Tetszett a cikk?

Az egyes kulturális területek fesztiváltípusú turisztikai-marketing tevékenységgel tudnak egy kis figyelmet szerezni maguknak a médiazajban. Ez már Magyarországon is igaz. - Kritika és elemzés a Fotóhónap eseményeiről.

Pécsi József munkája.
Egy hónapig a fotó volt terítéken
© Műértő
A 2005-ben alakult The Union of European Festivals of Photography - melynek a Fotóhónap gazdájaként a Magyar Fotóművészek Szövetsége is alapító tagja - szájtján a következő olvasható a „mozgalmat” kezdeményező párizsi fotóhónapról: több mint húszéves története során sikerének titka nem csupán az, hogy találkozóhely a művészek számára, hanem hogy a fotográfiában érdekeltté tette a nagyközönség mellett a múzeumokat, galériákat, ügynökségeket, kritikusokat és gyűjtőket is.

Ez a fesztiválhonlap pillanatnyilag 27 fotóhónapot sorol fel. A folyamat kitapintható, bár nem igazán örömteli: az egyes kulturális területek fesztiváltípusú turisztikai-marketing tevékenységgel tudnak egy kis figyelmet szerezni maguknak a médiazajban. Ez már Magyarországon is igaz. A jelentős költségvetésekkel gazdálkodó művészeti fesztiválok egyre erősebb lobbierővel képviselik érdekeiket, ugyanakkor kevés mögött tapintható ki a szándék, hogy új és érvényes művek létrejöttét, nyilvánosságra hozását segítse. Inkább a művelődés szórakoztatóbb válfajaival foglalkoznak. Ezzel nincs is nagy baj, ha nem tüntetik föl magukat jelentős művészeti eseményként.

Mi a helyzet a már szintén nagyobb hagyományú, bár némiképp hányatott sorsú magyar Fotóhónappal? Az bizonyos, ha az intézmények nem is, a nagyközönség változatlanul kedveli és becsüli a fotográfiát. Maga a fesztivál nem vívott ki különösebb ismertséget: marketingje szerény, sorban állást gerjesztő kiállítása most sincs, az intézmények és a művészek közül is viszonylag keveset ér el.

Ha fellapozzuk az idei fesztivál Súgóját (más programfüzetben nemigen találjuk nyomát), abban eseményeket nem találunk, csak tárlatokat, mégpedig hat saját kiállítást, s további félszáz ajánlottat. Ugyanakkor nem ad hírt például a Nemzeti Múzeumról (Térbe zárt pillanat), a Vintage Galériáról (Lőrinczy György), a Vízivárosi Galériáról (Pszeudo dokumentumok), a Pintér Sonja Galériáról (Csontó Lajos - portréinterjúnk a 10. oldalon), a Goethe Intézetben rendezett színvonalas nemzetközi konferenciáról (Exponált emlék), s a hozzá kapcsolódó kiállításokról (Képzőművészeti Egyetem, Stúdió Galéria, Dunaújváros) vagy Szabó Péter fontos Lánchíd-projektjének nyilvános vitájáról. Akárkinek a hibájából is nem váltak ezek a lényeges események a fesztivál részévé, az a Fotóhónapot minősíti.

Beszéljünk azonban arról, ami megvalósult. Mit képvisel, mit vállal a magyar Fotóhónap? A hagyományos optikai-kémiai fotográfia hatalmas és lezáruló története a modern Európa hagyatékának meghatározó eleme. Ugyanakkor a fotó alapú képiség perspektívái ma is elképesztő intenzitással tágulnak. A fotó történeti dokumentum, némiképp bizonytalan státusú műtárgy és a jelen képzőművészetének eleme. Ha koordináta-rendszerben keressük a Fotóhónap helyét, ami szembetűnő: a kortárs művészet felé nem nyit kaput. A hagyományosabb felfogást idén legfeljebb az indokolja, hogy a fotó meghatározó intézményei közül kettő (MTI, Magyar Fotóművészek Szövetsége) éppen most 50 esztendős. A jubileumok alkalmat adhatnának arra, hogy egyfelől az adott szervezetek „fénykorának” tevékenységét (és kutatásuk hiányait) mérlegeljük, másrészt a rendszerváltás utáni szerepüket: mit képviselnek, van-e a szakmának minőség- és érdekvédelme általuk?

