55 fokban élni sokmilliós gázsiért

55 fokban élni sokmilliós gázsiért

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
Murányi Krisztina

Ön mit választana? Luxuskörülmények között, villákban, elkerített, őrzött városnegyedben élhet, olyan fizetése lesz, amiről Magyarországon a többség csak álmodik, a cég fizeti a gyerekének a tandíját, nyugdíjat is ad öregkorára, és egy sor más juttatást is kap, a felesége hazajöhet szülni, de egy távoli, más kultúrájú országban kell élnie, bár sokszor nem is látja a családját, kinn, a szabad ég alatt pedig hőgutát lehet kapni. Az Emirates repülőtársaság pilótatoborzásán jártunk.

Budapest egyik elegáns szállodájának egyik termében 15 férfi és egy nő figyeli, ahogyan az előadó azt ecseteli, milyen az élet a fényűző Dubaiban, egy zárt és őrzöt kisvárosi házban, akár villában is lakhat az ember, igaz, tanácsos a lakásban maradni, mert kint nem ritka, hogy 55 fok van. De megéri az egész – érződik ki szavaiból. A nő aztán egy kis idő után elhagyja a termet, a gyerekéhez siet az óvodába. A nő az egyik ott levő férfi felesége.

Ez a néhány perc alatt lejátszódó történet jól szemlélteti azt a dilemmát, amelyet annak a teremben maradó 15 férfinak kell feldolgoznia, akik a világ egyik legnagyobb légitársaságánál kívánna dolgozni. Az 1985-ben alapított Emirates légitársaságnak. amelynek a központja Dubaiban van, már most is csaknem 230 gépe száll a világ minden pontjára, köztük van a legnagyobb utasszállító is, hat év alatt pedig megduplázzák a flottát, ezért szinte csillapíthatatlan étvággyal keresnek pilótákat, mostanában hetente 10 ember áll be dolgozni hozzájuk. Kilenc magyar pilóta dolgozik nálunk, de pénteken és szombaton a pilótatoborzó roadshowjukkal Budapesten jártak, ami abból a szempontból is evidens, hogy 2014. október 27-én elindítják a Budapest és Dubai között naponta közlekedő, menetrendszerinti járatukat..

A rohamosan fejlődő, prémium légitársaság, az Emirates magyar pilótákat toboroz
©

A fiúk szeretik a nagy játékokat

Az első nap mi is kinn voltunk. Délben kezdődött a program egy általános tájékoztatóval, azt gondoltuk, talán az időpont a magyarázata annak, hogy alig több mint egy tucatnyian mentek el rá, pedig jó pár nappal az előtt nagy hírverést csaptak a toborzásnak. Zsolt, aki még repülés előtt eljött meghallgatni az Emirates ajánlatát, elmondása szerint másodszor jelent meg az Emirates toborzásán, a Malév 2011 eleji csődje után nem sokkal volt egy hasonló rendezvény, elmondása szerint akkor tolongtak az emberek, körülbelül 200-an jöttek érdeklődni Dubai iránt. De azóta a Malév-pilóták jó része talál magának állást, legtöbbjük a két, Budapestről is induló fapados légitársaságnál, a Wizz Airnél és a Ryanairnél helyezkedett el. (A cikkben a toborzáson megjelentek nevét a személyes adatok védelme miatt megváltoztattuk.)

Az Emirates kötelékében repül a világ legnagyott utasszállítója, az A380-as, az előadást tartó Michael Keating pilótatoborzásért felelős menedzser szerint szerint a „fiúk szeretik a nagy játékokat”. De a sok vonzerő közül ez csak az egyik, Az Emirates elsősorban elsőtiszteket keres. Keating a hvg.hu-nak azt magyarázta, hogy fiatal pilótáknak kivételes esélyeik vannak az Emiratesnél, a belépéshez minimum követelt 4000 repült órát egy fapados légitársaságnál 3-4 év alatt lehet teljesíteni, a cégen belül pedig biztos az előrelépés, így akár 30 éves korára kapitány lehet valakiből. Ezt más légitársaságoknál 15-20 ledolgozott év alatt lehet elérni. A toborzáson megjelent pilóták azonban más megfontolandó szempontokat is számba vettek.

Mindenhol jó, de a legjobb a saját ágyban aludni

Gábor jelenleg egy európai fapados légitársaságnál dolgozik, így gyakran haza tud járni a családjához és a „saját ágyába aludni”. Neki, bár az Emirates vonzó a stabilitása miatt, nagy áldozat lenne a hosszú utakat elvállalni. Mivel családja van, neki nagyobb döntést kell meghoznia, mint az egyedülálló Zsoltnak, aki szerint ezt az életformát csak így lehet csinálni. Gábor, bár az Emirates sofőrt küldene érte minden munkanap reggelén, alsó tagozatos fiáért és feleségéért is felelős, akiknek az Emirates ugyan biztosítana iskolázási támogatást, lakhatást, orvosi ellátást és bérautót, de idegen környezetben kéne megállniuk a helyüket – nélküle, hiszen ő havi 10-18 napot lenne csak új otthonukban. „Ez itt van, de fapados. Itt nem jön sofőr. Az viszont ott van, de más kultúrájú ország, az iskolák tele vannak, 55 fok van nyáron. Súlyozni kell” – gondolkodik hangosan Gábor. „Nem. Egy életünk van”- válaszolja, amikor arról kérdezem, opció-e, hogy a családja nélkül költözzön Dubaiba.

