Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dbbcb58e-ee25-470e-ac50-c1a57db0f8bb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Bill Ackman három hónapos tűzszünetet javasolt.","shortLead":"Bill Ackman három hónapos tűzszünetet javasolt.","id":"20250408_donald-trump-vam-bill-ackman-vamhaboru-wall-street-tozsde","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbbcb58e-ee25-470e-ac50-c1a57db0f8bb.jpg","index":0,"item":"adc2406a-1090-4f4f-890a-9235198c44d5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_donald-trump-vam-bill-ackman-vamhaboru-wall-street-tozsde","timestamp":"2025. április. 08. 11:43","title":"Gazdasági atomháborúval érnek fel a vámok Trump milliárdos támogatója szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83124226-8031-4e45-b23f-5a4e9a992f3e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az aktivista fellebbez a döntés ellen.","shortLead":"Az aktivista fellebbez a döntés ellen.","id":"20250408_Klimaaktivista-klimavaltozas-idojaras-kitiltas-Ausztria-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83124226-8031-4e45-b23f-5a4e9a992f3e.jpg","index":0,"item":"9e9bac1e-af5e-4e09-9bef-c9668f4901e6","keywords":null,"link":"/elet/20250408_Klimaaktivista-klimavaltozas-idojaras-kitiltas-Ausztria-birsag","timestamp":"2025. április. 08. 11:01","title":"Kitiltották Ausztriából a Klimt-festményt leöntő, magát úttesthez ragasztó német klímaaktivistát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5df5462-300c-4aa7-899d-d65331790452","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Biztos, hogy Trumpnak van(nak) terve(i), de se nem elég okos, se nem elég szorgalmas és türelmes, hogy bármit végigvigyen, ennek tudatában érdemes számolgatni. A mesterterv önnön hatalmasságos szobrának felállítása, ez tulajdonképpen elvégeztetett, Trumpnak helye van a történelemkönyvekben: az elnök, akivel véget ért a Pax Americana.","shortLead":"Biztos, hogy Trumpnak van(nak) terve(i), de se nem elég okos, se nem elég szorgalmas és türelmes, hogy bármit...","id":"20250408_Trump-usa-vam-vamhaboru-velemeny-mesterterv-gdp-zuhanas-tozsde-krach-arfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5df5462-300c-4aa7-899d-d65331790452.jpg","index":0,"item":"2aa6858b-9fe0-461b-a255-e4376d6a1bb9","keywords":null,"link":"/360/20250408_Trump-usa-vam-vamhaboru-velemeny-mesterterv-gdp-zuhanas-tozsde-krach-arfolyam","timestamp":"2025. április. 08. 08:00","title":"Trump ostoba, de ez a legkisebb probléma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39645a82-41be-4bc4-9f28-8f0c698d0d73","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Visszatérnek majd régi sportágak és debütálnak, újak, ahogy több versenyszám is lesz, például bővül az 50 méteres úszások listája is.","shortLead":"Visszatérnek majd régi sportágak és debütálnak, újak, ahogy több versenyszám is lesz, például bővül az 50 méteres...","id":"20250409_Minden-eddiginel-tobb-ermet-fognak-osztani-a-Los-Angeles-i-olimpian","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39645a82-41be-4bc4-9f28-8f0c698d0d73.jpg","index":0,"item":"2be2af56-93a2-4670-9c60-41d2aebedf1b","keywords":null,"link":"/sport/20250409_Minden-eddiginel-tobb-ermet-fognak-osztani-a-Los-Angeles-i-olimpian","timestamp":"2025. április. 09. 21:32","title":"Minden eddiginél több érmet fognak osztani a Los Angeles-i olimpián","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a124983-d083-41ef-9430-5ee4af33f22e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Áprilisban A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Második kihívás.","shortLead":"Áprilisban A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250408_Gondolkozz-velunk-Szexi-a-matek-2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a124983-d083-41ef-9430-5ee4af33f22e.jpg","index":0,"item":"155141d8-839b-4528-8a1a-7f2b30e7f46e","keywords":null,"link":"/elet/20250408_Gondolkozz-velunk-Szexi-a-matek-2","timestamp":"2025. április. 08. 11:29","title":"Gondolkozz velünk: a seriffcsillag – Szexi a matek 2.