Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ötszöri módosítás után április 16-ig lehetett beadni az ajánlatokat a Blaha Lujza tér felújítására. A régóta akadozó projekt pénz híján végül fapados verzióban valósulhat meg, de még így is hatalmas előrelépés lenne a kialakult áldatlan állapotokhoz képest.

Eredetileg február 15-én bontották volna a fővárosi Blaha Lujza tér felújítására a közbeszerzési eljárásban beadott kivitelezői ajánlatokat – azonban a BKK összesen öt alkalommal módosított a határidőkön, legutóbb április 16-ig. Erre a dátumra már nem adtak be módosítást, úgyhogy hamarosan eldől, kik és mennyi pénzért vállalnák a munkát.

A felújítás – amennyiben a közbeszerzési eljárás eredményesen zárul – leghamarabb 2021. nyár elején kezdődhet meg, és ebben az esetben 2022. őszére elkészülhet a megújult Blaha Lujza tér

– közölte a BKK a hvg.hu-val.

Változtak a tervek, sok kérdés merült fel

A határidők kitolását a BKK azzal magyarázta, hogy az érdeklődők kiegészítő tájékoztatásokat kérhetnek a beszerzéssel kapcsolatban, azonban a kiadott válaszok és a jelentkezési határidő közt el kell telnie egy minimális időnek – így ha a határidőhöz közeledve érkezik kérdés, akkor ki kell tolni a határidőt.

budapest.hu

És valóban, az eredeti közbeszerzési kiírás módosításaival a BKK nem pusztán a határidőket módosította, hanem változtatott is a közbeszerzési dokumentumokon, illetve további dokumentumokat tett elérhetővé. Hogy pontosan mely pontokon változtattak, azt nem tudni, a dokumentumok ugyanis nem nyilvánosak.

Mindenesetre a BKK utalt rá, hogy azért merült fel sok kérdés, illetve azért volt szükség változtatásokra, mert az eredeti tervekhez képest a projektet átszabták, mire eljutottak a kivitelezési közbeszerzésig: „Az ajánlati felhívásban meghatározott feladatok a tervezésre és kivitelezésre vonatkoznak. Az engedélyes terv elkészültének időpontja óta változások történtek, amelyeket igyekeztünk pontosan behatárolni az ajánlati felhívásban és a közbeszerzési dokumentumokban. A pontos értelmezés és a megfelelő ajánlattétel érdekében az eljárás iránt érdeklődő gazdasági szereplők kérdéseket tesznek fel, amely – a vonatkozó jogszabályi lehetőségek keretei között - kismértékben megváltoztathatja a dokumentumokban foglalt előírásokat. A változásokat azért nem kommunikálhatjuk, mert azt nem tehetjük közzé a Közbeszerzési törvény alapján, csak az eljárás résztvevői tudhatják jelen fázisban” - írta magyarázatában a cég.

Fapados verzió

A kiviteli tervek ugyanis még az előző városvezetés idején, 2019-ben készültek el, ebben a cikkben mutattuk be őket részletesen. A projekt költségeit akkor 4 milliárd forint környékére saccolták. Az építőipari árak azóta csak tovább nőttek, a főváros anyagi helyzete pedig jelentősen romlott a koronavírus-válság és a kormányzati elvonások miatt.

budapest.hu

Ami azt illeti, a Blaha Lujza tér felújítása kísértetiesen hasonlít egy másik, még ikonikusabb felújításra: a Lánchídéra. Mindkettő hosszú évek óta húzódik (a tér felújításáról 2017-ben döntött a Fővárosi Közgyűlés, Tarlós István főpolgármester akkoriban 2019-es átadást is említett), mindkettő esetében kulcsfontosságú kérdés a kormányzati hozzájárulás, pénz híján mindkettő egy vele egységet alkotó másik nagyberuházás nélkül valósul meg végül (a Váralagút és a Rákóczi út).

