Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"917f5f39-43e3-46c4-a247-c35294a27e74","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj Toyota bZ5 jelentősen olcsóbb fő riválisánál, a Tesla Model Y-nál.","shortLead":"A vadonatúj Toyota bZ5 jelentősen olcsóbb fő riválisánál, a Tesla Model Y-nál.","id":"20250522_melyen-tesla-ar-alatt-kinalja-uj-villanyautojat-a-toyota-bz5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/917f5f39-43e3-46c4-a247-c35294a27e74.jpg","index":0,"item":"3b88ee41-27bf-4fa5-82f5-260166f84399","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_melyen-tesla-ar-alatt-kinalja-uj-villanyautojat-a-toyota-bz5","timestamp":"2025. május. 22. 06:41","title":"Mélyen Tesla ár alatt kínálja új villanyautóját a Toyota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b51bd5c-ad94-444f-b889-3acbd856ddc4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Ha Ukrajnából nem jön gáz, érkezik majd délről. Az olcsó energiához barátok kellenek, nem ellenségek – mondta a miniszterelnök.","shortLead":"Ha Ukrajnából nem jön gáz, érkezik majd délről. Az olcsó energiához barátok kellenek, nem ellenségek – mondta...","id":"20250521_orban-viktor-enegia-foldgaz-turk-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b51bd5c-ad94-444f-b889-3acbd856ddc4.jpg","index":0,"item":"c0e901db-5389-4a9d-bd81-3096a7fdb5df","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_orban-viktor-enegia-foldgaz-turk-allamok","timestamp":"2025. május. 21. 17:19","title":"Orbán a türköket méltatta a magyar energiaellátás megsegítése miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"813541ea-28c6-4769-8fc6-0aa118090819","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úttörő fejlesztést hajtanak végre a mérnökök a holland Hollands Kust Noord nevű szélfarmon, ám ehhez az Északi-tenger viharos körülményeivel is meg kell küzdeni.","shortLead":"Úttörő fejlesztést hajtanak végre a mérnökök a holland Hollands Kust Noord nevű szélfarmon, ám ehhez az Északi-tenger...","id":"20250522_szeleromu-szelfarm-napelem-napenergia-zoldenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/813541ea-28c6-4769-8fc6-0aa118090819.jpg","index":0,"item":"547de08f-c091-4031-a06d-313a4534eec4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_szeleromu-szelfarm-napelem-napenergia-zoldenergia","timestamp":"2025. május. 22. 17:03","title":"Napelemeket is kap, 5x több áramot termelhet a holland tengeri szélfarm","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ddf780b-c7ed-49d7-9bc4-9d5898ba2423","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az egykori világbajnok nem csak Orbán Viktorral tárgyalt.","shortLead":"Az egykori világbajnok nem csak Orbán Viktorral tárgyalt.","id":"20250522_okolvivas-boksz-evander-holyfield-bvsc-egyuttmukodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ddf780b-c7ed-49d7-9bc4-9d5898ba2423.jpg","index":0,"item":"fa410175-a119-4406-887a-2d12411217b3","keywords":null,"link":"/sport/20250522_okolvivas-boksz-evander-holyfield-bvsc-egyuttmukodes","timestamp":"2025. május. 22. 16:00","title":"Kiderült, miért jött többször is Budapestre Evander Holyfield veterán bokszlegenda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98a4de9b-81b8-40f8-9ecc-9b5ce749362e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"De számolniuk kell a kormány által követelt 89 milliárd forintos „szolidaritási” hozzájárulással, amelynek jogszerűségét a főváros vitatja.","shortLead":"De számolniuk kell a kormány által követelt 89 milliárd forintos „szolidaritási” hozzájárulással, amelynek...","id":"20250521_Hiaba-kerte-Sara-Botond-foispan-a-Kuria-nem-semmisiti-meg-Budapest-koltsegveteset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98a4de9b-81b8-40f8-9ecc-9b5ce749362e.jpg","index":0,"item":"ebc78c6a-2eb9-4871-a410-10079f1e02e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_Hiaba-kerte-Sara-Botond-foispan-a-Kuria-nem-semmisiti-meg-Budapest-koltsegveteset","timestamp":"2025. május. 