szerző:
Südi Anna
Tetszett a cikk?

A napokban elárasztották a netet az Eurovízióval kapcsolatos hírek, kritikák és kommentek, de azért ez a zizegés nem érte el a Conchita Wurst körüli hír- és kommentháború szintjét. A legtöbben úgy vélik, Freddie a politika miatt nem végzett előkelőbb helyen.

A hétvége nagy várakozásokkal, a magyar sikerbe vetett hittel indult, amit ennek megfelelően nagy csalódás és jelentős mértékű gyűlölködés követett. A Neticle online médiafigyelő és elemző rendszer segítségével vizsgáltuk az Eurovíziós Dalverseny hazai visszhangját.

Említésszámok

Az Eurovíziós Dalverseny a magyar web talán legfelkapottabb témáját jelentette az elmúlt napokban. A Neticle eredményei szerint május 13. és 15. között, mindössze három nap leforgása alatt több mint ötezer (5181) alkalommal említették meg a versenyt a magyar web különböző felületein (hírportálok, blogok, fórumok, hozzászólások, nyilvános közösségi média bejegyzések), amely igencsak magas említésszámnak mondható.

 

www. neticle.hu

Összehasonlításképp tavaly a megfelelő időszakban mindössze 1717 említés születtet a témában, 2014-ben viszont a Conchita Wurst győzelmével fémjelezett és ezzel hatalmas port keverő Eurovízióról 11 180 alkalommal esett szó három nap alatt a magyar weben. A számok árnyalásaképp idén február 28. és március 1. között a Saul fia győzelme feletti örömmámor időszakában az Oscar-díjról 6060 webes említés született.

A Twitter volt a leghangosabb, a fórumok a legnegatívabbak.

Bár itthon általában véve a Twitter nem örvend igazán nagy népszerűségnek, az Eurovízió esetében ez nem így volt: a három nap alatt megjelent említések 39 százaléka ugyanis ezen a felületen tűnt fel, míg a Facebook és a fórumok csak 23-23 százalékot hoztak.

Természetesen a hírportálok is sokat foglalkoztak a témával, ami az említett időszakban nem kevesebb, mint 346 cikket eredményezett, 293 alkalommal pedig az online címlapokon is helyett kaptak a dalversennyel foglalkozó hírek.

Érdekesen árnyalja a képet, hogy míg a hírportálokon közzétett hírek alapvetően pozitívan nyilatkoztak az Eurovízióról, addig a fórumok rengeteg nagyon negatív, elutasító, sok esetben kifejezetten gyűlölködő bejegyzésnek adtak helyet.

www. neticle.hu

Témák a reflektorfényben

Az Eurovízió kapcsán közzétett bejegyzésekben megjelenő legfontosabb témákról és az azokhoz kapcsolt leggyakoribb kifejezésekről ad áttekintést az alábbi Említésgráf.

Összességében elmondható, hogy az Eurovízió kapcsán közzétett bejegyzések túlnyomó többsége magáról a szorosan értelmezett versenyről szólt, tehát olyan témákról, amelyek a verseny eredményéhez kapcsolódtak, így sok szó esett a szavazásról és a szakmai zsűrik döntéséről, illetve a győzelem és nyerés kifejezések is nagy gyakorisággal tűntek fel.

Mindeközben a másik fontos gócpontot a dalokról, zenékről, előadásokról szóló vélemények jelentették, melyek nem egy megosztónak bizonyuló produkciónál kifejezetten heves kommentháborúkba torkoltak – kiváltképp a fórumokon és a Twitteren.

A szervezésről és a műsor lebonyolításáról általában pozitív kép alakult ki a közönségben, egyedül a svéd humor nem hozott osztatlan sikert, de ennyi kritika még bőven tűrhető mennyiség.

Ezzel szemben a produkciók színvonalával és az eredménnyel kapcsolatban már közel sem mondható, hogy csupa pozitív gondolat került volna napvilágra. A hazai elégedetlenség egyik legfőbb oka nyilvánvalóan az, hogy Freddie sikerében sokan bíztak, és így a 19. hely nagy csalódást váltott ki.

