Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7ef4f10d-13ce-4669-9935-9dec7fdc9017","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A magyar piac is bekerült azok közé, ahol elérhetők lesznek a limitált szériás, egyedi dizájnú Xbox Series X konzolok és kontrollerek.","shortLead":"A magyar piac is bekerült azok közé, ahol elérhetők lesznek a limitált szériás, egyedi dizájnú Xbox Series X konzolok...","id":"20250128_microsoft-coca-cola-xbox-series-x-fanta-kiadas-magyar-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ef4f10d-13ce-4669-9935-9dec7fdc9017.jpg","index":0,"item":"7ee2e67e-2b60-473c-a86f-624db802d680","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_microsoft-coca-cola-xbox-series-x-fanta-kiadas-magyar-megjelenes","timestamp":"2025. január. 28. 12:44","title":"A Coca-Cola bejelentette: Magyarországra is jön a fantás Xbox","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa0ec5be-ef1d-4a0b-bb43-6c0886500c58","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi kitépte az asztal lábát és azzal ütötte az élettársát, majd leöntötte forró vízzel.","shortLead":"A férfi kitépte az asztal lábát és azzal ütötte az élettársát, majd leöntötte forró vízzel.","id":"20250129_ket-ev-felfuggesztett-forrazas-veszekedes-elettars","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa0ec5be-ef1d-4a0b-bb43-6c0886500c58.jpg","index":0,"item":"40c46505-c48c-4051-ae17-91c751a4a735","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_ket-ev-felfuggesztett-forrazas-veszekedes-elettars","timestamp":"2025. január. 29. 20:12","title":"Két év felfüggesztettet kapott az a férfi, aki leforrázta veszekedés közben az élettársát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5a55692-2a81-4955-87c9-1e46db8e2b25","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy lelkipásztor a Karmelita előtt demonstrált a kormány „dokumentumfilmjének” megjelenése után.","shortLead":"Egy lelkipásztor a Karmelita előtt demonstrált a kormány „dokumentumfilmjének” megjelenése után.","id":"20250128_Inkabb-maradtak-volna-csendben-A-hozzatartozoknak-fajdalmas-az-Orban-kormany-Covid-videoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5a55692-2a81-4955-87c9-1e46db8e2b25.jpg","index":0,"item":"c53bf16d-b465-4a21-af56-ee22e92d4b3e","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_Inkabb-maradtak-volna-csendben-A-hozzatartozoknak-fajdalmas-az-Orban-kormany-Covid-videoja","timestamp":"2025. január. 28. 09:38","title":"„Inkább maradtak volna csendben” – A hozzátartozóknak fájdalmas az Orbán-kormány Covid-videója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0725daa0-db4f-49cc-86b1-5a4e88a09322","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen ID.7 Pro S-ben egy hatalmas méretű, nettó 86 kWh kapacitású akkumulátor kapható.","shortLead":"A Volkswagen ID.7 Pro S-ben egy hatalmas méretű, nettó 86 kWh kapacitású akkumulátor kapható.","id":"20250129_rekord-hatotav-magyarorszagon-a-vw-id7-pro-s-700-kilometert-tudo-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0725daa0-db4f-49cc-86b1-5a4e88a09322.jpg","index":0,"item":"c255fa81-04b9-4536-ac12-bc7cbeeb8885","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_rekord-hatotav-magyarorszagon-a-vw-id7-pro-s-700-kilometert-tudo-villanyauto","timestamp":"2025. január. 29. 06:41","title":"Rekordhatótáv: Magyarországon a VW 700+ kilométert tudó villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A katasztrófavédelem szerint az idős férfi takarója kaphatott lángra az elektromos hősugárzó miatt.","shortLead":"A katasztrófavédelem szerint az idős férfi takarója kaphatott lángra az elektromos hősugárzó miatt.","id":"20250128_ozd-tuz-hosugarzo-katasztrofavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc5b2a26-8429-4ff3-a441-408a05054690.jpg","index":0,"item":"96246eee-11ad-4426-9bc9-5a5386dc1424","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_ozd-tuz-hosugarzo-katasztrofavedelem","timestamp":"2025. január. 28. 08:01","title":"Hősugárzó okozta lakástűzben halt meg egy idős férfi Ózdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját fejlesztésű processzora támogatja.","shortLead":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját...","id":"20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936.jpg","index":0,"item":"38ea9443-894b-4854-8acc-891812fe2bb3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","timestamp":"2025. január. 29. 