5 dolog, amit érdemes eltanulni a női vezetőktől
"Tökösebbenek kéne lenned!" "Úgy kell viselkedned, mint egy férfi!" – mondják gyakran a vezetői pozíciót betöltő nőknek, pedig egyre több szakember hangoztatja, hogy számos olyan dolog van, amiben a nők jobban teljesítenek, mint a férfiak, ezeket nem elnyomni kéne, hanem megtanulni. Gyakrabban adnak visszajelzést a munkatársaiknak, többször veregetik meg az ember vállát, jobban segítik fejlődni a beosztottjaikat, elkötelezettebbek a cégük felé, és ez átragad a munkatársaikra is.
Lettie Pate Whitehead volt első nő, aki 1934-ben bekerült egy nagyvállalat – a Coca-Cola Company – igazgatótanácsába. Ma már egyre kevesebben lepődnek meg, ha egy céget nő vezet. Bár globálisan mindenhol azt hirdetik, hogy a szakmai tudás és rátermettség a döntő egy vezető kiválasztásakor, a nőknek gyakran több akadályt kell legyőzniük, mint a féfiaknak, ha vezetői posztra vágynak. Ezért is lehet, hogy míg a frissdiplomások között több a lány, mint a fiú, a vezetők között még mindig a férfidominancia a jellemző, annak ellenére, hogy olyan világcégek élén állnak nők, mint például a Yahoo vagy a HP.
Jellemző az is, hogy női vezetőket megpróbálják férfiasítani, mert sokan gondolják azt, hogy a nőies tulajdonságok nem kellenek – sőt hátrányára vannak – egy topmenedzsernek. Ezzel szemben egyre több szakértő mondja azt, hogy a nőket nem szabad férfiasítani, mert számos olyan tulajdonsággal rendelkeznek, amelyet ha hagynak érvényesülni, az kimondottan pozitívan hathat a vállalat vagy részleg hatékonyságára.
Az Entrepreneur cikkében közreadta a Gallup nemrég kiadott jelentését, amiben négy évtized kutatási anyagát összegezték, és amelyben 195 ország 27 millió (!) alkalmazottjának véleményét elemezték. A jelentés egyik fontos megállapítása, hogy a női főnökök beosztottjai között nagyobb az elkötelezettség, mint a férfi vezetőknél. Ráadásul a női főnökök a 12 úgynevezett elkötelezettségi kategóriában – ilyen például a munkavállalók fejlődésének támogatása – simán lefutják a férfiakat. De akkor mégis miért akarják őket férfiasítani? A válasz egyszerű: általában a pénzügyi teljesítmény a legfontosabb mutató egy vezető értékelésekor – márpedig a fenti pozitív eredmények sokkal kevésbé mérhetőek a klasszikus eredményszámokkal. És a klasszikus „férfi” vezetési módszerekkel – mint például az erős irányítás – gyorsabb és látványosabb eredményeket érnek el a cégek, már ami a pénzügyeket illeti.
Most íme öt dolog, amit érdemes eltanulni a nőktől, mert jobban teljesítnek benne, és hosszú távon jelentősen növelhetik a hatékonyságot.
A nők elkötelezettebbek
A Gallup felmérése szerint a nők sokkal elkötelezettebbek a munkájuk és hűségesebbek cégük felé, mint a férfiak. Ráadásul ezt képesek közvetíteni a beosztottjaik felé is. Ha a vezető büszke a munkájára és elkötelezett a cég felé, akkor ez kihat a dolgozókra is, megfigyelhető, hogy a női vezetők mellett sokszor alacsonyabb a fluktuáció.
Fejlődésre ösztönöznek
A női vezetők nagyobb valószínűséggel ösztönzik a munkatársak fejlődését, mint a férfiak. Egy vezetőnek segítenie kell az alkalmazottak készségeinek fejlesztését, inspirálnia a növekedést, és úgy tűnik, a nők támogatóbb munkáltatói környezetet tudnak kiépíteni.
Rendszeresen adnak visszajelzést
A nők számára mintha természetesebb lenne, hogy folyamatosan kommunikálnak a munkatársaikkal arról, hogyan haladnak. A rendszeres visszajelzés pedig a kitűzött célok elérését támogatja, és a munkavállalók csakis így tudnak fejlődni vagy javítani azokat a területeket, amelyeken gyengébben teljesítenek.
Tudják, mi az a pozitív megerősítés, és használják is
Az előbbi gondolatsort folytatva a visszajelzés nem csak azt jelenti, hogy a főnök akkor szól csak, ha valaki elrontott valamit. A munkatársaknak szükségük van arra, hogy megdicsérjék őket vagy elismerjék, hogy keményen dolgoztak (akkor is, ha ezt a főnök valahol legbelül a világ legtermészetesebb dolgának tartja). Márpedig a nők nagyobb valószínűséggel veregetik meg a munkatársuk vállát és ismerik el a jó munkát.
Becsületesnek és etikusnak tartják őket
Egy kutatás rávilágít, hogy a megkérdezettek 31 százaléka szerint a nők becsületesebbek és etikusabbak az üzleti életben, mint a férfiak – ezzel szemben csak 3 százalék állítja ennek fordítottját. Márpedig az üzleti életben a látszat is fontos, hiszen ha egy vezetőről azt gondolják, hogy becsületes, kisebb az esélye annak, hogymegkörnyékezzék egy tisztességtelen ajánlattal.