szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Általában nem helyes embereket megítélni, bőrszínük és vallásuk...

Flickr (Creative Commons)

Általában nem helyes embereket megítélni, bőrszínük és vallásuk alapján, ám az teljesen rendjén van, ha a túlsúlyos embereket diszkriminálunk? Legalábbis a Ryanairnél – Európa egyik legolcsóbb és legnagyobb fapados légitársaságánál – úgy tűnik ez nem jelent problémát. A társaság weblapján megjelenő hírek szerint ugyanis a cég pótdíj bevezetését fontolgatja a kövér emberek számára. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ahogy mi fizetünk a poggyász túlsúlyért, a túl nagy embereknek extra költségeket kell fizetnie már azért is, hogy a légitársaság egyáltalán elszállítsa őket.

Azt még nem tudni, hogy a rendelkezést mikortól léptetnék életbe és azt sem, hogy milyen kritériumok alapján kívánnak a súlyos emberek zsebébe nyúlni, de próbálkozás egész biztosan lesz, hiszen a Ryanair az élen jár abban, hogy mindenféle címszó alatt költségeket számoljon fel az utasoknak. 

A pótdíj hírének mérlegeléséhez azért azt tudni kell, hogy a Ryanair nem most először akarja megnyúzni az utasait. Az olcsó jegyárak mögött a cég extra költségekei bizony igen magasrfa rúgnak (természetesen a mi zsebünkre). A két éven aluliaknak - akik más társaságokkal ingyen utazhatnak - például 40 eurót számolnak fel, de maga a becsekkolás is pénzbe kerül: 10 euró/út, ha az utas a reptéri rendszert használja és 5 euró ha online teszi ezt. A csomagokkal kapcsolatos szabályok ugyancsak szigorúak: 15 euró/kiló bírságot számolnak a poggyász túlsúlyért. Az esetleges névváltoztatás pedig 150 euróba kerül a jegyünkön, így ezt sem érdemes nagyon erőltetni.

Flickr (Creative Commons)

Pár éve még az a hír is felröppent – mégpedig nem más, mint a társaság elnöke, Michael O'Leary szájából – hogy a cég a járatain fizetőssé akarja tenni a vécé használatot. Ez utóbbi információ ugyan címlapvadászó álhírnek (és O'Leary önkritikus humorának) bizonyult, de a cég hírnevének komolyan a kárára vált.

Ezek után érthető, hogy a vállalat honlapján  említett "kövérség-pótdíj" ugyancsak nem fényezi a társaság hírnevét és bizonyára nem is dobták volna be az ötletet a köztudatba – burkoltan, óvatos és vicces formában sem – ha nincsen a gondolat mögött valamilyen fajta komoly elképzelés. 

Nézzük egészen pontosan, hogy mi is volt a közvélemény-kutatás eredménye azzal kapcsolatban, hogy a Ryanair hogyan tarthatná alacsonyan az árait. Az választható lehetőségek skálája kiderül az eredményből:

  • 29%-a a megkérdezetteknek értett egyet azzal, hogy a túlsúlyos embereket pótdíj fizetésre kellene kötelezni
  • 25% nyilatkozott úgy, hogy fizetne egy eurót olyan vécépapírért, amelyre Michael O'Leary arca van nyomtatva
  • 24% fizetne 3 eurót, ha dohányozhatna, egy arra átalakított vécékabinban
  • 14% fizetne éves előfizetési díjat a Ryanair weboldalára (ahol olcsóbban be lehet csekkolni)
  • 8% véleménye az volt, hogy azok az utasok, akik saját uzsonnával érkeznek a fedélzetre, fizessenek 2 eurós plusz költséget. 
Flickr (Creative Commons)

Amint láthatjuk, ezeknek a lehetőségeknek a többsége ugyan inkább önkritikus abszurd, de a társaság hivatalos weboldalán több, mint 100 ezer utas hagyott véleményt és az értékek alapján minden harmadik ember gyakorlatilag egyetért azzal, hogy a társaság pótdíjat vezessen be a túlsúlyos emberek szállítására.