Az MTI kiállítása (Néprajzi Múzeum) már témájánál fogva is közönségvonzó, hisz fél évszázad politikai eseményeiről, illetve a politika által erősen befolyásolt fotóriportázsról ad számot. A „nagyok” közül sokan megfordultak, sőt évtizedeket töltöttek el hírügynökségnél. Így volt miből válogatni. A kort elevenítő képeket szemlélve a nézőben megerősödik, ez a fotóriporter dolga: ott lenni, és az egyszeri, jellemző, visszahozhatatlan pillanatot elcsípni. Pedig talán sokkal több kibontható lett volna a fantasztikus nyersanyagból: hogy hogyan hozza létre és formálja meg a fotográfia a kor vizuális narratíváját. A fényképek által kifeszített térben jelentések képződnek, amelyek révén az elmúlt idő emlékezetté válik számunkra. A sok izgalmas kép ellenére az MTI-tárlat kihagyott lehetőség.

Az MFSz kiállítása (Kiválasztott képek - Budapest Kiállítóterem, december 10-ig) annál rejtélyesebb. Száz alkotótól egy-egy kép. A rendezőelvet keresve sarkos kijelentést találunk a kiállítás bevezetőjében az anonim kurátortól: „egyetlen fontos dolog létezik, az pedig maga a műtárgy, maga a Kép”. Ha egy pillanatra komolyan lehetne venni és mérceként használni ezt a meghatározást, akkor a rendezvénysorozat kiállításainak nagyobb része bukásra állna. A programban hangsúllyal szereplő tárlatokon bizonytalan eredetű kópiák függenek a falakon a kortól (tehát műtárgy mivoltuktól) eltávolító egyenpaszpartukban és -keretekben. A muzeológiai színvonalú adatolás sem problémamentes a történeti tárlatokon. Igazán korrekt műtárgykezelésre a HAP Galéria (Magyar forma) adott példát. Illetve Haris László, aki a Műcsarnok MenüPontjában kiállított, még gyerekkorában készített s a véletlen révén előkerült 56-os papírképeit nem lereprózta, hanem átformálva, átértelmezve műtárggyá nemesítette. De térjünk vissza a Kiválasztott képekhez.

Az MFSz nem minden magyar fotósok békebeli céhe volt, hanem a korai Kádár-kortól a művészet és a hatalom közötti bonyolult játszma része. E történet elmondói közül még jó néhányan köztünk élnek, s elmondását nem helyettesíthetik az anekdoták. A képek nyilván egyéni invencióból születtek, de értelmezésük, kanonizálásuk, alkotóik megítélése ebben a változó és erősen átpolitizált térben történt. A jubileumi tárlat újragondolás helyett esztétizál, „rózsaszínre lakkoz”, hogy korabeli kifejezést használjunk.

Sajnos röviden elintézhető a Fotóhónap többi vezető kiállítása is. A Fészek Galéria előterében a bevezetőben említett Unionról láthattunk méltatlan posztertárlatot. Az Ernst Múzeumban megrendezett, viccesnek szánt című (M)értékből - Brassaï, Kertész, Capa, Moholy-Nagy és Martin Munkácsi fotói, persze nagyszerű képek - és a Mai Manó Ház Pécsi József-tárlatából (a magyar fotótörténet meghatározó életműve ilyen teljességben még nem került közönség elé) a szakmai munka hiányzott. Az elsőnél volt gondolati konstrukció - a művészek képeit keletkezésük éve szerint rakták falra - csak épp terméketlen. A második esetben a hiány még fájdalmasabb. A Pécsi-életmű bemutatását és értékelését egy korábbi könyvből való rövid idézet helyettesítette. Katalógus, monográfia nem jelent meg. És a néző semmi további támpontot nem kapott a számára már kissé idegen módon megszólaló, affektáltan esztétizáló képek értelmezéséhez.

