Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"383b366e-caa5-4423-a279-2779e6ecffc7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tavaly jegyezték el egymást.","shortLead":"Tavaly jegyezték el egymást.","id":"20250605_Szakitott-Chris-Martin-es-Dakota-Johnson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/383b366e-caa5-4423-a279-2779e6ecffc7.jpg","index":0,"item":"c61868d8-d39b-45ee-bb97-a69386f21354","keywords":null,"link":"/elet/20250605_Szakitott-Chris-Martin-es-Dakota-Johnson","timestamp":"2025. június. 05. 16:05","title":"Szakított Chris Martin és Dakota Johnson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b7ce0e7-6ce0-4879-9a70-3ee3b66311e8","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Akkora jég esett, hogy az a mezőgazdaságban is nagy károkat okozhat.","shortLead":"Akkora jég esett, hogy az a mezőgazdaságban is nagy károkat okozhat.","id":"20250604_jegeso-vihar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b7ce0e7-6ce0-4879-9a70-3ee3b66311e8.jpg","index":0,"item":"854e2197-f731-4a49-9fa1-39ad0605a811","keywords":null,"link":"/zhvg/20250604_jegeso-vihar","timestamp":"2025. június. 04. 13:37","title":"Ötcentis jégdarabokat is hozott a vihar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bea19c1-4bc2-49b9-b7bc-ffb322f86388","c_author":"Domány András","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Módosították a települések önazonosságáról szóló tervezetet, a helyi képviselők bármikor kimondhatják, hogy élnek a betelepülést akadályozó jogszabállyal.","shortLead":"Módosították a települések önazonosságáról szóló tervezetet, a helyi képviselők bármikor kimondhatják, hogy élnek...","id":"20250605_letszamkorlat-telepulesek-betelepules-telepulesek-onazonossaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bea19c1-4bc2-49b9-b7bc-ffb322f86388.jpg","index":0,"item":"63397f56-234a-4993-bfb9-4fb03a47acb6","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250605_letszamkorlat-telepulesek-betelepules-telepulesek-onazonossaga","timestamp":"2025. június. 05. 15:00","title":"Létszámhatár nélkül bármikor bejelenthetik a települések, hogy nem fogadnak több beköltözőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A támadás célpontja a moszkvai számvevő kamara egyik tanácsadója volt.","shortLead":"A támadás célpontja a moszkvai számvevő kamara egyik tanácsadója volt.","id":"20250604_bergyilkossag-oroszorszag-moszkva-milliardos-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57.jpg","index":0,"item":"8e2d558e-25bc-46e4-a001-0da95ff33322","keywords":null,"link":"/vilag/20250604_bergyilkossag-oroszorszag-moszkva-milliardos-vademeles","timestamp":"2025. június. 04. 10:43","title":"Azzal vádolnak egy orosz milliárdost, hogy bérgyilkost fogadott fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5e8ef6-f05e-4c2b-a5a6-e62a4aa949ab","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lengyel példából az derül ki, hogy egy autokratikus rendszert nem lehet eltakarítani a szokásos játékszabályok mentén mozogva. Más megoldások lehetnek – de azok pont olyan kihívásokkal járnának, mint Lengyelországban. Domány Andrást Kacskovics Mihály Béla kérdezte.","shortLead":"A lengyel példából az derül ki, hogy egy autokratikus rendszert nem lehet eltakarítani a szokásos játékszabályok mentén...","id":"20250604_Fulke-podcast-Domany-Andras-Lengyelorszag-Magyarorszag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5e8ef6-f05e-4c2b-a5a6-e62a4aa949ab.jpg","index":0,"item":"b1487db8-334d-4299-af70-77b6260d47e2","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Fulke-podcast-Domany-Andras-Lengyelorszag-Magyarorszag-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 18:02","title":"Lengyel példán látjuk: a NER-t nem lehet lebontani jogállami eszközökkel – Domány András a Fülkében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"291e8afa-958d-412f-a17e-2cfc07b6fc48","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A volt külügyminiszter arról is beszélt egy interjúban, hogy nem számít fia bocsánatkérésére.","shortLead":"A volt külügyminiszter arról is beszélt egy interjúban, hogy nem számít fia bocsánatkérésére.","id":"20250604_jeszenszky-geza-kalapacs-tamadas-koponyamutet-jeszenszky-zsolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/291e8afa-958d-412f-a17e-2cfc07b6fc48.jpg","index":0,"item":"74dbe705-b9ac-4866-98bc-989328f8e201","keywords":null,"link":"/elet/20250604_jeszenszky-geza-kalapacs-tamadas-koponyamutet-jeszenszky-zsolt","timestamp":"2025. június. 04. 18:55","title":"Ki kellett műteni egy darabot Jeszenszky Géza koponyájából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e51279ea-e38e-4e15-bf1e-e698dd6f6a36","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Egy salátatörvénybe került az egészségügyi intézmények beléptetőkapui és a boltok pénztárainak szabályozása.","shortLead":"Egy salátatörvénybe került az egészségügyi intézmények beléptetőkapui és a boltok pénztárainak szabályozása.","id":"20250605_kotelezo-penztaros-bolt-onkiszolgalo-kassza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e51279ea-e38e-4e15-bf1e-e698dd6f6a36.jpg","index":0,"item":"7608cb9d-7433-4845-b905-fa8c0e3a0b07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_kotelezo-penztaros-bolt-onkiszolgalo-kassza","timestamp":"2025. június. 05. 15:49","title":"Kötelező lesz pénztárost alkalmazni a boltokban, nem elég az önkiszolgáló kassza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34fd6ab2-6852-4f3e-9c3a-c626cf214fcf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tudomány olykor meglepő helyeken talál megoldást komoly problémákra: most például herpeszvírusból származó fehérjét módosítottak oly módon, hogy az segíthesse a szervezet rák elleni védekezését. ","shortLead":"A tudomány olykor meglepő helyeken talál megoldást komoly problémákra: most például herpeszvírusból származó fehérjét...","id":"20250604_majom-herpesz-virus-feherje-modositas-rak-elleni-gyogyszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34fd6ab2-6852-4f3e-9c3a-c626cf214fcf.jpg","index":0,"item":"dd8328d9-410d-4c85-9a44-b7e956dc8fcd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_majom-herpesz-virus-feherje-modositas-rak-elleni-gyogyszer","timestamp":"2025. június. 04. 20:03","title":"Majomherpesz hozhat áttörést a rák elleni küzdelemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha az ígéreteken múlik, járműgyártó nagyhatalom leszünk. Leszünk?
