Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a653b995-cfb2-4084-bd74-294f5e73812f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt szavazólapját kitöltők körében minimális többségben voltak az Ukrajna EU-tagságát támogatók. A Medián közvélemény-kutatása reprezentatív felmérése ezzel éppen ellenkezőleg, minimális elutasítottságot mért nemrég, de erre van magyarázat.","shortLead":"A Tisza Párt szavazólapját kitöltők körében minimális többségben voltak az Ukrajna EU-tagságát támogatók. A Medián...","id":"20250413_Osszevetettuk-hogy-Ukrajna-EU-tagsagarol-mit-hozott-ki-a-Tisza-szavazasa-es-mit-mert-a-Median-kutatasa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a653b995-cfb2-4084-bd74-294f5e73812f.jpg","index":0,"item":"78cadcf7-120b-4059-b799-063deb9ad569","keywords":null,"link":"/itthon/20250413_Osszevetettuk-hogy-Ukrajna-EU-tagsagarol-mit-hozott-ki-a-Tisza-szavazasa-es-mit-mert-a-Median-kutatasa-ebx","timestamp":"2025. április. 13. 20:25","title":"Összevetettük, hogy Ukrajna EU-tagságáról mit hozott ki a Tisza szavazása és mit mért a Medián kutatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a9302ca-e4ce-4849-853f-c9c879ad7954","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt eredményt hirdetett a Nemzet hangja elnevezésű, Magyar Péter országjárásával egybekötött három hetes szavazásán. Összesen 13 kérdésben kérték ki az emberek véleményét, és a legtöbbnél elsöprő arányban voltak az igenek.","shortLead":"A Tisza Párt eredményt hirdetett a Nemzet hangja elnevezésű, Magyar Péter országjárásával egybekötött három hetes...","id":"20250413_Itt-a-Nemzet-hangja-szavazas-reszletes-eredmenye-a-kerdesek-tobbsegenel-90-szazalek-felett-az-igenek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a9302ca-e4ce-4849-853f-c9c879ad7954.jpg","index":0,"item":"6737cacb-7c6a-4918-8867-f5e5797e3828","keywords":null,"link":"/itthon/20250413_Itt-a-Nemzet-hangja-szavazas-reszletes-eredmenye-a-kerdesek-tobbsegenel-90-szazalek-felett-az-igenek-ebx","timestamp":"2025. április. 13. 19:43","title":"Itt a Nemzet hangja szavazás részletes eredménye, a kérdések többségénél 90 százalék felett az igenek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c363434-a31f-4d0d-803a-4a3d6da27487","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"sport","description":"A Veszprém hat gólos hátrányban is volt, a hajrában fölzárkózott, de nem tudta megfordítani a meccset. A Szeged hat év után lett újra kupagyőztes. ","shortLead":"A Veszprém hat gólos hátrányban is volt, a hajrában fölzárkózott, de nem tudta megfordítani a meccset. A Szeged hat év...","id":"20250413_szegd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c363434-a31f-4d0d-803a-4a3d6da27487.jpg","index":0,"item":"d9f8f7b5-f51e-4f8d-b416-9ab212be9cb9","keywords":null,"link":"/sport/20250413_szegd","timestamp":"2025. április. 13. 21:56","title":"Őrült izgalmakat hozott a kézilabda-kupadöntő, a végén a Szeged örülhetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95351630-b98d-4c32-bbfe-03140ccf9b34","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"2008 óta nem látott helyzet alakulhat ki az amerikai tőzsdéken, ha a recesszió, a magas infláció és az alacsony részvényárfolyamok hatása úgy igazán megjelenik.","shortLead":"2008 óta nem látott helyzet alakulhat ki az amerikai tőzsdéken, ha a recesszió, a magas infláció és az alacsony...","id":"20250415_tozsde-zuhanas-sp500-concorde-elemzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95351630-b98d-4c32-bbfe-03140ccf9b34.jpg","index":0,"item":"cb073814-a5ca-448f-b714-352e5e073d82","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_tozsde-zuhanas-sp500-concorde-elemzo","timestamp":"2025. április. 15. 