Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0785d6db-5e79-485e-8796-7910383c1a75","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hollywoodi aranykort idéző filmsztárautóra lehet licitálni. ","shortLead":"A hollywoodi aranykort idéző filmsztárautóra lehet licitálni. ","id":"20250106_Egyedulallo-Mercedes-replikat-kinal-eladasra-John-Cena","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0785d6db-5e79-485e-8796-7910383c1a75.jpg","index":0,"item":"425fd755-2f19-4fbc-a1f2-db6f011996aa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_Egyedulallo-Mercedes-replikat-kinal-eladasra-John-Cena","timestamp":"2025. január. 06. 20:20","title":"Egyedülálló Mercedes-replikát kínál eladásra John Cena","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"957056c2-f410-48dc-881e-d707287797b8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bemutatta a Snapdragon X-et a Qualcomm; az új lapka ugyan az olcsóbb laptopokat és PC-ket célozza, de a teljesítmény terén így is figyelemre méltó.","shortLead":"Bemutatta a Snapdragon X-et a Qualcomm; az új lapka ugyan az olcsóbb laptopokat és PC-ket célozza, de a teljesítmény...","id":"20250107_qualcomm-snapdragon-x-arm-lapka-processzor-copilot-pc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/957056c2-f410-48dc-881e-d707287797b8.jpg","index":0,"item":"72d23bbf-53d2-4ef6-bc93-d7f49e074b00","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_qualcomm-snapdragon-x-arm-lapka-processzor-copilot-pc","timestamp":"2025. január. 07. 16:03","title":"Hatalmas változás jöhet az olcsóbb számítógépeknél – amelyikbe bekerül ez a lapka, az hasíthat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29d777ed-bd8a-46e1-a430-9d34a3de9aca","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel négyezer forintnak megfelelő összeg a behajtási díj naponta. ","shortLead":"Közel négyezer forintnak megfelelő összeg a behajtási díj naponta. ","id":"20250106_Elsokent-az-USA-ban-New-Yorkban-is-bevezettek-a-dugodijat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29d777ed-bd8a-46e1-a430-9d34a3de9aca.jpg","index":0,"item":"880d5b48-58e1-4cc1-8527-4c52fa98cc8d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_Elsokent-az-USA-ban-New-Yorkban-is-bevezettek-a-dugodijat","timestamp":"2025. január. 06. 08:05","title":"Elsőként az USA-ban, New Yorkban is bevezették a dugódíjat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a462774-b7ae-4605-8435-01b0f134684a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volvo testvérmárkájaként jegyzett Lynk & Co egy vadonatúj plugin hibrid divatterepjáróval rukkolt elő.","shortLead":"A Volvo testvérmárkájaként jegyzett Lynk & Co egy vadonatúj plugin hibrid divatterepjáróval rukkolt elő.","id":"20250107_857-loerovel-es-gigantikus-6K-kijelzokkel-sokkol-a-legujabb-suv-lynk-co-900-volvo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a462774-b7ae-4605-8435-01b0f134684a.jpg","index":0,"item":"d7eb140b-e072-4743-a8b7-540ea5dcf519","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_857-loerovel-es-gigantikus-6K-kijelzokkel-sokkol-a-legujabb-suv-lynk-co-900-volvo","timestamp":"2025. január. 07. 07:59","title":"857 lóerővel és gigantikus 6K kijelzőkkel sokkol a legújabb SUV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52d0a27e-d375-4e52-a79f-25e8f928ecd0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A nagykövet szerint a miniszter saját gyarapodására használta hivatalát, megfosztva hazája polgárait a pénzügyi forrásoktól.","shortLead":"A nagykövet szerint a miniszter saját gyarapodására használta hivatalát, megfosztva hazája polgárait a pénzügyi...","id":"20250107_david-pressman-rogan-szankcio-bejelentes-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52d0a27e-d375-4e52-a79f-25e8f928ecd0.jpg","index":0,"item":"d03bd6b8-217e-4e8e-9d61-fd6377aafab2","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_david-pressman-rogan-szankcio-bejelentes-video","timestamp":"2025. január. 07. 19:46","title":"Videón is megnézheti David Pressman bejelentését a Rogán Antal elleni szankcióról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dd4be1d-fa46-4b41-9d34-a08c3d9021a0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kilencszeresére nőtt a számuk 2020 óta. ","shortLead":"Kilencszeresére nőtt a számuk 2020 óta. ","id":"20250106_villanyautok-szama-nott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dd4be1d-fa46-4b41-9d34-a08c3d9021a0.jpg","index":0,"item":"053fe0a1-0ba8-42cc-a69b-2b38c25988af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_villanyautok-szama-nott","timestamp":"2025. január. 