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Magunk gyártanánk új kisföldalatti-, fogaskerekű- és HÉV-szerelvényeket, mellékvonali vasúti és intercity kocsikat és legalább 3000 hazai buszt 2019-ig az elfogadott kormányprogramok szerint. Megnéztük, hogy mégis hol, hogyan és miből.
Az nem kérdés, hogy minden fent említett járműtípus cseréjére mielőbb szükség lenne, az viszont annál inkább, hogy készen áll-e erre a magyar ipar. Az áprilisban elfogadott Kötöttpályás Járműgyártási Cselekvési Terv szerint a kormány idén és jövőre 5 milliárd forintot biztosít 2 földalatti prototípus szerelvény tervezésére és gyártására, illetve 2018-ban 1,5 milliárdot adnak a fogaskerekű prototípusának előállítására. A HÉV-ek és mellékvonali szerelvények cseréjéről azonban nem határoztak meg forrást, se konkrétumokat nem említenek. 45 milliárdot biztosít viszont a kormány 2020-ig a MÁV-nak 100 hazai és 20 nemzetközi IC+ kocsi legyártására. A másik, a nemzeti buszgyártási stratégia sem kisebb ígéreteket vizionál, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter 3000-3500 új magyar buszt szeretne látni 2019-ig.
Eddig csak néhány próbálkozás volt
A vasúti járművek közül a MÁV IC+-programja az egyetlen, ami már „sínen van”, a vasúttársaság májusban jelentette be, hogy két prototípus sikere után megkezdik 20 db nemzetközi forgalomba szánt IC+ kocsi, majd jövő év második felétől 100 db hazai sínekre szánt vagon gyártását. Sokan kritizálták a tervet, mert a kocsik műszakilag nem mindenben képviselték a jelen kor követelményeit, azonban az elkészült kocsikat látva elmondható, hogy utaskomfort szempontjából kifejezetten jól sikerültek – mondta kérdésünkre egy szakértő. Az IC+-program tehát úgy tűnik, nagyjából elérte célját, azt azonban hangsúlyozni kell, hogy motor és bonyolult elektronika nélküli vasúti kocsikat lényegesen egyszerűbb gyártani, mint metró- és HÉV-szerelvényeket, fogast, vagy motorvonatot.
Ami pedig a felújításokat illeti, a MÁV több mint 500 vasúti kocsi felújítását végezte el eddig, és ezt a programját a mellékvonalakon közlekedő 30 Bzmot és 40 Metrowagonmash jármű felújításával folytatja.
A fogas és a földalatti ügyében eddig semmi nem történt.
A MÁV saját fejlesztésű IC+ vasútikocsi-prototípusainak bemutatóján a Nyugati pályaudvaron 2014. március 5-én.
MTI / Kovács Tamás
A HÉV-ek közül eddig összesen egy példányt újított fel még korábban saját műhelyében a BKV, igaz, a motort nem, csak a belső teret. Az új üzemeltető, a MÁV-HÉV Zrt. ezt a munkát – úgy tűnik – nem szeretné folytatni, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára is azt mondta, a teljes járműpark lecserélésében gondolkodnak – minderre azonban nincsen még forrás.
Felújított MX típusú HÉV-motorkocsi a BKV szentendrei HÉV-üzemegységének egyik csarnokában 2015 októberében.