11:04","title":"125 év alatt ötször zuhant ekkorát az amerikai vezető részvényindex, mint áprilisban, ebből kétszer Trump alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35a36ace-d17f-476a-82e7-690b1bfc3083","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"1,1 millióan adtak választ Magyar Péter népszavazási kezdeményezésére, a kérdések közül csak egy bizonyult igazán megosztónak. De számít-e a szakpolitika és a morál, vagy csak a kormányváltás a fontos? Lesz-e többkulcsos adó, ha kormányra kerül a Tisza? És melyik kérdés eredménye lepte meg leginkább Magyar Pétert? Erre voltunk kíváncsiak a vasárnapi rendezvényen.","shortLead":"1,1 millióan adtak választ Magyar Péter népszavazási kezdeményezésére, a kérdések közül csak egy bizonyult igazán...","id":"20250414_Magyar-Peter-Nemzet-Hangja-nepszavazas-eredmenyvaro-Tisza-Part-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35a36ace-d17f-476a-82e7-690b1bfc3083.jpg","index":0,"item":"4941290d-a13e-47ab-9478-2e50d90eae3b","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_Magyar-Peter-Nemzet-Hangja-nepszavazas-eredmenyvaro-Tisza-Part-video-ebx","timestamp":"2025. április. 14. 10:30","title":"Nem is a kérdés a fontos, hanem hogy bukjon ez a rendszer – videóriport a Tisza eredményvárójáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96877d79-2a8e-414d-98a2-df9762c5394c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Takács Péter egészségügyi államtitkár bemutatná azokat a kórházakat, amelyeket szerinte a Tisza Párt miatt nem tudnak felújítani, Kulja András szerint viszont ezzel Takács rejtett módon éppen a Tiszát támogatja.","shortLead":"Takács Péter egészségügyi államtitkár bemutatná azokat a kórházakat, amelyeket szerinte a Tisza Párt miatt nem tudnak...","id":"20250413_takacs-peter-egeszsegugy-korhaz-europai-unio-tisza-part-kulja-andras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96877d79-2a8e-414d-98a2-df9762c5394c.jpg","index":0,"item":"15031046-1bc1-495f-b4d6-5167878a60b4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250413_takacs-peter-egeszsegugy-korhaz-europai-unio-tisza-part-kulja-andras","timestamp":"2025. április. 13. 16:22","title":"Kulja András szerint Takács Péter a Tiszát támogatja azzal, hogy őket hibáztatva tekinti meg az omladozó kórházakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Száztizenöt állomásos országjárásáról visszatérve Magyar Péter Budapesten, a Műegyetemnél tart eredményváró rendezvényt. Az már a pártelnök beszéde előtt kiderült, hogy a vártnál is többen, 1,1 millióan szavaztak a Tisza Párt akcióján, a Nemzet hangján, és ismertették a 12+1 kérdés részletes eredményeit is. Magyar biztos a 2026-os győzelemben, és elárulta, miket tesz majd a Tisza-kormány. ","shortLead":"Száztizenöt állomásos országjárásáról visszatérve Magyar Péter Budapesten, a Műegyetemnél tart eredményváró...","id":"20250413_Magyar-Peter-elarulja-lett-e-egymillio-szavazat-a-Nemzet-Hangjan-es-eredmenyt-hirdet-elo-kozvetites-Tisza-Part-eredmenyvaro-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"4bc4f944-e0ff-4710-ae8b-03c44858c0af","keywords":null,"link":"/itthon/20250413_Magyar-Peter-elarulja-lett-e-egymillio-szavazat-a-Nemzet-Hangjan-es-eredmenyt-hirdet-elo-kozvetites-Tisza-Part-eredmenyvaro-ebx","timestamp":"2025. április. 13. 17:05","title":"Magyar Péter megígérte, a Tisza győzni fog a választáson, mert bár a haza nem, de a Fidesz lehet ellenzékben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a886987-5833-47d2-8b63-a09fa9b99b8b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Trump-pártiként jellemezte a panamai elnököt, aki egy hónapja még azt mondta, Egyesült Államok vezetője hazudik. ","shortLead":"Trump-pártiként jellemezte a panamai elnököt, aki egy hónapja még azt mondta, Egyesült Államok vezetője hazudik. ","id":"20250414_Pete-Hegseth-szerint-tortenelmi-megallapodasok-szulettek-az-Egyesult-Allamok-es-Panama-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a886987-5833-47d2-8b63-a09fa9b99b8b.jpg","index":0,"item":"bf67f2b0-e217-44b4-92a2-1efd9d6849b8","keywords":null,"link":"/vilag/20250414_Pete-Hegseth-szerint-tortenelmi-megallapodasok-szulettek-az-Egyesult-Allamok-es-Panama-kozott","timestamp":"2025. április. 14. 05:45","title":"Pete Hegseth szerint történelmi megállapodások születtek az Egyesült Államok és Panama között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az üzenetvivő kiválasztása helyett koncentráljunk inkább az üzenetre – javasolja Jonah Berger marketingkutató Ragályos című könyvében azoknak, akik szóbeszéd révén szeretnék növelni termékük, szolgáltatásuk ismertségét és népszerűségét. És ehhez néhány tippet is nyújt.