06. 15:14","title":"Már több, mint 70 ezer villanyautó van Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egyetlen hónap alatt több, mint 4 százalékot nőttek az ipari termelői árak, az éves áremelkedés pedig 7,9 százalékosra nőtt. A változást a gyenge forinttal és az energiaárak növekedésével magyarázza a KSH.","shortLead":"Egyetlen hónap alatt több, mint 4 százalékot nőttek az ipari termelői árak, az éves áremelkedés pedig 7,9 százalékosra...","id":"20250107_ksh-ipar-arak-dragulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1.jpg","index":0,"item":"87f8390c-6877-46cc-b993-d5ad2f19443b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_ksh-ipar-arak-dragulas","timestamp":"2025. január. 07. 08:52","title":"Egyre kellemetlenebb, amit a forint művel: az ipari árak is elszálltak egy hónap alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78ce22f7-d711-4c16-965f-92467fbf6a61","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A károk is jelentősek, a régióban az áram- és vízellátás is szünetel.","shortLead":"A károk is jelentősek, a régióban az áram- és vízellátás is szünetel.","id":"20250107_foldrenges-kina-tibet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78ce22f7-d711-4c16-965f-92467fbf6a61.jpg","index":0,"item":"4912f109-3078-43f5-96e6-ced8222b9b64","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_foldrenges-kina-tibet","timestamp":"2025. január. 07. 06:48","title":"Nagy erejű földrengés rázta meg Tibetet, sokan meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A koronavírus-világjárvány utáni polgári repülés egészen más lesz, mint a COVID-19-válság előtti időkben volt. A robbanásszerűen fejlődő légiközlekedés ugyanis jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a kórokozó beterítette a világot, így az új norma a fizikai távolságtartás fenntartása lesz.
A repülőutasok közötti biztonságos távolság megtartásának leginkább logikusnak tűnő – ám a jelenlegi árszint mellett tartósan kivitelezhetetlen – szavatolása a középső ülések kötelező szabadon hagyása lenne. Ám ha ez megvalósulna, a légitársaságok többsége azonnal pénzügyi válságba kerülne, hiszen a telítettség maximuma az eddigi száz százalékról hatvanhat százalékra zuhanna, míg a szélestörzsű gépmadaraknál, ahol alighanem a középső sorban lévő, általában négy székből kettőt kellene üresen hagyni, még nagyobb lenne a veszteség.
További veszteséget okozna az, ha megvalósulna az a terv is, hogy az utolsó három sorba nem adhatnak el jegyeket, az ott lévő üléseket ugyanis a repülés közben bekövetkező esetleges rendkívüli események által szükségessé váló karantén részére tartanák fenn.
Idióták!
Nem véletlen, hogy a légiközlekedés „fenegyereke” a Ryanair vezetője, Michael O’Leary máris kivitelezhetetlennek minősítette az ötletet. „A középső ülés üresen hagyása nem elég a megfelelő távolság megteremtéséhez, ez egy olyan idióta ötlet, amely semmit sem old meg” – mondta az ír üzletember, aki néhány évvel ezelőtt még arról ábrándozott, hogy állóhelyek is lesznek a gépeken, a mellékhelyiségek pedig fizetőssé válhatnak. O’Leary fenyegetőzött is egy kicsit. „Ha ez megvalósul, akkor vagy a kormány fogja kifizetni az üresen maradt üléseket, vagy nem fogunk repülni” – mondta.
Míg a Ryanair-vezér egyelőre hajthatatlan, a pandémia ellenére még működő légitársaságok, köztük a német Lufthansa, nem adnak ki jegyeket a középső ülésekre. Annak ellenére nem, hogy miközben a légiutasok érkezésük után sok mindenkit megfertőztek, arra nincs bizonyíték, hogy a gépeken ülők egymásnak is átadták volna a kórt. A repülők levegője ugyanis – a nagyon hatékony szűrőknek köszönhetően – olyan tiszta, mint a műtőké, s az is sokat számít, hogy a légkondicionálók a föld felé fújják a levegőt, így tovább csökken a fertőzésveszély.
Telefonfülke-feeling
Miközben napirenden van a középső ülés szabadon hagyása – ez addig könnyen kivitelezhető, amíg a korábban utazóknak csak a töredéke vált jegyet – sokan különféle technikai megoldásokkal próbálják megmenteni a helyzetet. Az egyik megoldás az ülések közé szerelt műanyaglap, amely felfogná egy közvetlen tüsszentés, vagy köhögés során a levegőbe kerülő vírusokat és baktériumokat. A másik pedig az, ahol a plexilapot a középső ülés megfordításával kombinálják, így még kisebb a fertőzésveszély. Születtek már olyan tervek is, amelyek szerint a repülőgépek fedélzetén helyeznék el a teherszállítmányok és feladott csomagok egy részét is, és ezek a „szállítmányszigetek” növelnék az utasok közötti távolságot.