MTI / Máthé Zoltán
Buszokkal is messze a cél
A kormány szándéka a buszipar fellendítésére tűnik a legkomolyabbnak, ám itt is nagyon messze állnak a realitások a tervektől. Két gyártónak van jelenleg sorozatgyártásra engedélye és némi referenciája is: a Credo buszokat gyártó győri Kravtexnek, a Mabi-busból lett Ikarus Egyedinek; de a debreceni ITK Holding is jelentős állami támogatásokat kapott fejlesztésre anak reményében, hogy buszgyártóvá avanzsál. A két nagy gyártó 1,5-2 éves felfutással valóban képes lenne az előirányzott mennyiség legyártására, itt a probléma inkább a megrendelések körül van – a gyártók szegényes termékpalettájuk és kevés referenciájuk miatt a tendereknek csak töredékén rúgnak labdába – a magyar buszipar helyzetéről itt írtunk bővebben.
A Kravtex mosonmagyaróvári üzemében
Túry Gergely
A tavaly gyártott új magyar buszok száma úgy 150 volt, tavalyelőtt pedig 99, ami évi szinten egyaránt messze elmarad a 2019-ig teljesítendő 3000-3500-as víziótól. A nagy nemzeti stratégia árnyékában eközben a Volánok (ma már közlekedési központok) több mint 300 használt nyugati buszt vásároltak tavaly összesen és eddig idén, de a BKV is sorra veszi a használt, néhol 17 éves buszokat. Tovább rontja a hazai gyártás esélyeit, hogy a BKK rengeteg buszt adott ki üzemeltetésre, ahol a magyar gyártók eddig még soha nem jártak sikerrel, ráadásul 2017-ben teljesen meg kell majd nyitnunk a helyközi buszpiacot az uniós szabályok értelmében.
Magyar mérnökök által tervezett és fejlesztett Modulo buszcsalád elektromos hajtású buszai a NABI (North American Bus Industries) mátyásföldi üzemében 2015. október 8-án.
MTI / Máthé Zoltán
Nem tudni, hol készülnének a vasúti járművek
A kormányhatározat nem említ meg egyáltalán helyszínt a gyártásra, összeszedtünk hát néhányat, ami egyáltalán szóba jöhet. Az egyik az állam, a MÁV és a dolgozók tulajdonában álló Dunakeszi Járműjavító (DJJ). Ők részt vettek a budapesti orosz metrók felújításában, a CAF villamosok utolsó tíz példányának az összeszerelésében is, és ők újították fel a több mint 350 „piros csíkos” elővárosi vasúti kocsit. De arról is voltak tervek, hogy az orosz metrókat is felújító Transmashholdinggal közös céggel induljanak afrikai vasúti járműtendereken.
Városi járművek gyártására a BKV Fehér úti járműjavítója, a VJSZ lenne legalkalmasabb. Ők végezték az összes Tatra villamos, és a már nem közlekedő, „Barbie” nevű 2-es metrókocsik korszerűsítését. A harmadik felmerülő helyszín a MÁV szolnoki szerelőműhelye, ahol a vasúttársaság járműveinek felújítása mellett a házi gyártású IC+ kocsijai is készülnek.
Tapasztalt gyártók nélkül nem megy
Elvi akadálya tehát egyik helyszínen sincs a gyártásnak, a tapasztalat hiánya azonban minden esetben komoly probléma. Új jármű előállítása ugyanis sokkal bonyolultabb művelet, mint a javítás, felújítás és az összeszerelés, pláne olyan specializált típusok igényelnek nagyfokú tapasztalatot, mint amit a fogas vagy a földalatti leendő szerelvényei. Az tehát, hogy valamelyik gyártónk a nulláról indulva kifejlessze és legyártsa a vasúti járműveket, egyáltalán nem valószínű, hogy gyorsabb, vagy akár olcsóbb lenne – pláne jó minőségben, mint egyszerűen megvásárolni a kész terméket, az elavult járműpark cseréje pedig nem állhat le évekre – mondja kérdésünkre a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet. A fejlesztés, kísérletezés egyébként fontos dolog, támogatást érdemel, de rendkívül tőke- és időigényes, ezért szerintük eleinte csak kiegészítőként segíthetne be a hazai gyártás a járműpark megújításába.
Stadler Flirt motorvonat a gödöllői vasútállomáson
Túry Gergely
Több megkérdezett szakértőnk is azt javasolja, hogy a hazai gyártóknak tapasztalt külföldiekkel kellene valamilyen módon szövetségre lépnie – például a Stadlerrel, mely 2009 óta állít elő vasúti kocsiszekrényeket Magyarországon. A svájci cég szolnoki üzemében 330 embert foglalkoztat, részben hazai anyagokat felhasználva terveznek, gyártanak és szerelnek itt össze vasúti motorvonatokat elsősorban Közép-Kelet-Európa országainak, pl. a MÁV-Start kék Flirt motorvonatai is itt készültek. Vagyis lényegében ők a legnagyobb magyar vasúti járműgyártó, mégsincs semmi arra utaló jel, hogy a kormány szeretne együttműködni a svájci céggel. Igaz, korábban ilyen közös gyártási próbálkozások is befuccsoltak már, elég a Volvónak a Rábával közösen gyártott buszaira gondolni, ahol a rossz nyelvek szerint a Rába csak annyi munkát végzett a buszokon, hogy saját cimkéjét rájuk ragasztotta, meg persze segített őket értékesíteni a hazai busztársaságoknak.