Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1541e93f-7675-4f53-b54c-a9612945c94a","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Az EKB-nak csak a 2024 eleji fideszes törvénytervezet jut eszébe, amikor látótávolságban volt az MNB-alapítvány szabályozásához. Akkor viszont csak véleményezett, ráadásul nem is negatívan.","shortLead":"Az EKB-nak csak a 2024 eleji fideszes törvénytervezet jut eszébe, amikor látótávolságban volt az MNB-alapítvány...","id":"20250416_MNB-EKB-ECB-alapitvany-botrany-Kosa-Lajos-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1541e93f-7675-4f53-b54c-a9612945c94a.jpg","index":0,"item":"b8af4de1-8aa2-4dcc-ab00-4c026c4e2202","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_MNB-EKB-ECB-alapitvany-botrany-Kosa-Lajos-ebx","timestamp":"2025. április. 16. 13:30","title":"Válaszolt az EKB a HVG-nek: csak tippelni tudnak, miért őket vádolja Kósa Lajos az MNB-alapítványok vizsgálatának akadályozásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"334e73d5-d6df-4d17-8445-bd7adf9b53e9","c_author":"Parászka Boróka","category":"kultura","description":"Erőszakos üzeneteket kapott Pottyondy Edina erdélyi turnéja előtt, több rendezvényhelyszín bérlését is visszamondták a székelyföldi városokban. Marosvásárhelyen mégis felharsanó tapssal fogadták a fiatalok. Nem minden poén ült, de a közönség érdeklődve kitartott a Youtube-sztár mellett.","shortLead":"Erőszakos üzeneteket kapott Pottyondy Edina erdélyi turnéja előtt, több rendezvényhelyszín bérlését is visszamondták...","id":"20250415_pottyondy-edina-a-szekelyeknel-erdely-marosvasarhely-eloadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/334e73d5-d6df-4d17-8445-bd7adf9b53e9.jpg","index":0,"item":"9fb209b7-3278-4318-a5fb-c84bdc8ace7a","keywords":null,"link":"/kultura/20250415_pottyondy-edina-a-szekelyeknel-erdely-marosvasarhely-eloadas","timestamp":"2025. április. 15. 16:05","title":"Pottyondy a székelyeknél: így röhögnek a marosvásárhelyiek Lázáron és Mészároson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71c1e2c9-26cd-497b-a6b1-87184248b148","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hivatal elnöke szerint a fogyasztói kosár jelentős részét teszik ki ezek az élelmiszerek, az áraikban pedig nagy volt az „emelkedés, illetve a hullámzás”.","shortLead":"A hivatal elnöke szerint a fogyasztói kosár jelentős részét teszik ki ezek az élelmiszerek, az áraikban pedig nagy volt...","id":"20250415_A-tejtermekekre-es-a-tojaspiacra-is-raszall-a-GVH","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71c1e2c9-26cd-497b-a6b1-87184248b148.jpg","index":0,"item":"144bd8b4-afb7-4a46-a95d-7f9a0700cba8","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_A-tejtermekekre-es-a-tojaspiacra-is-raszall-a-GVH","timestamp":"2025. április. 15. 13:18","title":"A tej- és a tojáspiacra is rászáll a GVH","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e094a73-505a-4a8d-a512-068437210af4","c_author":"Kókai Péter","category":"360","description":"Tóth Zsuzsanna a szabadkai székhelyű Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar hallgatója. Szinte a kezdetektől fogva rendszeresen részt vesz az egyetemisták tüntetésein, az első olyan magyar egyetemi hallgató, aki névvel és arccal vállalta jelenlétét ezeken a megmozdulásokon. Miért tartja fontosnak a részvételt, hogy néznek ki ezek az egyetemi szerveződések „belülről”, és mi lesz szerinte mindennek a végkifejlete – ezekről (is) beszélt a hvg360-nak.","shortLead":"Tóth Zsuzsanna a szabadkai székhelyű Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar hallgatója. Szinte a kezdetektől fogva...","id":"20250415_toth-zsuzsanna-szeretettel-vajdasagbol-szerbiai-egyetemista-tuntetesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e094a73-505a-4a8d-a512-068437210af4.jpg","index":0,"item":"ddeb2be4-17a4-4ec3-9fec-5202cd405881","keywords":null,"link":"/360/20250415_toth-zsuzsanna-szeretettel-vajdasagbol-szerbiai-egyetemista-tuntetesek","timestamp":"2025. április. 15. 