szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Ha tavaly nyáron a Northwest Airlinesnak arra a járatára volt jegyük, amelyet a...

Ha tavaly nyáron a Northwest Airlinesnak arra a járatára volt jegyük, amelyet a légitársaság közlése szerint a hatalmas viharok miatt törölni kellett, holott mindenki tisztában volt azzal, hogy nincs elég pilóta, szintén jogosan támadhatnak kétségeik a légitársaságok őszinteségét illetően.

Pedig még repülőre sem kell ülnünk ahhoz, hogy minden bizalmunkat elveszítsük egy légitársaság iránt. Biztosan látták már a reklámfilmet, amelyben a pilóta interneten keresztül telefonál, ugyanis a légiirányítástól azt az információt kapta, hogy a rossz időjárás miatt késve szállhat fel. A pilóta ekkor felhívja az időjáráselőrejelzést, akiktől megtudja, hogy időjárással nincs semmi gond. A torony erre helyesbít, és engedi felszállni a járatot. Végül tehát mindenki boldog volt, és az utasok is eljutottak úticéljukra.

Ha eddig még nem tettek fel kérdéseket az időjárásra fogott késések miatt, hát mostantól majd fognak. Az évnek ebben a szakában rendszerint sok a hóvihar és a jeges esőzés, amely számtalan lehetőséget kínál a légitársaságoknak, hogy kijátszák az időjárási kártyájukat.
Amit minden bizonnyal meg is fognak tenni, mondják a szakértők, mivel a késésekkel és járateltörlések jelentésével kapcsolatban van egy szokatlanul szabadon értelmezett időjárási definíció, amelyet minden utasszerződésbe belevesznek, és amely minden támogatást megad a légitársaságoknak, hogy az anyatermészetet hibáztassák.

A légitársaságok hivatalosan azt állítják, hogy mindig az igazat és csakis az igazat mondják, amikor az időjárás miatt törlik a járatokat. Hogy mi volt az oka a karácsony környéki utazási káosznak, a United Airlines elküldte a Pete McDonald ügyvezető igazgató által az alkalmazottakhoz eljuttatott levelét, amelyben igyekszik magyarázatot adni a helyzetre. - December hónapban komoly fennakadások voltak tapasztalhatók a működésünkben, különösen az O’Hare repülőtéren, amelynek oka az ismétlődő jeges, ködös, szeles és havas téli időjárás volt. Jelentős hóviharokkal kellett megküzdenünk Denverben – állt a levélben. Az időjárás és az irányító torony okozta késések a United számára kétszer annyi gondot okoztak, mint a többi légitársaságnak.

Mindez talán valóban igaz, de a történet mélyén valószínűleg más is rejtőzik, mint amit mondanak, állítják a megfigyelők. Az alábbi öt dologról a légitársaságok egészen biztosan nem számolnak be, amikor az időjárást okolják a késésekért:

Az időjárás csak az érem egyik oldala, és nem is a leglényegesebb
- Ha bárhol egy apró esély van a rossz időre, azt a légitársaságok egészen biztosan használni fogják kifogásként – mondja Holly Hegeman, a PlaneBusiness.com munkatársa, aki szerint gyakran ennél többről van szó. A United esetében például valószínűleg a pilótahiány – amelyet a pilóták és a vezetőség közötti rossz kapcsolat csak tovább súlyosbított – lehetett az elsődleges ok. – Azt hiszem, a United nagyon is hibáztatható a karácsonyi időszak közlekedési káoszáért, mivel sem az American, sem a Southwest nem jelzett ekkora számú járattörlést ugyanebben az időszakban.

Ha az időjárásra hivatkozva törölnek járatokat, az utasok mindent elnéznek
- Nagyon kényelmesnek tűnhet az időjárást okolni a hiányosságok miatt – mondja Henry Harteveldt, a Forrester Research munkatársa. Miért? Mert a legtöbb utas és légitársaság között létrejövő megállapodásban az időjárást ki nem küszöbölhető tényezőként szerepel, és ilyen esetekben a légitársaság semmiért nem vonható felelősségre. – Nem kötelesek az utasoknak szállást, ételt vagy hotel utalványt ajánlani – mondja Harteveldt. – Ez egy olyan kiskapu, amelyen a légitársaságok szeretnek átrepülni.

