzetközi konferenciáról (Exponált emlék), s a hozzá kapcsolódó kiállításokról (Képzőművészeti Egyetem, Stúdió Galéria, Dunaújváros) vagy Szabó Péter fontos Lánchíd-projektjének nyilvános vitájáról. Akárkinek a hibájából is nem váltak ezek a lényeges események a fesztivál részévé, az a Fotóhónapot minősíti.
Beszéljünk azonban arról, ami megvalósult. Mit képvisel, mit vállal a magyar Fotóhónap? A hagyományos optikai-kémiai fotográfia hatalmas és lezáruló története a modern Európa hagyatékának meghatározó eleme. Ugyanakkor a fotó alapú képiség perspektívái ma is elképesztő intenzitással tágulnak. A fotó történeti dokumentum, némiképp bizonytalan státusú műtárgy és a jelen képzőművészetének eleme. Ha koordináta-rendszerben keressük a Fotóhónap helyét, ami szembetűnő: a kortárs művészet felé nem nyit kaput. A hagyományosabb felfogást idén legfeljebb az indokolja, hogy a fotó meghatározó intézményei közül kettő (MTI, Magyar Fotóművészek Szövetsége) éppen most 50 esztendős. A jubileumok alkalmat adhatnának arra, hogy egyfelől az adott szervezetek „fénykorának” tevékenységét (és kutatásuk hiányait) mérlegeljük, másrészt a rendszerváltás utáni szerepüket: mit képviselnek, van-e a szakmának minőség- és érdekvédelme általuk?
Az MTI kiállítása (Néprajzi Múzeum) már témájánál fogva is közönségvonzó, hisz fél évszázad politikai eseményeiről, illetve a politika által erősen befolyásolt fotóriportázsról ad számot. A „nagyok” közül sokan megfordultak, sőt évtizedeket töltöttek el hírügynökségnél. Így volt miből válogatni. A kort elevenítő képeket szemlélve a nézőben megerősödik, ez a fotóriporter dolga: ott lenni, és az egyszeri, jellemző, visszahozhatatlan pillanatot elcsípni. Pedig talán sokkal több kibontható lett volna a fantasztikus nyersanyagból: hogy hogyan hozza létre és formálja meg a fotográfia a kor vizuális narratíváját. A fényképek által kifeszített térben jelentések képződnek, amelyek révén az elmúlt idő emlékezetté válik számunkra. A sok izgalmas kép ellenére az MTI-tárlat kihagyott lehetőség.
Az MFSz kiállítása (Kiválasztott képek - Budapest Kiállítóterem, december 10-ig) annál rejtélyesebb. Száz alkotótól egy-egy kép. A rendezőelvet keresve sarkos kijelentést találunk a kiállítás bevezetőjében az anonim kurátortól: „egyetlen fontos dolog létezik, az pedig maga a műtárgy, maga a Kép”. Ha egy pillanatra komolyan lehetne venni és mérceként használni ezt a meghatározást, akkor a rendezvénysorozat kiállításainak nagyobb része bukásra állna. A programban hangsúllyal szereplő tárlatokon bizonytalan eredetű kópiák függenek a falakon a kortól (tehát műtárgy mivoltuktól) eltávolító egyenpaszpartukban és -keretekben. A muzeológiai színvonalú adatolás sem problémamentes a történeti tárlatokon. Igazán korrekt műtárgykezelésre a HAP Galéria (Magyar forma) adott példát. Illetve Haris László, aki a Műcsarnok MenüPontjában kiállított, még gyerekkorában készített s a véletlen révén előkerült 56-os papírképeit nem lereprózta, hanem átformálva, átértelmezve műtárggyá nemesítette. De térjünk vissza a Kiválasztott képekhez.
Az MFSz nem minden magyar fotósok békebeli céhe volt, hanem a korai Kádár-kortól a művészet és a hatalom közötti bonyolult játszma része. E történet elmondói közül még jó néhányan köztünk élnek, s elmondását nem helyettesíthetik az anekdoták. A képek nyilván egyéni invencióból születtek, de értelmezésük, kanonizálásuk, alkotóik megítélése ebben a változó és erősen átpolitizált térben történt. A jubileumi tárlat újragondolás helyett esztétizál, „rózsaszínre lakkoz”, hogy korabeli kifejezést használjunk.
Sajnos röviden elintézhető a Fotóhónap többi vezető kiállítása is. A Fészek Galéria előterében a bevezetőben említett Unionról láthattunk méltatlan posztertárlatot. Az Ernst Múzeumban megrendezett, viccesnek szánt című (M)értékből - Brassaï, Kertész, Capa, Moholy-Nagy és Martin Munkácsi fotói, persze nagyszerű képek - és a Mai Manó Ház Pécsi József-tárlatából (a magyar fotótörténet meghatározó életműve ilyen teljességben még nem került közönség elé) a szakmai munka hiányzott. Az elsőnél volt gondolati konstrukció - a művészek képeit keletkezésük éve szerint rakták falra - csak épp terméketlen. A második esetben a hiány még fájdalmasabb. A Pécsi-életmű bemutatását és értékelését egy korábbi könyvből való rövid idézet helyettesítette. Katalógus, monográfia nem jelent meg. És a néző semmi további támpontot nem kapott a számára már kissé idegen módon megszólaló, affektáltan esztétizáló képek értelmezéséhez.
A nagyközönség kedveli és becsüli a fotográfiát. Ennyi és csak ennyi a Fotóhónap koncepciója.
bánandrás
Az írást a Műértő című lap decemberi száma közli.