Arra vonatkozóan is lehetett szavazni, hogy mi alapján lehetne megítélni a pótdíj fizetés kötelezését. Ennek a szavazásnak a kiértékelése jelenleg folyamatban van, de a választható opciók között a derékbőség mérete, a súly, a testtömeg index (BMI) alapján való megítélés is szerepelt, bár sokak szerint az utas akkor túlsúlyos, ha az utas teste az ülés mindkét karfájához hozzáér. 

"Ez nem történhet meg, mert az ötlet kivitelezhetetlen. Képzeljük csak el, hogy valaki olyannak, mint a rögbi játékos Jonah Lomu, extra díjat kell fizetnie, mert a BMI indexe alapján a kövér kategóriába tartozik. Az ember szimpatizál azzal, akinek a túlsúlyos ember mellett kell ülnie és szimpatizál a légitársasággal is, amely próbál valamit tenni ez ellen, de ne felejtsünk el szimpátiát érezni az iránt is, aki nem fér el a székében" - nyilatkozta a hírre reagálva Dr. David Haslam, a brit Túlsúlyos Emberek Fórumának elnöke.   

Flickr (Creative Commons)

Stephen McNamara a Ryanair szóvivője is biztosított mindenkit a szimpátiáról, de azzal védekezett ezekre a felvetésekre, hogy a bírság csupán "azokra az igazán nagydarab utasokra vonatkozik majd, akik átlógnak a szomszédos székekre". Szerinte ezzel a pótdíjjal azoknak az utasoknak a költségeit lehetne alacsonyan tartani, akik nem lépik túl a súlyhatárt.

Sokak szerint azonban ez a kijelentés komolyan sántít, mert ha nem kap visszatérítést az az illető, akinek egy túlsúlyos utas mellett csupán egy fél szék jut, akkor ebből a bírságból is csak a Ryanair lát hasznot.

A társasággal márpedig senki sem szimpatizál a hozzászólók közül, hiszen a fapados cég az elsők között volt, aki kitalálta, hogy minél több és minél keskenyebb széket zsúfoljanak be egy repülőgép utastérébe, és most megfizettetné az utassal, amiért az nem fér el benne.  

Akik utaztak már igazán túlsúlyos emberek mellett, azok azért támogatnák az ötletet ám nem a társaság pénztárcáját hizlaló formában, inkább úgy, hogy a túlsúlyos az illetőt két szék vásárlására köteleznék, így nem zavarnák egymást az utasok. Csakhogy ezzel is baj van... 

Flickr (Creative Commons)

Paul, Görögországból egy online hozzászóló, aki saját bevallása szerint komolyan túlsúlyos és az elmúlt tíz évben mással sem próbálkozott, mint két széket foglalni magának különböző légitársaságoknál. Saját bevallása szerint nem másokra, hanem saját magára való tekintettel tette ezt, kérése mégis minden egyes alkalommal visszautasításra talált, mert a reptéri rendszer nem engedi, hogy egy ember neve alatt két hely legyen lefoglalva. Nos akkor, hogy is legyen ez?

Az amerikai Southwest Airlines például felülírta a reptéri rendszert és a check-in pultnál a kórosan túlsúlyos embereket arra kérik, vásárolják meg a szomszédos széket is. Ha valaki akadékoskodik, az helyet foglalhat az SA egyik székében, amely a check-in területen van felállítva, és ha az illető nem tudja az ülések melletti karfát leereszteni, akkor a társaság visszautasíthatja a szállítását, vagy pedig extra költségekre kötelezheti.

Nem tudni, hogy a lehetséges megoldások közül melyiket fogja a Ryanair választani, de a közvélemény kutatásban megjelenő 30 ezer ember nem csak a kövérek elleni fellépésben ért egyet, szinte ugyanennyien az O'Leary arcképével díszített vécépapírra is befizetnének. Márpedig az üzlet az üzlet, ezt a lehetőséget is érdemes lenne meggondolni, ráadásul a túlsúlyos emberek ezek után úgy vinnék az exkluzív higéniás kelléket, mint a cukrot.

Krisztina O'Brien

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!