szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Egyelőre nem érdemes a mesterséges intelligenciához fordulni az egészséget érintő tanácsokért, és a probléma nem csupán a technológia hiányosságaiból fakad.

A ChatGPT térnyerésével elkerülhetetlen, hogy az emberek az egészségügyi problémáikkal is a chatbothoz forduljanak időnként. Egy friss kutatás szerint az Egyesült Államokban már 6-ból 1 ember használja is a technológiát egészségügyi tanácsokért, legalább havi egyszer.

Pedig úgy tűnik, hogy ez nem igazán jó ötlet. A chatbotokba fektetett túlzott bizalom ugyanis kockázatokat rejthet magában, mivel az emberek nem tudják, hogy ilyen információkat kell megadni ahhoz, hogy a legjobb egészségi ajánlás legyen az eredmény – hívja fel a figyelmet az Oxford Egyetem friss tanulmánya.

„A vizsgálat egy kétirányú kommunikációs zavart tárt fel” – magyarázza Adam Mahdi, a tanulmány társszerzője. Megjegyzi: a chatbotokat használó emberek nem hoztak jobb döntéseket azoknál, akik hagyományos módszerekre, például az internetes keresésre, vagy a saját ítélőkészségükre támaszkodtak.

„A mesterséges intelligenciának néha olyan hibái vannak, amelyeket lábon kihordott infarktus nélkül nehéz elviselni”

Mik az első lépések a mesterséges intelligenciával való ismerkedéshez? Mik az előnyei, mik a korlátai, és mire figyeljünk, ha a cégünkben kezdenénk el használni? A Mérlegen friss adásában ezekre a kérdésekre kerestük a választ, vendégünk Margitay Tihamér, az ELTE Gazdaságtudományi Karának dékánja volt.

Vizsgálataikhoz körülbelül 1300 embert toboroztak a szakemberek az Egyesült Királyságban. Valamennyiek orvosok által írt szituációkat kaptak, a feladat pedig az volt, hogy azonosítsák a lehetséges egészségügyi állapotokat a chatbotok, valamint a saját módszereik segítségével – és derítsék ki, milyen teendők lehetnek szükségesek.

Az alanyok a ChatGPT alapértelmezett modelljét (GPT-4o), a Meta Llama 3-at, valamint a Cohere’-féle Command R+-t használták. A szakemberek szerint a résztvevők a chatbotok hatására nemcsak nehezebben azonosítottak egy egészségügyi állapotot, de még azt is nagyobb valószínűséggel becsülték alá, hogy mennyire súlyos, amit megállapítottak – összegez a TechCrunch.

Mahdi úgy véli, az emberek sokszor kihagytak kulcsfontosságú részleteket, amikor a chatbotnak vázolták a problémát, de kétirányú volt a gond: időnként a chatbotok is nehezen értelmezhető válaszokat adtak vissza.

„A kapott válaszok gyakran elegyítették a jó és a rossz ajánlásokat. A chatbotok pillanatnyi értékelési metódusai nem tükrözik az emberekkel történő interakció összetettségét” – magyarázza. Egyelőre tehát nem számítanak megbízhatónak a chatbotok a különféle orvosi diagnózisok terén, és a probléma nem is egyirányú.

A technológiai cégek azonban már végeznek fejlesztéseket a területen, így ez csak egy pillanatnyi állapot tükröz – ettől a jövőben még lehetnek hasznos ezek a technológiák ezen a területen is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!