Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7ef2ea27-e022-47ab-a352-f6c22a02eeb3","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A kétféle aero csomaggal és kétféle váltóval rendelhető új Porsche 911 GT3 egy szuperkönnyű szívómotoros hátsókerék-hajtású adrenalinbomba.","shortLead":"A kétféle aero csomaggal és kétféle váltóval rendelhető új Porsche 911 GT3 egy szuperkönnyű szívómotoros...","id":"20250210_elmenyautozas-kimaxolva-megneztuk-a-legujabb-porsche-911-gt3-at","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ef2ea27-e022-47ab-a352-f6c22a02eeb3.jpg","index":0,"item":"81c93df7-e520-46da-8e89-4a62f6d04ec6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_elmenyautozas-kimaxolva-megneztuk-a-legujabb-porsche-911-gt3-at","timestamp":"2025. február. 10. 07:59","title":"Élményautózás kimaxolva: megnéztük a legújabb Porsche 911 GT3-at","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c333357-bbe8-432e-86be-a01c653c7ad4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hamarosan elindul a nagyszabású munka, amelynek első üteme őszig tart majd. ","shortLead":"Hamarosan elindul a nagyszabású munka, amelynek első üteme őszig tart majd. ","id":"20250211_florian-ter-feluljaro-felujitas-utemterv-kozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c333357-bbe8-432e-86be-a01c653c7ad4.jpg","index":0,"item":"34ebe065-a0db-4491-b584-6fb6a1b98226","keywords":null,"link":"/cegauto/20250211_florian-ter-feluljaro-felujitas-utemterv-kozlekedes","timestamp":"2025. február. 11. 12:52","title":"Így változik a közlekedés a Flórián téri felújítás miatt – térképen mutatjuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31299bf3-de71-4cf5-b97f-b75936a50977","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A „libanoni stabilitás” fenntartása és megerősítése érdekében.","shortLead":"A „libanoni stabilitás” fenntartása és megerősítése érdekében.","id":"20250211_szijjato-peter-libanon-ukrajna-tamogatas-europai-bekekeret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31299bf3-de71-4cf5-b97f-b75936a50977.jpg","index":0,"item":"f3e79a2e-5b38-4bf7-85f4-6110d5864504","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_szijjato-peter-libanon-ukrajna-tamogatas-europai-bekekeret","timestamp":"2025. február. 11. 15:04","title":"Szijjártó: Ukrajna helyett a libanoni hadsereget támogatjuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a835ec16-70ae-40dd-85c1-2626225f5529","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Több ezer razziát indítottak a bevándorlási hatóságok az Egyesült Királyságban, ami miatt még párton belül is bírálják a kormányt.","shortLead":"Több ezer razziát indítottak a bevándorlási hatóságok az Egyesült Királyságban, ami miatt még párton belül is bírálják...","id":"20250210_video-illegalis-bevandorlo-elfogas-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a835ec16-70ae-40dd-85c1-2626225f5529.jpg","index":0,"item":"6ac57f21-f14f-4f30-ab7f-83f39d9f6fa6","keywords":null,"link":"/vilag/20250210_video-illegalis-bevandorlo-elfogas-rendorseg","timestamp":"2025. február. 10. 13:24","title":"Videókon mutogatja a brit kormány, hogyan viszik el a rendőrök az illegális bevándorlókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"924debd2-b3c6-431a-9878-ba169c4b911a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Sajóivánkáról vagy akár Szolnok felől kellene új nagyfeszültségű vezetéket kiépíteni. A térség képviselője a villamosenergia-ellátásért felelős miniszteri biztos, de egyelőre nem történt előrelépés az ügyben.","shortLead":"Sajóivánkáról vagy akár Szolnok felől kellene új nagyfeszültségű vezetéket kiépíteni. A térség képviselője...","id":"20250211_nincs-eleg-aram-ozdon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/924debd2-b3c6-431a-9878-ba169c4b911a.jpg","index":0,"item":"5689c329-60e4-4ad4-82ce-9e71e80734b0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_nincs-eleg-aram-ozdon","timestamp":"2025. február. 11. 11:58","title":"Nincs elég áram Ózdon, az ipartelep sem tud bővülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bc72b89-832f-4935-a510-b67b141d034a","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A Puskás Akadémia 1-0 arányban legyőzte a listavezető, vendég Ferencvárost vasárnap, az OTP Bank Liga 19. fordulójának zárómérkőzésén, ezzel átvette a vezetést a tabellán.","shortLead":"A Puskás Akadémia 1-0 arányban legyőzte a listavezető, vendég Ferencvárost vasárnap, az OTP Bank Liga 19. fordulójának...","id":"20250209_puskas-akademia-ferencvaros-magyar-bajnoksag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bc72b89-832f-4935-a510-b67b141d034a.jpg","index":0,"item":"9b939163-e8a3-4f3b-b72f-a48ec96c647b","keywords":null,"link":"/sport/20250209_puskas-akademia-ferencvaros-magyar-bajnoksag","timestamp":"2025. február. 