10:03","title":"Kiderült: a Huawei chipje dolgozik az iparágat felforgató kínai mesterséges intelligencia mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c4a0962-12dd-4c18-bfcd-cbb190e891eb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Don Pettit, a NASA űrhajósa örökítette meg, ahogy a Nemzetközi Űrállomás elrepül az aurora néven is emlegetett jelenség fölött.","shortLead":"Don Pettit, a NASA űrhajósa örökítette meg, ahogy a Nemzetközi Űrállomás elrepül az aurora néven is emlegetett jelenség...","id":"20250128_nemzetkozi-urallomas-nasa-don-pettit-sarki-feny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c4a0962-12dd-4c18-bfcd-cbb190e891eb.jpg","index":0,"item":"c4104e84-ec2f-499e-a7ca-43e3a26f2cc9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_nemzetkozi-urallomas-nasa-don-pettit-sarki-feny","timestamp":"2025. január. 28. 19:03","title":"Csodálatos videó a Nemzetközi Űrállomásról: így kavarog a sarki fény az űrhajósok lába alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"390183f6-1d22-4e08-ab3a-67985fe97d5b","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Több területen is próbára tettük a DeepSeek új mesterséges intelligenciáját, és összevetettük a képességeit a ChatGPT-éivel. Az eredmény felemás, de nem mindegy, honnan nézve: ha mellé tesszük, mennyivel olcsóbb lehet a DeepSeek megoldása, már más a kép. Csak ne lenne a durva cenzúra.","shortLead":"Több területen is próbára tettük a DeepSeek új mesterséges intelligenciáját, és összevetettük a képességeit...","id":"20250128_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-chatbot-teszt-kina-cenzura-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/390183f6-1d22-4e08-ab3a-67985fe97d5b.jpg","index":0,"item":"a650c96d-d1ed-4e1d-ab2f-52a66ec8f081","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-chatbot-teszt-kina-cenzura-ebx","timestamp":"2025. január. 28. 16:18","title":"Pár nap alatt világhírű lett, de tényleg olyan jó a DeepSeek MI? Kipróbáltuk, és ízelítőt kaptunk a kínai cenzúrából is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
5 dolog, amit a légitársaságok elhallgatnak járattörléskor
szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
Ha tavaly nyáron a Northwest Airlinesnak arra a járatára volt jegyük, amelyet a...
Ha tavaly nyáron a Northwest Airlinesnak arra a járatára volt jegyük, amelyet a légitársaság közlése szerint a hatalmas viharok miatt törölni kellett, holott mindenki tisztában volt azzal, hogy nincs elég pilóta, szintén jogosan támadhatnak kétségeik a légitársaságok őszinteségét illetően.
Pedig még repülőre sem kell ülnünk ahhoz, hogy minden bizalmunkat elveszítsük egy légitársaság iránt. Biztosan látták már a reklámfilmet, amelyben a pilóta interneten keresztül telefonál, ugyanis a légiirányítástól azt az információt kapta, hogy a rossz időjárás miatt késve szállhat fel. A pilóta ekkor felhívja az időjáráselőrejelzést, akiktől megtudja, hogy időjárással nincs semmi gond. A torony erre helyesbít, és engedi felszállni a járatot. Végül tehát mindenki boldog volt, és az utasok is eljutottak úticéljukra.
Ha eddig még nem tettek fel kérdéseket az időjárásra fogott késések miatt, hát mostantól majd fognak. Az évnek ebben a szakában rendszerint sok a hóvihar és a jeges esőzés, amely számtalan lehetőséget kínál a légitársaságoknak, hogy kijátszák az időjárási kártyájukat. Amit minden bizonnyal meg is fognak tenni, mondják a szakértők, mivel a késésekkel és járateltörlések jelentésével kapcsolatban van egy szokatlanul szabadon értelmezett időjárási definíció, amelyet minden utasszerződésbe belevesznek, és amely minden támogatást megad a légitársaságoknak, hogy az anyatermészetet hibáztassák.
A légitársaságok hivatalosan azt állítják, hogy mindig az igazat és csakis az igazat mondják, amikor az időjárás miatt törlik a járatokat. Hogy mi volt az oka a karácsony környéki utazási káosznak, a United Airlines elküldte a Pete McDonald ügyvezető igazgató által az alkalmazottakhoz eljuttatott levelét, amelyben igyekszik magyarázatot adni a helyzetre. - December hónapban komoly fennakadások voltak tapasztalhatók a működésünkben, különösen az O’Hare repülőtéren, amelynek oka az ismétlődő jeges, ködös, szeles és havas téli időjárás volt. Jelentős hóviharokkal kellett megküzdenünk Denverben – állt a levélben. Az időjárás és az irányító torony okozta késések a United számára kétszer annyi gondot okoztak, mint a többi légitársaságnak.