17:30","title":"„Ez nem egy nyaralás” – Tóth Zsuzsannától első kézből tudhatjuk meg, hogyan szervezik tiltakozásukat a szerbiai egyetemisták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c87f1bc7-767b-4f7c-9888-6060a8ba996c","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tömegek léptek ki az elmúlt tizenegynéhány évben a tartós munkanélküliségből és kezdtek el rosszul fizető, sokat követelő munkát végezni – ennek a hatásai mutatták be a HUN-REN konferenciáján.","shortLead":"Tömegek léptek ki az elmúlt tizenegynéhány évben a tartós munkanélküliségből és kezdtek el rosszul fizető, sokat...","id":"20250415_Szegenyek-munka-egeszseg-foglalkoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c87f1bc7-767b-4f7c-9888-6060a8ba996c.jpg","index":0,"item":"8d780ca9-4ea3-42e0-a83e-93762a567a80","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250415_Szegenyek-munka-egeszseg-foglalkoztatas","timestamp":"2025. április. 15. 14:27","title":"Sok szegény munkakörülményei annyira rosszak, hogy az egészségükre jobb hatással volt még a tartós munkanélküliség is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a9302ca-e4ce-4849-853f-c9c879ad7954","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bár a márciusi felmérésük szerint toronymagasan vezetett a Fidesz, egy hónappal később már más véleményen van a közvélemény-kutató cég vezetője.","shortLead":"Bár a márciusi felmérésük szerint toronymagasan vezetett a Fidesz, egy hónappal később már más véleményen van...","id":"20250415_Nezopont-Magyar-Peter-Tisza-Part-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a9302ca-e4ce-4849-853f-c9c879ad7954.jpg","index":0,"item":"cf6ff013-6388-4fe8-8046-516e0eaa8fed","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Nezopont-Magyar-Peter-Tisza-Part-Orban","timestamp":"2025. április. 15. 14:47","title":"Még a kormányközeli Nézőpont szerint is zárul az olló a Tisza Párt és a Fidesz között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"583a73d5-2f09-4a9d-8c05-b8a4021ace63","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Steve Witkoff a múlt héten öt órán át tárgyalt Putyinnal, most elmondott pár dolgot a találkozóról.","shortLead":"Steve Witkoff a múlt héten öt órán át tárgyalt Putyinnal, most elmondott pár dolgot a találkozóról.","id":"20250415_Trump-kulonmegbizottja-szerint-mar-alakul-az-orosz-ukran-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/583a73d5-2f09-4a9d-8c05-b8a4021ace63.jpg","index":0,"item":"b28e1502-cf5f-4770-ad17-bb1a7f65f168","keywords":null,"link":"/vilag/20250415_Trump-kulonmegbizottja-szerint-mar-alakul-az-orosz-ukran-beke","timestamp":"2025. április. 15. 12:27","title":"Trump különmegbízottja szerint „már alakul” az orosz–ukrán béke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec44f485-2602-43bf-9fe9-411d4f43ff40","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Novák Katalin egykori tanácsadója elárulta, hogy a köztársasági elnök velük sem egyeztetett lemondásáról, mindössze annyit közölt, hogy figyeljék a híreket.","shortLead":"Novák Katalin egykori tanácsadója elárulta, hogy a köztársasági elnök velük sem egyeztetett lemondásáról, mindössze...","id":"20250416_toman-szabina-novak-katalin-kegyelmi-ugy-lemondas-pride","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec44f485-2602-43bf-9fe9-411d4f43ff40.jpg","index":0,"item":"183ab52f-ef5a-4a2d-a0e6-76d4d19e7dcf","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_toman-szabina-novak-katalin-kegyelmi-ugy-lemondas-pride","timestamp":"2025. április. 16. 12:52","title":"Tomán Szabina: Saját vállalkozásaimon éreztem meg a kegyelmi botrányt, egy üzletünk kirakatát betörték","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az MSZP-SZDSZ kormány felbomlásával nem pusztán az a kérdés, hogy ki szavazza meg a költségvetést, hanem az is: mi történik majd a költségvetési törvény végszavazása után. Nos, a koalíciós kormányzás után eljöhet az egypárti kormányok kora, életre kelhet egy, a magyar politikatörténetből jól ismert trend.