1. Tegyük menővé a rólunk szóló párbeszédet
Az emberek nagyobb eséllyel osztanak meg olyan tartalmakat, amelyek okosabbnak, tájékozottabbnak, trendibbnek mutatják őket. Érjük el, hogy üzenetünk továbbításával az emberek jó benyomást kelthessenek, bennfentesnek érezhessék magukat, vagy akár csak szórakozzanak, szórakoztassanak. Az üdítőitalokat gyártó Snapple például a kupakjai belsejébe nyomtatott meghökkentő tények segítségével érte el, hogy a fogyasztók beszéljenek a márkáról. A fapados JetBlue-t az tette állandó szóbeszéd tárgyává, hogy utasai összepréselése helyett kényelmes üléseket és ingyen tévécsatornákat kínált a gépen. De ide sorolhatjuk azokat a játékmechanizmusra épülő vállalati hűségprogramokat és nyereményjátékokat is, amelyek a játékosok dicsekvése révén erősítik a cégről szóló beszélgetéseket.
2. Vezessünk be kulcsimpulzusokat
A figyelem fenntartását úgy érhetjük el, ha a termékünket olyan dolgokhoz kapcsoljuk, amelyek folyamatosan napirenden tartják őket. Ezt olyan kioldók segíthetik elő, amelyek gyakran megjelennek az életünkben, a mi termékünkön kívül más nem kapcsolódik hozzá, és a megfelelő helyen és időben lépnek életbe. Ez lehet dallam, illat, szokás vagy akár egy napszak is. A Kit Kat csokoládé marketingesei például – „a kávészünet legjobb barátja” szlogennel – sikerrel kötötték össze terméküket a kávézás rituáléjával, a kínai büfék pedig jellegzetes illatukkal csábítják be az éhes embereket. A hatás véletlenek útján is működik: a Mars szelet forgalmát 1997-ben a Mars-űrszondás hírek dobták meg, melyek minden egyes alkalommal az édességre emlékeztették az embereket. Ami egyébként még csak nem is a bolygóról, hanem a cégalapító Franklin Marsról kapta a nevét.
3. Használjunk cselekvésre sarkalló érzelmeket
Mivel az emberek leginkább érzelmeket kiváltó tartalmakat osztanak meg, a cégeknek – például a funkcionalitás taglalása helyett – érdemes az érzelmekre alapozni a kommunikációt. A hatás szempontjából elsősorban nem az számít, hogy az érzelmek negatívak vagy pozitívak, hanem hogy alacsony vagy magas az aktivizáló szintjük. A negatív harag és szorongás például ugyanúgy növeli a megosztási hajlandóságot, mint a pozitív áhítat, mert mindhárom cselekvésre késztet. Ezzel szemben a gyengén aktivizáló érzelmek – mint amilyen például az elégedettség vagy a szomorúság – csökkentik az információmegosztás esélyét. A marketingesek általában kerülik a negatív érzelmeket, pedig megfelelően használva ezek is fokozhatják a szóbeszédet. Példa erre a BMW egyik 2001-es rövidfilmsorozata, amelynek akciófilmbe illő képsoraiba emberrablás, fegyveres rajtaütés és baleset egyaránt befért.
4. Termékünk legyen látható
Bizonytalanságuk leküzdésére az emberek hajlamosak a körülöttük lévők viselkedését másolni. Turistaként a vendégekkel zsúfolt éttermeket keresik fel, nyaralásra pedig azokat a könyveket viszik magukkal, amelyeket mások instagramos fotóin láttak. Ha ezt a társas befolyásolást egy vállalat ki szeretné használni, olyan terméket kell terveznie, amely látható, és használói révén önmagát reklámozza. A „nyilvános” termékekről könnyebben indul el ugyanis beszélgetés, ami végül vásárláshoz vezethet. Az Apple tervezői is azért fordították meg a laptopjaik fedelén lévő, harapott almás logót, mert rájöttek: nem az a fontos, hogy a gépét a kávéházban ölbe vevő felhasználó helyesen látja-e pár másodperc erejéig a logót, hanem hogy a környezet be tudja-e azonosítani a terméket. A láthatóságot szolgálta az egyik korai netes levelezőrendszer minden e-mail alá beszúrt üzenete is („Ingyenes e-mail a Hotmailtől”), mely gyakorlatot idővel az okostelefonok gyártói is átvették („BlackBerry készülékről küldve”).