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"F. Jánosnak azon a házon is csak haszonélvezeti joga van, amelyben lakott.","shortLead":"F. Jánosnak azon a házon is csak haszonélvezeti joga van, amelyben lakott.","id":"20250408_till-tamas-f-janos-karterites-serelemdij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8.jpg","index":0,"item":"bce8ae37-b114-4adf-a431-5e2db47d6c86","keywords":null,"link":"/itthon/20250408_till-tamas-f-janos-karterites-serelemdij","timestamp":"2025. április. 08. 21:29","title":"Nyolcvanmilliós sérelemdíjat követelnek Till Tamás szülei, de nincs semmi a gyilkossággal gyanúsított férfi nevén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8d2c452-92ac-4277-b3c5-d2c1eb5b187e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ők nem elmaradó inflációs díjkorrekcióról írnak, hanem olyan kedvezményt nyújtanak, aminek értéke megegyezik a korrekció mértékével.","shortLead":"Ők nem elmaradó inflációs díjkorrekcióról írnak, hanem olyan kedvezményt nyújtanak, aminek értéke megegyezik...","id":"20250409_telekommunikacio-arstop-yettel-kedvezmeny-gazdasag-kkv-inflacio-letorese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8d2c452-92ac-4277-b3c5-d2c1eb5b187e.jpg","index":0,"item":"9de8b02a-90e9-46fb-949a-1d1940cc2e50","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_telekommunikacio-arstop-yettel-kedvezmeny-gazdasag-kkv-inflacio-letorese","timestamp":"2025. április. 09. 12:07","title":"Utolsóként jelentette be a Yettel a saját árstopját, másként is csinálja, mint a többiek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7b6c602-17fe-4671-8d53-02a45e994eff","c_author":"HVG","category":"360","description":"Elképesztő szenvedély és kitartás kellett ahhoz, hogy megvalósítsák álmukat.","shortLead":"Elképesztő szenvedély és kitartás kellett ahhoz, hogy megvalósítsák álmukat.","id":"20250408_hvg-Bamulatosak-film-Frederic-es-Valentin-Potier","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7b6c602-17fe-4671-8d53-02a45e994eff.jpg","index":0,"item":"dea820e9-be27-4cbd-8e35-6990282cf492","keywords":null,"link":"/360/20250408_hvg-Bamulatosak-film-Frederic-es-Valentin-Potier","timestamp":"2025. április. 08. 16:00","title":"Zongorista csodagyerekek rendkívüli történetét meséli el a Bámulatosak című film","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sikeresen demonstrálta az úgynevezett aktív flatterelnyomást a repülőgépeken egy nemzetközi kutatócsoport, melyet a magyar SZTAKI vezetett.
Egy európai kutatócsoportnak sikerült leküzdenie az aeroelaszticitás egyik fontos kihívását, a légijármű-szerkezetekben a flatter jelenségének elnyomását egy aktív vezérlőrendszer segítségével – közölte a SZTAKI, megjegyezve, hogy mindezt egy speciálisan felépített pilóta nélküli légi jármű (UAV) segítségével végrehajtott repülési kampányban mutatták be.
Mint írják, a nemzetközi kutatócsoport több tagból állt: a magyarországi Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI), a Német Repülési Központ (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt; DLR), a francia Repülés és Űrkutatási Labor (ONERA) és a Müncheni Műszaki Egyetem (TUM) tudósai dolgoztak benne.
A repülőgépeket olyan technológiákkal tervezik, amelyek lehetővé teszik a könnyűszerkezetes felépítést, hogy csökkentsék karbonlábnyomukat az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás révén. Következésképpen a repülőgép-szerkezetek rugalmasak, vagyis deformálódnak, ha aerodinamikai terhelésnek vannak kitéve. Az anyagok és a tervezési fejlesztések trendjei lehetővé teszik, hogy a jövőbeni repülőgépek még könnyebbek legyenek, tovább növelve rugalmasságukat.
A szerkezeti deformáció és az aerodinamika közötti kölcsönhatást aeroelaszticitásnak nevezik – írja közleményében a SZTAKI –, a rugalmasság növekedésével a repülőgép szerkezeti dinamikája, vagyis rezgési jellemzői kezdenek beleszólni bizonyos jelenségekbe. Bizonyos körülmények között a repülőgép szerkezetének rezgései és a környező légáramlás közötti kölcsönhatások instabillá válhatnak. Ez a jól ismert aeroelasztikus jelenség, amelyet „flatternek” neveznek, katasztrofális meghibásodáshoz vezethet a rezgési amplitúdó gyors növekedése miatt.
