Máshol és máshogy keresnek – férfiak és nők állásvadászata
Bár vannak kimondottan "női" vagy annak gondolt állások és pozíciók, és hasonlóan vannak "férfi" munkakörök is, de ha egy meghirdetett állás semleges és a munkáltatónak is mindegy, hogy melyik nem képviselőjét veszi fel, mert kizárólag a rátermettség számít, akkor is jól kell átgondolnia a toborzási módszereket és a hívószavakat. A nők és férfiak teljesen másképp keresnek állást.
Egy kutatás azt taglalja, hogy a férfiak és nők mi alapján böngészik az álláshirdetéseket, milyen szavakra „ugarnak” – jelent meg a Profession.hu-n a MedReps.com felmérésre hivatkozva. Ha egy cég mindkét nemből megfelelő arányú jelentkezőt szeretne egy pozíció meghirdetésekor, tisztában kel lennie ezen hívószavakkal, egy rossz megfogalmazás miatt ugyanis könnyen előfordulhat, hogy a nők vagy a férfiak többsége egyszerűen átugrik a hirdetésen vagy meg sem találja, ugyanis máshogy és máshol keresnek.
Ma már a legtöbb hirdetésben nemcsak a szükséges szakmai tudást és végzettséget, hanem személyiségi jegyeket is kérnek a munkáltatók. De óvatosan kell ezekkel bánni, mert vannak nőiesnek és férfiasnak tartott személyiségjegyek. Például ez utóbbi csoportba tartozik a „magabiztos”, „független” „analitikus gondolkodású” kifejezések, és ezek használata visszatarthatja a nőket a pályázástól. A hölgyek inkább olyan kulcsszavakat keresnek, mint a „lelkiismeretes”, „elkötelezett”, „felelős”. Jó hír, hogy olyan sokat mégsem kell ezen kifejezésekkel sakkozni, mert a kutatás rávilágított arra, hogy a nőkkel ellentétben a férfiakra egyáltalán nincs hatással, hogy maszkulin vagy feminin kulcsszavakat használnak az álláshirdetésben. A férfiasnak és nőiesnek titulált tulajdonságok az állásinterjún is hatással vannak a megítélésre. Azok a nők, akik saját magukat hagyományosan feminin tulajdonságokkal jellemzik – segítőkész, gondoskodó – kevésbé tűnnek rátermettnek az interjúztató szemében a hagyományosan férfiak által dominált területeken. A HR menedzserek ezeken a területeken inkább maszkulinnak tartott tulajdonságok kiemelését értékelik, ilyen például az eredményorientált.
A felmérés szerint a férfiak jóval nagyobb arányban használják a közösségi médiát álláskeresésre. Ezt a tényt a vállalatok jó, ha figyelembe veszik, amennyiben az állásra kifejezetten női vagy férfi dolgozót szánnak. A férfiak sokkal bátrabban szórják az önéletrajzukat és többnyire minden álláshirdetésre beadják a jelentkezésüket, ami érdekli őket, ellenben a nőkkel, akik csak az álláshirdetés szövegének alapos átnézése után döntenek arról, hogy jelentkeznek-e. Ráadásul a férfiak hajlamosak voltak akkor is beküldeni az önéletrajzot, ha csak 60 százalékban feleltek meg a hirdetésben kikötött elvárásoknak, a nők ezzel szemben csak akkor nyújtották be a pályázatot, ha úgy találták, hogy 100 százalékban megfelelnek az elvárt követelményeknek.
Mindezek alapján a munkaadó ha azt akarja, hogy mindkét nem nagyjából azonos arányban jelentkezzen, fontos, hogy kiegyensúlyozott nyelvezetet használjon, ne csak egy keresési platformra alapozzon, és győződjön meg róla, hogy semleges módon ellenőrzi a jelöltek készségeit tesztekkel, a szóbeli jellemzés ugyanis félrevezető lehet.
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!