5. Legyünk hasznosak
Általános emberi tulajdonság a másoknak segíteni akarás is. A modern városi környezetben a kalákában felhúzott lakóházak ideje lejárt, helyére inkább az információk megosztása lépett. Ha a tartalmunk hasznos, segítsen hozzá például idő és pénz spórolásához, vagy egészségünk megőrzéséhez, és akkor terjedni fog. Hangsúlyozzuk mindig ajánlatunk hihetetlen tulajdonságait (mondjuk példátlan, csak meghatározott ideig szóló árengedményt), így a másoknak segíteni kívánó embereknek köszönhetően a szóbeszéd is nagyobb eséllyel kapja fel termékünket. Szakértelmüket be is kell tudni csomagolni: a végtelen hosszúságú, elemzésekkel megtűzdelt alapkezelői hírlevélnél hasznosabb – és továbbküldésre érdemesebb – a rövid, átlátható, gyakorlati tanácsokkal szolgáló levél ugyanarról a témáról.
6. Üzenetünket csomagoljuk történetekbe
A történetek nemcsak szórakoztatnak, hanem segítségükkel közérthető formában megosztható egy-egy megoldás vagy tanulság is. A sztorik által terjesztett információ személyesebb, hitelesebb és jobban megragad az emlékezetben, mint például a reklám. Termékünk történetét úgy alakítsuk ki, hogy azt ne lehessen elmesélni üzenetünk, termékünk vagy cégnevünk említése nélkül – vagyis a sztori mindenképp kapcsolódjon hozzánk. Ezért is érnek keveset azok a gerillaakciók, amelyek során valaki meztelenül, csupán a megbízó cég nevét magára pingálva beszalad egy focimeccs közben a pályára. Az ilyen performance-ot hiába látják szerte a világon milliók, még ha elindul is valamiféle párbeszéd a rendkívüli eseményről, a látottak a cég említése nélkül is elmesélhetők. A kozmetikumokban utazó Dove Valódi szépség című kampánya viszont egyszerre leplezte le a szépségipar trükkjeit, és ültette el sikeresen az erről szóló közbeszédben a márka nevét.
+1. A siker nem születik, hanem készül
Egy-egy okostelefonról nem nehéz érdekesen beszélni: említhetjük a készülék kiemelkedő tudását, dicsérhetjük fantasztikus dizájnját, pehelykönnyű súlyát, vagy épp a segítségével megvalósítható feladatokat, a közvetítésével elérhető életérzést és státust. Jóval nehezebb az olyan, kevésbé szofisztikált terméket eladni, amilyen például egy turmixgép. Jó ötletek és rengeteg munka révén persze ezekről a hétköznapi termékekről is generálható párbeszéd, ami körbefuttathatja hírét a világban. Jó példa erre a Blendtech-gépek sikere. A cég őrlőgépeinek hírét azok az ötletes videók kürtölték világgá, amelyekben az alapító különféle termékek – üveggolyók, golflabdák, telefonok – látványos ledarálásával egyszerre szórakoztatott, elégítette ki milliók kíváncsiságát, mutatta be terméke erejét, és tartotta mixerét folyamatosan egyfajta virtuális kirakatban.
Mitől válik elsöprően népszerűvé egy száz dollárba kerülő szendvics, miért osztja meg több mint 200 millió ember egy turmixgép videóját? Jonah Berger marketingprofesszor egy évtizede kutatja, miért terjednek bizonyos ötletek jobban másoknál. Ragályos! című könyvében bemutatja a ragályosság törvényszerűségeit, amelyek a különböző termékekre ugyanúgy érvényesek, mint a szervezetekben terjedő ötletekre és a társadalmi változásokra. A könyvet itt rendelheti meg 30% kedvezménnyel.
A hatásgyakorlást és a befolyásolást évszázadokon át körbelengte egyfajta mítosz, amely e képességeket istenadta tehetségként értelmezte. A kognitív tudományok elterjedésével azonban kiderült, hogy bizonyos körülmények közepette az emberek meglepően hasonlóan cselekednek. És ha az emberek kiszámíthatók, a praktikák pedig ismertek, bárki képes lehet hatást gyakorolni a másikra.
A könnyen befogadható történeteket a cégek gyakran használják értékeik, vállalati kultúrájuk, jövőképük és termékeik bemutatásához. A történetek segíthetnek egy-egy brandet pozícionálni a piacon, márkahűséget építeni, vagy egyszerűen csak az ismertséget és az értékesítési számokat növelni. Hat vállalati példán mutatjuk be a sztorik felhasználását a márkaépítésben.
A dokumentarista szemléletmód az alternatív tények korában különösen fontossá vált. A filmkészítőknek dönteniük kell az objektivitás, a szubjektivitás és az események puszta dokumentálása között.