Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f365fac-be73-4ea7-b3c1-3e23749b69b7","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"XIV. Leó pápa az ünnepi asztalnál mondta el a bíborosoknak, miért ezt a nevet választotta.","shortLead":"XIV. Leó pápa az ünnepi asztalnál mondta el a bíborosoknak, miért ezt a nevet választotta.","id":"20250509_nemet-laszlo-biboros-xiv-leo-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f365fac-be73-4ea7-b3c1-3e23749b69b7.jpg","index":0,"item":"c6915d1e-7909-41cf-8664-c4ca1922efcd","keywords":null,"link":"/elet/20250509_nemet-laszlo-biboros-xiv-leo-papa","timestamp":"2025. május. 09. 14:40","title":"Német László bíboros a pápáról: Oroszlánunk van, aki el fogja kergetni a farkasokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","shortLead":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","id":"20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0.jpg","index":0,"item":"490fdecf-100f-4bb3-8e57-93b0eb6a5d86","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","timestamp":"2025. május. 08. 06:41","title":"Videón a V6 mellett kitartó vadonatúj Audi RS5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3545ad83-2233-4e61-949b-9ee4ffe1de12","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az egyházi vezetők szerint Románia történelmi válaszúthoz érkezett. Orbán Viktor korábban arra utalt, hogy megvédheti a szélsőjobbos jelöltet az Európai Unióban.","shortLead":"Az egyházi vezetők szerint Románia történelmi válaszúthoz érkezett. Orbán Viktor korábban arra utalt, hogy megvédheti...","id":"20250509_romania-elnokvalasztas-masodik-fordulo-george-simion-magyar-egyhazak-felhivas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3545ad83-2233-4e61-949b-9ee4ffe1de12.jpg","index":0,"item":"8d974f28-2a20-4ac7-89ae-16e7107d8634","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_romania-elnokvalasztas-masodik-fordulo-george-simion-magyar-egyhazak-felhivas","timestamp":"2025. május. 09. 18:34","title":"A szélsőjobboldali Simion elleni szavazásra kérik a híveiket a romániai magyar egyházak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Brüsszel? Ukrajna? Németország? Netán a magyar kormány elhibázott gazdaságpolitikai intézkedései?","shortLead":"Brüsszel? Ukrajna? Németország? Netán a magyar kormány elhibázott gazdaságpolitikai intézkedései?","id":"20250508_Tippeljen-ki-a-felelos-a-magyar-ipar-sorvadozasaert-Nagy-Marton-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1.jpg","index":0,"item":"5ba7ccfd-cbe0-46b1-add7-3a93cfc1ba81","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Tippeljen-ki-a-felelos-a-magyar-ipar-sorvadozasaert-Nagy-Marton-szerint","timestamp":"2025. május. 08. 10:20","title":"Tippeljen, ki a felelős a magyar ipar sorvadozásáért Nagy Márton szerint!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Frontálisan karambolozott a két jármű.","shortLead":"Frontálisan karambolozott a két jármű.","id":"20250508_Kombajnnal-utkozott-egy-auto-ketten-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"395e76c4-ace7-431f-a67c-debeed82d39b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_Kombajnnal-utkozott-egy-auto-ketten-meghaltak","timestamp":"2025. május. 08. 09:41","title":"Kombájnnal ütközött egy autó, ketten meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Túl általáno ahhoz, hogy egy cég használja.","shortLead":"Túl általáno ahhoz, hogy egy cég használja.","id":"20250508_Nem-lehet-kizarolagos-nev-Tesla-Robotaxi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072.jpg","index":0,"item":"8394ccb6-aa95-4fd7-8384-48d9b61c59a8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_Nem-lehet-kizarolagos-nev-Tesla-Robotaxi","timestamp":"2025. május. 08. 07:20","title":"Nem lehet a Robotaxi elnevezés csak a Tesláé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7336b8cc-50fe-4b1c-8a27-f17a455781a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint a Karmelita palotából intézték Dobrev Klára bejelentését, csak épp „nem azt a személyt mondatták le, akit ma leginkább kellett volna”. Magyar Péter azt állítja, hogy a honvédelmi miniszter leleplezése miatt kellett mára időzíteni Gyurcsány visszavonulását, viszont az Orbán–Gyurcsány-korszak végéhez ezzel egy lépéssel közelebb jutottak.