09. 20:49","title":"Legyőzte a Ferencvárost a Puskás Akadémia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0490e7ca-a69a-40ac-85bb-ba941a52bb98","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Huszonhat márka hatvanhárom modelljére lehet szavazni a közönségdíj kategóriában.","shortLead":"Huszonhat márka hatvanhárom modelljére lehet szavazni a közönségdíj kategóriában.","id":"20250210_ev-magyar-autoja-2025-barki-szavazhat-kedvencere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0490e7ca-a69a-40ac-85bb-ba941a52bb98.jpg","index":0,"item":"959ee48e-59c5-40a3-8fe5-26c3e0879223","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_ev-magyar-autoja-2025-barki-szavazhat-kedvencere","timestamp":"2025. február. 10. 07:21","title":"Év Magyar Autója 2025: Bárki szavazhat kedvencére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2027378-a8c8-4b72-a053-e49cd99677f2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az autóbalesetet szenvedő nő súlyos fejsérüléssel került kórházba. Nagyon ritkán ingerekre is reagált.","shortLead":"Az autóbalesetet szenvedő nő súlyos fejsérüléssel került kórházba. Nagyon ritkán ingerekre is reagált.","id":"20250210_baleset-koma-olasz-no","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2027378-a8c8-4b72-a053-e49cd99677f2.jpg","index":0,"item":"24b75bea-e0f5-4eef-9e69-19c415561e05","keywords":null,"link":"/elet/20250210_baleset-koma-olasz-no","timestamp":"2025. február. 10. 17:08","title":"Balesete után 33 éven át kómában volt egy olasz nő, most megállt a szíve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A zajcsökkentés hosszú évek óta több repülőgépgyár - Boeing, Airbus -, valamint több repülőmotorgyár - General Electric, United Technologies, Rolls-Royce - egyik fő célja.
"A zaj az egyik legfőbb akadálya a repterek és a repülőforgalom fejlesztésének" - mondta Edward Greitzer, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) munkatársa, a projekt egyik résztvevője.
Míg a nagy gyárak a már meglévő technológiákra építik rá újításaikat, a Cambridge-i Egyetem és a MIT negyven fős közös csapata három év alatt a megszokottól teljesen eltérő alakú repülőt tervezett meg. A hagyományos cső alakú törzshöz kapcsolódó szárnyak helyett a csoport egy csak szárnyból álló repülőt álmodott meg, amely hasonlít a hadászatban alkalmazott úgynevezett lopakodókhoz.
A SAX-40 szárnyfesztávja 68 méter, a hossza pedig az orrától a farka végéig 44 méter, méretben tehát hasonló egy Boeing 767-eshez.
"Nincs törzse, mert a törzse szétterjed, és hatalmas szárnyat alkot" - mondta Zoltan Spakovsky, a MIT docense, aki szintén részt vesz a projektben.
Ez a forma lehetővé teszi, hogy a gép kisebb sebességgel is a levegőben maradjon, így halkabban tud leszállni. További előny, hogy nincs a szárnyon vízszintes és a gép végén függőleges vezérsík, amelyek a leszállás során a zaj fő előidézői.
A tervezőmérnökök az üzemanyag-fogyasztást is figyelembe véve egy hatékonyabb motort is kifejlesztettek. A motorok nem a szárnyak alatt helyezkednek el, és nem kettő van belőlük, hanem a test hátsó, alsó részén három. Ezek a levegőt felülről szívják be, így a szárnyak jórészt felfogják a zajt, amikor a gép leszáll. A SAX-40 becslések szerint annyi zajt keltene, mint egy mosógép vagy bármilyen más háztartási gép, és 215 utas férne el benne.
A BBC brit közszolgálati rádió- és tévétársaság honlapjának értesülései szerint a radikális változtatás hatalmas összegeket emésztene fel, és nagy kockázatokat is jelentene, ezért a repülőgépgyárak csak továbbfejlesztésekre vállalkoznak.
Amióta a Boeing 707-es 1957-ben megtette az első útját, és megkezdődött a légi személyszállítás kora, az utasszállító gépek formája alig változott. Amikor például a Boeing 1968-ban elindította a 747-es Jumbo Jetet, komoly anyagi bonyodalmai támadtak, mivel az utasigény az új gép miatt visszaesett. A vállalatnak 100 ezer alkalmazottjából 62 ezret el kellett bocsátania, hogy talpon maradhasson.
Ha meg is kezdődhet a SAX-40 gyártása, a szakemberek szerint 2030 előtt senki sem válthatna jegyet rá.
Sorra hárulnak el a repülőgépen való mobilozás sokáig ledönthetetlennek hitt technikai akadályai. A legfőbb nehézség azonban megmaradt: a csöndet előnyben részesítő utasok ellenállása.