A BKK ugyanis a forráshiány miatt kénytelen volt megnyirbálni a térfelújítást, és csökkentett tartalommal írta ki a közbeszerzést a kivitelezésre.

A felújítás jelenlegi verziójára 2,67 milliárd forintot szánnak. A forráscsökkenés és a megváltozott igények következtében a tér felújítási tervei az alábbiak szerint módosulnak:

  • A terv igazodik az azóta elkészült nagykörúti kerékpársávhoz.
  • A tervezett rendezvénytéren a gömbkőrisfasor értékes egyedeit megóvják, illetve további fákat ültetnek.
  • A tervezett aluljáró-bővítmény kialakítása elmarad, az ide tervezett új nyilvános illemhely a felszínen kap helyet.
  • A térre felvezető aluljárólépcsőt felújítják, de az eredeti helyén és méretében marad meg.
  • A buszváró nem kap egyedi fedést a költségcsökkentés, illetve a távlati közösségi közlekedési fejlesztések miatt.
  • A térre tervezett pavilon épület más formában és más forrásból valósul meg.
  • A Rákóczi úti középső fasor telepítése ezúttal elmarad a távlati közösségi közlekedési fejlesztések segítése érdekében.

A felújításban opcionálisan benne van az aluljáró belső burkolatainak felújítása és a Somogyi Béla utca átépítése, az opciót „megfelelő ajánlatok esetén, városvezetői döntést követően hívja majd le a BKK” – magyarán akkor, ha eléggé olcsó ajánlatot kap.

A főbb paraméterek biztosan nem változtak a kivitelezési közbeszerzéshez érkezett kérdések miatt, az elektronikus közbeszerzési rendszerbe egy vitarendezési kérelem került fel, abban egy érdeklődő a különféle burkolatfelületek megadott méreteiben vélt ellentmondásokat felfedezni, amit a BKK részben elismert. Ennek megfelelően 1304 négyzetméter öntött aszfalt járdaburkolat lesz a téren, de ebbe a Rákóczi út északi oldalán található járda is beletartozik.

budapest.hu

Érdemes megjegyezni, hogy az első módosítás során került be a közbeszerzési kiírásba, hogy a kormány által ígért egymilliárd forintról szóló támogatói okirat még nincs meg – és ha nem lesz meg a kivitelezési szerződés aláírása után fél éven belül, akkor a szerződés nem lép hatályba. A kormány még 2020 őszén tett ígéretet a fővárossal közös érdekegyeztető fórumon, a Közfejlesztések Tanácsában a támogatás megadására.

Fontos részek kerültek az opciós részbe

A változások közül talán a legjelentősebb, hogy az aluljáró burkolatainak felújítása opcionális tétellé vált – magánál a térnél talán csak az aluljáró lelakottabb, felújítása nemhogy időszerű, de már rég meg kellett volna csinálni.

A tér felszíne szempontjából jelentős veszteség lenne, ha elmaradna az opcióba került Somogyi Béla utcai felújítás. Az Europeum és a felújítás alatt álló Corvin áruház közötti utca jelenleg nem szerves része a térnek, de azzá válik, ha megszűnik a parkoló. Az eredeti terv szerint integrálódna is a térbe, fákkal, zöld felületekkel, teraszokkal.

Építészetileg nem, de vizuálisan jelentős különbség, hogy a Rákóczi út közepére nem telepítenek fákat. Ez alapvetően vitatott pont volt. A fáknak ugyan lenne helyük az út középi szigeten, azonban a Rákóczi út felújítása és átépítése legalább annyira aktuális, mint a Blaha Lujza téré. Az út (beleértve a Kossuth Lajos utcát) átépítésére született koncepciók szerint középre helyeznék a buszsávokat, sőt a Rákóczi úti villamosvonal visszaépítése is felmerült. Ebben az esetben a fáknak ott nem lenne hely, költöztetésük pedig borítékolhatóan plusz vitát generálna. Szintén a Rákóczi út esetleges átépítése és forgalomcsillapítása jó magyarázat (vagy legalábbis ürügy) arra, a téren található buszmegálló miért nem kap látványos, de költséges és tartós egyedi fedőépítményt. Ha ugyanis egyszer a megálló ott megszűnik, értelemszerűen a fedőépítményre sem lesz szükség.