Megkérdeztük Vajkot, egy volt pilóta fiát, milyen volt úgy felnőni, hogy édesapja Afrikában lakott. „Ha hazajött, havonta körülbelül egy hétre, az iskola, különórák akkor sem álltak meg”.  Vajk szerint a pilóta teljesen kimarad a családi dolgokból, édesanyja döntött mindenben a hétköznapokban. Ők nyaranta tudtak kiutazni édesapjához Afrikába, a hotelt a légitársaság fizette. Korábban kiutaztak a családdal Koreába, Vajk ott kezdett iskolába járni, ahol az Emirateshez hasonlóan a cég biztosított nekik lakhatást, de a leépítések során első körben a külföldi munkaerőt küldték el.

Az első nap nem sokan voltak
©

Ugyanakkor Zsolt sem biztos, hogy szeretne az Emiratesnél dolgozni, bár a 777-es Boeing nagyon tetszik neki. Szerinte szakmailag mindenki előrelépésként és biztos előrehaladási lehetőségként tekint az Emirates Airline-ra, de a Dubaiba való költözéssel fenntartásai vannak, „nyáron, az 55 fokban meg lehet dögleni”.

Nem ennyire kritikus a helyzet az életvitel, család szempontjából Bondor István szerint, aki tudja, mit beszél, az Emirates első magyar pilótái között volt, és már lassan 15 éve repül Dubaiból. A megjelenteknek el is mondta, hogy nála szakmai döntés volt a váltás, a Malévnél elérte a legmagasabb, oktatókapitányi rangot és új szakmai kihívást keresett, légiutaskísérő feleségével és kisfiával költözött el. Ő nagyon elégedett volt azzal, ahogy a cég fogadta őket, illetve nagy kultúrsokkot sem jelentett a váltás – ő is és felesége is jártak már korábban Dubaiban, tudták, mire kell számítani. István emellett Dubait nagyon nyitott és befogadó helynek ismerte meg, szerinte egymás szokásainak alapvető tiszteletben tartása mellett nagyon jól együtt élnek európaiak, indiaiak, Fülöp-szigetekiek és muszlimok, még karácsonyfát is lehet kapni. Az ő családjának a hosszú utak sem jelentenek megtehelést – korábban ő is és felesége is vállaltak hasonló feladatokat, a háztartásba pedig könnyen lehet kisegítő munkaerőt, szittert, maidet felvenni. Nekik az éghajlattal kell leginkább megküzdeniük: nagy divat a legkondicionálás, de így a család be van zárva a házba, „ők nem menekülhetnek el Ausztráliába, ahol éppen tél van”.

Bondor István, az Emirates magyar pilótája már 14 éve
©

Az Emirates egészen bőkezű a hozzá igazolókkal, de ez kell ahhoz, hogy a fent taglalt nehézségeket, köztük a 14-16 órás repülőutat, a folyamatosan új repülési útvonalakat és a legkínzóbb jetlaget bevállalja valaki. A náluk dolgozó pilótáknak és családjaiknak komplett csomagokat kínálnak mind karrier, mind életvitel szempontjából. A pilótáknak és családjaiknak a légitársaság zárt és őrzött kisvárosban biztosít lakást vagy villát, ha valaki mégsem szeretné igénybe venni a biztosított ingatlanokat, akkor igény szerint lakhatási hozzájárulást adnak. A gyerekek 4-19 éves koráig az Egyesült Arab Emírségekben szokásos tandíj körülbelül 90 százalékát a társaság fizeti, továbbá orvosi és fogorvosi ellátást is biztosítanak, amit igény szerint támogatnak a „tengeren túlon” is, vagyis egy magyar pilóta felesége hazajöhet szülni Magyarországra. Ezen kívül a pilóták alapfizetése adóterhektől mentes, ehhez jön a repülési órabér, továbbá az igénybe vehető támogatások autóbérlésre, hazautazásra, lakhatásra, oktatásra, valamint az Emirates nyugdíjat is biztosít minden pilótájának.

A toborzásnak az általános része után egyenként ülhettek le és tehették fel kérdéseiket a megjelentek az Emirates munkatársainak. Az után kaptak egy kis csomagot, benne egy pendrive-val, amelyen már az is rajta volt az egyik legfontosabb információ, amit az előadások során kerültek az Emirates-esek, és kérdésünkre sem árulták el: hogy mennyi pénzt kínálnak a hozzájuk igazolóknak. Ha azonban egy számítógépen megnyitják az adathordozót, könnyen lehet, hogy az meggyőzi őket arról, hogy csatlakozzanak a vállalathoz.

Szakmabeliekkel beszélgettünk, elmondásuk szerint amikor még volt Malév, annak pilótái havonta 1-1,2 millió forint körüli összeget tehettek zsebre, de nagy volt a szórás, az elsőtisztek feleannyit kerestek, mint a nagyobb tapasztalattal rendelkező és nagyobb felelősségget is viselő kapitányok. Ezzel szemben a maléves fizetés többszörösét kínálták már 2010-ben is az európai fapados cégek és az ázsiai légitársaságok. A Ryanairnél szerintük például havi 13 ezer euró (körülbelül bruttó 3,6 millió forint) volt a pilóták átlagfizetése. A gyorsan fejlődő közel-keleti és ázsiai piac légitársaságai már négy éve is ennél is jobban fizettek: az Emiratesnél a kapitányi havi kezdő fizetés adómentesen 34410 dirham (9370 dollár, azaz durván 2 millió forint), volt, amihez még olyan juttatások jöttek, és ez ma is így van, mint a repült órák és a hatékonyság után járó prémiumok.