Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6c661cb0-258d-4292-b07c-91cb1a7178f9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfit a német hatóságok keresték.","shortLead":"A férfit a német hatóságok keresték.","id":"20250516_rendorseg-tek-elfogas-antiszemita-nemet-fehyverkereskedo-nyuagit-palyaudvar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c661cb0-258d-4292-b07c-91cb1a7178f9.jpg","index":0,"item":"547c4fb0-8f7a-4fb8-ae63-4c7bb2787f00","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_rendorseg-tek-elfogas-antiszemita-nemet-fehyverkereskedo-nyuagit-palyaudvar","timestamp":"2025. május. 16. 10:17","title":"A Nyugati peronján csapott le a TEK egy antiszemita bűncselekménnyel gyanúsított német fegyverkereskedőre – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rengeteg YouTube-fiókra került lakat az év első három hónapjában, de van magyarázat a dologra.","shortLead":"Rengeteg YouTube-fiókra került lakat az év első három hónapjában, de van magyarázat a dologra.","id":"20250516_google-tag-youtube-fiokok-torlese-osszehangolt-befolyasolasi-kiserletek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241.jpg","index":0,"item":"1ccd451a-9a5c-4d35-be9e-9b100f5dbe3f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_google-tag-youtube-fiokok-torlese-osszehangolt-befolyasolasi-kiserletek","timestamp":"2025. május. 16. 14:03","title":"23 000+ YouTube-csatornát törölt a Google","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7d83159-3612-4839-b6b5-988b51e2b511","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nagy- és kiskereskedelemre alapított vállalatot Budapesten a kolozsvári Poultry Investment S. A., a Székely Csürke márkanév tulajdonosa.","shortLead":"Nagy- és kiskereskedelemre alapított vállalatot Budapesten a kolozsvári Poultry Investment S. A., a Székely Csürke...","id":"20250517_hvg-szekely-csurke-kerezsi-miklos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7d83159-3612-4839-b6b5-988b51e2b511.jpg","index":0,"item":"c053d085-2e2a-408f-ad62-1b911b7ed22d","keywords":null,"link":"/360/20250517_hvg-szekely-csurke-kerezsi-miklos","timestamp":"2025. május. 17. 08:30","title":"Minden és mindenki székely, barcasági vagy legalább erdélyi: terjeszkedik a Székely Csürke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75e5fc31-902e-41c4-a57d-620811dfeca3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Milanovich Domi attól tart, hogy a szerepvállalása miatt az általa vezetett lap is támadhatóvá válik. ","shortLead":"Milanovich Domi attól tart, hogy a szerepvállalása miatt az általa vezetett lap is támadhatóvá válik. ","id":"20250517_atlathatosagi-torveny-pride-wmn-milanovich-domi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75e5fc31-902e-41c4-a57d-620811dfeca3.jpg","index":0,"item":"4477329e-b3e3-4b3d-bf72-f2acb42c589b","keywords":null,"link":"/elet/20250517_atlathatosagi-torveny-pride-wmn-milanovich-domi","timestamp":"2025. május. 17. 11:03","title":"Az „átláthatósági törvény” miatt távozik a Pride-ot szervező alapítványból a WMN főszerkesztője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a9b1a13-d22c-48ca-bc00-b05d098f2388","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A tilalom megszegése 168 eurós bírságot jelent, ismétlés esetén pedig a vezetői engedélyt is bevonhatják egy időre.","shortLead":"A tilalom megszegése 168 eurós bírságot jelent, ismétlés esetén pedig a vezetői engedélyt is bevonhatják egy időre.","id":"20250516_tilos-lesz-Euro-5-os-dizelautokat-hasznalni-Eszak-Olaszorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a9b1a13-d22c-48ca-bc00-b05d098f2388.jpg","index":0,"item":"273ad545-8c17-4aec-9e85-1307eba0f7f8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_tilos-lesz-Euro-5-os-dizelautokat-hasznalni-Eszak-Olaszorszagban","timestamp":"2025. május. 16. 