21. 16:12","title":"Hiába kérte Sára Botond főispán, a Kúria nem semmisíti meg Budapest költségvetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14018057-21d1-4953-92b2-415cca1866e7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hasznos, ám adatvédelmi szempontból kissé aggasztó új funkciót mutatott be a Google: a Gmail képes lesz a korábbi tevékenységei mentén, az ön stílusában választ fogalmazni egy e-mailre.","shortLead":"Hasznos, ám adatvédelmi szempontból kissé aggasztó új funkciót mutatott be a Google: a Gmail képes lesz a korábbi...","id":"20250521_google-gemini-gmail-automatikus-valaszok-email","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14018057-21d1-4953-92b2-415cca1866e7.jpg","index":0,"item":"7a89bcfb-10ad-4ec1-8466-407e80222208","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_google-gemini-gmail-automatikus-valaszok-email","timestamp":"2025. május. 21. 15:03","title":"Ön helyett válaszolja meg a leveleit a Gmail, ha ezt bekapcsolja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84f8993b-8da9-425f-9930-0020ce784fd7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A rendőrnek erre is van joga, de mérlegelnie kell a helyzetet. ","shortLead":"A rendőrnek erre is van joga, de mérlegelnie kell a helyzetet. ","id":"20250521_Meg-a-szirenazo-mentot-is-megallitottak-a-turk-delegacio-miatt-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84f8993b-8da9-425f-9930-0020ce784fd7.jpg","index":0,"item":"4c5afae9-7824-4398-892a-5e5989801def","keywords":null,"link":"/cegauto/20250521_Meg-a-szirenazo-mentot-is-megallitottak-a-turk-delegacio-miatt-video","timestamp":"2025. május. 21. 14:58","title":"Még a szirénázó mentőt is megállították a türk delegáció miatt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69c8f900-0af9-44fd-b724-750ee49be5f7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meg is építenek év végéig 300 akkucsere-állomást Kínában.","shortLead":"Meg is építenek év végéig 300 akkucsere-állomást Kínában.","id":"20250522_kamionoknal-vezeti-be-az-akkucseret-a-CATL","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69c8f900-0af9-44fd-b724-750ee49be5f7.jpg","index":0,"item":"c8d34881-f08a-4155-94b1-335f7aa3cb8c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_kamionoknal-vezeti-be-az-akkucseret-a-CATL","timestamp":"2025. május. 22. 10:42","title":"Öt perc és mehet tovább: a villanykamionoknál az akkucsere a jó megoldás a CATL szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ország-világ színe előtt különbözött össze az egészségügyi tárca és az Országos Mentőszolgálat vezetője. A lényeget tekintve leginkább arról: lehet-e viszonylag kevesebből valóságosan jobb szolgáltatást nyújtani.
Meglehetősen nagy vihart kavart az egészségügyi miniszter múlt hét eleji bejelentése, miszerint elrendelte az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) létszámának tízszázalékos csökkentését. A 743 dolgozót érintő döntésről az előzetes egyeztetést hiányoló mentősszakszervezet és az ellenzék felhördülésének további nyomatékot adott, hogy Takács Zoltán, az OMSZ főigazgatója benyújtotta lemondását, mondván: nem ért egyet a tervezett átalakítással. Molnár Lajos egészségügyi miniszter felettébb csodálkozott azon - s ezt a HVG kérdésére is megerősítette -, hogy a leépítés tervét kidolgozó főigazgató úgymond ilyen rútul cserbenhagyta.
