szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Egy sor vezetéstámogató rendszer lesz kötelező mostantól valamennyi új, az EU-ban forgalomba állított autónál.

Fontos új szabályozás lép életbe július 7-én: ettől kezdődően az Európai Unióban értékesített minden új gépjárműre alkalmazni kell az általános járműbiztonságra vonatkozó új szabályokat – derül ki az Európai Bizottság közleményéből.

A szabályok az új járműtípusok viszonylatában már 2022 júliusa óta érvényben vannak, mostantól azonban minden új gépjárműre vonatkozni fognak, és azzal javítják a közúti közlekedés biztonságát, hogy egy sor fejlett vezetéstámogató rendszert vezetnek be valamennyi új jármű esetében.

Mostantól minden új gépjárművet, beleértve a személygépkocsikat, a kisteherautókat, a teherautókat és a buszokat is, intelligens sebességszabályozó megoldásokkal, kamerás vagy érzékelős tolatóradarral, valamint a járművezető fáradtságára figyelmeztető és a vészfékezést jelző rendszerekkel kell felszerelni – ismerteti az EB.

Mi az az ADAS, amit egyre több autónál emlegetnek?

Az autóbalesetek több mint 90 százalékát a vezetők figyelmetlensége okozza, amin nagyban lehet segíteni, ha az autókban olyan rendszerek vannak, amelyek időben figyelmeztetik a sofőröket.

A személygépkocsikat és a kisteherautókat emellett sávtartó rendszerrel, automatizált fékrendszerrel és eseményadat-rögzítővel is el kell látni. A buszok és teherautók gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal való ütközésének megelőzése érdekében ezeket a járműveket mostantól holttérfigyelő rendszerrel és integrált jelzőrendszerekkel is fel kell szerelni, valamint speciális abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel is el kell látni.

Az EB úgy számol, hogy az új szabályok 2038-ig várhatóan több mint 25 000 haláleset és 140 000 súlyos sérülés megelőzéséhez járulnak majd hozzá.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!