Meg tudjuk őrizni jóhírünket, ha az időjárást okoljuk
Amikor egy légitársaság az időjárásra hivatkozik a késések miatt, kénytelenek vagyunk ezt hivatalos álláspontként elfogadni. Az adatokat ugyan jelentik a megfelelő kormányhivatalnak, de ezután semmilyen hivatalos vizsgálat nem következik. A kormány öt évvel ezelőtt vezette be, hogy a késések okát jelenteni kell, de azóta csupán kétszer ellenőrizték ezt. 2005-ben a SkyWest Airlinest 25.000 dollárra büntették, amiért helytelenül az Nemzeti Légiirányítási Rendszert (USA) okolta a késésekért. Tavaly pedig a JetBlue Airwayst rótták meg, amiért tévesen a légitársaságot nevezte meg néhány téli késés okaként, holott a késések valódi oka az időjárás volt, de ennek ellenére nem bírságolták meg.

A rossz időjárás miatti késések meghatározása elég zavaros
- Igen tágan értelmezett – mondja Meara McLaughlin, a repülési adatokkal foglalkozó FlightStats.com üzleti fejlesztésekért felelős alelnöke a légitársaságok új időjárás definíciójáról. – A meghatározás kissé kibővült – mondja. Már nem csupán a kiindulási vagy érkezési repülőtér állapotára vonatkoztatják, hanem a két pont között bárhol előforduló anomáliákra is. Ennek az az oka, hogy a légitársaságok más városokból érkező repülőgépektől kapott információkra is támaszkodnak, amelyeket valóban befolyásolhatott az időjárás. – Az én értelmezésemben azonban ez nem tartozik az időjárás kategóriájába – mondja McLaughlin, aki úgy gondolja, a légitársaságok egyre gyakrabban alkalmazzák e módszert.

Még abban sincs egységes álláspont, hogyan jelentik az időjárás miatti késéseket
Robert Mann szakértő, a Közlekedési Minisztérium (USA) megbízásából kutatásokat végzett arról, hogyan jelentik a késéseket a légitársaságok. Szerinte a folyamat néha még azok számára is zavaros, akik a légitársaságnál dolgoznak. Minden vállalatnak van egy úgy nevezett belső, hallgatólagos szabálya arról, ahogyan a késéseket osztályozzák. Minden attól függ, hogy egy adott napon éppen ki teszi meg a jelentést a késésről a vállalaton belül. – Ha egy úgy nevezett kijárati ember feladata, hogy a késést jelentse, biztosak lehetünk benne, hogy nem saját hibájaként fogja jelezni, mivel akkor elveszthetné bónuszát, vagy rossz értékelést kaphat. De ha valaki más feladata a késés jelentése, másképpen közvetítik – mondja Mann. Végül azonban mégis az a legfontosabb a késés jelzésekor, hogy mennyibe fog ez kerülni a légitársaságnak, azaz, mikor kell a legkevesebbet fizetni kárpótlásként az utasoknak.

De mihez is kezdjen az utas, ha járata vihar miatt késik, vagy teljesen törölték? Nincs értelme a jegyértékesítővel vitába bocsátkozni, mert biztosan nem ő a felelős, hanem valaki más, aki tőlünk biztonságos távolságra van. A leghatásosabb fegyver ebben az esetben az udvariasság lehet. Ha nyugodtan viselkedünk, talán sikerül hotelszobához vagy étkezési utalványhoz jutnunk, holott nem is vagyunk jogosultak rá, sőt akár a desztinációnkra induló legközelebbi gépre is feljuthatunk.
Legközelebb tehát ha a gépünk a rossz időjárás miatt késik, ne is nézzünk ki az ablakon.

Úgysem az számít, amit látunk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!