szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Több cég is versenyez a NASA kegyeiért, hogy az ő kerekei kerüljenek fel az Artemis-program holdjárójára. A döntésre még az idei évben sor kerülhet.

Az amerikai kormány és a NASA tervei szerint az évtized végére újra ember léphet a Hold felszínére. A program keretében új holdjárót is szállítanának a mérnökök az égitestre, az elképzelés szerint ugyanis 10 év alatt 10 ezer kilométert tennének meg a NASA űrhajósai a felszínen, ami holdjáró nélkül nem lesz kivitelezhető. A rover megtervezése és felépítése ugyanakkor nem egyszerű feladat, a járműhöz speciális alkatrészek kellenek. Ilyen például az abroncs, aminek ki kell bírni az extrém körülményeket és terepviszonyokat, és aminek elkészítéséért több cég is versenybe szállt.

Mivel az Artemis-program űrhajósai több időt töltenek majd a Hold felszínén, mint az Apollo-program asztronautái, és nagyobb távolságokat is tennének meg a holdjáróval, strapabíróbb abroncsokra van szükség, mint amilyeneket az 1970-es években szolgáló roverre szereltek fel. Jelenleg számos vállalat igyekszik az elvárásoknak megfelelő abroncsot fejleszteni, eredményeiket pedig ebben a hónapban prezentálják majd a NASA-nak – számolt be róla az Interesting Engineering.

Mivel a Hold felszínén a szélsőséges hőmérséklet-változások és a kozmikus sugárzás gyorsan tönkreteszik a gumit, ezt az anyagot nem lehet használni. Az Apollo-program rovereinek kerekeit cinkbevonatú zongorahúrból szőtt háló alkotta, ez azonban nem lenne elég strapabíró a 10 ezer kilométeres küldetéshez.

38 000 000 000 forintba került eddig a NASA holdjárója, de lehet, hogy sosem hagyja el a Földet

Továbbra is bizonytalan a NASA csúcstechnológiás holdjárójának jövője. A kapcsolódó projektet már tavaly elkaszálták, de az amerikai űrhivatal azóta is keresi az alternatív megoldásokat. Egyelőre azonban az az egyetlen pozitívum, hogy nem szerelték szét a szerkezetet.

Az új kerekekhez nitinolt kell használni, ami a nikkel és a titán egy ötvözete. Earl Patrick Cole, a Smart Tire Company nevű cég vezérigazgatója a BBC-nek úgy nyilatkozott, a nitinol egy gumihatású fém, ami bárhogyan képes meghajolni, és mindig visszanyeri az eredeti alakját.

A Michelin más irányba kezdett el gondolkodni: a cég a nagy teljesítményű műanyagokra összpontosít. A vállalat jelenleg a rover egy prototípusán teszteli a megoldását a franciaországi Clermont közelében lévő vulkáni terepen.

A versenybe a Bridgestone is beszállt, méghozzá nem is akármivel: az általa fejlesztett kerekeket a tevék talpa inspirálta. A tevek lábán zsíros talppárnák találhatók, amelyek segítenek az állat súlyát nagyobb felületen elosztani. Ez segít nekik abban, hogy a laza homkos talajon is járni tudjanak anélkül, hogy elsüllyednének.

Bridgestone

A Bridgestone végül egy fémalapú, filcszerű anyag mellett döntött, amiből az abroncsokat megalkotta. A kerekeket vékony fémküllőkkel is felszerelte, amelyek biztosítják annak rugalmasságát. Ez elosztja a holdjáró súlyát, megakadályozva, hogy az elakadjon.

A NASA várhatóan még az idei évben döntést hoz majd arról, melyik fejlesztést választja.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!