Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f4fb1a99-d24e-4d45-b405-ae85c16e2663","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Lucy nevű űrszonda a Jupiter pályája felé tart, hogy a Trójai övben lévő aszteroidák segítségével felderítse a Naprendszer történetét. Útközben több aszteroidát is megvizsgál, ezek közül az egyik a Donaldjohanson.","shortLead":"A Lucy nevű űrszonda a Jupiter pályája felé tart, hogy a Trójai övben lévő aszteroidák segítségével felderítse...","id":"20250422_nasa-lucy-urszonda-donaldjohanson-aszteroida","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4fb1a99-d24e-4d45-b405-ae85c16e2663.jpg","index":0,"item":"325efcee-3929-45d5-85c0-c8087a8d02e2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_nasa-lucy-urszonda-donaldjohanson-aszteroida","timestamp":"2025. április. 22. 17:03","title":"Testközelből készített videót a NASA egy 8 kilométeres aszteroidáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5370c23d-3bb9-4d8a-971e-50358c7229dd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Úgy érezte, jó ötlet autós üldözésbe bonyolódni. ","shortLead":"Úgy érezte, jó ötlet autós üldözésbe bonyolódni. ","id":"20250422_Autosuldozes-Gyorben-szabalysertesbol-lett-buncselekmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5370c23d-3bb9-4d8a-971e-50358c7229dd.jpg","index":0,"item":"88e70098-1a55-4483-af08-a3274958cf70","keywords":null,"link":"/cegauto/20250422_Autosuldozes-Gyorben-szabalysertesbol-lett-buncselekmeny","timestamp":"2025. április. 22. 10:44","title":"Szabálysértés miatt akarták megállítani a győri autóst, bűncselekmény lett a vége – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb994d83-6c13-41a6-a480-335e75162fdd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Míg a csepeli drogügy három gyanúsítottja közül kettő szabadlábon védekezhet, addig a vegyész esetében máshogy döntött a bíróság.","shortLead":"Míg a csepeli drogügy három gyanúsítottja közül kettő szabadlábon védekezhet, addig a vegyész esetében máshogy döntött...","id":"20250422_bunugyi-felugyelet-csepeli-droglabor-vegyesz-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb994d83-6c13-41a6-a480-335e75162fdd.jpg","index":0,"item":"e492d6a7-5b1b-40d5-bbc6-9c5c42f9060b","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_bunugyi-felugyelet-csepeli-droglabor-vegyesz-birosag","timestamp":"2025. április. 22. 12:39","title":"Bűnügyi felügyeletbe helyezték a csepeli droglaborügy vegyészét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"263aee95-7166-4e5d-b64f-f91cb64229e9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az új Subarunál nem csak az autóban ülők biztonságáról gondoskodnának.","shortLead":"Az új Subarunál nem csak az autóban ülők biztonságáról gondoskodnának.","id":"20250422_Itt-az-elso-auto-amin-kerekparos-legzsak-is-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/263aee95-7166-4e5d-b64f-f91cb64229e9.jpg","index":0,"item":"92eb6973-2c73-4d70-b5b5-22957154674c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250422_Itt-az-elso-auto-amin-kerekparos-legzsak-is-van","timestamp":"2025. április. 22. 08:12","title":"Itt az első autó, amin egy külső légzsák a kerékpárosokat védi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ab49db-e1fa-4296-becc-24620ce3db5d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Korábban az I. kerületi önkormányzat polgármestere is hasonló döntést hozott. ","shortLead":"Korábban az I. kerületi önkormányzat polgármestere is hasonló döntést hozott. ","id":"20250423_Momentum-6-milliard-forintert-vasarolt-allamkotvenyt-a-XVII-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ab49db-e1fa-4296-becc-24620ce3db5d.jpg","index":0,"item":"1d5c9789-7cbc-48ce-b6e6-e08c1f51e227","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_Momentum-6-milliard-forintert-vasarolt-allamkotvenyt-a-XVII-kerulet","timestamp":"2025. április. 