szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A cég részvényeinek árfolyama több mint 15 százalékot zuhant ma.

Közel kilencéves mélypontra csökkent a Hennes & Mauritz AB (H&M) árfolyama pénteken a stockholmi tőzsdén, miután a svéd vállalat arról számolt be, hogy üzleti évének utolsó negyedében még saját várakozásaitól is messze elmaradtak bevételei.

A H&M Hennes & Mauritz AB svéd vállalat a spanyol Inditex után a világ második legnagyobb ruházati kereskedelmi vállalata. A november 30-án véget ért három hónapban a svéd vállalat 50,4 milliárd korona 5,97 milliárd dollár) árbevételt ért el, ami 4 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. Az árfolyamhatást nem számolva 2 százalékos volt a visszaesés mértéke.

Ez azért még nem magyarázná meg a 15 százalékos árfolyamesést, és az sem, hogy a Reuters által megkérdezett elemzők korábban minimális növekedést jósoltak.

A gond az – írta közleményében a H&M –, hogy a divatmárkák internetes eladása felfelé ívelt a negyedik negyedévben, de a boltok forgalma gyenge volt, csökkent a vásárlók száma. A cég azt tervezi, hogy felgyorsítja az alkalmazkodást a megváltozott piaci körülményekhez, ideértve több üzlet bezárását és kevesebb új megnyitását, és 2018 tavaszán elkezdi értékesíteni termékeit a kínai Alibaba által üzemeltetett Tmall.com nevű online piactéren.

A spanyol vetélytárs Inditex, amely egyebek között a Zara, a Bershka, a Stradivarius és a Massimo Dutti tulajdonosa, évek óta lekörözi a svédeket. Ennek magyarázata, hogy termékeinek több mint felét az eladási piacaihoz közeli helyeken gyártatja, így sokkal hatékonyabb az ellátási lánca. A svéd vállalat termékei négyötödét Ázsiában gyártatja, messze azoktól az országoktól, ahol értékesíti azokat.

Két nappal ezelőtt azonban az Inditex is rossz híreket közölt: forgalma ugyan 6 százalékkal nőtt egy év alatt, és adózott eredménye is 12,7 százalékkal nőtt az október végéig tartónegyedévben, ám ez is lassulást jelent. Az Inditex a szokásosnál melegebb ősszel indokolta forgalomnövekedésének lassulását. Ugyanakkor rámutatott arra, hogy a november hidegebb volt a megszokottnál, aminek a hatására a cég forgalma november kezdetétől december 11-éig 13 százalékkal nőtt 7500 boltjában és az online kereskedésben.

Várhatóan azonban az Inditex is a válság óta a legrosszabb évét zárhatja Európa legnagyobb divatbirodalma, és ennek is az a magyarázata, hogy az internetes áruházak, illetve a divatdiszkontok egyre nagyobb versenyt teremtenek. A Zara 16 európai üzlete bezárását tervezi, ezek többsége a cég hazájában, Spanyolországban található, 2 pedig a szomszédos Portugáliában.

A H&M is boltbezárásokra kényszerül: a Bloomberg idézi a cég szeptemberben közölt terveit, amely szerint idén 385-tel nő üzletei száma, úgy, hogy 90 boltot bezárnak. Egyúttal azt tervezték, hogy az év végére már 43 piacon vannak jelent online - az Inditex 45 országba szállít online üzletéből.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!