Mindez talán valóban igaz, de a történet mélyén valószínűleg más is rejtőzik, mint amit mondanak, állítják a megfigyelők. Az alábbi öt dologról a légitársaságok egészen biztosan nem számolnak be, amikor az időjárást okolják a késésekért:
Az időjárás csak az érem egyik oldala, és nem is a leglényegesebb - Ha bárhol egy apró esély van a rossz időre, azt a légitársaságok egészen biztosan használni fogják kifogásként – mondja Holly Hegeman, a PlaneBusiness.com munkatársa, aki szerint gyakran ennél többről van szó. A United esetében például valószínűleg a pilótahiány – amelyet a pilóták és a vezetőség közötti rossz kapcsolat csak tovább súlyosbított – lehetett az elsődleges ok. – Azt hiszem, a United nagyon is hibáztatható a karácsonyi időszak közlekedési káoszáért, mivel sem az American, sem a Southwest nem jelzett ekkora számú járattörlést ugyanebben az időszakban.
Ha az időjárásra hivatkozva törölnek járatokat, az utasok mindent elnéznek - Nagyon kényelmesnek tűnhet az időjárást okolni a hiányosságok miatt – mondja Henry Harteveldt, a Forrester Research munkatársa. Miért? Mert a legtöbb utas és légitársaság között létrejövő megállapodásban az időjárást ki nem küszöbölhető tényezőként szerepel, és ilyen esetekben a légitársaság semmiért nem vonható felelősségre. – Nem kötelesek az utasoknak szállást, ételt vagy hotel utalványt ajánlani – mondja Harteveldt. – Ez egy olyan kiskapu, amelyen a légitársaságok szeretnek átrepülni.
Meg tudjuk őrizni jóhírünket, ha az időjárást okoljuk Amikor egy légitársaság az időjárásra hivatkozik a késések miatt, kénytelenek vagyunk ezt hivatalos álláspontként elfogadni. Az adatokat ugyan jelentik a megfelelő kormányhivatalnak, de ezután semmilyen hivatalos vizsgálat nem következik. A kormány öt évvel ezelőtt vezette be, hogy a késések okát jelenteni kell, de azóta csupán kétszer ellenőrizték ezt. 2005-ben a SkyWest Airlinest 25.000 dollárra büntették, amiért helytelenül az Nemzeti Légiirányítási Rendszert (USA) okolta a késésekért. Tavaly pedig a JetBlue Airwayst rótták meg, amiért tévesen a légitársaságot nevezte meg néhány téli késés okaként, holott a késések valódi oka az időjárás volt, de ennek ellenére nem bírságolták meg.
A rossz időjárás miatti késések meghatározása elég zavaros - Igen tágan értelmezett – mondja Meara McLaughlin, a repülési adatokkal foglalkozó FlightStats.com üzleti fejlesztésekért felelős alelnöke a légitársaságok új időjárás definíciójáról. – A meghatározás kissé kibővült – mondja. Már nem csupán a kiindulási vagy érkezési repülőtér állapotára vonatkoztatják, hanem a két pont között bárhol előforduló anomáliákra is. Ennek az az oka, hogy a légitársaságok más városokból érkező repülőgépektől kapott információkra is támaszkodnak, amelyeket valóban befolyásolhatott az időjárás. – Az én értelmezésemben azonban ez nem tartozik az időjárás kategóriájába – mondja McLaughlin, aki úgy gondolja, a légitársaságok egyre gyakrabban alkalmazzák e módszert.
Még abban sincs egységes álláspont, hogyan jelentik az időjárás miatti késéseket Robert Mann szakértő, a Közlekedési Minisztérium (USA) megbízásából kutatásokat végzett arról, hogyan jelentik a késéseket a légitársaságok. Szerinte a folyamat néha még azok számára is zavaros, akik a légitársaságnál dolgoznak. Minden vállalatnak van egy úgy nevezett belső, hallgatólagos szabálya arról, ahogyan a késéseket osztályozzák. Minden attól függ, hogy egy adott napon éppen ki teszi meg a jelentést a késésről a vállalaton belül. – Ha egy úgy nevezett kijárati ember feladata, hogy a késést jelentse, biztosak lehetünk benne, hogy nem saját hibájaként fogja jelezni, mivel akkor elveszthetné bónuszát, vagy rossz értékelést kaphat. De ha valaki más feladata a késés jelentése, másképpen közvetítik – mondja Mann. Végül azonban mégis az a legfontosabb a késés jelzésekor, hogy mennyibe fog ez kerülni a légitársaságnak, azaz, mikor kell a legkevesebbet fizetni kárpótlásként az utasoknak.
De mihez is kezdjen az utas, ha járata vihar miatt késik, vagy teljesen törölték? Nincs értelme a jegyértékesítővel vitába bocsátkozni, mert biztosan nem ő a felelős, hanem valaki más, aki tőlünk biztonságos távolságra van. A leghatásosabb fegyver ebben az esetben az udvariasság lehet. Ha nyugodtan viselkedünk, talán sikerül hotelszobához vagy étkezési utalványhoz jutnunk, holott nem is vagyunk jogosultak rá, sőt akár a desztinációnkra induló legközelebbi gépre is feljuthatunk. Legközelebb tehát ha a gépünk a rossz időjárás miatt késik, ne is nézzünk ki az ablakon.