Csizmadia Ervin
Amikor túl leszünk az adó- és a költségvetési vitán, szembe kell néznünk annak lehetőségével, hogy trendváltás lesz a kormányzás jellegében, és a választásokat követően beköszönt az egypárti kormányzások korszaka. Éppen e kezdődő trendváltás nevében jött létre 2008 tavaszán a szocialista kisebbségi kormány, amely már nem koalíciós, de még nem többségi egypárti kormány; amolyan átmeneti képződmény. S mint ilyen, a kifulladását jelzi egy 1990-ben kezdődő trendnek, amely csakis koalíciós kormányokat produkált Magyarországon. Mintha kezdenénk visszatérni a magyar politikatörténet hagyományaihoz, amelyet mindig is az egypárti (szinte leválthatatlan) kormányok uraltak.
A rendszerváltás koalíciós képlete
Magyarországon 1990-ben, a rendszerváltás idején – kizárván a közelmúltból örökölt egypárti kormányzást - természetes igényként merült fel a koalíciós kormányzás intézménye. Egyfelől egyetlen pártnak sem volt esélye az abszolút többség elnyerésére, másfelől a Kádár-rendszerhez kötődő negatív élmények eleve kizárták ezt a kormányzási képletet. A választások nyomán létrehozandó koalíció jellege, tágassága azonban nagyon is komoly vitatéma volt a mérvadó pártok között. A győztes MDF és a második SZDSZ az átmenet során keletkező politikai törésvonalakat nem látta olyan rendkívülieknek, amelyeken csak nagykoalícióval lehetne úrrá lenni. Ellenben a Fidesz – rendkívüli horderejűnek tartván az átmenet nehézségeit - a nagykoalíció mellett voksolt.
Akármelyik álláspontot is nézzük, abban közösek voltak, hogy eszébe nem jutott senkinek feltételezni, miszerint egyetlen politikai erő kisajátíthatná a hatalmat. Sőt – a túlhatalmat megakadályozandó - a kiskoalíciós hatalomgyakorlásba is fékeket építettek be - a vezető kormánypárt és a legnagyobb ellenzéki párt paktumán keresztül. Maga a koalíciós képlet tehát abban a biztos tudatban alakult ki, hogy tartósan két blokk áll majd szemben egymással, amelyek nagyjából hasonló nagyságúak, s amelyek közül az egyik kormányra kerül, míg a másik ellenzékbe vonul. Azzal persze (főként kormányoldalon) nem számoltak, hogy négyévenként kormányváltások következnek majd be, kiütvén (az egypárti kormányzás mellett) a hagyományos magyar politikatörténet másik oszlopát: a tartós (négy évnél jóval hosszabb) hatalomgyakorlást.
A koalíciós kormányzás hosszú távra tervezett, teherbíró modellnek ígérkezett, ám az első repedés már 1994-ben, az MSZP (abszolút többségű) választási győzelmével megmutatkozott, hiszen a választók (részben nosztalgiából, részben más okokból) visszaszavazták a hatalomba azt a pártot, amelynek előd-pártja 1956-tól 1990-ig mindig egyedül kormányzott. A sokakban rossz emléket ébresztő egypárti kormányzás visszatérését persze akkor még a nemzetközi közvélemény és a hazai mérvadó értelmiség sem engedte meg – ezért azután az MSZP-nek koalícióra kellett lépnie az SZDSZ-szel. 14 évvel ezelőtt már leckét kaphattunk abból, hogy Magyarországon igenis vannak hívei (ezáltal tartalékai) az egypárti kormányzásnak, s csak idő kérdése, hogy mikor (és milyen érvekre alapozva) kerülhetnek ezek a hívek többségbe.
Trendfordító népszavazás
Nos, a trend 2008 tavaszán, a népszavazással fordult meg, s nem sokkal a referendumot követően szinte visszatértünk 1994-be, azzal a megszorítással, hogy (választások nélkül, de) relatív többségű egypárti kormány alakult. Tekintsünk most el attól, hogy ennek az egypárti kormánynak a megalakulása milyen alkotmányjogi problémákat vet fel (kormányprogram hiánya és parlamenti jóváhagyatása stb.), s koncentráljunk arra: hogy vajon ez az aktus egyedülálló, vagy valamilyen trendforduló nyitánya-e? Vagy még egyértelműbben: a kisebbségi kormányzás végeztével van-e visszatérés a „normális” koalíciós kormányzáshoz, avagy a kisebbségi egypárti kormányzás csak előjáték-e a többségi egypárti kormányzáshoz?