23. 08:30","title":"Momentum: 6 milliárd forintért vásárolt államkötvényt a XVII. kerület","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96548ab1-5ec6-4a58-b7b5-6a17ff5a7cac","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A fesztiválokon és más tömegrendezvényeken is könnyedén visszaválthatók lesznek a palackok, a dobozok és az üvegek egy új, mobil Repont-automatának köszönhetően.","shortLead":"A fesztiválokon és más tömegrendezvényeken is könnyedén visszaválthatók lesznek a palackok, a dobozok és az üvegek...","id":"20250422_mohu-repont-mobil-palackvisszavalto-automata-rendezvenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96548ab1-5ec6-4a58-b7b5-6a17ff5a7cac.jpg","index":0,"item":"88e35d5b-b09a-43a7-811b-dfddcbf04d13","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_mohu-repont-mobil-palackvisszavalto-automata-rendezvenyek","timestamp":"2025. április. 22. 09:03","title":"Itt az új palackvisszaváltó automata, de ezzel nem a boltokban fog találkozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b396ba8-70dc-4ed3-96c0-7e09bb1b5a2a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Intézkedésre számíthat, aki az arcát eltakarja, vagy a rendőrsorfalat lökdösi, esetleg az úttestet nem a KRESZ előírásai szerint használja.","shortLead":"Intézkedésre számíthat, aki az arcát eltakarja, vagy a rendőrsorfalat lökdösi, esetleg az úttestet nem a KRESZ...","id":"20250422_rendorseg-hadhazy-akos-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b396ba8-70dc-4ed3-96c0-7e09bb1b5a2a.jpg","index":0,"item":"a405c0d9-4b60-48f5-8799-79718eb1ec29","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_rendorseg-hadhazy-akos-tuntetes","timestamp":"2025. április. 22. 14:26","title":"A keddi tüntetés előtt kisokost adott ki a rendőrség arról, hogyan kell viselkedni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58619075-3dab-448a-b497-61aabff35017","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A porschés több veszélyes helyzetet is teremtett.","shortLead":"A porschés több veszélyes helyzetet is teremtett.","id":"20250422_busz-feher-porsche-buntetofekezes-szabalytalansag-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58619075-3dab-448a-b497-61aabff35017.jpg","index":0,"item":"a8b65908-be72-4662-bb32-1491e25e278c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250422_busz-feher-porsche-buntetofekezes-szabalytalansag-video","timestamp":"2025. április. 22. 16:10","title":"Nem engedte ki a megállóból a buszt, majd büntetőfékezéssel idegesítette a rádudáló sofőrt egy Porsche vezetője – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha az ígéreteken múlik, járműgyártó nagyhatalom leszünk. Leszünk?
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Magunk gyártanánk új kisföldalatti-, fogaskerekű- és HÉV-szerelvényeket, mellékvonali vasúti és intercity kocsikat és legalább 3000 hazai buszt 2019-ig az elfogadott kormányprogramok szerint. Megnéztük, hogy mégis hol, hogyan és miből.
Az nem kérdés, hogy minden fent említett járműtípus cseréjére mielőbb szükség lenne, az viszont annál inkább, hogy készen áll-e erre a magyar ipar. Az áprilisban elfogadott Kötöttpályás Járműgyártási Cselekvési Terv szerint a kormány idén és jövőre 5 milliárd forintot biztosít 2 földalatti prototípus szerelvény tervezésére és gyártására, illetve 2018-ban 1,5 milliárdot adnak a fogaskerekű prototípusának előállítására. A HÉV-ek és mellékvonali szerelvények cseréjéről azonban nem határoztak meg forrást, se konkrétumokat nem említenek. 45 milliárdot biztosít viszont a kormány 2020-ig a MÁV-nak 100 hazai és 20 nemzetközi IC+ kocsi legyártására. A másik, a nemzeti buszgyártási stratégia sem kisebb ígéreteket vizionál, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter 3000-3500 új magyar buszt szeretne látni 2019-ig.
