szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

Egyedi módszerrel hirdeti "neurojövőben" zajló sci-fi regényét Alexander Besher: az érdeklődők pólókat szkennelnek le telefonjukkal, a pólókon található különleges QR-vonalkódok pedig egyenest a születő regény oldalára dobják az érdeklődőt. Egy dolgot azonban kifejezetten elszúrt az író: nem a jó országban van ehhez.

Az illusztráció számos olvasónk számára ismerős lehet: többször is beszámoltunk már korábban a QR, azaz Quick Response-kódokról, azokról a kétdimenziós, jellegzetes külsejű vonalkódokról, amelyeket kamerás mobiltelefonnal és az azokra telepített különleges szoftverrel lehet leolvasni. Az ázsiai okostelefonos közeg már jól ismeri ezt a technológiát: egyre több cég jelenteti meg hirdetésein ezeket a kódokat, amelyekben termék- vagy cégoldalak címeit rejti el.

Jelen esetben a kép egy sci-fi regényre mutat. A Manga Man, Alexander Besher regénye úgy érhető el, hogy a fekete-fehér négyzetet lefotózzuk mobilkameránkkal, a telefonunkon lévő QR-szoftver pedig telefonunk böngészőjét a regény webcímére irányítja - ebből egyértelmű az is, hogy a regényt és a hozzá kötődő anyagokat akkor is elolvashatjuk, ha telefonunk nem tudja kezelni a QR-vonalkódokat ezen a címen.

A regény köré szerveződő marketingmódszerről, miszerint a regényt QR-kódokkal ellátott pólókat kell hirdetni, a pólókat ugyanis az érdeklődők majd úgyis lefotózzák magunknak, a témát felkapott oldalak ugyanazt mondják: okos ötlet, de Japánon kívül nem feltétlenül működik. A kép- és hanganyagokkal dúsított "multimédiás regény" köré szervezett QR-promóció igazából csak az ázsiai területeken működik, Japánban a kamerás mobilok gyárilag telepített QR-kód olvasó szoftverekkel érkeznek, Európára ellenben ez semennyire sem áll. Akiknek azonban keze ügyébe kerül egy iPhone, és feltétlenül telefonon keresztül szeretnék megtapasztalni a regény előnyeit, az iTunes-on keresztül beszerezhető ingyenes NeoReaderrel kipróbálhatják, mire is jó ez a típusú vonalkód.

Aki kipróbálná, hogy mire jó egy QR-kód, vagy egyszerűen csak birtokolni szeretne egyet, könnyűszerrel megteheti: kipróbálhatja az amerikai piacról elindult, a hagyományos négyszögletes megvalósítástól eltérő, kör alakú Shotcode-ot, letölthet ingyenesen többféle vonalkódszoftvert innen: generálhat QR-kódot vagy a hozzá hasonlító DataMatrixot, illetve rendelhet ruhájára varrható QR-kódokat a p8t.ch rendszerétől.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Kult

Földöntúli moraj Linz utcáin

Az osztrák iparváros központjában egy templom elé telepített mesterséges plázs és egy több mint tizenkétezer látogatót vonzó turistautca között morog vészjóslóan az idei év egyik legígéretesebb médiaművészeti munkája. Pablo Valbuena munkája legalább annyira árulkodik a madridi avantgarde ötletességéről, mint a számos katonai és orvosi fejlesztés mögött álló technológiáról, az úgynevezett kibővített valóságról.

hvg.hu Tech

Címkézünk másokat, követjük őket

Gombnyomásra megtalálhatjuk elkóborolt háziállatainkat, azonnal megtudhatjuk, hol van jó étterem a környéken vagy megkérhetjük egy háztól: mesélje el nekünk, milyen történet fűződik hozzá. Az ötleteket összefogó úgynevezett lokatív média ideális példája annak, hogy hogyan lehet megfelelő kompromisszumok mellett pénzre váltani a művészetet.

Bari Máriusz Tech

Koncertjeggyé változnak a mobiltelefonjaink

Repülőtéri beszállókártyák és más, papírra nyomtatott jegyek helyett hamarosan elég lesz mobilunkat felmutatni. A mobiljegyes rendszerek piacvezető cége, a Mobiqa hazánkban először a Ticketportal jegyárusító céggel együttműködve teszi lehetővé koncert-, mozi- és színházjegyek vásárlását mobiltelefonnal.

Bari Máriusz Tech

Torontóban pusztít a japán mobilmánia

A japán mobildivat egyik alapvető kelléke érkezhet az elkövetkező hónapokban Kadanába és Észak-Amerikába. A Luna Development által meghonosítandó technika nem más, mint a csak mobilokkal értelmezhető vonalkód, amely a szigetországban több mint tíz éve csak QR Code néven ismert.

Bari Máriusz Tech

Japán új utcai hirdetési rendszert tesztel

Európában most kezd befutni a Japánban kifejlesztett hirdetési-információterjesztő rendszer, a QR-vonalkód, ehhez képest a szigetországban már teljesen más, mobiltelefonokkal összeköthető óriásplakátokat tesztelnek októberben, írja a Nikkei Net.