A nagyközönség kedveli és becsüli a fotográfiát. Ennyi és csak ennyi a Fotóhónap koncepciója.

bánandrás

Az írást a Műértő című lap decemberi száma közli.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Műértő

Végigmenni a penge élén

"A fényképezésben a kiválasztás aktusa a lényeg. Amikor lenyomom a gombot a gépen, akkor nem feltétlenül a kép készítése a cél, inkább a lét megélése, ha ezek nem túl nagy szavak." A Műértő című kortárs művészeti lap Csontó Lajost interjúvolta.

Műértő

Stájer Ősz: Kortárs látogatók

Progresszív és radikális jellegűvé formálta az idei fesztivált az igazgató, Veronica Kaup-Hasler. Mint mondja, a Stájer Ősz „nem népszerű kultúrshow”, hanem a „kurrens, naprakész művészet nemzetközi platformja”; olyan művészeté, amelyet „nem mindig könnyű megérteni”. Ezzel szakít a nagyszabású, mindenekelőtt a populáris, közérthető, tömegeket vonzó és mozgató programok fogyasztását kínáló regionális fesztiválok gyakorlatával.

Kult

A hely tudja, hogy mi akar lenni

Ugyanabban az évben, amikor az első építészeti biennálét megrendezték Velencében, 1980-ban jelent meg Christian Norberg-Schulz építészetteoretikus Genius Loci című könyve. A genius loci, magyarul a hely szelleme, a városban összegyűjtött jelentés, a térben megjelenő élet. Az erős helyeknek határozott és jól érzékelhető atmoszférájuk van, ahogyan a szerző fogalmaz: „a hely tudja, hogy mi akar lenni”.

Kult

Művészeti tehetségbörze Berlinben

Hat napig a kortárs művészet játszotta a főszerepet a berlini vásártelepen, a Messegeländén. Immár tizenegyedik éve szeptember utolsó és október első napjaiban galeristák és művészek, gyűjtök, kurátorok, lap- és könyvkiadók, egyszerű műkedvelők veszik birtokba a hatalmas csarnokokat, hogy új trendekről tájékozódjanak, művek, tapasztalatok és alkotói impulzusok cseréljenek gazdát.

Kult

Jó időben, jó helyen: művészeti vásár Londonban

A londoni Regent’s Parkban felállított, Jamie Fobert tervezte sátor októberben néhány napra a kortárs művészet központjává válik. A Frieze fennállásának rövid négy éve alatt újradefiniálta a művészeti vásár fogalmát.

Műértő

Az elsikkasztott narratíva

Az őr arról tájékoztat, hogy a HM külön engedélye nélkül nem engedhetnek be senkit, és nem adhatnak ki semmilyen információt. Felvilágosítást az építésvezetők adhatnának. Kisvártatva előkerülnek, s az egyikük felajánlja, hogy sisak felvétele ellenében körbevezet, de hangsúlyozza, hogy sajnos semmilyen információt sem áll módjában kiadni. - A Műértő kritikusa az épülő, új '56-os emlékművet próbálta megtekinteni.

Szektort neveznének el a Haladás stadionjában Schäfer Andrásról, aki 15 millióval segítette a klubot

Szektort neveznének el a Haladás stadionjában Schäfer Andrásról, aki 15 millióval segítette a klubot

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Közel kilenc évig húzódott, de végre lezárult Brad Pitt és Angelina Jolie válási ügye

Közel kilenc évig húzódott, de végre lezárult Brad Pitt és Angelina Jolie válási ügye

Haraszti Miklós: Minden kleptokrácia az arany vécékefén bukott el

Haraszti Miklós: Minden kleptokrácia az arany vécékefén bukott el