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint a Karmelita palotából intézték Dobrev Klára bejelentését, csak épp „nem azt a személyt...","id":"20250508_Magyar-Peter-szerint-nem-veletlen-Gyurcsany-lemondasanak-idozitese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7336b8cc-50fe-4b1c-8a27-f17a455781a7.jpg","index":0,"item":"c8f456ab-28d2-495c-9c99-8e2657e9fe39","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Magyar-Peter-szerint-nem-veletlen-Gyurcsany-lemondasanak-idozitese","timestamp":"2025. május. 08. 13:45","title":"Magyar Péter szerint a Fidesz időzítette mára Gyurcsány lemondását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9945d647-7270-4211-88d9-fb42e2336ea0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A távozó pártelnök helyett Dobrev Klárára építi a DK a „változás” szlogenjét, és azt a tervét, hogy ne csak bejusson 2026-ban a parlamentbe, hanem kormányváltás esetén a kormányban is szerepet kapjon. Egyelőre Dobrev az egyetlen elnökjelölt, de hogy ő lesz-e később a miniszterelnök-jelölt is, az nem dőlt el. Az viszont igen, hogy Gyurcsányt a párt „kiretusálja” – legalábbis közösségi médiás felületeit „archiválják”, bár könyvet biztosan ír. Elhangzott még: Dobrev majdnem Budapestet választotta Brüsszel helyett, de ez jogilag nem volt megoldható. Kiderült az is, más ellenzékiek nem tolonganak, hogy a DK önálló listájára felkéredzkedjenek.","shortLead":"A távozó pártelnök helyett Dobrev Klárára építi a DK a „változás” szlogenjét, és azt a tervét, hogy ne csak bejusson...","id":"20250509_Valtozas-DK-Gyurcsany-Dobrev-Fidesz-Tisza-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9945d647-7270-4211-88d9-fb42e2336ea0.jpg","index":0,"item":"f2e532d9-24f1-4dfc-aa4e-df99866e63ab","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_Valtozas-DK-Gyurcsany-Dobrev-Fidesz-Tisza-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 10:36","title":"A „változás” a posztgyurcsányi DK jelszava, mindent Dobrev Klárára tesznek fel, aki csak vasárnap árulja el a terveit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csütörtök este tartott sajtótájékoztatót Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója. A Miniszterelnökséget vezető miniszter gyakorlatilag azonnali hatállyal bevezetett korlátozásokat jelentett be.
Megtiltják a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú és a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók számára a tankolást a kis nyomású oszlopoknál, vagyis 480 forintos áron.
A mezőgazdasági erőgépek továbbra is tankolhatnak 480 forintért.
20 forinttal csökken a jövedéki adó.
Rémhírterjesztés miatt eljárást indítanak, ha pánikot keltenek.
Büntetik azokat, akik szabálytalanul szállítanak üzemanyagot.
A hosszú hétvégén négynapos kamionstop lesz.
A kormány és a MOL-vezér azt is világossá tette: van és lesz elegendő üzemanyag az ország ellátására.
A Telex arra volt kíváncsi, hogy a benzinturizmusnál a magánszemélyeket miért nem szűrik ki, illetve kinek kell majd "elhessegetni" a teherautókat. Gulyás azt mondta, nem nemzeti, hanem telephely alapú a különbségtétel.
Tehát ha egy osztrák cégnek itt van telephelye, magyar rendszámmal közlekednek az autók. Magánszemélyeknél csak nemzeti alapú megkülönböztetést hozhattak volna, azt elvetették. A MOL is úgy látja, hogy a tranzitútvonalak módosulása okozza a legnagyobb fogyasztási többletet, és egészen más a mérték, ha egy autós a benzinturista.
Hernádi Zsolt azt mondta, a pánikrohamok kisebb településeken fordulnak elő, különösen a határmenti településeken. Tud olyan kisebb kútról, amit be is kellett zárni emiatt.
Arról is beszélt, egy kamionosnak a diszpécser jelöli ki, hol tankoljon, és a Magyarországon áthaladóknak minden esetben Magyarországot javasolták oda és visszafele is, holott egy teli tank 3 ezer kilométerre elég. Ez volt a nagy probléma. "A megkülönböztetés célja, hogy kerüljön minden vissza oda, ahonnan elindult: aki korábban a telephelyen tankolt, tankoljon most is ott."