Mi lesz a Rákóczi úttal?

A Rákóczi úti villamost egyébként 1972-ben szüntették meg a 2-es metró megépítése után, illetve az akkori közlekedésszervezési trendekhez igazodva az autóforgalom számára rendelkezésre álló kapacitás növelése céljából. Ma már megmosolyogtató, hogy mit tekintettek akkoriban nagy autóforgalomnak, és az az elképzelés is, miszerint a kapacitásbővítés gyorsítja a forgalom áramlását, csökkenti a dugókat. A Rákóczi út az évek során belvárosi sztrádává alakult, rendszeres dugókkal, zajjal, szmoggal – nem meglepő módon egymást érik az elhagyatott üzletek az út mentén. Az átkelési lehetőségek hiánya miatt pedig szó szerint kettévágja a belvárost, még a gépjármű-forgalom számára is, nem beszélve a gyalogos és kerékpáros közlekedőkről.

A mai szakmai konszenzus szerint a közúti kapacitásbővítés nem oldja meg a közlekedésszervezési problémákat, épp ellenkezőleg: minél több helyet kapnak a gépjárművek, annál többen mennek arra, és annál nagyobb a dugó. Ezért a világ nagyvárosai jellemzően a közúti kapacitások csökkentése felé mozognak a belső területeiken, illetve a közösségi közlekedés, a mikromobilitási eszközök (kerékpár, esetleg roller) és a gyaloglás előtérbe helyezésére. A koncepciók szerint így alakulna át a Rákóczi út is: középen, védett helyen vezetett buszsávval vagy villamossal, kerékpársávokkal, kiszélesített járdákkal, növényzettel, újra életre kelő üzletekkel, teraszokkal.

A villamosközlekedés beindításának ötletét a Belvároson keresztül Újpalotáig a BKK anno azzal indokolta, hogy a Rákóczi úton a 4-es metró ellenére jelentős maradt a felszíni forgalom. Az új villamosvonal kiváltaná az autóbuszos közlekedést, köztük a hetes buszcsaládot is. Úgy volt persze, hogy a 4-es metró szolgálná ki Újpalotát, de nem épült meg addig, a hosszabbítására pedig nincs sok esély. Az újpalotai villamos jelentős részben a 4-es metróban is csalódott helyi lakókon bukott meg, akik élesen ellenezték az átalakításhoz szükséges építkezést.

Mi lesz a Népszínház utcai villamosokkal?

Apropó, villamos. A Blaha Lujza tér felújításának terveit nem fogadta kitörő örömmel Vitézy Dávid, az agglomerációs Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) jelenlegi, a BKK volt vezetője. Vitézy azt nehezményezte, hogy a Népszínház utcai villamosvégállomást nem viszik ki a térre, sőt ennek lehetőségét is elépítik közművekkel. Érdemes megjegyezni, hogy

a villamosvégállomás áthelyezése a 2019-ben elkészült tervekben sem szerepelt

– igaz, Vitézy már akkor hangsúlyozta, hogy az áthelyezés későbbi lehetőségét nyitva kell hagyni. Ugyanakkor akkoriban azt is említette, hogy – ha egyszer visszaépül a Rákóczi úti villamos – a Népszínház utcai vonalakat még a végállomás előtt ki lehet vinni a Rákóczi útra, a Népszínház utcai villamosok így a Blahát már a Rákóczi útra ráfonódva érnék el.

Log into Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

A főváros szerint a végállomás áthelyezésére azért nincs lehetőség, mert nincs rá pénz. Sőt idő sem: ehhez ugyanis új tervek kellenének, a terveztetés időbe telik, a kormány azonban csak 2021 végéig bocsátja rendelkezésre a felajánlott támogatást.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!