szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

2008-ban tárgyakat nagyítottunk és kicsinyítettünk, majd 2009-ben a Fantasy világába tettünk egy kis kitérőt.

2008-ban tárgyakat nagyítottunk és kicsinyítettünk, majd 2009-ben a Fantasy világába tettünk egy kis kitérőt.

Itt az idő, hogy egy kicsit kalandozzunk a filmsztárok és Hollywood világában is – készítsün ktehát filmplakátot! Akármilyen plakátot készíteni persze nem elég izgalmas, igazán érdekes feladat azonban saját magunkat vagy a barátainkat viszontlátni egy igazi „mozis” poszteren. 

A nyeremény ezúttal egy Adobe Photoshop Elements 8 csomag, az Adobe felajánlásával.

Az elkészült képeket 2010. február 3-ig, a  techlinejatek@gmail.com címre beküldve (külön megköszönjük, ha az e-mail tárgya: „Photoshop-játék” lesz) máris részt vehet a kedves olvasó a versenyben (a levélben kérjük tüntessék fel a nevüket, címüket, telefonszámukat is). A folyamatosan érkező műveket híreinkben lehet majd megtekinteni, a szakmai zsűri pedig 2010. február 15-én dönti el, melyik a legjobban sikerült alkotás.

Fontos: kérjük, ne feledjék az eredeti (nyersanyagként) felhasznált fotókat/képeket is mellékelni, hiszen ezek hiányában nem lehetünk biztosak benne, hogy a manipuláció valóban a beküldő munkája volt.

Akárcsak előző játékaink esetében, most is folyamatosan megmutatjuk majd a beérkező alkotásokat, a techline.hu oldalain. A szakmai zsűri tagjai: a techline.hu szerkesztői, Szakács Gergely a HVG.hu dizájnere, valamint Stiller Ákos, a HVG fotósa.

Bár első pillantásra könnyű feladattal állunk szemben, az igazság az, hogy figyelemfelkeltő, kreatív plakátot készíteni nem is olyan könnyű. Szokás szerint most is minden segítséget megadunk a vállalkozó kedvű olvasóknak, lássuk!

Mielőtt komolyabban nekiesnénk a tervezésnek, nem árt, ha tisztában vagyunk a méretekkel: bár a mozifilmek poszterei rengeteg különböző méretben készülnek (ráadásul ez országonként változik), a legtöbben a hagyományos, amerikai méretet ismerjük (és látjuk legtöbbször). Ennek hivatalos neve „One Sheet Movie Poster”, a mérete pedig 27/40 inch (68,6cm/101,6cm).

Egyszerűbben szólva: ez Photoshopban egy 1944 pixel szélességű/2880 pixel magasságú képnek felel meg. Természetesen nem muszáj ilyen, viszonylag nagyméretű képet készítenünk, ha arányosan kicsinyítjük, akkor spórolhatunk a memóriával. A lényeg, hogy az arányok megmaradjanak. 

A méret tehát megvan. Hiába pakolunk azonban bele képeket, attól a képünk még nem lesz moziposzter. Lássuk, mi az a pár dolog, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy igazi hollywoodi hatást érjünk el!

Először is szükségünk lesz egy sztárra vagy sztárokra. Ha megfigyeljük a híres filmek plakátjait, akkor láthatjuk, hogy a legtöbb esetben a főszereplő/főszereplők a kép központi figurái – jelenlegi játékunk is pontosan erre épül, csak éppen a sztárok most az vállalkozó kedvű olvasók lesznek! (Legyünk őszinték: ki ne szeretné magát viszontlátni egy profi moziplakáton mint főszereplő?)

 

Az első lépés tehát egyszerű: fogjunk magunkról/barátainkról egy fotót, sőt még jobb, ha az alapötlethez illeszkedő fényképet készítünk, kifejezetten erre a célra. És ezzel el is érkeztünk a következő fontos lépéshez.

 

Az alapötlet. Igaz, a mi plakátunkhoz nem fog tartozni film, ettől azonban még kitalálhatunk egyet –  sokkal könnyebb lesz az ötlethez készíteni a posztert. Horrorfilmes hatást akarunk? Játsszunk kicsit a fényekkel és a megvilágítással! Zombis filmről van szó? Használjuk a jól bevált sablonokat!  Romantikus film? Mi sem egyszerűbb, csak legyen tengerpart/naplemente és szép közelik a főszereplőkről. A legegyszerűbb, ha beizzítjuk a Google-t, és átnézünk pár létező posztert. Merítsünk ötletet a profiktól!

A filmnek természetesen cím is kell: játékunk esetében itt nincsen megkötés, a cím (és a szlogenek stb.) lehet magyar, angol vagy akármilyen nyelvű: egyetlen kérésünk, hogy ne legyen obszcén, jogvédett vagy sértő bárkire nézve. 

A fentieken kívül már csak pár szempontot érdemes figyelembe venni, a tökéletes plakáthoz- A hagyományos One Sheet plakátokon általában a következő dolgok találhatók, ebben a sorrendben: egy szlogen (idézet, reklámszöveg) a plakát tetején vagy a főcím alatt. A cím (a film címe), ami legtöbbször csupa nagybetű, esetleg kifejezetten a filmhez tartozó feliratlogó (mint pl. az Indiana Jones felirat vagy a Vissza a Jövőbe, Star Wars és hasonlók). A szereplők neveit az esetek többségében nem írják ki külön, csak a poszter alján található „credits”-ben.

Kivételt képeznek ez alól a „blockbusternek” tervezett filmek, magyarul azok, amelyeket a sztárok nevével adnak el (pl. Ocean’s Eleven és társai). Végül a plakát alján található a hagyományos credit sáv, amit általában csupa nagybetűvel és valamilyen extrém magas, álló betűtípussal írnak ki – a „description” (pl. „directed by”… „staring in...” és hasonlók) kisebb betűvel, a személyek/cégek nevei pedig nagyobbal.

Hogy ezeken felül mi szerepel még a plakáton, az már a művész, illetve jelen esetben az lvasó dolga: itt kap igazán szerepet a képzelőerő és a kreativitás.

Munkára fel – kezdődjön a mozi-szezon –, kellemes „fotosopolást” mindenkinek!
 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!