A Breuer press a tanársztrájkról kérdez, olyan tónusban, hogy a mozdonyvezetőkhöz hasonlóan a tanárok miért nem értik meg, hogy most nem időszerű a sztrájk.
Gulyás erre válaszul köszönetet mondott a mozdonyvezetőknek, majd rátért arra, hogy újabb béremelést ígértek a tanároknak, nyitottak a tárgyalásra, de a gyerekek és szülők érdekeire is tekintettel kell lenni. A Covid alatt alig lehetett iskolába járni, arra kérik a tanárokat, hogy fontolják meg a részvételt és a sztrájk elhalasztását.
Az Origo jön, azt kérdezi, hogy stabilizálódik-e a helyzet, ha a mostani brüsszeli csúcson elvetik az orosz energiahordozók szankcióját. Gulyás azt mondta, csak olyan szankciót lehet bevezetni, ami a büntetettnek jobban fáj, mint a büntető félnek, az energiahordozókra ez nem igaz.
Az Európa több országában nehéz helyzethez vezetne, nem csak Magyarországon. A csütörtök délután kezdődött uniós csúcson több tagállam is elvetette ezt a lehetőséget, Gulyás bízik benne, hogy "a józan ész lesz az irányadó." Úgy tudja, a tagállamok többsége így gondolkodik.
A köztévéé a szó, a riporter a többi között arra kíváncsi, mivel lehet megnyugtatni a pánikvásárlókat. Hernádi arról beszélt, aki nagy mennyiségben vásárolt üzemanyagot, az most ül rajta és nézi, hogy "mi a fenét csináljon vele", vagy elutazza. Ez a pánikvásárlás. Normál esetben 20-25 százaléknyi üzemanyaggal áll otthon a gépkocsi, pánikvásárlás esetén tehát emiatt is nagyon nagy mennyiség fogy.
Az ellátási nehézségekben a logisztikai probléma is közrejátszott. Hernádi arról beszélt, ha beáll a kútra 4-5 kamion és felvesz 7-800 liter üzemanyagot, akkor a mögöttük álló autósoknak már nem marad, és várni kell, míg a kutat újra feltöltik.
Hernádi azt mondta, őt is hívták pánikolva, hogy elfogy az üzemanyag és nem lesz majd hatósági ár. Ezt ismét cáfolta, hozzátéve, hogy a visszaélések ellen fel kell lépni.
Gulyás Gergely ezt azzal egészítette ki, hogy ha az 5 milliós fogyasztási egység 15 millióra nő, minden esetben lenne átmeneti ellátási nehézség, nem csak akkor, ha háború van a szomszédban. (A mennyiségeket Hernádi is hosszan sorolta a tájékoztatón.)
A miniszter hangsúlyozta, pánikra nincs ok, a benzinárstop marad.
A szokásos forgalom háromszorosa jelent meg a MOL kutaknál szerdán, ezt nem lehet a hagyományos eszközökkel lemenedzselni. Üzemanyag van, de a logisztika nem erre készült fel - hangsúlyozta Hernádi.
Ezért kellett beavatkozni.
A teher- és haszongépjárművek vissza kell hogy térjenek a telephelyekre, ahol korábban tankoltak, a töltőállomásokon csak a nagynyomású kútfejeknél tankolhatnak.
A töltőállomások nem szolgálhatnak ki normál kútfejeknél 3,5 tonnánál nagyobb külföldi, és 7,5 tonnánál nagyobb magyar rendszámú járműveket - ismétli meg Gulyást. Ugyanazon a piaci áron tankolhatnak a kutakon, mint a telephelyeken.
Arról is beszélt, a jövedéki adó csökkentése az importnak tesz jót. Amíg nem egyenlítődik ki a kereslet-kínálat, kisebb korlátozások még lehetnek a kutakon, de pár napon belül fel tudják mindenhol tölteni a kapacitásokat, akkor minden visszaállhat a normális kerékvágásba.
Újabb intézkedésekre akkor lesz szükség, ha ez a visszaélésszerű helyzet megmarad vagy valamilyen zavar keletkezik az európai ellátásban.
Hernádi Zsolt MOL elnök-vezérigazgató a tájékoztatón arról beszélt, hogy a MOL finomítói zavartalanul működnek, a Barátság kőolajvezeték folyamatosan szállít, az Adria kőolajvezeték is készen áll, ha a másik vezetékkel bármilyen gond lenne.