Súlyos, kétoldali kommunikációs zavarnak lehetett szem- és fültanúja az ország az események főszereplőinek újabb nyilatkozatai nyomán. Ezekből meg lehetett tudni, hogy a történet nyitányaként Takács azonnali állásfoglalást kért a minisztertől a jelenleg adósságmentes mentők költségvetésében eredetileg nem kalkulált kiadások miatti, várhatóan 1,2 milliárd forintos év végi hiány kezelésére. A probléma - jelezték maguk a mentősök - például csoportos leépítéssel esetleg megoldható lenne. Mire Molnár nem késlekedett, azonnal ki is hirdette elbocsátó döntését. Látva a kölcsönös félreértés nyomán támadt reakciót, két nap múlva már azt nyilatkozta, a karcsúsítás csakis fokozatosan mehet végbe, és a tárca sem von el pénzt a mentőszolgálattól. Ellenkezőleg - ígérte -, az egyszerű taxizás, vagyis a betegek szállításának nyűgétől megszabadított OMSZ minden erejét a sürgősségi feladatok ellátására koncentrálhatja. Rögvest finomított álláspontján a háborús helyzettel riogató ellenzék is. Mikola István, a Fidesz szakpolitikusa ugyanis korábban kedvenc fordulatával még hatalmas privatizációt vizionált, és "nemzeti intézményeink megvédésére" szólított fel, két nappal később viszont már elismerte: "van szakmai fantázia a mentés és a betegszállítás szétválasztásában". Bizonyára emlékeztették két tényre. Egyrészt arra, hogy Gógl Árpád minisztersége idején hasonló tartalmú - végül ugyan fiókban maradt - program készült, másrészt a betegszállítási feladatok 60 százalékát - közel évi 4 milliárd forint értékben - már ma is az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) szerződött magánvállalkozások teljesítik.
A diagnózis felállításához mindenesetre nem árt tudni, hogy 2004 februárjában az OMSZ főigazgatói posztjára kiírt pályázaton befutott Takács annak idején olyan mentőszervezetet vett át, amelynél éppen kincstári biztos ügyködött a pénzügyi egyensúly helyreállításán. Az elmúlt két évben a mentőautók 30 százalékát lecserélték, 46 mentőállomás rekonstrukciója fejeződött be, kilenc új épült, s némi csúszással sikerült a légi mentést is új szervezeti - mellesleg visszaállamosított - formában, vadonatúj helikopterekkel ütőképessé tenni. Ehhez jelentős kormányzati segítséget kapott: a Száz lépés programban kiemelt szerep jutott a sürgősségi ellátás korszerűsítésének.
Csakhogy mára vége szakadt a korábbi költségvetési bőkezűségnek. "Míg az idei büdzsénkben a mentésre szánt közel 19 milliárd forintba bekalkulálták az új mentőállomások üzemeltetésének pluszkiadásait, valamint a helikopterbérlésből és -üzemeltetésből adódó többletterheket, elfelejtették hozzátoldani a közalkalmazotti bérfejlesztés terheit és a dologi kiadások növekedését. Az OMSZ-nek csak az üzemanyagszámlája évi 1,7 milliárd forint, így az idei 25 százalékos gázolajár-emelkedést képtelenek lennénk kigazdálkodni. A következő 17 mentőállomás felújítására jóváhagyott keret egyharmadát már nem kapjuk meg, a kétharmadát is csak jövőre, mint ahogy a gépkocsicsere-program idei évre tervezett beszerzései is feltehetően áthúzódnak 2007-re" - sorolta a lemondott főigazgató, mi minden vette el a kedvét a további munkától. Márpedig a 220 mentőállomásból legalább 100 nem felel meg a jogszabályban rögzített minimumfeltételeknek - így a tisztiorvosi szolgálat bármikor lecsaphat, a főigazgató pedig magánemberként is felel a szabálysértésért. "Az egyik vidéki állomás pénzhiány miatt nem lett időben kifestve, ezért 10 ezer forintra büntettek meg, ez pedig bármikor megismétlődhet" - mondott példát Takács, hogy milyen kockázatai is vannak a főigazgatói posztnak.
