Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e3d27ae7-71d5-446c-9a07-0887acd7b7d0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az iráni forradalmi gárda vezetője szerint 50 ezer amerikai katona van a Közel-Keleten, akiket támadás érhet.","shortLead":"Az iráni forradalmi gárda vezetője szerint 50 ezer amerikai katona van a Közel-Keleten, akiket támadás érhet.","id":"20250331_iran-valaszcsapas-fenyegetes-usa-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3d27ae7-71d5-446c-9a07-0887acd7b7d0.jpg","index":0,"item":"ae33e1a7-37aa-4c71-a0a2-c7dfd5b9c1ec","keywords":null,"link":"/vilag/20250331_iran-valaszcsapas-fenyegetes-usa-tamadas","timestamp":"2025. március. 31. 15:42","title":"Irán kemény válaszcsapással fenyegette meg az USA-t, ha megtámadják őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92f2a641-8ae4-4026-8fb5-547aefd22c17","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Bár elsőre csak egy kicsit megnyújtott Dusternek tűnhet, a valaha készült legerősebb Daciaként jegyzett Bigster több ennél. Marseille környékén próbáltuk ki a négyfelé hajtással támadó román újdonságot, mely alaphangon 10 millió forintot kóstál.","shortLead":"Bár elsőre csak egy kicsit megnyújtott Dusternek tűnhet, a valaha készült legerősebb Daciaként jegyzett Bigster több...","id":"20250331_merjunk-nagyot-almodni-legerosebb-legdragabb-daciat-bigster-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92f2a641-8ae4-4026-8fb5-547aefd22c17.jpg","index":0,"item":"9bd8826b-c153-47bf-b735-3cd166e06127","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_merjunk-nagyot-almodni-legerosebb-legdragabb-daciat-bigster-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 31. 15:18","title":"Merjünk nagyot álmodni: vezettük a legerősebb, legdrágább Daciát, a vadonatúj Bigstert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d129fedb-d7ab-43b1-8e37-c2f30051105e","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Néhány autótól akár többezres flottákig is kiszolgálják a vállalatokat az üzemanyagkártyát kínáló cégek. Tankoláson kívül ezek a kártyák útdíjfizetéstől a kamionmosásig sok mindenre alkalmasak.","shortLead":"Néhány autótól akár többezres flottákig is kiszolgálják a vállalatokat az üzemanyagkártyát kínáló cégek. Tankoláson...","id":"20250401_hvg-uzemanyagkartya-utdijfizetes-eautok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d129fedb-d7ab-43b1-8e37-c2f30051105e.jpg","index":0,"item":"f2fe0860-55cf-4bb8-866e-9c46ce4cd8fd","keywords":null,"link":"/360/20250401_hvg-uzemanyagkartya-utdijfizetes-eautok","timestamp":"2025. április. 01. 15:30","title":"Parkolás, kompozás: egyre több mindenre jók a céges üzemanyagkártyák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0301e4b-6ecf-434b-93b7-9576424e4fb9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencsére van tartalék autó is.","shortLead":"Szerencsére van tartalék autó is.","id":"20250401_falnak-csaptak-a-MotoGP-biztonsagi-autojat-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0301e4b-6ecf-434b-93b7-9576424e4fb9.jpg","index":0,"item":"c3544d9f-236f-4ad7-af02-c654672fa2a6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250401_falnak-csaptak-a-MotoGP-biztonsagi-autojat-video","timestamp":"2025. április. 01. 07:23","title":"Kellemetlen baki: falnak csapták a MotoGP biztonsági autóját – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f51a4469-5190-4cd0-b968-04a950e39055","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"32 milliós táska, 2,7 milliós cipő, 30 milliós ruha. „Ezeket sejkek veszik meg” – írta a független képviselő.","shortLead":"32 milliós táska, 2,7 milliós cipő, 30 milliós ruha. „Ezeket sejkek veszik meg” – írta a független képviselő.","id":"20250331_rogan-barbara-krokodilbor-taska-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f51a4469-5190-4cd0-b968-04a950e39055.jpg","index":0,"item":"9974df37-2092-4391-95ab-14d33473e477","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_rogan-barbara-krokodilbor-taska-ebx","timestamp":"2025. március. 31. 