szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A GVH szerint megtéveszthette a fogyasztókat a kereskedelmi lánc.

Versenyfelügyeleti eljárás alá vonta a Gazdasági Versenyhivatal a (GVH) a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.-t , mert „vélhetően megalapozatlan piacelsőségi állítással téveszthette meg a fogyasztókat”. A hatóság azt gyanítja, hogy a cég az Árfigyelőre hivatkozva, egy vélhetően önkényesen összeállított napi kosárérték alapján azt sugallta, hogy termékkínálata általánosságban a legolcsóbb.

A Lidl tavaly november 4-étől „az alacsony árak bajnokaként” hirdette magát, ami a GVH szerint „valószínűsíthetően azt az üzenetet sugallta a fogyasztók számára, hogy termékkínálata általánosságban, minden egyes magyarországi áruházlánchoz képest ténylegesen a legolcsóbb”.

Ennek nyomán a versenyhatóság felhívta a figyelmet: a piacelsőségi állítások az áruk és szolgáltatások árának, minőségi és megbízhatósági szintjének lényeges mutatójaként szolgálnak a fogyasztók számára. „Ezért ilyet a GVH Versenytanácsának álláspontja és a bírósági gyakorlat értelmében csak abban az esetben lehet jogszerűen állítani, ha a vállalkozás a hirdetés közzétételekor rendelkezik olyan objektív, az adott állítást teljeskörűen megalapozó adatokkal, melyek ezt egyértelműen alátámasztják.”

Azt is írták, hogy az általuk működtetett online Árfigyelőben „napi szinten nyomon követhető fogyasztói árak önkényes, nem megalapozott, kiragadott felhasználása a kereskedelmi kommunikációban félrevezetheti a vásárlókat, illetve hátrányosan befolyásolhatja döntéseiket”. Ezért is figyelnek kiemelten a rendszert felhasználó kommunikációs kampányokra.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti azt, hogy a vállalkozás jogsértést követett el, a célja a tények tisztázása. A lefolytatására három hónapja van a GVH-nak, a határidő indokolt esetben két alkalommal két-két hónappal meghosszabbítható.

A versenyhatóság februárban 90 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a Lidlre, mert az azt állította magáról, hogy „a legolcsóbb élelmiszerlánc”. A cég akkor a reakciójában nem kifogásolta a bírságot, ugyanakkor emlékeztetett: az Árfigyelő napi kosara több hónapban átlagosan, a termékek egységára alapján náluk volt a legolcsóbb.

Frissítés:

Cikkünk megjelenése után reagált a Lidl:

A hatósággal a vizsgálat lefolytatása során együttműködünk. Társaságunk álláspontja szerint jogszerűen jártunk el: kampányunkat a GVH által üzemeltetett, mindenki számára elérhető adatbázis adataira építettük, az összehasonlítás szempontjai tisztességesek, objektívek és megismerhetőek voltak. Az árfigyelő célja az, hogy a fogyasztók a kiskereskedők árait összehasonlíthassák. Ezt a célt szolgálta kampányunk is.

A Lidl elsődleges célja továbbra is az, hogy kiváló ár-érték arányú termékekkel és magas szintű kiszolgálással álljon a vásárlók, a magyar családok rendelkezésére minden nap.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!