Bővül a betegfuvarozásra jogosultak köre (Oldaltörés)
A költségmérséklés egyetlen lehetséges útjának a kevéssé gazdaságos betegszállítástól való szabadulás mutatkozott. Bár ez az ésszerűsítési folyamat az elmúlt két évben már elkezdődött - azóta az OMSZ-nél 20 százalékkal csökkent a betegszállítások száma -, az évi 600 ezer sürgősségi, illetve 400 ezer szakápolói kíséretet igénylő feladat ellátása mellett még mindig évi 1,2 millió esetet mintegy 2,4 milliárd forint értékben számolt el a mentőszolgálat az egészségbiztosítónál. Mivel azonban a nem sürgős feladatok ellátása nem alapfeladata az OMSZ-nek, a szabad kapacitásainak felhasználásával vállalható fuvarok esetében a betegek bizonytalan időtartamú, nemritkán fél napnál is hosszabbra nyúló várakozásra kényszerülnek. A főállásban szállító, alternatívnak is nevezett magánvállalkozások viszont - elvileg - akár percre pontosan is képesek a kórházból haza- vagy az otthonukból vizsgálatokra induló betegekért elmenni. Mindezt orvosi rendelvényre a beteg számára ingyen, egyébként pedig szabott tarifával.
"Egy gépkocsival legalább ötször annyi beteget mozgatunk, mint OMSZ-es kollégáink" - avat be Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke a 42 tagot számláló szerveződés gazdálkodási titkába. Az OMSZ-t is beleértve mintegy 50 szervezet osztozik az OEP 6,2 milliárd forintos betegszállítási kasszáján, amelyet a havonta jelentett futásteljesítmények arányában osztanak szét - ebből adódóan a kilométerpénz jellemzően 80-90 forint között ingadozik. Ebből csak úgy lehet kijönni, ha egyszerre több beteget fuvaroznak - például művesekezelésre -, összegyűjtve az egy időben egy irányba tartó pácienseket. Még így is csak minimális, 1-2 százalékos jövedelmezőségre tesznek szert - állítja Bíró, ráadásul az OMSZ helyére csak úgy lehet belépni, ha az alternatív szervezetek az eddiginél mintegy 10 százalékkal több olyan gépkocsit állítanak szolgálatba, amelyek alkalmasak fekvőbeteg-szállításra is - ez azonban növeli az önköltségüket.
Még így is lehet fantázia az üzletben, legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy a miniszter leépítésről szóló bejelentésére azonnal jelentkezett az MBOE: ők készségesen kitöltenék az űrt. Ígéretük szerint a feladatok 60 százalékát két héten belül, 70 tartalék gépkocsi hadrendbe állításával tudnák átvenni az OMSZ-től, a többi is csupán 4-6 hétbe telne - mondta a szervezet elnöke a HVG-nek. Utána azonban át kellene tekinteni, hol mutatkoznak fehér foltok - például a nyugati határvidéken, valamint a nagy távolságokra, például vidékről a fővárosba történő szállításoknál -, továbbá 2007-től elengedhetetlen volna az üzemanyagár-emelkedés ellentételezése is. A Magyar Sürgősségi Feladatokat Ellátók Egyesületében tömörülők is érdekeltek a piacszerzésben - nyilatkozatuk szerint napokon belül félszáz, szállításra fogható tartalék járművel indulhatnak a betegekért. Az egészségügyi miniszter, mint a HVG-nek is megerősítette, akár a kórházaknak is átengedné a mentőszolgálattól leselejtezett járműveket - ezek azonban Takács szerint 600-700 ezer kilométert is lefutottak már, és csak gazdaságtalanul üzemeltethetők. Az ötlet azonnali megvalósítását mindenesetre akadályozza, hogy a jelenleg érvényes jogszabályok szerint az OEP kórházakkal nem, csak gazdasági társaságokkal köthet kontraktust betegszállításra.