10:12","title":"Kitiltják az Euro 5-ös dízeleket Észak-Olaszország városaiból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A fogyást segítő gyógyszerek felére csökkenthetik az elhízáshoz köthető rákos betegségek kockázatát – állapította meg egy izraeli kutatás.","shortLead":"A fogyást segítő gyógyszerek felére csökkenthetik az elhízáshoz köthető rákos betegségek kockázatát – állapította meg...","id":"20250516_elhizas-rak-alacsonyabb-kockazat-sulycsokkento-gyogyszerek-glp-1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218.jpg","index":0,"item":"c23a90fe-e71a-4bbc-9945-673db7fdbe8f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_elhizas-rak-alacsonyabb-kockazat-sulycsokkento-gyogyszerek-glp-1","timestamp":"2025. május. 16. 20:03","title":"Felére csökkenti a rák kockázatát egy ismert gyógyszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bad39efc-d90f-4293-9032-b19deae6bbf4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ha baj van, akkor foghatják a fejüket. ","shortLead":"Ha baj van, akkor foghatják a fejüket. ","id":"20250517_hatezer-forintba-kotelezo-biztositas-roller","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bad39efc-d90f-4293-9032-b19deae6bbf4.jpg","index":0,"item":"9d84b11e-6476-4758-ac7b-bd59756a92c3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250517_hatezer-forintba-kotelezo-biztositas-roller","timestamp":"2025. május. 17. 08:25","title":"Évente hatezer forint, de amíg nincs nyilvántartás, sokan nem fizetik a rollerbiztosítást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c86aa262-11f9-4435-9975-aee604a25d11","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érdemes előre tájékozódni, hogy elkerüljük a bírságokat.","shortLead":"Érdemes előre tájékozódni, hogy elkerüljük a bírságokat.","id":"20250517_Uj-fizetos-utak-juniustol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c86aa262-11f9-4435-9975-aee604a25d11.jpg","index":0,"item":"ecacd716-8d25-4425-a058-53613ab8fb24","keywords":null,"link":"/cegauto/20250517_Uj-fizetos-utak-juniustol","timestamp":"2025. május. 17. 07:24","title":"Újabb útszakaszok lesznek fizetősek júniustól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sikeresen demonstrálta az úgynevezett aktív flatterelnyomást a repülőgépeken egy nemzetközi kutatócsoport, melyet a magyar SZTAKI vezetett.
Egy európai kutatócsoportnak sikerült leküzdenie az aeroelaszticitás egyik fontos kihívását, a légijármű-szerkezetekben a flatter jelenségének elnyomását egy aktív vezérlőrendszer segítségével – közölte a SZTAKI, megjegyezve, hogy mindezt egy speciálisan felépített pilóta nélküli légi jármű (UAV) segítségével végrehajtott repülési kampányban mutatták be.
Mint írják, a nemzetközi kutatócsoport több tagból állt: a magyarországi Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI), a Német Repülési Központ (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt; DLR), a francia Repülés és Űrkutatási Labor (ONERA) és a Müncheni Műszaki Egyetem (TUM) tudósai dolgoztak benne.
A repülőgépeket olyan technológiákkal tervezik, amelyek lehetővé teszik a könnyűszerkezetes felépítést, hogy csökkentsék karbonlábnyomukat az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás révén. Következésképpen a repülőgép-szerkezetek rugalmasak, vagyis deformálódnak, ha aerodinamikai terhelésnek vannak kitéve. Az anyagok és a tervezési fejlesztések trendjei lehetővé teszik, hogy a jövőbeni repülőgépek még könnyebbek legyenek, tovább növelve rugalmasságukat.
A szerkezeti deformáció és az aerodinamika közötti kölcsönhatást aeroelaszticitásnak nevezik – írja közleményében a SZTAKI –, a rugalmasság növekedésével a repülőgép szerkezeti dinamikája, vagyis rezgési jellemzői kezdenek beleszólni bizonyos jelenségekbe. Bizonyos körülmények között a repülőgép szerkezetének rezgései és a környező légáramlás közötti kölcsönhatások instabillá válhatnak. Ez a jól ismert aeroelasztikus jelenség, amelyet „flatternek” neveznek, katasztrofális meghibásodáshoz vezethet a rezgési amplitúdó gyors növekedése miatt.