Ezért a légi jármű szerkezetét úgy kell megtervezni, hogy a maximális üzemi sebességnél vagy az alatt soha ne fordulhasson elő flatter, jelentős tartalékkal. Ez a kulcsfontosságú követelmény jelentős korlátot jelent a repülőgép-szerkezetek még könnyebbé tételében.
Az UAV, valamint a projektben részt vevő szakemberek.
SZTAKI
A Flight Phase Adaptive Aero-Servo-Elastic Aircraft Design Methods (FliPASED) projekten belül az egyik fő cél az volt, hogy aktív eszközökkel, fedélzeti vezérlőfelületek, érzékelők és intelligens vezérlőalgoritmusok segítségével elnyomják a flattert. A cél annak vizsgálata volt, hogy az aktív flatter-elnyomás ezen elve milyen mértékben tesz lehetővé új tervezési szabadságot a repülőgép szerkezeti tömegének további csökkentése érdekében.
Az első, Cochstedtben végrehajtott repülési teszt légi jármű aeroelasztikus stabilitásának felmérését szolgálta – a flatterteszt fontos mérföldkő minden repülőgép tanúsítási kampányában, mivel segít azonosítani és csökkenteni a flatter kockázatát, amely katasztrofális szerkezeti hibához vezethet, ha nem foglalkoznak vele.
A kutatók egy nyitott hurkú repülési tesztet hajtottak végre állandó magasságban, növekvő repülési sebesség mellett. Mint kiderült, a másodpercenkénti 54 méteres sebesség már a stabil repülési tartomány szélén volt.
A következő lépés az aktívflatter-szabályozás tesztelése volt – írja a SZTAKI. Két különböző aktív flatter vezérlőt terveztek, és az a döntés született, hogy minden szabályozó számára külön repülési tesztet hajtanak végre, ahol a repülőgép átrepül az előre jelzett 56 méter/másodperces flatter sebességen.
SZTAKI
A repülőgép 2023. május 26-án, pénteken 09:50-kor szállt fel, és a rendszerellenőrzést követően bekapcsolták az aktív flatter-szabályozó rendszert. A repülőgép ezután biztonságosan átrepült a repülési sebességen. Mindkét szabályozó 61 méter/másodperc sebességig engedélyezte a gép repülését, ami jóval meghaladja a kritikus sebességet. Ez döntő eredmény volt a projekt számára, hangsúlyozzák a közleményben.
Egy fontos kérdés azonban még maradt ezután: valóban jelen van a repülőgépen a várt pusztító flatter 56 méter/s sebességnél? Úgy döntöttek a szakemberek, hogy szabályozó nélkül repülnek túl az előre jelzett flatter sebességen, hogy megerősítsék a szimulációs modellek és az adatvezérelt OMA algoritmusok eredményeit.
A repülés során, mivel a rendkívül turbulens körülmények miatt a vártnál hamarabb elérte az 56 méter/másodperc sebességet, a repülőgép flattert tapasztalt, ami sérüléseket és a szárny hátsó részén elhelyezett rudak elvesztését eredményezte, amelyeket azért szereltek fel, hogy a flatter-jelenséget kiváltsák.
A ferihegyi irányítótorony egyik rendszerének szoftvercseréje miatt három napig egy virtuális toronyból kezelték a budapesti légikikötő le- és felszálló forgalmát. Világújdonságról van szó.
Ez egy nem szándékos hibabiztos funkció volt, amely megmentette a repülőgépet, és lehetővé tette a biztonságos leszállást további incidensek nélkül. Ez az utolsó repülési teszt megerősítette, hogy a szabályozók nagyon jól teljesítettek, és hogy az aktív vezérlés hatékony eszköz lehet a könnyebb repülőgép-szerkezetek védelmében a repülési instabilitás ellen – írják.
Végezetül hangsúlyozzák, hogy ezek a repülési tesztek először mutattak be sikeres repülés közbeni aktív flatter-elnyomást egy UAV-n, amelynek jellemzői hasonlóak a kereskedelmi repülőgépekéhez – mindez pedig „példátlan felkészültségi szintet demonstrál, bizonyítva, hogy a következő generációs kereskedelmi repülőgépek hatékony technológiájaként használható”.