Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65487a21-bca3-4543-aea0-209ca6958994","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Nyolc év után búcsúzott a klubtól, hogy Szoboszlai Dominik és vélhetően Kerkez Milos csapattársa legyen.","shortLead":"Nyolc év után búcsúzott a klubtól, hogy Szoboszlai Dominik és vélhetően Kerkez Milos csapattársa legyen.","id":"20250607_Hivatalos-leigazolta-a-Puskas-Akademia-kapusat-a-Liverpool-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65487a21-bca3-4543-aea0-209ca6958994.jpg","index":0,"item":"85af748a-590c-4d79-b0f1-6fd6de0d2111","keywords":null,"link":"/sport/20250607_Hivatalos-leigazolta-a-Puskas-Akademia-kapusat-a-Liverpool-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 18:16","title":"Hivatalos: leigazolta a Puskás Akadémia kapusát a Liverpool","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8781c87-0257-4b4d-b81a-e7880301cd1a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közúti Dakar-versenyző. ","shortLead":"Közúti Dakar-versenyző. ","id":"20250606_Orult-elozes-a-8-ason-padkan-kerulte-a-sort-a-motoros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8781c87-0257-4b4d-b81a-e7880301cd1a.jpg","index":0,"item":"3665ab3d-e8f3-411c-b6a5-8b6085ec0a21","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_Orult-elozes-a-8-ason-padkan-kerulte-a-sort-a-motoros","timestamp":"2025. június. 06. 10:29","title":"Őrült előzés a 8-ason: a padkán kerülte a sort a motoros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"968ad626-60e7-44d0-811f-e4f8b75ca32b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai állami fegyvergyártó cég, a China South Industries Group által kifejlesztett új coilgun sebességben túlszárnyalja a klasszikus lőfegyvereket, és azt is be lehet állítani rajta, hogy mekkora sérülést okozzon.","shortLead":"A kínai állami fegyvergyártó cég, a China South Industries Group által kifejlesztett új coilgun sebességben...","id":"20250606_kina-fegyver-coilgun-railgun-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/968ad626-60e7-44d0-811f-e4f8b75ca32b.jpg","index":0,"item":"4dc3fc67-a7cf-47bb-bd12-d993fce97e59","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_kina-fegyver-coilgun-railgun-video","timestamp":"2025. június. 06. 08:03","title":"3000 lövés percenként: megmutatták, mire képes az új kínai csodafegyver – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d8c52a6-35d2-4777-bb24-509462085395","c_author":"MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"Már 15-20 perc napon tartózkodás esetén is bőrpír keletkezhet.","shortLead":"Már 15-20 perc napon tartózkodás esetén is bőrpír keletkezhet.","id":"20250607_Vasarnap-extrem-eros-lesz-az-UV-B-sugarzas-az-egesz-orszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d8c52a6-35d2-4777-bb24-509462085395.jpg","index":0,"item":"f4329f9b-1afd-4d3c-ad23-c10227d29448","keywords":null,"link":"/zhvg/20250607_Vasarnap-extrem-eros-lesz-az-UV-B-sugarzas-az-egesz-orszagban","timestamp":"2025. június. 07. 20:33","title":"Vasárnap extrém erős lesz az UV-B sugárzás az egész országban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d198ba42-46d7-4832-bea0-e68ba98f0ac7","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Még nem elitkulturális tevékenység az olvasás Magyarországon, de már nem vagyunk messze ettől – állítja Gombos Péter, a Magyar Olvasástársaság alelnöke. Manapság sokszor hároméves korig eldől, hogy valakiből olvasó lesz-e vagy sem, mit tehetnek a szülők? Jó hír, hogy még a nem olvasó fiatalok is könnyen rákapathatók a könyvekre. Vajon hogyan? ","shortLead":"Még nem elitkulturális tevékenység az olvasás Magyarországon, de már nem vagyunk messze ettől – állítja Gombos Péter...","id":"20250606_hvg-nincs-mese-kell-mese-gombos-peter-olvasaskutato-olvasas-kutyuzes-melyolvasas-gyerekek-fiatalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d198ba42-46d7-4832-bea0-e68ba98f0ac7.jpg","index":0,"item":"a93f1e1a-b87e-45c9-a3cd-0b4426f00663","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-nincs-mese-kell-mese-gombos-peter-olvasaskutato-olvasas-kutyuzes-melyolvasas-gyerekek-fiatalok","timestamp":"2025. június. 06. 