Ezért a légi jármű szerkezetét úgy kell megtervezni, hogy a maximális üzemi sebességnél vagy az alatt soha ne fordulhasson elő flatter, jelentős tartalékkal. Ez a kulcsfontosságú követelmény jelentős korlátot jelent a repülőgép-szerkezetek még könnyebbé tételében.
Az UAV, valamint a projektben részt vevő szakemberek.
SZTAKI
A Flight Phase Adaptive Aero-Servo-Elastic Aircraft Design Methods (FliPASED) projekten belül az egyik fő cél az volt, hogy aktív eszközökkel, fedélzeti vezérlőfelületek, érzékelők és intelligens vezérlőalgoritmusok segítségével elnyomják a flattert. A cél annak vizsgálata volt, hogy az aktív flatter-elnyomás ezen elve milyen mértékben tesz lehetővé új tervezési szabadságot a repülőgép szerkezeti tömegének további csökkentése érdekében.
Az első, Cochstedtben végrehajtott repülési teszt légi jármű aeroelasztikus stabilitásának felmérését szolgálta – a flatterteszt fontos mérföldkő minden repülőgép tanúsítási kampányában, mivel segít azonosítani és csökkenteni a flatter kockázatát, amely katasztrofális szerkezeti hibához vezethet, ha nem foglalkoznak vele.
A kutatók egy nyitott hurkú repülési tesztet hajtottak végre állandó magasságban, növekvő repülési sebesség mellett. Mint kiderült, a másodpercenkénti 54 méteres sebesség már a stabil repülési tartomány szélén volt.
A következő lépés az aktívflatter-szabályozás tesztelése volt – írja a SZTAKI. Két különböző aktív flatter vezérlőt terveztek, és az a döntés született, hogy minden szabályozó számára külön repülési tesztet hajtanak végre, ahol a repülőgép átrepül az előre jelzett 56 méter/másodperces flatter sebességen.
SZTAKI
A repülőgép 2023. május 26-án, pénteken 09:50-kor szállt fel, és a rendszerellenőrzést követően bekapcsolták az aktív flatter-szabályozó rendszert. A repülőgép ezután biztonságosan átrepült a repülési sebességen. Mindkét szabályozó 61 méter/másodperc sebességig engedélyezte a gép repülését, ami jóval meghaladja a kritikus sebességet. Ez döntő eredmény volt a projekt számára, hangsúlyozzák a közleményben.
Egy fontos kérdés azonban még maradt ezután: valóban jelen van a repülőgépen a várt pusztító flatter 56 méter/s sebességnél? Úgy döntöttek a szakemberek, hogy szabályozó nélkül repülnek túl az előre jelzett flatter sebességen, hogy megerősítsék a szimulációs modellek és az adatvezérelt OMA algoritmusok eredményeit.
A repülés során, mivel a rendkívül turbulens körülmények miatt a vártnál hamarabb elérte az 56 méter/másodperc sebességet, a repülőgép flattert tapasztalt, ami sérüléseket és a szárny hátsó részén elhelyezett rudak elvesztését eredményezte, amelyeket azért szereltek fel, hogy a flatter-jelenséget kiváltsák.
A ferihegyi irányítótorony egyik rendszerének szoftvercseréje miatt három napig egy virtuális toronyból kezelték a budapesti légikikötő le- és felszálló forgalmát. Világújdonságról van szó.
Ez egy nem szándékos hibabiztos funkció volt, amely megmentette a repülőgépet, és lehetővé tette a biztonságos leszállást további incidensek nélkül. Ez az utolsó repülési teszt megerősítette, hogy a szabályozók nagyon jól teljesítettek, és hogy az aktív vezérlés hatékony eszköz lehet a könnyebb repülőgép-szerkezetek védelmében a repülési instabilitás ellen – írják.
Végezetül hangsúlyozzák, hogy ezek a repülési tesztek először mutattak be sikeres repülés közbeni aktív flatter-elnyomást egy UAV-n, amelynek jellemzői hasonlóak a kereskedelmi repülőgépekéhez – mindez pedig „példátlan felkészültségi szintet demonstrál, bizonyítva, hogy a következő generációs kereskedelmi repülőgépek hatékony technológiájaként használható”.