A betegfuvarozásra jogosultak körének bővülése felveti annak az évtizedes hiánynak a pótlását is, hogy egy szakmai grémium pontosan meghatározza, milyen betegség, sérülés esetén jár az OEP-től térítésmentes szállítás. Célszerű annak a technológiai hátterét is megteremteni, hogy az orvosok kódszámmal ellátott, elektronikusan feldolgozható-ellenőrizhető nyomtatványon, ne pedig, ahogyan ma, egy sajtcetlin rendeljék meg betegük szállítását. Ellenkező esetben a jogosan növekvő vagy akár csak a nagyobb részesedés érdekében mesterségesen felpörgetett teljesítmények következtében a kilométerdíj oly mértékben értékét veszti, hogy a vállalkozók fizetsége tarthatatlanul alacsony lesz. Mert arra aligha számíthatnak, hogy a költségvetés növelni fogja az OEP e célra fordítható keretét.
Azonnali hatállyal tíz százalékkal csökkenti létszámát az Országos Mentőszolgálat. Mikola István, a Fidesz szakpolitikusa szerint ki kell venni az SZDSZ kezéből az egészségügyet, míg Molnár Lajos egészségügyi miniszter szerint a létszámcsökkentés után jobb lesz a mentőellátás. A szakszervezet az ágazati egyeztetést hiányolja.
Gorove Lászlót, az eddigi főigazgató-helyettest nevezte ki az Országos Mentőszolgálat élére Molnár Lajos egészségügyi miniszter - tájékoztatott a tárca sajtóirodája.
Úgy tűnik, hogy egy, a gyomorfekéllyel és a gyomorrákkal kapcsolatba hozható baktérium okozta fertőzés növeli a keringési rendellenességek, azaz az érbetegségek kialakulásának a kockázatát is, állítja egy olasz kutatók által végzett elemzés.
A jövőben emelkedhet az igény a piaci alapú ápolás, gyógyítás iránt, a magánklinikák is több pácienst remélnek a beígért egészségügyi reform hatására. De milyen szolgáltatások és mennyiért vehetők igénybe a piacon? Mennyibe kerül, ha lepattant kórházi ágyak helyett luxuskórteremben szeretnénk lábadozni, netán a tébé által fizetett időigényes szűrővizsgálatok helyett magánkórházakban vizsgáltatjuk ki magunkat?
Amerikai kutatóknak olyan elhízás-elleni oltóanyagot sikerült kifejleszteniük, amely a ghrelin nevű hormont veszi célba. A vegyület mindenekelőtt növeli az étvágyat, másrészt lelassítja a metabolizmust, azaz a szervezet anyagcseréjét, ily módon elősegíti a zsírlerakódást és a súlynövekedést - olvasható a BBC News hírei között.
A gyógyszervizsgálatok feltételrendszerének alapvető megváltoztatását eredményezhetik annak a három hónappal ezelőtti angliai esetnek a tanulságai, amikor egy új gyógyszerhatóanyag első humán alkalmazása hat kísérleti személy súlyos egészségkárosodását okozta – olvasható a The New York Times legfrissebb egészségügyi mellékletében.
Az olcsóbb gyógyszerek körében a dobozdíj bevezetése, a drágább készítményeknél a jelenlegi százalékos támogatás megtartása lehet a megoldás a gyógyszer-támogatási rendszer átalakítására - közölte az egészségügyi minisztérium államtitkára a kormányszóvivői tájékoztatón pénteken, annak kapcsán, hogy a tárca az egészségügy átalakításáról szóló Zöld könyvről egyeztet a szakmai szervezetekkel.
Megkezdődött a parlagfű pollenszezonja; egyelőre alacsony koncentrációban, de megjelent a növény virágpora a levegőben - közölte az Országos Tisztifőorvosi Hivatal.
Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.
A Fidesz káderképzőjeként is emlegetett, bevallottan a nyugati közvélemény befolyásolását végző agytröszt brüsszeli részlege nehezen talál megfelelő helyszínt rendezvényeinek.