Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"334e73d5-d6df-4d17-8445-bd7adf9b53e9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az egykori momentumos politikus, jelenlegi influenszer szerint Gyurcsány döntése sokkal inkább választási stratégia, mint őszinte szembenézés.","shortLead":"Az egykori momentumos politikus, jelenlegi influenszer szerint Gyurcsány döntése sokkal inkább választási stratégia...","id":"20250508_pottyondy-gyurcsany-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/334e73d5-d6df-4d17-8445-bd7adf9b53e9.jpg","index":0,"item":"00344b2d-9025-4d77-b1f6-0ab048da25db","keywords":null,"link":"/elet/20250508_pottyondy-gyurcsany-reakcio","timestamp":"2025. május. 08. 15:07","title":"Pottyondy Gyurcsány távozásáról: „Hiába távozik, a gyurcsányizmus itt marad velünk”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b787a306-2cc1-4050-ad45-faa1807aef4a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Koenigsegg Jesko Absolut új világrekordot ért el fél mérföldes gyorsulás fronton.","shortLead":"A Koenigsegg Jesko Absolut új világrekordot ért el fél mérföldes gyorsulás fronton.","id":"20250508_396-masodperc-alatt-katapultal-200-rol-300-ra-a-koenigsegg-jesko-absolute-hiperauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b787a306-2cc1-4050-ad45-faa1807aef4a.jpg","index":0,"item":"2264bdcf-eaf0-47fe-87ac-65d673a4ea99","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_396-masodperc-alatt-katapultal-200-rol-300-ra-a-koenigsegg-jesko-absolute-hiperauto","timestamp":"2025. május. 08. 07:59","title":"3,96 másodperc alatt katapultál 200-ról 300-ra a Koenigsegg benzines hiperautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6502a9ca-a1ed-492c-8df9-40f1773d52d8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A drónalakulat vezetője Ukrajna Hőse kitüntetést kapott Zelenszkijtől.","shortLead":"A drónalakulat vezetője Ukrajna Hőse kitüntetést kapott Zelenszkijtől.","id":"20250508_ukrajna-hose-kituntetes-brovdi-robert-magyar-madarai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6502a9ca-a1ed-492c-8df9-40f1773d52d8.jpg","index":0,"item":"296e3ffe-c7d9-479f-b5cf-70a9fc6a06ce","keywords":null,"link":"/vilag/20250508_ukrajna-hose-kituntetes-brovdi-robert-magyar-madarai","timestamp":"2025. május. 08. 17:35","title":"Megkapta a legmagasabb ukrán kitüntetést Robert Brovdi, a Magyar madarai drónalakulat vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f0660fe-d603-42eb-b375-df5db2c3ef4b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A MÁV szerint a kivitelező vitatja, hogy az ő hibájából történt a repedés.","shortLead":"A MÁV szerint a kivitelező vitatja, hogy az ő hibájából történt a repedés.","id":"20250509_keleti-palyaudvar-uvegfodem-repedes-javitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f0660fe-d603-42eb-b375-df5db2c3ef4b.jpg","index":0,"item":"cb21d546-70e9-4d1d-8e95-27c402db775f","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_keleti-palyaudvar-uvegfodem-repedes-javitas","timestamp":"2025. május. 09. 06:07","title":"Egy év alatt sem sikerült kijavítani a Keleti pályaudvaron a megrepedt üvegfödémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a10ab06-2381-4967-be75-b0a45aef6d96","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250509_Marabu-Feknyuz-Erik-a-helyzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a10ab06-2381-4967-be75-b0a45aef6d96.jpg","index":0,"item":"cddb025d-bdd0-403e-9416-cdd4125c8c7e","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_Marabu-Feknyuz-Erik-a-helyzet","timestamp":"2025. május. 09. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Érik a helyzet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71936624-0691-44e7-ac49-0d0677289238","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Vizsgálatot is indított a HM az ügyben, miközben a Tisza Párt éppen azzal vádolja a honvédelmi minisztert, hogy a nyilvánosságnak szánt mondataival szemben nem békepárti. ","shortLead":"Vizsgálatot is indított a HM az ügyben, miközben a Tisza Párt éppen azzal vádolja a honvédelmi minisztert...","id":"20250508_Ukrajna-Ruszin-Szendi-Romulusz-Honvedelmi-Miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71936624-0691-44e7-ac49-0d0677289238.jpg","index":0,"item":"17ce588e-e6a4-47fb-9bb8-71bfa6895c78","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Ukrajna-Ruszin-Szendi-Romulusz-Honvedelmi-Miniszterium","timestamp":"2025. május. 