07:56","title":"Hadházy: Rogán felesége gyémánttal kirakott krokodilbőr táskát villantott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e41ed8a5-5478-4fc9-b614-c9b3b564731e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A humorista arról írt a Facebookon, hogy nem tudott kibérelni egy termet Debrecenben az októberi fellépéséhez.","shortLead":"A humorista arról írt a Facebookon, hogy nem tudott kibérelni egy termet Debrecenben az októberi fellépéséhez.","id":"20250331_bruti-debrecen-humorista-voke-politika-tiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e41ed8a5-5478-4fc9-b614-c9b3b564731e.jpg","index":0,"item":"06d32d06-0830-4877-aff9-66987352ab05","keywords":null,"link":"/elet/20250331_bruti-debrecen-humorista-voke-politika-tiltas","timestamp":"2025. március. 31. 17:48","title":"Nem léphet fel Bruti Debrecenben, a humorista szerint politikai okok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d702e8d-56d1-46d3-bb75-6b58a94e31d4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem tudtak kompromisszumra jutni a GE Vernova veresegyházi fizetéseiről.","shortLead":"Nem tudtak kompromisszumra jutni a GE Vernova veresegyházi fizetéseiről.","id":"20250401_Nincs-egyezseg-berek-figyelmezteto-sztrajk-GE-veresegyhazi-telephely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d702e8d-56d1-46d3-bb75-6b58a94e31d4.jpg","index":0,"item":"831b47b1-8449-4231-bb97-b9943e83c2be","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250401_Nincs-egyezseg-berek-figyelmezteto-sztrajk-GE-veresegyhazi-telephely","timestamp":"2025. április. 01. 12:20","title":"Nincs egyezség a bérekről, figyelmeztető sztrájkot tartottak a GE veresegyházi gyárában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A megemelt importvámokra áremeléssel válaszol az olasz cég. Több tízezer, egy modell esetében több százezer dolláros lesz a drágulás.","shortLead":"A megemelt importvámokra áremeléssel válaszol az olasz cég. Több tízezer, egy modell esetében több százezer dolláros...","id":"20250331_Trump-importvamok-autok-Ferrari-dragulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"58655e7b-0ec1-48e0-886c-0577e9545272","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_Trump-importvamok-autok-Ferrari-dragulas","timestamp":"2025. március. 31. 07:22","title":"Trump miatt még drágább lesz a Ferrari az USA-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A modulgyártás már szeptemberben beindult a CATL magyarországi gigaüzemében, 2025 elején munkába áll a második gyártósor is. A debreceni szürkevíz felhasználásáról pedig már megállapodtak a várossal, ezt hamarosan formalizálják is.
A gyár minden engedéllyel rendelkezik az építkezéshez és a termeléshez, a modulgyártás már beindult, és jövőre két nagyobb hullámban vesznek fel dolgozókat – derült ki a kínai CATL akkumulátorgyártó óriás sajtótájékoztatóján, melyet Debrecenben tartottak szerdán, a helyben épülő üzem állásáról.
A tájékoztatón ott volt Jason Chen, a CATL európai működésért felelős ügyvezetője, aki arról beszélt, hogy a debreceni beruházás első szakasza már célegyenesben van: az üzem szerkezetileg kész, most az áram és a csatornázás bekötése zajlik, már megy a belső mechanikai installáció, és minden a terveik szerint halad – 2025-ben tehát, ahogy korábban célul kitűzték, el tud indulni az akkumulátorgyártás.
Elindult a modulgyártás
Félig már most is megy: tesztüzem után szeptemberben egy gyártósoron elindult már a modulgyártás egy, a már majdnem teljesen kész gyár mellett fekvő, 60 ezer négyzetméteres épületben. Ezt a csarnokot a CATL addig bérli, míg el nem készül a saját üzeme, hogy a köztes időben is tudjon már termelni. A modulgyártás még nem az akkumulátorgyártás veleje: az majd a legkisebb egység, a cellagyártás elindulása lesz, ez továbbra is jövőre várható, viszont 2025 elején már üzembe helyezik a második modulgyártó sort is. Addig is Kínából importált cellákat szerelnek össze modulokká, de jövőre, a “rendesen” beinduló gyártás első szakaszában is ez lesz még a jellemző, míg finomhangolják a gyártósorokat. A gyártás felfuttatása ezért nem folyamatos, hanem szakaszos lesz.
Nem egy-két évre jöttünk, évtizedekre tervezünk Debrecenben, és a város “jó szomszédjává” akarunk válni
– mondta Chen, aki bízik benne, hogy ennek az első jelei már látszanak is.
A már működő németországi CATL-üzemmel együttműködve remélik, hogy értékes és jelentős hozzájárulást adnak majd az európai autóiparhoz és a zöld átálláshoz.