"A MOL-nak van elég készlete és finomítói kapacitása, hogy a teljes magyar üzemanyagigényt ki tudják elégíteni" - hangsúlyozta, hozzátéve, hogy ez a forintárfolyam ingadozás és a kőolaj árának változása mellett is igaz.
Hernádi azt mondta, a nem rendeltetésszerű fogyasztók és a plusz tankolók megjelenése miatt drasztikusan megnőtt a benzinkutak forgalma. A buszok, hazai és külföldi kamionok is a benzinkutaknál tankolnak, de látott arra is példát, hogy a kisteherautók platóján lévő 100-200 literes tárolót töltik meg. Előfordult, hogy valaki zacskóba tankolt. Hernádi szerint ez visszaélés.
A buszok, kamionok korábban a telephelyen vették fel az üzemanyagot, most viszont inkább hatósági áron tankoltak a benzinkutaknál. Hernádi szerint a jelenlegi forgalom 20 százaléka üzemanyagturizmus, 10 százaléka pedig pánikvásárlás.
Hoz egy egyszerű hasonlatot: ami a Covid első hullámának elején a WC papír és a száraztészta volt, az jelen pillanatban az üzemanyag.
A benzinturizmus, a növekvő tranzitforgalom és az elmúlt napokban tapasztalható pánikkeltés miatt megnőtt a kereslet, ezért a kormány a MOL-lal meghozta azokat a döntéseket, melyek garantálják az üzemanyagárstop fenntarthatóságát.
A 7,5 tonna feletti kamionok valamint a 3,5 tonna feletti, külföldi rendszámú teherautók csak a nagynyomású kútoszlopoknál tankolhatnak, ahol gázolaj piaci áron lesz kapható számukra.
Ezzel a lépéssel Gulyás szerint az üzleti érdekből zajló benzinturizmust visszaszorítják úgy, hogy a személygépkocsik és a 7,5 tonna alatti magyar teherautók továbbra is 480 forintért tankolhatnak. A szabály alól a mezőgazdasági erőgépek függetlenül a tonnától, kivételt képeznek.
A kormány 20 forinttal csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját.
A MOL a jövőben is képes lesz nagykereskedelmi áron biztosítani az üzemanyagellátást, de ehhez szükség van a spekulációs célú benzinturizmus visszaszorítására.
A kormány utasította a rendőrséget, hogy rémhírterjesztés miatt (ha a tényállás megvalósul) indítson eljárást azokkal szemben, akik valótlanul az üzemanyagellátás leállásáról közölnek információt, ahogy azok ellen is eljárás indul, akik nem megfelelő tárolókba töltik az üzemanyagot, amivel a saját és mások testi épségét veszélyeztetik. Az elmúlt napokban erre is több példát lehetett látni.
Gulyás közölte, este 10-től már él is a kormányrendelet, az átállás miatt ma éjszaka és a következő napokban a nagynyomású kútoszlopoknál lehetnek fennakadások. A kormány a négy napos ünnep teljes idejére - péntek este 10-től kedd este 10-ig - kamionstopot rendelt el.
Rendkívüli kormányinfót hirdettek meg csütörtök este fél 10-re, hogy a benzinárstopról és az üzemanyag-ellátásról beszéljenek, miután az elmúlt napokban a lakosság körében egyfajta pánik volt tapasztalható, több kúton átmeneti üzemanyaghiány is fellépett, volt, ahol a kiadható mennyiséget korlátozták.
Gulyás Gergely miniszter azzal kezdett, hogy a kormány kitart az üzemanyagárstop mellett, ez azon intézkedések egyike, melyet az infláció megfékezésére hoztak. Ezzel a családokat és a kisvállalkozásokat akarták megvédeni.
Az látszik, hogy az energiapiaci árak a háború miatt az egekbe szöktek (árstop nélkül itthon is 771 forint lenne egy liter dízel), a többi országok nagyon felmentek az árak. Gulyás Gergely hangsúlyozta, valótlan állítás, hogy a kormány ne akarná fenntartani az üzemanyagárstopot és hogy gond lenne az ellátással.
Az olajszállítás folyamatos, bár helyenként a megnövekedett igények miatt vannak nehézségek - tette hozzá. A MOL képes ellátni a teljes magyar piacot.