A Magyar Királyi Államvasutak hivatalos menetjegyirodájaként alakult meg 1902-ben az Idegenforgalmi és Utazási Vállalat Rt. Részvényeinek döntő többsége a vasút tulajdonában volt, és 1926-ig így működött, amikor beolvasztották az Általános Beszerzési és Szállítási Részvénytársaságba.

Az új cég elnevezése Idegenforgalmi Beszerzési Utazási és Szállítási Rt., röviden IBUSZ lett. Akkori tevékenysége kiterjedt idegenforgalmi információs irodai tevékenységre, utazásszervezésre, jegyeladásra, csomagszállításra, rendezvények szervezésére, vendéglátó-ipari objektumok létesítésére, szálláshelyek értékesítésére, útlevél- és vízumbeszerzésre, az utazással kapcsolatos könyvek és folyóiratok kiadására és árusítására, közlekedési vállalkozások létesítésére, közlekedési eszközök bérbe adására. Mindez később kiegészült a filmszakmába és a hirdetési ágazatba tartozó ügyletek koncessziójával. A harmincas években a Magyarországot felkereső turisták száma folyamatosan emelkedett, itteni ellátásukat, programjukat az IBUSZ szervezte, s a vállalat kiutaztatási forgalma is fokozatosan növekedett.

A második világháború után a megoldásra váró országos feladatok között az idegenforgalom olyan jelentéktelennek tűnt, hogy egy 1948. évi kormányrendelet - az IBUSZ kivételével - megszüntette az összes idegenforgalmi szervezetet, majd 1949-ben a vállalatot államosították, s a korábbiakhoz képest igencsak visszaszorított turizmus állami monopolszervezetévé vált.

A nemzetközi idegenforgalom 1956 után - ha korlátozottan is, de - megindulhatott előbb Kelet-Európa, majd a hatvanas évektől Nyugat-Európa irányába is. Ekkortól lényegében megszűnt az IBUSZ monopolhelyzete, fokozatosan egyre több utazási iroda nyílt: Expressz, Budapest Tourist, Cooptourist, Air Tours, Volántourist, Pegazus Tours. Bár 1988-ra már 140-re emelkedik az utazási irodák és szolgáltató vállalatok száma, az IBUSZ megőrizte vezető szerepét, s Európa egyik legnagyobb utazásszervező vállalataként tartották számon. Ekkor 23 országra kiterjedő külképviseleti hálózattal, 1500 külföldi szerződéses partnerrel, 121 belföldi irodával rendelkezett és a hazai szervezett idegenforgalom felét bonyolította le Magyarországon.

A rendszerváltáskor az IBUSZ Rt. ismét valódi részvénytársaság lett. 1990-ben nyilvános részvénykibocsátást hajtott végre, a papírok a budapesti és a bécsi tőzsdén - első ízben - egyidejűleg kerültek bevezetésre. 1991 novemberében az ÁVÜ a nála lévő 56 százalékos részvényhányad értékesítésére kétfordulós pályázatot írt ki. Ennek révén a Kereskedelmi és Hitelbank (K&H) szerezte meg a részvények 49, a társadalombiztosítás a 7 százalékát. 1993-ban az IBUSZ Rt. visszavásárolta a K&H-tól a részvényeit. Az IBUSZ Rt. mára egy kis létszámmal működő, a tulajdonosi jogokat gyakorló vagyonkezelő szervezetté alakult át, míg a fő üzletágakra építve önálló, az rt többségi tulajdonában lévő leányvállalatokat hozott létre, amelyek három tevékenység köré csoportosíthatók: utazási irodai szolgáltatások, szállodaipari vállalkozások, pénzügyi érdekeltségek. A cég a Budapesti Értéktőzsde egyik szereplője.

További magyar márkák története itt

Leállíthatják a magyar ernyős keresését, akit egy jégbarlangban temetett el a lavina

Leállíthatják a magyar ernyős keresését, akit egy jégbarlangban temetett el a lavina

Feleséget keres Samu, a láma

Feleséget keres Samu, a láma

Ez már tényleg egy korszak vége: a Samsung feladta a Blu-rayt

Ez már tényleg egy korszak vége: a Samsung feladta a Blu-rayt

Oroszoknak kedvező, de kockázatos változás jöhet Paks II.-nél

Oroszoknak kedvező, de kockázatos változás jöhet Paks II.-nél

Alaposan eltúlozza a kormány, mennyire jelentős az adócsökkentés

Alaposan eltúlozza a kormány, mennyire jelentős az adócsökkentés

Budapesten nyitott központot az Oxford University Press, 100 fős csapatot toboroznak

Budapesten nyitott központot az Oxford University Press, 100 fős csapatot toboroznak