Lábon lőtték a britek az EU-t, kiheveri még?
Kellemetlen időszak jöhet az EU életében a brit népszavazás után, Brüsszelnek nagyon észnél kell lennie, ha életben akarja tartani az integrációt. Temetni azért még kár lenne az uniót.
Egy életre elfelejtheti mindenki a görög válságot, a menekültáradatot és még azt is, hogy Brüsszel visszavonulót fújt az uborka görbületének meghatározásában: a britek kilépése még úgy is a legnagyobb pofont adta az integrációnak, hogy meglepetésnek aligha nevezhető. Igaz, a péntek reggeli reakciókból azért kiderült: a lelke mélyén mindenki arra számított, hogy a többség a szigetország bennmaradása mellett dönt.
Olyannyira, hogy az Európai Bizottságnak hivatalosan nem is volt B (értsd: Brexit) terve, de Donald Tusk, a tagállamokat tömörítő Európai Tanács elnökének az első reakciója is abban merült ki: a tények ismeretében informális EU-csúcsot hív össze a maradék 27 ország vezetőinek.
A radikálisnak enyhe túlzással sem nevezhető lépés értékét tovább csökkenti, hogy az uniós tagországok amúgy is tartanak kedd-szerdán egy csúcstalálkozót, aminek a fő témája eleve a brit népszavazás. Így legalább lesz miről beszélgetni.
Olyan ugyanis még soha nem történt az európai integráció bő hat évtizedes történetében, hogy egy tag a kilépésről döntött volna. Ennek megfelelően az EU még jogilag sem nagyon van rá felkészülve – bár az alapszerződés hét éve lehetővé teszi a távozás kérelmezését –, és persze a mechanizmusról is csak halvány elképzelései vannak a feleknek.
A nagy kérdés azonban mégiscsak az: mi lesz az Európai Unióval?
Szétesik?
A britek kilépése erősítheti az amúgy is erős passzban levő EU-ellenes erőket, ami dominóhatást válthat ki – pláne, ha már egyszer végre pontosan lefektetik a kilépés feltételeit. A rajtvonalnál állhatnak még egy páran, de valószínűleg nem a kilépést fontolgatják, hanem azt, hogyan szorongathatnák meg az EU-t némi előnyökért. (Ahogy azt tette David Cameron is, aki februárban olyan jogokat harcolt ki a többi országtól, mint hogy ne kelljen feltétlenül részt vennie az integráció erősítésében, vagy hogy korlátozhatja a többi EU-országból érkezők szociális jogait saját állampolgáraihoz képest.)
Ezek az országok – köztük hazánk is – azért talán tisztában vannak azzal, hogy a britek mindig is különleges jogokat harcoltak ki maguknak az unión belül. Az egy dolog, hogy például nem vezették be az eurót, de nekik erre nincs is kötelezettségük – nem mintha a valóságban különösebb jelentősége lenne annak, hogy mondjuk a magyaroknak meg igen.
Vagyis az unió központi szervének tekinthető Európai Bizottságnak, de a tagállamokat tömörítő – végső soron a döntéseket meghozó – Tanácsnak is észnél kell lennie, ha szeretnék egyben tartani a szervezetet, vagy netán erősíteni az integrációt. Ez ugyanis nem csak ízlés kérdése. A valutaunió például folyamatos életveszélyben lesz, ha nem épül ki a bankunió, vagy egyes országai között tovább nő a gazdasági szakadék. Ha pedig a vám- és teljesen akadálymentes belső piac megbillen, akkor tényleg vége az egész projektnek – nem véletlen, hogy az EU-ellenes brit UKIP vezetője, Nigel Farage is jelezte: szeretnének az uniós piacon maradni a kilépést követően is.
Kilép Magyarország?
Orbán Viktor nagy szövetségesét veszíti el David Cameron távozásával – más kérdés, hogy ez leginkább a politikai kommunikációjuk hasonlóságában merült ki, az EU-hoz való viszonyulásukban nem feltétlenül. És nem csak azért, mert a britek az uniós költségvetés nettó befizetői, mi pedig az egyik fő kedvezményezettjei vagyunk. Azért is, mert a brittel ellentétben
a magyar gazdaság egész egyszerűen összeomlana, ha felmerülne a kilépés terve.
