szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Ha tavaly nyáron a Northwest Airlinesnak arra a járatára volt jegyük, amelyet a...

Ha tavaly nyáron a Northwest Airlinesnak arra a járatára volt jegyük, amelyet a légitársaság közlése szerint a hatalmas viharok miatt törölni kellett, holott mindenki tisztában volt azzal, hogy nincs elég pilóta, szintén jogosan támadhatnak kétségeik a légitársaságok őszinteségét illetően.

Pedig még repülőre sem kell ülnünk ahhoz, hogy minden bizalmunkat elveszítsük egy légitársaság iránt. Biztosan látták már a reklámfilmet, amelyben a pilóta interneten keresztül telefonál, ugyanis a légiirányítástól azt az információt kapta, hogy a rossz időjárás miatt késve szállhat fel. A pilóta ekkor felhívja az időjáráselőrejelzést, akiktől megtudja, hogy időjárással nincs semmi gond. A torony erre helyesbít, és engedi felszállni a járatot. Végül tehát mindenki boldog volt, és az utasok is eljutottak úticéljukra.

Ha eddig még nem tettek fel kérdéseket az időjárásra fogott késések miatt, hát mostantól majd fognak. Az évnek ebben a szakában rendszerint sok a hóvihar és a jeges esőzés, amely számtalan lehetőséget kínál a légitársaságoknak, hogy kijátszák az időjárási kártyájukat.
Amit minden bizonnyal meg is fognak tenni, mondják a szakértők, mivel a késésekkel és járateltörlések jelentésével kapcsolatban van egy szokatlanul szabadon értelmezett időjárási definíció, amelyet minden utasszerződésbe belevesznek, és amely minden támogatást megad a légitársaságoknak, hogy az anyatermészetet hibáztassák.

A légitársaságok hivatalosan azt állítják, hogy mindig az igazat és csakis az igazat mondják, amikor az időjárás miatt törlik a járatokat. Hogy mi volt az oka a karácsony környéki utazási káosznak, a United Airlines elküldte a Pete McDonald ügyvezető igazgató által az alkalmazottakhoz eljuttatott levelét, amelyben igyekszik magyarázatot adni a helyzetre. - December hónapban komoly fennakadások voltak tapasztalhatók a működésünkben, különösen az O’Hare repülőtéren, amelynek oka az ismétlődő jeges, ködös, szeles és havas téli időjárás volt. Jelentős hóviharokkal kellett megküzdenünk Denverben – állt a levélben. Az időjárás és az irányító torony okozta késések a United számára kétszer annyi gondot okoztak, mint a többi légitársaságnak.

Mindez talán valóban igaz, de a történet mélyén valószínűleg más is rejtőzik, mint amit mondanak, állítják a megfigyelők. Az alábbi öt dologról a légitársaságok egészen biztosan nem számolnak be, amikor az időjárást okolják a késésekért:

Az időjárás csak az érem egyik oldala, és nem is a leglényegesebb
- Ha bárhol egy apró esély van a rossz időre, azt a légitársaságok egészen biztosan használni fogják kifogásként – mondja Holly Hegeman, a PlaneBusiness.com munkatársa, aki szerint gyakran ennél többről van szó. A United esetében például valószínűleg a pilótahiány – amelyet a pilóták és a vezetőség közötti rossz kapcsolat csak tovább súlyosbított – lehetett az elsődleges ok. – Azt hiszem, a United nagyon is hibáztatható a karácsonyi időszak közlekedési káoszáért, mivel sem az American, sem a Southwest nem jelzett ekkora számú járattörlést ugyanebben az időszakban.

Ha az időjárásra hivatkozva törölnek járatokat, az utasok mindent elnéznek
- Nagyon kényelmesnek tűnhet az időjárást okolni a hiányosságok miatt – mondja Henry Harteveldt, a Forrester Research munkatársa. Miért? Mert a legtöbb utas és légitársaság között létrejövő megállapodásban az időjárást ki nem küszöbölhető tényezőként szerepel, és ilyen esetekben a légitársaság semmiért nem vonható felelősségre. – Nem kötelesek az utasoknak szállást, ételt vagy hotel utalványt ajánlani – mondja Harteveldt. – Ez egy olyan kiskapu, amelyen a légitársaságok szeretnek átrepülni.

