Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA vizsgálata szerint a mikrogravitáció nem egyformán hat a csontokra: van, amelyik gyorsabban épül le a többinél.","shortLead":"A NASA vizsgálata szerint a mikrogravitáció nem egyformán hat a csontokra: van, amelyik gyorsabban épül le a többinél.","id":"20250401_urutazas-hatasa-csontok-leepulese-nasa-egerkiskerlet-nemzetkozi-urallomas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668.jpg","index":0,"item":"4eeceee0-f734-42f3-9b58-383bf6f62582","keywords":null,"link":"/tudomany/20250401_urutazas-hatasa-csontok-leepulese-nasa-egerkiskerlet-nemzetkozi-urallomas","timestamp":"2025. április. 01. 14:03","title":"Furcsa dolog történt az egerekkel, amelyek 37 napig voltak a Nemzetközi Űrállomáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62a7c2f4-2af1-47e3-96b6-6ad74fabfbc4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás azok számára, akik esetleg gyengének találják a BMW M3 Touringot.","shortLead":"Itt a megoldás azok számára, akik esetleg gyengének találják a BMW M3 Touringot.","id":"20250401_330-kmh-a-vegsebessege-a-legujabb-bmw-m3-kombinak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62a7c2f4-2af1-47e3-96b6-6ad74fabfbc4.jpg","index":0,"item":"4551dece-481a-4220-8c1f-da1032e48a8d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250401_330-kmh-a-vegsebessege-a-legujabb-bmw-m3-kombinak","timestamp":"2025. április. 01. 06:41","title":"Nem áprilisi tréfa: 330 km/h a végsebessége a legújabb BMW kombinak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4c1d6ab-90fc-44bd-8c57-76913da6304e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az állam közel 1,2 milliárdos pluszbevételt vár belőlük.","shortLead":"Az állam közel 1,2 milliárdos pluszbevételt vár belőlük.","id":"20250401_Majustol-ujabb-gyorsforgalmi-utszakaszok-lesznek-fizetosek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4c1d6ab-90fc-44bd-8c57-76913da6304e.jpg","index":0,"item":"7df15ed6-dc40-4127-b55d-060c24dff057","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250401_Majustol-ujabb-gyorsforgalmi-utszakaszok-lesznek-fizetosek","timestamp":"2025. április. 01. 20:49","title":"Májustól újabb gyorsforgalmi útszakaszok lesznek fizetősek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"322c1d3d-0f5c-4a3a-9517-b625ba1a0984","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Feldman Zsolt az agrártárca egyik legrégibb tisztviselője volt.","shortLead":"Feldman Zsolt az agrártárca egyik legrégibb tisztviselője volt.","id":"20250401_Levaltottak-a-mezogazdasagi-allamtitkart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/322c1d3d-0f5c-4a3a-9517-b625ba1a0984.jpg","index":0,"item":"557d19f8-5c68-4805-a15a-46bc3586fa27","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Levaltottak-a-mezogazdasagi-allamtitkart","timestamp":"2025. április. 01. 06:14","title":"Leváltották a mezőgazdasági államtitkárt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6c6d74e-029e-4be8-a06a-08229d898eb1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az elektromos jármű az ütközést követően kigyulladt.","shortLead":"Az elektromos jármű az ütközést követően kigyulladt.","id":"20250401_Xiaomi-SU7-halalos-baleset-Kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6c6d74e-029e-4be8-a06a-08229d898eb1.jpg","index":0,"item":"d72786de-8583-4aa0-97b9-346a47ef8bea","keywords":null,"link":"/cegauto/20250401_Xiaomi-SU7-halalos-baleset-Kina","timestamp":"2025. április. 01. 15:57","title":"Három áldozata van a Xiaomi SU7 első halálos balesetének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"876a56c2-9465-45d2-9ced-c9e6bc2ce92e","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Több településen is felmerült a gyanú.","shortLead":"Több településen is felmerült a gyanú.","id":"20250402_szaj-es-koromfajas-magyar-szlovak-hatar-dunakiliti-darnozseli-tunetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/876a56c2-9465-45d2-9ced-c9e6bc2ce92e.jpg","index":0,"item":"f7a79205-f4a9-444f-b6b8-90f7285a62aa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250402_szaj-es-koromfajas-magyar-szlovak-hatar-dunakiliti-darnozseli-tunetek","timestamp":"2025. április. 02. 07:59","title":"Tovább terjed a száj- és körömfájás, már a magyar határt is elérhette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e07c05a6-e1a6-4055-9c0f-47b68d70e5c7","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Címernek látszik, de nem az.","shortLead":"Címernek látszik, de nem az.","id":"20250402_-Sulyok-Tamas-sajat-logot-kapott-az-allamfo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e07c05a6-e1a6-4055-9c0f-47b68d70e5c7.jpg","index":0,"item":"68efd925-6819-4bb9-bb89-35f75f04bde6","keywords":null,"link":"/itthon/20250402_-Sulyok-Tamas-sajat-logot-kapott-az-allamfo-ebx","timestamp":"2025. április. 02. 13:26","title":"Ön is észrevett valami furát Sulyok Tamás fotóin? Saját logót kapott az államfő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5476ebe8-038e-4946-ba87-9cd1c5089da4","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Bár a nyomozás még zajlik, de a Tesla tulajdonosának már határozott véleménye van a történtekről. ","shortLead":"Bár a nyomozás még zajlik, de a Tesla tulajdonosának már határozott véleménye van a történtekről. ","id":"20250401_Musk-terrorizmus-Tesla-Roma-Donald-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5476ebe8-038e-4946-ba87-9cd1c5089da4.jpg","index":0,"item":"8c044a08-ea8d-4612-9f8e-24e3ae987515","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250401_Musk-terrorizmus-Tesla-Roma-Donald-Trump","timestamp":"2025. április. 01. 06:30","title":"Musk terrorizmusnak nevezte a római Tesla-kereskedésben történt tűzesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Legalább kétévnyi csapadék zúdult Dubajra 24 óra alatt április harmadik hetének elején. A nem várt vízmennyiség óriási káoszt okozott a városban, és a következményeknek még mindig nem látni a végét. Egyre jobban látszik, hogy az Egyesült Arab Emírségeknek is szembe kell néznie a klímaváltozással, olyasmikre kell költenie, amikre korábban nem gondoltak.