Jó okunk van komolyabban számolni az utóbbi lehetőséggel. Az első érv logikai. Az elmúlt 18 évben működő koalíciós kormányok (s különösen az utóbbi 6 év szocialista-liberális kormánya) képtelenek voltak hatékony kormányzásra, azaz nem tudták fenntartani és fokozni Magyarország nemzetközi versenyképességét, voltaképp nem tudták teljesíteni azt a vállalást, ami miatt szövetségre léptek egymással. Az ilyen jellegű célkitűzés persze korántsem egyedülálló Magyarországon, épp ellenkezőleg: a modern magyar történelemben mindig is ez volt a kormányok célja. Ennyiben tehát az MSZP-SZDSZ kormányok szövetkezésének nem volt újdonsága, ha csak az nem, hogy ezúttal nem egy-, hanem két párt koalíciójában próbálták teljesíteni a felzárkóztatás programját. Ám ha a cél teljesítése elmarad, értelmetlenné válhat a koalíció. Vagy éppenséggel az a következtetés adódhat, hogy maga a koalíció több kárt okoz, mint hasznot.
Másodszor, látnunk kell, hogy a koalíció felmondása 2008 tavaszán az MSZP részéről tudatosan megtervezett lépés volt – függetlenül attól, hogy a koalíciós társnak is régóta elege volt az egészből. Messze nem pusztán csak arról van szó, hogy az MSZP kivonul a liberális reformok végrehajtásának kötelezettsége alól – amit addig úgy, ahogy támogatott -, hanem arról, hogy a fő hátulütőnek a koalíciós mechanizmust tekintik, ami leblokkolja a nagyobbik párt cselekvési szabadságát. Ezen a véleményünkön nem változtat az sem, ha 2008 szeptemberében azt látjuk, hogy az MSZP – a költségvetés megszavazása érdekében - még egy kétségbeesett kísérletet tesz legalább egy laza „költségvetési koalíció” feltámasztására. Az egypárti kormányzást – tapasztalataik birtokában – messze hatékonyabbnak tekintik a koalíciósnál.
Harmadszor, megemlíteném a jobboldalon tapasztalható erőkoncentrációt. A Fidesz berkeiben régóta mondják, hogy a magyar pártrendszernek változnia kéne, s el kellene mozdulni a kétpártrendszer felé. Ebből kiindulva a Fidesz elég sok és egyértelmű lépést tett a jobboldali potenciális szövetséges pártok felszeletelésére. E szándékok mögött 1994-től kezdődően az a helyzetértékelés állott, hogy egy szocialista mamutpárttal szemben csakis egy koncentrált jobboldali konglomerátumpárt párt veheti fel sikerrel a küzdelmet. 1998-ban még nem, de 10 évvel később már nyugodtan beszélhetünk jobboldali mamutpártról, amelynek akár kétharmados választási győzelem elérésére is van esélye. Ami azt jelentheti, hogy a Fidesznek senkivel nem kell koalíciót kötnie, egyedül alakíthat kormányt. Ily módon pedig előállhat az 1990-ben elképzelhetetlen képlet: ismét lehet Magyarországon egy kormányképes jobboldali nagypárt, amely „belehelyezkedhet” az 1945 előtti modellbe, akár több ciklusra is átveheti a hatalmat, miközben vele egy széttagolt, sokirányú (az MSZP-t is magában foglaló) ellenzék néz farkasszemet.
Modell-rehabilitáció (Oldaltörés)
Éppen ez utóbbi lehetőségtől tartott a baloldal és a miniszterelnök, amikor irányt vettek a kisebbségi kormányzás felé. Hiszen – vélhették – egy hatástalan MSZP-SZDSZ koalíciós kormányzás nem tudja eltorlaszolni a jobboldali nagypárt megerősödése előtt az utat, s akkor egyetlen esély marad a jobboldali hatalomátvétel feltartóztatására: a kisebbségi kormányzás. Az MSZP tapasztalatai 2006-tól „logikusan” egy irányba mutatnak: népszerűsége az SZDSZ „engesztelhetetlensége” miatt csökken, a Fidesz népszerűsége pedig az SZDSZ által képviselt „reformdogmatizmus” miatt nő. S ebből a helyzetértékelésből születik meg a nagy terv: egy kisebbségi kormány - a költségvetés periódusát leszámítva - akár úgy is kormányozhat, mintha többségben lenne.