Nem csak a bizalmat elvesztő német befektetők vehetnék a sátorfájukat és költöztetnének el innen cégeket, hanem azok a távol-keletiek is, akiket az EU-tagságból eredő előnyök (főleg a vámmentes kereskedelem) vonz ide.
Az elhatárolódás jele lehetett a magyar kormány Daily Mailben megjelent hirdetése is: Orbán Viktor egyértelműen jelezte a külvilág felé is, ő Európa pártján áll.
Megy a kukába az euró?
A britek ugyan nem tagjai az euróövezetnek, ám a kilépésük mégis negatívan hathat az euró megítélésére, főleg az európai integráció jövőjével kapcsolatos bizonytalanságok miatt. Ez a népszavazás utáni első reakciókon is látszott: a reggeli kereskedésben nem csak a font zuhant, de a dollárhoz képest az euró árfolyama is esett.
Hosszabb távon a vesztes azonban nem a közös európai pénz lehet, hanem Nagy-Britannia. Ma ugyanis az eurókereskedelem 35-40 százaléka a londoni pénzügyi központban zajlik. Ám azt a főbb nyugat-európai tőzsdéket tömörítő Euronext elnöke, Stéphane Boujnah néhány napja a Financial Timesnak nyilatkozva is világossá tette: ha a britek otthagyják a belső piacot, ez nem folytatódhat.
A váltás a bankok távozásával, így akár több tízezer fős költözéssel járhat, a célpontok között emlegetik Frankfurtot, de Párizst vagy Dublint is. Ezért fontos, hogy a britek végül milyen megállapodást kötnek az EU-val – elképzelhető, hogy azok a tagországok, amelyek nyernének a költözéssel, bekeményítenek Londonnal szemben.
Beszántják Schengent?
A brit szigetek az ellenőrzés nélküli határátlépést biztosító schengeni rendszernek sem a tagjai, így a Brexit-pártiak Európából érkező menekülthordákkal való riogatásának sem volt sok értelme – legfeljebb az EU-ból tudják majd visszafogni a legális bevándorlást. A kilépéssel tovább szigorodhat a határellenőrzés, de nem feltétlenül. Az európai határőrizeti rendszer ugyanis nem vág egybe az EU-val: Schengenbe tartozik több nem EU-tag is, miközben több tagállam nem része.
Schengent nem is igazán a Brexit tenné tönkre, inkább az, ha a britek kilépése a kölcsönös bizalom további gyengülését idézi elő. Erre pedig jó esély van, és nyilván az sem segít, hogy a tavaly tetőzött menekültválság miatt több tagország is lezárta a határait, sőt azt is lehetővé tették, hogy ezt különösebb indoklás nélkül is meglépjék a jövőben.
Jön a kétsebességes Európa? Vagy szimplán német gyarmat leszünk?
A kétsebességes Európával való riogatás pont annyira semmitmondó közhely, amennyire az eltérő integráció évtizedek óta szerves része az uniónak. Az utóbbi időben azonban szinonimájává válik a „brit típusú” EU-tagságnak: vagyis hogy mindenki azt szeretné felvállalni a tagságból, ami neki jól esik, és az integráció (értsd: a kötelezettségek) más elemeit pedig elfelejtik. Az euró ma is ilyen, hiszen újabb országok főleg azért nem lépnek a valutaunióba, mert így például az árfolyam-különbözet a helyi exportőrök hasznára válhat.
Ez persze nem jelenti azt, hogy ne rendeződnének át az erőviszonyok az EU-ban a britek kilépése után. Már csak azért is, mert egy kemény tárgyalópartner esik ki a játékból – persze az EU-csúcsok biztosan unalmasabbak lesznek, ha nem az aktuális brit miniszterelnök erős beszólásával indulnak, mint az elmúlt évtizedekben.
Ez több területen gyorsíthatja is a döntéshozatalt, bár kérdés, hogy milyen irányban. A britek nagy ellenzői voltak a támogatások fenntartásának, legyen szó akár az agrárpénzekről, akár a felzárkóztatási forrásokról. Ami az előbbit illeti, elképzelhető, hogy a közös agrárpolitika régóta ígért átfogó reformja továbbra is elmarad, a strukturális támogatásoknál viszont az is lehetséges, hogy nélkülük is leépítik a forrásokat. Például azért, mert hiányozni fog a britek befizetése a kasszából.