Április 16-án hajnalban elkezdődött az esőzés Dubajban. Váratlanul senkit sem ért, ugyanis az időjárási szolgálatok már napokkal korábban jelezték, hogy eső várható (nagyjából 50–60 százalékos esélyt jósolva), azonban ami tényleg bekövetkezett, arra senki sem számított. Az özönvízszerű csapadék szinte megállás nélkül hullt, és ha abba is maradt fél órára, utána csak még nagyobb erőre kapva folytatta. Voltak napközben olyan időszakok, amikor alkonyi sötétség borult a városra, a villámok között pedig szinte másodpercnyi szünet sem volt.
Ezek után nem is annyira meglepő, hogy egy olyan városban, amely folyamatosan a csapadékhiány következményeitől szenved, korábban elképzelhetetlen káoszt okozott az ilyen mennyiségben sosem (legalábbis az 1949-es feljegyzések kezdete óta nem) látott csapadék, amelyre nem voltak felkészülve a vízelvezető rendszerek. A mélygarázsokat elöntötte a víz, soksávos autópályák váltak folyóvá, Dubaj fő repülőtere valóságos tengerré változott, és egy időre fel is kellett függesztenie a működését. Sok iskola beázott, bezárt, akárcsak a bevásárlóközpontok. Közlekedni nem lehetett, Dubaj csapdába ejtette a lakóit.
Vihar miatt ideiglenesen más repülőterekre irányítják át az érkező gépeket a Dubaji Nemzetközi Repülőtérről (DXB). Már az is szerencsés, aki egyáltalán a reptérig eljut.
A városban lévő mesterséges tavak kiöntöttek, elárasztva az alacsonyabb területeken fekvő lakóparkok villáit, házait. Volt, ahonnan a víz miatt ki sem tudtak jönni, legfeljebb gumicsónakkal, sok helyen pedig az áramellátás is megszűnt. És bár az időjárás azóta ismét a „régi”, azaz hétágra süt a nap és 30-32 fok van napközben, a víz sok helyen még megmaradt. Az eltakarításban ugyanis prioritások vannak, így a kevésbé előre sorolt területeken sokaknak kell most kifejezett közegészségügyi kockázatokkal együtt élniük. Sok helyen már fogmosásra sem ajánlják a csapvizet, és mindenkit kérnek, hogy lehetőség szerint korlátozza a mosást, mosogatást.
A méltán irigyelt „csodaváros” most történetének talán legnehezebb napjait éli, egyúttal szembe kell néznie az éghajlatváltozás olyan hatásaival, amire egyelőre nincsen felkészülve. Ez persze nem csoda, hiszen – állítja Lisa Dale, az amerikai Columbia Egyetem klímaadaptációs szakértője – Dubaj is csak arra tud felkészülni, amit a jövőbeli valószínűségek tartományán belül lát. A jövőbeli időjárási mintázatokra vonatkozó előrejelzések viszont a múltbeli időjárási mintákon alapulnak, így érthető, ha sok kormányhoz hasonlóan a dubaji vezetés sincs felkészülve az éghajlatváltozás történelmileg nem gyakori hatásaira.
hvg.hu
Az ember okozta éghajlatváltozás intenzívebbé, gyakoribbá és nehezebben előrejelezhetővé teszi az olyan szélsőséges időjárási eseményeket, mint a hőség és az eső. Ugyan a hosszabb távú tudományos előrejelzések szerint a Közel-Keleten inkább a magasabb hőmérséklettel és az általános csapadékmennyiség csökkenésével kell szembenézni, azonban a kutatók szerint ezeken a nagyon száraz helyeken olyan viharok is lesznek, amelyek példátlan mennyiségű esővel járnak. Ez pedig arra kényszeríti a kormányokat, hogy mérlegeljék, hogyan alkalmazkodnak e ritka, de pusztító időjárási eseményekhez.
„A száraz régiókban található városok különösen rosszul lehetnek felkészülve a heves esőzésekre, mivel az épületeket, a tájakat és az infrastruktúrát nem úgy tervezték, hogy elsődleges szempont legyen a vízelvezető képesség” – idézi a Business Standard Zachary Lambet, a Kaliforniai Egyetem adjunktusát. Ehhez kapcsolódik, hogy a csapadékvíz-gazdálkodási rendszereket történelmileg „felesleges költségnek” tekintették az Egyesült Arab Emírségekben, azonban ahogy a csapadék mennyisége nő a régióban, és egyre valószínűbbé válnak a mostanihoz hasonló események, az említett rendszerek gazdasági érvei is egyre erősebbek lesznek.
hvg.hu
A mostani időjárási anomália az Egyesült Arab Emírségek felhőetető programjára is felhívta a figyelmet. Olyannyira, hogy sokan ennek tulajdonították a sosem látott vihart. A bostoni Northeastern Egyetem építő- és környezetmérnök professzora, Auroop Ganguly szerint azonban „jelentős adatelemzésre” lesz szükség annak megállapításához, hogy milyen szerepet játszottak az ilyen programok az esőzések szélsőségesebbé tételében, már ha egyáltalán van ilyen hatásuk.