A Contemporary Amperex Technology (CATL) Co. Ltd. debrecen gyára.
Reviczky Zsolt
Gyorsan nő a dolgozók száma
A dolgozók felvétele tempósan zajlik: 2023-ban még 100 munkavállalójuk volt, most már 400 van, de 2025-ben két nagy felvételi hullámot terveznek: jövő nyárig ezerre, 2025 végéig pedig közel kétezerre duzzad majd a kínai cégnél dolgozók létszáma, majd 2026-ban érik el a tervezett, végső, 2600-as létszámot – erről már Sidló Noémi, a debreceni CATL kommunikációs és pr-vezetője beszélt.
A Brunp Európában is tervez újrahasznosítást, erről most tárgyalnak – hozta szóba a tájékoztatón Szilágyi Balázs, a cég közügyekért felelős vezetője. A Brunp a Debrecenben építkező kínai akkumulátorgyártó CATL-nak a leányvállalati holdingja, és mint azt korábban megírtuk, szeptemberben Budapesten már be is jegyezték a Brunp Recycling Technology Hungary Kft.-t. A tájékoztatón Chen azt mondta, a Brunp akkufeldolgozójának még nincs meg a helye, egyelőre csak a tárgyalások folynak róla.
Próbálnak a helyi munkaerőre támaszkodni
A HVG kérdésére, miszerint a termelés során mennyire támaszkodnának magyar partnerekre, Sidló azt mondta: már most több mint 90 százalékos a magyar beszállítók aránya az építkezésben és a termelésben is, és törekednek a helyi munkaerőre támaszkodni. A helyi beszállítókkal való együttműködés pedig majd az akkufeldolgozásban is cél lesz, de bizonyos esetekben nem, hogy a magyarországi, de az európai beszállítás is kihívás – fűzte hozzá Szilágyi.
És mi lesz a vízzel?
Felmerült a kérdés, hogy mi a helyzet az üzem majdani úgynevezett szürkevíz-felhasználásával. Olyan pletykák terjedtek el ugyanis Debrecenben, hogy nem lesz belőle elég, és majd a helyi ivóvízzel kell kipótolni. Erre Szilágyi azt mondta, napi 40 ezer köbméter tisztított szennyvíz (szürkevíz) áll rendelkezésre Debrecenben, ez nemcsak nekik, de más gyáraknak is elég lesz.
A szürkevíz-felhasználással kapcsolatos tárgyalások már véget értek, hamarosan formalizálják a megállapodást
– mondta Szilágyi Balázs, a cég közügyekért felelős vezetője.
A Financial Timeskedden arról írt, hogy értesülései szerint az EU decemberben 1 milliárd eurós támogatási programot indít akkumulátorfejlesztőknek. Ez kifejezetten a kínai cégeket érinti, mert a támogatás egyik feltétele, hogy a pályázó gyárat létesítsen az EU-ban, a másik pedig a hírek szerint az lesz, hogy a pénzért cserébe meg kell osztani Európával a technológiai tudást – hasonlóan ahhoz, ahogy Kína is csak a know-how megosztásáért cserébe ad támogatást a betelepülő nyugati cégeknek.
Ez a CATL Debrecent értelemszerűen a tudásmegosztással kapcsolatban érinti csak, hiszen a gyár már áll. Lapunk kérdésére, hogy mi a kínai cég álláspontja ezzel kapcsolatban, illetve változtat-e ez bármit az Európa-stratégiájukon, Chen azt mondta:
a fókusz most a debreceni gyár befejezésén, elindításán van.
Később akár foglalkozhat a cég kutatás-fejlesztési kérdésekkel is, de egyelőre az alapokon van a fókusz. Szilágyi pedig hozzátette: még tanulmányozzák a programot, még nem tud érdemben válaszolni, de a technológiai tudás megosztására alapvetően nyitott a CATL, hosszú távú terveik között kiemelten szerepel a tudásátadás, erről európai és amerikai partnerekkel is tárgyalnak már. A Ford autógyártóval pedig már konkrét megállapodásuk is van.
Az EU-s szabályozás kimondja: ahonnan az akkumulátor való, ott kell gondoskodni az újrahasznosításáról is. Miután a kormány kiárusította az országot a távol-keleti akkugyáraknak, kényszerpályán mozog, pedig az akkubontás nem megtérülő üzletág, és ugyanúgy súlyos környezetvédelmi kockázatokat hordoz, mint az elsődleges gyártás. És annak a bontási módnak, melyet az uniós szabályozás lehetővé tesz, még a vízigénye is ugyanakkora.