A gyurcsányi stáb ötlete az állandósuló többségi válsághelyzetre a visszatérés a magyar történelem kormányzástechnikai hagyományaihoz, azzal a szolid különbséggel persze, hogy ebből a szcenárióból hiányzik a választói felhatalmazás. Ám ez a felhatalmazás-hiány nem mutatkozik meg az önértelmezésben, amely nagyjából ugyanaz, mint 1867 és 1945 között: a kisebbségi kormánynak van, a többieknek ellenben nincs koncepciója. A Megegyezés című programjavaslatból alig derül ki, hogy azt egy kisebbségi kormány feje írta. A hangütés – bármily furcsa – egy önbizalomtól duzzadó, a cselekvés fő irányaiban magabiztos, „többségi” kormányfőé, aki – nem foglalkozván holmi „kisebbségi komplexusokkal” - büszkén ajánlja fel vitatásra tervezetét, hiszen tudni véli, a riválisoknak úgysem lesz az övéhez fogható átfogó és koherens ajánlata. S honnét máshonnan jöhetne ez a hangütés, ha nem abból a magyar hagyományból, amelyben – kevés kivételt leszámítva – mindig a regnáló kormány volt csak az igazi politikacsináló tényező, a többiek pedig (legalábbis a kormány értelmezésében) lelkes és kormányképtelen amatőrök?
A baloldal hónapok óta a Magyarországon évszázadosan kipróbált egypárti kormányzási modell rehabilitálásán dolgozik Más szempontok és előzmények után, de hasonlóan gondolkodik persze a jobboldal is, amely 14 éve ezt a baloldalt tekinti fő és legyőzendő versenytársnak. És ha a nyilvánosság előtt szinte minden kérdésben egymás engesztelhetetlen ellenfelei is, egy dologban mégis közösek: ma már nem sokat adnak a koalíciós kormányzásra, a kiutat az erős egypárti kormányzás felelevenítésében látják.
Más kérdés, hogy ezt megtehetik-e? Az ösztönük és a hajlamuk ez irányba húzza őket. Az MSZP története során kezdettől ország-menedzselő párt volt, a szónak abban az értelmében, ahogyan országot menedzseltek nálunk a dualizmusban és a két háború között. Az MSZP valójában menedzser-örökös párt, ez identitásának magva. Az SZDSZ , a maga örökös izgékonyságával és átfogó reformbuzgalmával, e menedzselő munkában többnyire inkább akadályozza, semmint segíti az MSZP-t.
Az MSZP országmendzselő párt, de nem reformpárt. Ahogy a nagy menedzserpártoknak (Szabadelvű Párt, Keresztény Nemzeti Egyesülés Pártja) sem volt sok közük a reformhoz. Az országmenedzselés - amelyre vélhetőleg az MSZP ma is esküszik - elsősorban egy külpolitikai-külgazdasági felzárkóztatás - belpolitikai pangás árán. A reform célja ehhez képest más: a pangás megszüntetése, a kül- és a belpolitikai változások arányának és garanciáinak megteremtése.
Jobboldali országmenedzselés?
Magyarországon rengeteg felzárkóztató kormány működött a múltban, de alig volt közöttük, amelyik reformkormánynak nevezhető. A mostani helyzetben benne van az a lehetőség, hogy egy nyert választás után a Fidesz által fémjelzett jobboldali mamutpárt veszi át a stafétabotot s „téríti vissza” a történelmi útra a hazai párt-és kormánypolitikát, rehabilitálván a – reform nélküli – jobboldali ízlésű és a tetejében váltógazdálkodás nélküli országmenedzselési hagyományt.
Érthető, ha a baloldal ebbe nem akar beletörődni, és minden követ megmozgat, hogy az ország-menedzselés 1956 után megszerzett privilégiumáról ne mondjon le. A nagy jobboldali párt azonban már itt van, és elnézve a kisebbségi Gyurcsány-kormány teljesítményét, legkésőbb 2010-ben fel is válthatja majd a baloldalt. Könnyen lehet, hogy nem szimpla kormányváltás lesz, hanem az 1990 utáni demokratikus rendszer koalíciós kormányzásához és 4 évenkénti váltásaihoz képest „több mint kormányváltás”: visszatérés a több cikluson átívelő egypárti kormányzáshoz. Erről szól a mai magyar politika – legyen szó költségvetésről, adóról vagy bármi másról.
Csoportos létszámleépítést jelentett be a Dunaferr utódcégeinek a felszámolója. Egyre távolabb kerül egymástól a magyar acélipar megmentésének politikai lózungja és a rideg üzleti valóság.