20:05","title":"Ha a magyarok szövegértési képessége elérné a finnországit, nagyon nagy mértékben nőne a GDP-nk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6be0d35-b6e2-4073-a4b8-6800ead47a0d","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Érdemes időben bevásárolni a két ünnepnapra. ","shortLead":"Érdemes időben bevásárolni a két ünnepnapra. ","id":"20250606_Igy-lesznek-nyitva-a-boltok-a-punkosdi-hosszu-hetvegen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6be0d35-b6e2-4073-a4b8-6800ead47a0d.jpg","index":0,"item":"1ece7342-19c6-4e5b-bcde-89b0ede77052","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_Igy-lesznek-nyitva-a-boltok-a-punkosdi-hosszu-hetvegen","timestamp":"2025. június. 06. 11:32","title":"Így lesznek nyitva a boltok a pünkösdi hosszú hétvégén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9b3bfcd-42ba-4349-a838-07e12ae2a4ef","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Lehet aláírni megy a Liverpoolhoz.","shortLead":"Lehet aláírni megy a Liverpoolhoz.","id":"20250607_Kerkez-privat-okokra-hivatkozva-elhagyta-a-valogatott-edzotaborat-nem-jatszik-a-kazahok-ellen-sem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9b3bfcd-42ba-4349-a838-07e12ae2a4ef.jpg","index":0,"item":"5717113f-3d54-4b79-9c28-0df254aeb5c1","keywords":null,"link":"/sport/20250607_Kerkez-privat-okokra-hivatkozva-elhagyta-a-valogatott-edzotaborat-nem-jatszik-a-kazahok-ellen-sem","timestamp":"2025. június. 07. 11:05","title":"Kerkez privát okokra hivatkozva elhagyta a válogatott edzőtáborát, nem játszik az azeriek ellen sem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. június. 07. 11:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Osztrák-kanadai-orosz konzorciumé az Opel - Elemzés
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Ez még természetesen nem jelenti azt, hogy pont kerülne a történet...
Ez még természetesen nem jelenti azt, hogy pont kerülne a történet végére, hiszen több nyitott kérdést kell még rendezniük az érintetteknek, a General Motors szerint akár november végéig is elhúzódhatnak a tárgyalások.
Végtelen történet
Még 2008 november közepén jelezte az Opel, hogy likviditási problémái miatt szüksége van egy 1 milliárd eurós „sürgősségi segélyre”. Attól kezdve van napirenden a vállalat eladása. A GM február közepén beszélt nyíltan az Opel eladásának lehetőségéről, akkor jelentkezők hivatalosan még nem akadtak.
Utóbb több pénzügyi és szakmai befektető jelezte érdeklődését, kínai autógyártótól belga pénzügyi csoporton keresztül a mostani befutó osztrák-kanadai-orosz konzorciumig.
Eltérő német-amerikai érdekek
Véleményünk szerint a General Motors az utolsó pillanatig próbálta megtartani az Opelt ám ez összességében túl kockázatos és költséges lett volna. Egyes becslések szerint akár 6 milliárd dollárjába került volna a GM-nek az Opel likviditási gondjainak kezelése és a további fejlesztések és átalakítások finanszírozása. Viszont nem szívesen adta fel európai hídfőjét, ahol a kelet-európai régióban és Oroszországban továbbra is jelentős növekedési potenciál rejlik.
A másik oldalon viszont a német kormányra nehezedett nyomás, mert mindenképpen szerettek volna a német munkahelyekkel kapcsolatos megnyugtató megoldást találni a szeptember 27-én esedékes parlamenti választások előtt. Jellemző, hogy az utolsó körig esélyes belga pénzügyi befektető a Magnáénál pénzügyi szempontból is kedvezőbb, és európai szinten kevesebb munkahely megszűnését eredményező ajánlatot tett, de nagyobb leépítéseket helyezett kilátásba Németországban, ami a német kormány számára - főként a választások előtt – elfogadhatatlan opció volt.
Kritika
Többen felróják a német kormánynak, hogy elhibázott lépés volt túlságosan is egy lehetséges vevőre fókuszálni, mert ez jelentősen csökkentette a német oldal alkupozícióját, és nem is hozott igazán erős versenyt a jelentkezők között.
Kérdéses még az „Új Opel” életképessége is, hiszen a globális versenyben az éves 1,2-1,5 millió darabos értékesítés egy volumengyártó esetében nem hatékony, több szakértő könnyen elképzelhetőnek tartja, hogy a súlyosbodó problémák hatására néhány év múlva csak a csődvédelem lehet az egyetlen opció a vállalat megmentésére.
Az eddigi információk alapján csupán az antwerpeni Opel üzem kerül bezárásra, a német helyszíneken tovább folyhat a termelés, ezzel azonban továbbra is megmarad az iparágra főként Európában jellemző túlkapacitás.