Eddig csak néhány próbálkozás volt
A vasúti járművek közül a MÁV IC+-programja az egyetlen, ami már „sínen van”, a vasúttársaság májusban jelentette be, hogy két prototípus sikere után megkezdik 20 db nemzetközi forgalomba szánt IC+ kocsi, majd jövő év második felétől 100 db hazai sínekre szánt vagon gyártását. Sokan kritizálták a tervet, mert a kocsik műszakilag nem mindenben képviselték a jelen kor követelményeit, azonban az elkészült kocsikat látva elmondható, hogy utaskomfort szempontjából kifejezetten jól sikerültek – mondta kérdésünkre egy szakértő. Az IC+-program tehát úgy tűnik, nagyjából elérte célját, azt azonban hangsúlyozni kell, hogy motor és bonyolult elektronika nélküli vasúti kocsikat lényegesen egyszerűbb gyártani, mint metró- és HÉV-szerelvényeket, fogast, vagy motorvonatot.
Ami pedig a felújításokat illeti, a MÁV több mint 500 vasúti kocsi felújítását végezte el eddig, és ezt a programját a mellékvonalakon közlekedő 30 Bzmot és 40 Metrowagonmash jármű felújításával folytatja.
A fogas és a földalatti ügyében eddig semmi nem történt.
A MÁV saját fejlesztésű IC+ vasútikocsi-prototípusainak bemutatóján a Nyugati pályaudvaron 2014. március 5-én.
MTI / Kovács Tamás
A HÉV-ek közül eddig összesen egy példányt újított fel még korábban saját műhelyében a BKV, igaz, a motort nem, csak a belső teret. Az új üzemeltető, a MÁV-HÉV Zrt. ezt a munkát – úgy tűnik – nem szeretné folytatni, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára is azt mondta, a teljes járműpark lecserélésében gondolkodnak – minderre azonban nincsen még forrás.
Felújított MX típusú HÉV-motorkocsi a BKV szentendrei HÉV-üzemegységének egyik csarnokában 2015 októberében.
MTI / Máthé Zoltán
Buszokkal is messze a cél
A kormány szándéka a buszipar fellendítésére tűnik a legkomolyabbnak, ám itt is nagyon messze állnak a realitások a tervektől. Két gyártónak van jelenleg sorozatgyártásra engedélye és némi referenciája is: a Credo buszokat gyártó győri Kravtexnek, a Mabi-busból lett Ikarus Egyedinek; de a debreceni ITK Holding is jelentős állami támogatásokat kapott fejlesztésre anak reményében, hogy buszgyártóvá avanzsál. A két nagy gyártó 1,5-2 éves felfutással valóban képes lenne az előirányzott mennyiség legyártására, itt a probléma inkább a megrendelések körül van – a gyártók szegényes termékpalettájuk és kevés referenciájuk miatt a tendereknek csak töredékén rúgnak labdába – a magyar buszipar helyzetéről itt írtunk bővebben.
A Kravtex mosonmagyaróvári üzemében
Túry Gergely
A tavaly gyártott új magyar buszok száma úgy 150 volt, tavalyelőtt pedig 99, ami évi szinten egyaránt messze elmarad a 2019-ig teljesítendő 3000-3500-as víziótól. A nagy nemzeti stratégia árnyékában eközben a Volánok (ma már közlekedési központok) több mint 300 használt nyugati buszt vásároltak tavaly összesen és eddig idén, de a BKV is sorra veszi a használt, néhol 17 éves buszokat. Tovább rontja a hazai gyártás esélyeit, hogy a BKK rengeteg buszt adott ki üzemeltetésre, ahol a magyar gyártók eddig még soha nem jártak sikerrel, ráadásul 2017-ben teljesen meg kell majd nyitnunk a helyközi buszpiacot az uniós szabályok értelmében.