Meg tudjuk őrizni jóhírünket, ha az időjárást okoljuk
Amikor egy légitársaság az időjárásra hivatkozik a késések miatt, kénytelenek vagyunk ezt hivatalos álláspontként elfogadni. Az adatokat ugyan jelentik a megfelelő kormányhivatalnak, de ezután semmilyen hivatalos vizsgálat nem következik. A kormány öt évvel ezelőtt vezette be, hogy a késések okát jelenteni kell, de azóta csupán kétszer ellenőrizték ezt. 2005-ben a SkyWest Airlinest 25.000 dollárra büntették, amiért helytelenül az Nemzeti Légiirányítási Rendszert (USA) okolta a késésekért. Tavaly pedig a JetBlue Airwayst rótták meg, amiért tévesen a légitársaságot nevezte meg néhány téli késés okaként, holott a késések valódi oka az időjárás volt, de ennek ellenére nem bírságolták meg.

A rossz időjárás miatti késések meghatározása elég zavaros
- Igen tágan értelmezett – mondja Meara McLaughlin, a repülési adatokkal foglalkozó FlightStats.com üzleti fejlesztésekért felelős alelnöke a légitársaságok új időjárás definíciójáról. – A meghatározás kissé kibővült – mondja. Már nem csupán a kiindulási vagy érkezési repülőtér állapotára vonatkoztatják, hanem a két pont között bárhol előforduló anomáliákra is. Ennek az az oka, hogy a légitársaságok más városokból érkező repülőgépektől kapott információkra is támaszkodnak, amelyeket valóban befolyásolhatott az időjárás. – Az én értelmezésemben azonban ez nem tartozik az időjárás kategóriájába – mondja McLaughlin, aki úgy gondolja, a légitársaságok egyre gyakrabban alkalmazzák e módszert.

Még abban sincs egységes álláspont, hogyan jelentik az időjárás miatti késéseket
Robert Mann szakértő, a Közlekedési Minisztérium (USA) megbízásából kutatásokat végzett arról, hogyan jelentik a késéseket a légitársaságok. Szerinte a folyamat néha még azok számára is zavaros, akik a légitársaságnál dolgoznak. Minden vállalatnak van egy úgy nevezett belső, hallgatólagos szabálya arról, ahogyan a késéseket osztályozzák. Minden attól függ, hogy egy adott napon éppen ki teszi meg a jelentést a késésről a vállalaton belül. – Ha egy úgy nevezett kijárati ember feladata, hogy a késést jelentse, biztosak lehetünk benne, hogy nem saját hibájaként fogja jelezni, mivel akkor elveszthetné bónuszát, vagy rossz értékelést kaphat. De ha valaki más feladata a késés jelentése, másképpen közvetítik – mondja Mann. Végül azonban mégis az a legfontosabb a késés jelzésekor, hogy mennyibe fog ez kerülni a légitársaságnak, azaz, mikor kell a legkevesebbet fizetni kárpótlásként az utasoknak.

De mihez is kezdjen az utas, ha járata vihar miatt késik, vagy teljesen törölték? Nincs értelme a jegyértékesítővel vitába bocsátkozni, mert biztosan nem ő a felelős, hanem valaki más, aki tőlünk biztonságos távolságra van. A leghatásosabb fegyver ebben az esetben az udvariasság lehet. Ha nyugodtan viselkedünk, talán sikerül hotelszobához vagy étkezési utalványhoz jutnunk, holott nem is vagyunk jogosultak rá, sőt akár a desztinációnkra induló legközelebbi gépre is feljuthatunk.
Legközelebb tehát ha a gépünk a rossz időjárás miatt késik, ne is nézzünk ki az ablakon.

Úgysem az számít, amit látunk.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Jól jött az embereknek az ingyenes parkolás, de nem azért, amiért meghirdették

Jól jött az embereknek az ingyenes parkolás, de nem azért, amiért meghirdették

Siralomvölgyben a német autóeladások

Siralomvölgyben a német autóeladások

Floridában kínálnak eladásra egy ritka régi Ladát

Floridában kínálnak eladásra egy ritka régi Ladát