A legpesszimistább forgatókönyvben (ennek kicsi valószínűséget adnánk), ha az európai fogyasztás több évig alacsony szinten stabilizálódik, újra előkerülhet az iparág túlkapacitási problémája, és akkor esetleg a ma még optimista Magna is belátja, hogy a német Opel termelést jelentősen csökkenteni kell, ezért gyárbezárásokra és munkahelyek megszűntetésére kerül majd sor. A német autóipari technológia Oroszországba kerül, miközben az Opel működtetése részben állami (német, spanyol, brit) finanszírozással lehetséges.
Sok a nyitott kérdés
A tárgyalások tehát akár november végéig is elhúzódhatnak, az addig hátralévő két és fél hónapban több érzékeny kérdést is tisztázni kell. Egyrészt szükséges a munkavállalók részéről egy írásos nyilatkozat, amelyben hozzájárulnak a leépítésekhez és költségcsökkentésekhez, a német kormányzatnak pedig össze kell állítania egy finanszírozási csomagot (erre is valószínűleg csak a választások után kerül majd sor).
Az igazán érzékeny témák azonban leginkább a közös fejlesztést és az európai piacok „felosztását” érintik. Nem egyértelmű az, hogy a Rüsselsheim-i fejlesztési központ továbbra is szolgálja-e, majd az anyacéget, illetve hogyan akadályozzák majd meg a know-how Oroszországba való „átszivárgását”. A másik sarkalatos kérdés az orosz piac esetleges felosztása, hiszen a nagy növekedési potenciált magába rejtő piacon konkurálnak majd az Opel és a GM termékei.
Mit jelent ez Szentgotthárdnak?
Erre a kérdésre jelenleg nem egyértelmű a válasz. A szentgotthárdi Opel üzem nagyjából 1000 alkalmazottat foglalkoztat, és direkt módon további 3000 munkahely sorsa függ az üzemtől. Optimizmusra ad okot, hogy a konszern motorpalettájában fontos szerepet betöltő 1,6 és 1,8 literes motorokat itt gyártják, az itteni termelésben a GM jelentős beruházásokat hajtott végre, valamint a magyar üzem jelentős költségelőnyt tud felmutatni Nyugat-Európával szemben.
Kérdés azonban, hogy nem akarja-e az új tulajdonos tőlünk keletebbre vinni az alkatrész- és autógyártást. Korábban felmerült az is, hogy a Rüsselsheim-i és a Bochum-i motorgyártás egy részét vagy egészét Szentgotthárdra és az ausztriai Aspernbe telepítenék át, de az egyeztetéseknek ebben a fázisában ennek a kérdésnek a kimenetele nehezen eldönthető.
Vélemény
A mostani bejelentés két dolgot tükröz: egyrészt úgy tűnik a GM belátta, túlságosan költséges és kockázatos lenne az Opel megtartása, így mindenképpen külső befektetőre van szüksége, annak ellenére, hogy az amerikai operáció stabilizálódásán felbuzdulva már talán sajnálja európai hídfőállásának feladását.
Másrészt a tegnapi bejelentés a német kormányzat (és a politikai elit nagy részének) érdekeit is szolgálta, hiszen szükségük volt egy megnyugtatónak tűnő megoldás körvonalazódására a szeptember végi parlamenti választások előtt.
A vevő tehát már ismert, a következő hetekben azonban hosszú tárgyalások várnak a felekre, különösen érzékeny téma a know-how megosztás illetve az orosz autópiac esetleges felosztásának kérdése.
Véleményünk szerint az iparág további konszolidáció előtt áll, és valószínűsítjük további kapacitások leépítését Európában, főként a magas költségszintű országokban, így Németországban is. Úgy látjuk, az Opel a volumengyártók között alacsonynak számító 1,2-1,5 millió darabos éves gyártásával és 90%-os európai kitettséggel nehezen veszi majd fel a versenyt a szegmenset uraló márkacsoportokkal (Volkswagen csoport, Peugeot/Citroen, Hyundai/Kia). Elképzelhető, hogy a jelenleginél alacsonyabb piaci részesedés mellett profitabilitása javítása érdekében nyugat-európai üzembezárásokra kényszerül.
Az Opel rövid távú likviditási problémái megoldódni látszanak, de az autógyártó az eladásösztönző programok kifutása után már 2010-től kifejezetten nehéz értékesítési környezettel találja szembe magát. A csoport kilátásait a szektortársakhoz képest negatívabban ítéljük meg.
Az Opel gyengélkedése lehetőséget jelenthet volumengyártó szektortársaknak. Az európai mezőnyből árazása alapján a Renault-t preferáljuk, amely kisautói révén profitálhat az alacsony fogyasztású autók felfutásának trendjéből, és a Nissan részesedésén keresztül az esetleges amerikai autópiaci fellendülésből.