A németek befolyása viszont tovább erősödhet – elméletben a francia-német tandem erősödéséről kellene beszélni, ám aligha túlzás azt állítani, hogy a kettősből már amúgy is régen Angela Merkel és kormánya maradt a húzó/fegyelmező erő az unión belül. És ebben François Hollande francia államfőnél sokkal jobb partnernek bizonyult David Cameron, legyen szó a költségvetési fegyelemről vagy akár a szabadpiacról. Nem véletlen, hogy a Deutsche Welle néhány napja már ezzel a címmel vezette fel elemzését: A németek félelme az egyedül maradástól.
Ebben persze az is szerepet játszhat, hogy a britek kilépésével újabb közhely válik igazabbá: a szegény országoknak juttatott uniós támogatásokat a német adófizetőktől vonják el. És ha a német ipar és a német fogyasztás erősítése adja a legstabilabb erőt az európai gazdaságnak, Merkel és pénzügyminisztere, Wolfgang Schäuble még erőteljesebben tudja hangoztatni a szigor fontosságát.
Összeomlik az európai gazdaság?
A britek a világ gazdaságának 3,9 százalékát, míg az uniós kibocsátás nagyjából tizedét adják. Darvas Zsolt, a brüsszeli Bruegel Intézet kutatója szerint ez számottevő, de az EU nélkülük is gazdasági nagyhatalom marad. Annál is inkább, mivel rövid távon a visszaesés inkább a briteket fenyegeti. Azzal azonban számolni kell, hogy ez továbbgyűrűzhet Európa többi része, így Magyarország felé is.
Nem csak az árfolyamok gyengülése vagy a részvénypiacok esése fenyeget, de az is, hogy az európai piac elvesztése vagy a City leépülése miatt recesszióba süllyedő országban csökken a fogyasztás. Így pedig csökken a kereslet az európai áruk iránt is, és
meglehet, hogy kevesebb brit turista segíti majd a görög gazdaságot vagy a hetedik kerületi kocsmákat.
Azt, hogy ez a válság mennyire lesz mély, felelősséggel képtelenség megjósolni – a prognózisok épp ezért sokfélék, a GDP néhány tized százalékától 1-2 százalékig terjednek. Ez nagyban függ majd attól, az átmenet mennyire lesz sima, milyen hamar igyekszik a brit kormány és az EU eloszlatni olyan bizonytalanságokat, mint hogy kivetnek-e vámot a szigetországból érkező termékekre vagy hogy milyen jogosultságokat kap az EU-n kívüli City.
Ami Magyarországot illeti, a Nemzetgazdasági Minisztérium a GDP 0,3-0,4 százalékára teszi a negatív hatás mértékét, elemzőik is elsősorban a pénzpiacokon várható turbulenciákkal és a külkereskedelem visszaesésével magyarázzák a csökkenést.
Sürgetik Londont az uniós vezetők |
Ha már a kilépés mellett döntöttek a britek, a kormány lépjen gyorsan és nyújtsa be kilépési kérelmét – erre szólították fel az Európai Unió vezetői David Cameront. Martin Schulz, az Európai Parlament elnöke; Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke; Mark Rutte, az EU soros elnökségét adó Hollandia miniszterelnöke és Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke közös nyilatkozatukban sajnálatosnak nevezték a döntést, de kiálltak amellett, hogy immár 27 tagú unióként lépnek tovább. Azt is világossá tették: a tárgyalások lezárultáig az Egyesült Királyság az Európai Unió tagja marad, az ezzel járó jogokkal és kötelezettségekkel. Vagyis az átmeneti időszakban sem lehet megakadályozni az uniós állampolgárok munkavállalását. Érvényét veszíti viszont az a februári megállapodás, amelyben korlátozták az uniós bevándorlók szociális támogatásokhoz való hozzáférését. A vezetők azt is megerősítették, hogy ezt a dokumentumot nem is fogják újratárgyalni. |