08. 17:49","title":"Azzal vádolja a Honvédelmi Minisztérium Ruszin-Szendi Romuluszt, hogy vezérkari főnökként Ukrajna pártján állt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c22a7f89-3a77-4ab9-96c8-224e78edf504","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A budapesti Duna-híd szerkezetét eszi a rozsda, a korrodálódott fém- és vasbeton elemeke kézzel lehet bontani.","shortLead":"A budapesti Duna-híd szerkezetét eszi a rozsda, a korrodálódott fém- és vasbeton elemeke kézzel lehet bontani.","id":"20250508_petofi-hid-korrozio-rozsda-felujitas-fovarosi-onkormanyzat-kiss-ambrus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c22a7f89-3a77-4ab9-96c8-224e78edf504.jpg","index":0,"item":"42834a12-16f9-44d7-9fb3-ff7a5ea03c99","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_petofi-hid-korrozio-rozsda-felujitas-fovarosi-onkormanyzat-kiss-ambrus","timestamp":"2025. május. 08. 06:30","title":"Nincs pénz a Petőfi híd felújítására, de még a tervpályázat kiírására sem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az MBH Bank és a Mol együttműködésének keretében 55 új bankautomatát telepítenek töltőállomásokra. A Bankmonitor szakértői azt vizsgálták meg, hogy a lépéssel mennyire kerülhetünk közelebb a kormány céljához: minden településen legyen bankautomata.","shortLead":"Az MBH Bank és a Mol együttműködésének keretében 55 új bankautomatát telepítenek töltőállomásokra. A Bankmonitor...","id":"20250509_mol-atm-bank-mbh-bankmonitor-ingyenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b.jpg","index":0,"item":"2b68bd0c-2121-4f4a-851c-6f42a6922cba","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_mol-atm-bank-mbh-bankmonitor-ingyenes","timestamp":"2025. május. 09. 10:07","title":"Meglepő, de igaz: akár teljesen ingyenes lehetne a készpénzfelvétel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A déli radar védelmében - hol vannak a felelős politikusok?
szerző:
Hollósi Nándor
Tetszett a cikk?
Éveket pocsékoltunk el a meddő radarvitával, s ez felveti a kérdést: van-e ma Magyarországon olyan közvéleményt formáló politikus, aki valódi felelősséget érez az ország és polgárai biztonságáért? És ennek hangot is mer adni, nem úgy általában nyilatkozva, hanem konkrétan, kiállva a délre néző radar mielőbbi üzembeállítása mellett ?- kérdezi Hollósi Nándor, nyugalmazott vezérkarifőnök-helyettes.
Magyarország légterének ellenőrzése, illetve a légtér alatti területek védelme szükségessé teszi a határainkon túli légterekben zajló eseményeket is figyelemmel kísérő, előrejelzésre is alkalmas, nagy hatótávolságú radarok alkalmazását. Az ehhez szükséges három nagy hatótávolságú radarból kettő már működik: északra „néz” a bánkúti, keletre „néz” a békéscsabai radar. A déli, balkáni irányt jelenleg nem ellenőrzi az előző kettőhöz hasonló, nagy teljesítményű berendezés. Ez a harmadik magyar radar több éve legyártva áll a Marconi cég raktárában, sorsára várva.
Hollósi Nándor
Ezeknek a sokak által félrevezetően, nemes egyszerűséggel csak „NATO-radaroknak” nevezett, valójában magyar tulajdonú radaroknak a gyártását és részben a telepítés költségét a NATO költségvetése fedezte. Kétségtelen, a nemzeti rendszer működése során valósidejű információt szolgáltat a szövetség integrált légvédelmi rendszere számára is. Ez így természetes, hiszen a szövetségi rendszer az egyes nemzeti légtérellenőrző rendszerek összekapcsolását, információcseréjét jelenti.
Tény, hogy az elmúlt évtizedekben a határainkon túli légteret is összefüggően figyelő, három nagy távolságra „látó” radar lett volna az a védelmi célú beruházás, amely legjobban szolgálta volna a nemzeti érdekeket. Magyarország fontos védelmi kérdésekben nem lehet kiszolgáltatott, sebezhető ország, politikusai felelőtlen magatartása miatt. A Balkán fölé is „belátó” radar hiányában nincs összefüggő, nagy távolságú radarinformáció és ez a helyzet potenciálisan veszélyt jelent a nemzetre nézve.
A kilencvenes évek közepén hasonlóan fontos védelmi kérdésekről beszélgetve mondta nekünk egy francia tábornok: „Uraim, ha egy nemzet úgy gondolja, hogy vannak védelemre méltó értékei és érdekei, akkor kötelessége gondoskodni azok védelméről.” A gondoskodás azt jelenti, áldozatot kell hozni, többek között vállalni kell, el kell viselni a védelmi eszközök telepítésével, fenntartásával együtt járó esetleges környezeti kellemetlenségeket.