Mindez számos olyan vélemény megszületéséig vezetett, amely az egész Eurovízió létjogosultságát, igazságosságát és tisztességességét kérdőjelezte meg, hangoztatva, hogy az eredmények hátterében pusztán politika áll, és így nekünk sosem lesz esélyünk a győzelemre.  Fontos látni, hogy az ilyen hangoknak leginkább a fórumok adtak felületet, míg máshol az Eurovízió képe sokkal kiegyensúlyozottabb volt.

www. neticle.hu

A kulcstémák között hazánkon kívül két ország, illetve azok produkciói is helyet kaptak, ezek egyike értelemszerűen a nyertes Ukrajna (Ukrajnát és az országot képviselő énekesnőt, Jamalát összesen 427 alkalommal említették meg) volt, míg a másik a dobogó második fokára befutott, sokáig győzelemre esélyesnek tartott Ausztrália (Ausztráliát és az országot képviselő énekesnőt, Dami In-t összesen 423 alkalommal említették meg).

Ukrajna sikere alapvetően megosztotta a magyar közvéleményt, bár a produkció magyar közönségszavazás győztese lett és számos pozitív online vélemény is született róla, sokan mégis álszentnek és túlzottan a szenvedősnek tartották a dalt, sőt többen abbéli gyanújukat is kifejezték, hogy Jamala nem tiszta versenybe győzött, hanem, hogy diadala mögött politikai okok állnak.

Bár Ukrajna győzelme nem váltotta ki a magyar közvélemény elégedettségét, valószínűleg még mindig kisebb az elégedetlenségünk, mintha Dami In dala lett volt a befutó, az ugyanis, hogy Ausztrália sokáig esélyesnek tűnt a győzelemre, hatalmas port kevert a magyar weben. Az Ausztráliával kapcsolatos kommentek túlnyomó többsége kifejezetten negatív hangszínt ütött meg arra hivatkozva, hogy mivel Ausztrália nem európai ország nincs joga egy európai dalversenyben szerepelnie, pláne megnyernie azt – az országot képviselő énekesnő ázsiai származása pedig csak még egy kanálnyi ellenérzésnek adott okot számos véleménynyilvánító esetében.

www. neticle.hu

Freddie

Freddie, avagy Fehérvári Gábor Alfréd, hatalmas médianyilvánosságnak örvendett az Eurovízió kapcsán – az elmúlt három nap leforgása alatt 2056 bejegyzés született vele kapcsolatban a magyar weben.  Ez az előző évek versenyzőinél jóval erősebb médiajelenlétet jelent, amely ráadásul nagyon pozitív reputációval járt együtt. Frediee hangjáról és megjelenéséről egyaránt rengeteg pozitív bejegyzés született, negatív véleményekbe pedig alig elvétve ütközhettünk – mindössze két kritikai gondolat merült fel, de azok is csak halványak: egyesek a nem magyaros hangzású nevében látták a hibát, míg mások szakadt öltözetét nem díjazták.

Összehasonlításképpen tavaly Boogieról a megfelelő időszakban mindössze 641 bejegyzés született, melyek jelentős része kifejezetten negatív volt, azt képviselve, hogy az énekesnő és dala nem való az Eurovízióra. A 2014-es versenyen induló Kállay-Saunders András megítélése bár alapvetően pozitív volt, népszerűsége elmaradt Freddie-től: 1601 bejegyzés jelent meg róla az adott három nap alatt, de az adott év bejegyzéstengerében ez a szám arányaiban nem volt jelentős, az énekesről szóló hírek még sikeres teljesítménye ellenére sem tudtak hangsúlyosak lenni, akkor a Szakállas nőről szólt minden.

Egyértelműen azt mondhatjuk, a magyar közvélemény szerette és hatalmas elvárásokat támasztott Freddievel szemben, sokan még arra is láttak esélyt, hogy a magyar énekes nyerje meg az idei Eurovíziót. Ennek kontrasztjaként a 19. helyezés keserű érzéseseket szült, főleg, amikor maga az énekes is csalódottságát fejezte ki az eredménnyel szemben. Mindennek ellenére Freddie-vel továbbra is szimpatizáltak a kommentelők, és főleg Magyarország alacsony reputációjában vélték felfedezni a hibát.

 

Forrás: Neticle Technologies
A Neticle, egy böngészőből elérhető online médiafigyelő és -elemző rendszer, ami közel valós időben megtalálja és automatikusan véleményelemzi a weben található magyar nyelvű tartalmakat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!