Ki fog fizetni?
Bármilyen jók (?) is ezek az ötletek, egyelőre azt sem lehet tudni, kik finanszíroznák az átalakítás költségeit. Az biztos, hogy a légitársaságoknak erre nem lesz pénzük: a legnagyobb európai légiközlekedési vállalat, a Lufthansa csoport is csak kapacitásainak öt százalékát használja ki jelenleg és a szakértők szerint a cégek akkora veszteségeket szenvednek el hónapról hónapra, hogy sok közülük már májusban tönkre fog menni, ha nem kap gyors állami támogatást. A költségek jó része ugyanis annak ellenére megmaradt, hogy a gépek a földön állnak: egyebek mellett fizetni kell a lízinget, a repülők karbantartását, a pilóták, a személyzet, illetve a repülésirányítók kötelező oktatását és egészségügyi vizsgálatát.
E mellett még jó ideig kötelező lesz a maszkviselés: nem csak az utasoknak, hanem az utaskísérőknek is, akiknek feladatköre bővülni fog a rendszeres fertőtlenítésekkel. A nemzetközi légiközlekedési szervezetek javaslata szerint például egy légikisérőnek eleve az lenne a feladata, hogy folyamatosan figyelje az utasokat, és munkája során kerülnie kell a kontaktust a személyzet többi tagjával.
Lufthansa
Lassan, de bizonytalanul
Növekedni fog a beszálláshoz szükséges idő is: míg 2001. szeptember 11-e után a biztonsági előírások szigorodtak meg – és maradtak érvényben a mai napig – most az egészségügyi ellenőrzésre kell felkészülni. A repülőtereken fertőtlenítő folyosókat hozhatnak létre, az utasoktól megkövetelhetik azokat a dokumentumokat, amelyek bizonyítják, az utas nem fertőzött, vagy már átesett a betegségen. A leszállás után pedig a fogadó reptéren is ellenőrzik majd őket: megnézik az egészségügyi menleveleket és hőkamerás folyosón kell majd végig haladniuk az utasoknak.
A több ellenőrzés és a hosszabb várakozás azonban azt eredményezi, hogy – ha visszatér az emberek utazási kedve – a válság előtti időknél nagyobb lesz a zsúfoltság a légikikötőkben, ami gyakorlatilag lehetetlenné teszi az emberek közötti biztonságos távolság fenntartását. Már korábban is többször előfordult, hogy fél-egyórás sorok alakultak ki a biztonsági ellenőrzés előtt, ha ennyi embernek a jelenleg érvényes másfél-kétméteres távolság betartásával kellene állnia egymástól, a parkolókban kezdődne a sor.
Drágábban és macerával
A feladott, illetve a fedélzetre felvitt csomagot is megvizsgálják és fertőtlenítik, így hosszú időre elfeledhetjük azt, hogy a fedélzetre felvitt táskával röviddel az indulás előtt esünk be a repülőtérre. Most a hivatalos szabályok szerint a nemzetközi járatoknál legalább két órával az indulás előtt ki kell érkezni a légikikötőbe, ez most akár egy órával is hosszabbá válhat. A szigorból ugyan valamennyit engedhetnek majd, ha meglesz a COVID-19-betegség elleni vakcina, ám az eddig élvezett szabadság belátható időn belül nem fog visszatérni. Egyes szakértők szerint félő, hogy a következő években a mostanihoz hasonló, vagy akár annál veszélyesebb vírusok is megjelenhetnek. A végkövetkeztetés elég szomorú: nagyon úgy néz ki, hogy a repülés a jövőben drágább, bonyolultabb és kényelmetlenebb lesz.
Alejandro Ernesto/DPA/AFP
A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) szerint csak akkor lehet komolyabb fennakadások nélkül újraindítani a jelenleg szinte nullán álló polgári légiforgalmat – egy-egy nap átlagosan 85-86 százalékkal kevesebb gép van a levegőben, mint egy évvel ezelőtt – ha a légitársaságok és a repülőterek működtetői egységes rendszer alapján tevékenykednek, és elkerülik azt, ami 2001 szeptemberét követte, Akkor ugyanis rengeteg probléma keletkezett amiatt, hogy az országok egymástól eltérő intézkedéseket vezettek be, s az üzemeltetők nem lehettek biztosak abban, hogy megfelelnek a különböző szabályoknak.