Magyar mérnökök által tervezett és fejlesztett Modulo buszcsalád elektromos hajtású buszai a NABI (North American Bus Industries) mátyásföldi üzemében 2015. október 8-án.
MTI / Máthé Zoltán
Nem tudni, hol készülnének a vasúti járművek
A kormányhatározat nem említ meg egyáltalán helyszínt a gyártásra, összeszedtünk hát néhányat, ami egyáltalán szóba jöhet. Az egyik az állam, a MÁV és a dolgozók tulajdonában álló Dunakeszi Járműjavító (DJJ). Ők részt vettek a budapesti orosz metrók felújításában, a CAF villamosok utolsó tíz példányának az összeszerelésében is, és ők újították fel a több mint 350 „piros csíkos” elővárosi vasúti kocsit. De arról is voltak tervek, hogy az orosz metrókat is felújító Transmashholdinggal közös céggel induljanak afrikai vasúti járműtendereken.
Városi járművek gyártására a BKV Fehér úti járműjavítója, a VJSZ lenne legalkalmasabb. Ők végezték az összes Tatra villamos, és a már nem közlekedő, „Barbie” nevű 2-es metrókocsik korszerűsítését. A harmadik felmerülő helyszín a MÁV szolnoki szerelőműhelye, ahol a vasúttársaság járműveinek felújítása mellett a házi gyártású IC+ kocsijai is készülnek.
Tapasztalt gyártók nélkül nem megy
Elvi akadálya tehát egyik helyszínen sincs a gyártásnak, a tapasztalat hiánya azonban minden esetben komoly probléma. Új jármű előállítása ugyanis sokkal bonyolultabb művelet, mint a javítás, felújítás és az összeszerelés, pláne olyan specializált típusok igényelnek nagyfokú tapasztalatot, mint amit a fogas vagy a földalatti leendő szerelvényei. Az tehát, hogy valamelyik gyártónk a nulláról indulva kifejlessze és legyártsa a vasúti járműveket, egyáltalán nem valószínű, hogy gyorsabb, vagy akár olcsóbb lenne – pláne jó minőségben, mint egyszerűen megvásárolni a kész terméket, az elavult járműpark cseréje pedig nem állhat le évekre – mondja kérdésünkre a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet. A fejlesztés, kísérletezés egyébként fontos dolog, támogatást érdemel, de rendkívül tőke- és időigényes, ezért szerintük eleinte csak kiegészítőként segíthetne be a hazai gyártás a járműpark megújításába.
Stadler Flirt motorvonat a gödöllői vasútállomáson
Túry Gergely
Több megkérdezett szakértőnk is azt javasolja, hogy a hazai gyártóknak tapasztalt külföldiekkel kellene valamilyen módon szövetségre lépnie – például a Stadlerrel, mely 2009 óta állít elő vasúti kocsiszekrényeket Magyarországon. A svájci cég szolnoki üzemében 330 embert foglalkoztat, részben hazai anyagokat felhasználva terveznek, gyártanak és szerelnek itt össze vasúti motorvonatokat elsősorban Közép-Kelet-Európa országainak, pl. a MÁV-Start kék Flirt motorvonatai is itt készültek. Vagyis lényegében ők a legnagyobb magyar vasúti járműgyártó, mégsincs semmi arra utaló jel, hogy a kormány szeretne együttműködni a svájci céggel. Igaz, korábban ilyen közös gyártási próbálkozások is befuccsoltak már, elég a Volvónak a Rábával közösen gyártott buszaira gondolni, ahol a rossz nyelvek szerint a Rába csak annyi munkát végzett a buszokon, hogy saját cimkéjét rájuk ragasztotta, meg persze segített őket értékesíteni a hazai busztársaságoknak.