A magyar radarvita fő kérdése tehát nagyon egyszerű: úgy gondolja-e a nemzet és közvéleményt formáló politikusai, hogy vannak védelemre méltó értékei és érdekei? Az állampolgári válasz egyszerű: igen, vannak! Fontossági sorrendben: szeretteink és saját életünk, nemzettársaink élete, falvaink, városaink, kultúránk, az országunk mindenfajta infrastruktúrája, az élhető környezet.
Fenyegeti-e ezt bárki, bármi? Legyen a történelem a segítségünkre a válaszadásban. Talál-e valaki olyan európai vagy hazai biztonságpolitikai elemzést az 1987-89 évekből, amely figyelmeztetett volna egy olyan kiterjedt fegyveres konfliktus veszélyére a délszláv térségben, amely ebben a régióban végül több halálos áldozatot követelt, mint a II. világháború? Nem fog találni ilyet senki. Emlékszik-e arra valaki, hogy 1991 őszén egy este nagy hatóerejű, brit gyártmányú kazettás bombákat dobtak Barcsra? A bombák csak 300 méterrel kerülték el a város középiskolai kollégiumát. Megtörtént, pedig nem is álltunk hadban Jugoszláviával. A határ túlsó oldalán, egy elsötétített szerbiai repülőtéren néhány katona úgy gondolhatta, hogy nemzetük számára előnyösen fordíthatna a háború menetén, ha Magyarországot is sikerül bevonni a konfliktusba. Ennek a „hazafias cselekedetnek” a sikere csupán egy hajszálon múlott.
Akkor, azon az októberi estén nagyon jó lett volna ott délen, egy messze „látó”, magasan elhelyezett „őrszem”, hogy a készültségi szolgálatból riasztott vadászrepülőink időben és ne késve érkezzenek a támadó repülőgép fogadására.
Magyar abszurd (Oldaltörés)
Ez volt akkor, de mi van ma? Ma béke honol országunk határainál. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a világban nyíltan vagy rejtetten sok szervezet, szervezkedés, csoport működik különböző politikai és etnikai alapú meggyőződések, vallási ideológiák alapján, az egész világot behálózó kapcsolati rendszerekkel. Céljuk egyes térségek, országok, ország-csoportok belső rendjének, külpolitikájának megváltoztatása. Mára Európában is mozgolódnak azok, akik a már lezárt etnikai, nemzeti kérdéseket akarják újra felnyitni.
Tapasztalhattuk, hogy az Európai Unió és a NATO milyen nagy késésekkel, nagy tehetetlenséggel képes reagálni a felderítési hibák miatt előre nem sejtett, de mégis fellobbanó „tüzekre”. Itt ismét csak a délszláv válságra, mint példára érdemes emlékezni. Csak óvatosan jelzem, hogy a nagy ütemben bővített NATO és az Európai Unió is tele van immár a tagok közötti, különböző természetű belső feszültségekkel.
A radar telepítés nyolc éves története egy tipikus magyar abszurd. Sólyom László (mellesleg a Magyar Honvédség főparancsnoka) bakancsos-hátizsákos szerepvállalása a zengői bazsarózsák sérthetetlenségének érdekében - amelyhez zöldszervezetek hisztérikussá fokozott fellépése adta a körítést – megakadályozta, hogy a radar a védelem szempontjából a legjobb, legmesszebbre „látó” helyre kerüljön. A tubesi telepítés kérdésében pedig nemrég hangzott el Szili Katalin cinikus nyilatkozata az egyik napilapban: „Nem az én dolgom megmondani, hogy hol legyen a lokátor... annak idején még az Orbán-kormány vállalta, hogy Magyarországon elhelyezzenek egy ilyen radart. Ez nem a szocialista kormány vállalása.”
Lehet, hogy ma legtöbben azt gondolják, hogy a Magyar Köztársaságot semmilyen külső veszély sem fenyegeti az idők végezetéig. Ez azonban csak feltételezés – ezért egyet biztosan nem szabad megtenni: megfosztani az országot, állampolgárokat az őket jogosan megillető védelemtől. Tudnunk kell, ha továbbra sem lesz déli radarunk, akkor a kecskeméti vadászrepülő ezredünk és a győri légvédelmi rakétaegységünk egyébként meglévő képességei is leértékelődnek.
Közvéleményformáló, döntéshozó politikusaink hallgatásukkal, a szavazat maximalizálásra törekvő magatartásukkal és az utóbbival összefüggésben hamis állítások terjesztésével olyan felelősséget vállalnak magukra, amelynek súlyát nem érzik, és amiért később helyt kell állniuk. Rossz szolgálatot tesznek a hazának.
A szerző nyugalmazott vezérkarifőnök-helyettes, jelenleg a Zrínyi Miklós nemzetvédelmi egyetem oktatója.