szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A leértékelések szezonjában sokan vásárolnak spórolási okokból, a végén azonban többet költenek, mivel azt is megveszik, amire nincs igazán szükségük. A jelenséggel már a pszichológia is foglalkozik - írta a Corriere della Sera című olasz napilap.

Robert Meyer, a pennsylvaniai Wharton School kutatója kitalált két módszert a fenti megállapítás bizonyítására.
   
Az elsőnél meghívott néhány embert azzal, hogy vásárolják meg 35 hétre szükséges élelmiszereiket egy virtuális üzletben. Megígérte nekik, hogy ha a vásárlás végén nem költenek többet a tervezettnél, 50 dolláros prémiumot kapnak. Minden résztvevő a leértékelt termékeket kereste és mindnyájan többet költöttek, mintha kényszert éreztek volna arra, hogy elvásárolják a megtakarított összeget. A kísérlet azt is megmutatta, elég egy 20 százalékos leértékelés ahhoz, hogy a felesleges dolgot megvegyék.
   
A másik kísérletnél meg kellett tervezni egy utazást interneten való előjegyzéssel. Ha a résztvevőknek standard áron ajánlottak egy felső kategóriájú szobát, hajlamosak voltak olyan holmik megvásárlására is, amelyektől eltekinthettek volna (trikók, útikönyvek, csecsebecsék).
   
A motivációra Meyer három lehetséges választ ad. A gondolat, hogy megtakarítottak, és lehetőség van több dolog vásárlására. Az üzlet légköre befolyásolja a kedélyt, a vevő euforikussá válik, emelkedik a vásárlási kedve. A vásárló az üzletet tudat alatt megszemélyesíti és úgy érzi: ha alacsony árral kedveskednek neki, ezt több vásárlással illik viszonozni.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Ingatlanmenedzser

Lakásvásárlás: mit kapunk 50 millióért?

Leginkább a II. kerületben, valamint a főváros északi agglomerációjában érdemes nézelődnünk 50 millió forinttal a zsebünkben. Az összeget a Balaton környékén, sőt, akár Ócsán, Gyálon, esetleg Nyíregyháza belvárosában is elkölthetjük egyetlen ingatlanra. Mi jár ennyi pénzért: kínálatunkból válogattunk.

hvg.hu Autó

Nem népszerű itthon a mobiltelefonos matricavásárlás

Bár az elmúlt egy évben már több mint félmillió autópálya matricát értékesítettek mobiltelefonos hívással, a magyar lakosság számára egyelőre nem túl vonzó ez a lehetőség. Többek közt ez derül ki a Szonda Ipsos január végi felméréséből.

hvg.hu Gazdaság

Élelmiszervásárlás: nagy áruház, nagy elvárás

Élelmiszer-beszerzéseik során a magyar vásárlók a legnagyobb jelentőséget az egyes üzletek által kínált áru minőségének, árának és a választéknak tulajdonítják. Idén kiemelkedő mértékben nőtt a készpénzkímélő – így bankkártyás – fizetési lehetőség fontossága – állapítja meg a GfK Hungária Shopping Monitor tanulmánya.