Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d1583baa-bcec-4af0-ade4-a1da6c181471","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a kék fényezésű dízel Golf nem éppen tegnap készült, mégis bejáratósan új szalon állapotnak örvend.","shortLead":"Ez a kék fényezésű dízel Golf nem éppen tegnap készült, mégis bejáratósan új szalon állapotnak örvend.","id":"20241130_nem-eliras-147-kilometerrel-aruljak-ezt-a-regi-vw-golfot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d1583baa-bcec-4af0-ade4-a1da6c181471.jpg","index":0,"item":"afee86c6-2050-4b5b-9d5d-4c0611c6fd1c","keywords":null,"link":"/cegauto/20241130_nem-eliras-147-kilometerrel-aruljak-ezt-a-regi-vw-golfot","timestamp":"2024. november. 30. 07:21","title":"Nem elírás, 147 kilométerrel árulják ezt a régi VW Golfot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7","c_author":"Oroszi Babett","category":"360","description":"Készpénzre váltják a közpénzt Matolcsyék. Egy New York-i luxuslakásra csaknem 9 milliárd forintnyi jelzálogot jegyeztettek be. Matolcsy György csak márciusig az MNB elnöke, 12 év után nem újrázhat, mert összeveszett Orbán Viktorral. Kérdés, mi lesz a fia üzleti körénél felhalmozódott vagyonnal.","shortLead":"Készpénzre váltják a közpénzt Matolcsyék. Egy New York-i luxuslakásra csaknem 9 milliárd forintnyi jelzálogot...","id":"20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-tavozas-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyonmentes-simicska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7.jpg","index":0,"item":"f0bf4189-8f32-4efd-8c25-7d89120816e3","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-tavozas-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyonmentes-simicska","timestamp":"2024. november. 29. 06:30","title":"A Matolcsy-klán menti a vagyont, mert nem akar úgy járni, mint Simicska","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"537e2463-9595-4676-9610-b1b61db7a4da","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A megnyitó ünnepségre hírességeket és politikusokat várnak. A nagyközönség ezt követően látogathatja majd újra az épületet.","shortLead":"A megnyitó ünnepségre hírességeket és politikusokat várnak. A nagyközönség ezt követően látogathatja majd újra...","id":"20241129_notre-dame-megnyito-vendegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/537e2463-9595-4676-9610-b1b61db7a4da.jpg","index":0,"item":"e3d662d5-eb71-42ef-bdac-ce9838f45055","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241129_notre-dame-megnyito-vendegek","timestamp":"2024. november. 29. 13:05","title":"Sztárparádé várható a Notre-Dame ünnepélyes megnyitóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33fcd9ba-970b-4840-8bc4-5a7db6128cf6","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Gyermekünknek valószínűleg több játéka van, mint az a legfeljebb nyolc-tíz darab, amennyit egyszerre ajánlatos kitenni a polcra. De akkor mit kezdjünk a többivel? Erre a kérdésre a játékok rotálása jelent megoldást. Részlet a Montessori-otthon című könyvből.","shortLead":"Gyermekünknek valószínűleg több játéka van, mint az a legfeljebb nyolc-tíz darab, amennyit egyszerre ajánlatos kitenni...","id":"20241130_Elarasztjak-a-lakast-a-gyerekjatekok-Ezt-probalja-ki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33fcd9ba-970b-4840-8bc4-5a7db6128cf6.jpg","index":0,"item":"24d6dfcf-f741-45c4-b681-af4e8dc8b124","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20241130_Elarasztjak-a-lakast-a-gyerekjatekok-Ezt-probalja-ki","timestamp":"2024. november. 30. 19:15","title":"Elárasztják a lakást a gyerekjátékok? Ezt próbálja ki!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tanyaépület konyhájában már csak a férfi holttestét és a kialudt tűz nyomait találták meg a tűzoltók. ","shortLead":"A tanyaépület konyhájában már csak a férfi holttestét és a kialudt tűz nyomait találták meg a tűzoltók. ","id":"20241130_Tuz-okozta-fustben-halt-meg-egy-ferfi-Hortobagy-Szaszteleken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394.jpg","index":0,"item":"6a274fac-326a-440f-a49a-5c1a1cff0dcf","keywords":null,"link":"/itthon/20241130_Tuz-okozta-fustben-halt-meg-egy-ferfi-Hortobagy-Szaszteleken","timestamp":"2024. november. 30. 21:55","title":"Tűz okozta füstben halt meg egy férfi Hortobágy-Szászteleken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"917ff53d-fbad-4ca0-815f-cda7550bf9cc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mitsubishi Space Star nem túl modern és elég fapados, de a legolcsóbban benne érezhető az a bizonyos “új autó illat”.","shortLead":"A Mitsubishi Space Star nem túl modern és elég fapados, de a legolcsóbban benne érezhető az a bizonyos “új autó...","id":"20241129_boven-5-millio-forint-alatt-legolcsobb-uj-auto-magyarorszagon-mitsubishi-space-star","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/917ff53d-fbad-4ca0-815f-cda7550bf9cc.jpg","index":0,"item":"fb00fe9c-7b08-407c-868a-10eeb9d2e243","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_boven-5-millio-forint-alatt-legolcsobb-uj-auto-magyarorszagon-mitsubishi-space-star","timestamp":"2024. november. 29. 06:41","title":"Bőven 5 millió forint alatt: ez most a legolcsóbb új autó Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A pénzügyminiszter nyilvánosan is elfogadta új megbízatását.","shortLead":"A pénzügyminiszter nyilvánosan is elfogadta új megbízatását.","id":"20241129_Varga-Mihaly-a-Facebookon-reagalt-Orban-radios-bejelentesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191.jpg","index":0,"item":"99e529f2-8662-4f5a-829e-653a38ec74a0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_Varga-Mihaly-a-Facebookon-reagalt-Orban-radios-bejelentesere","timestamp":"2024. november. 29. 08:46","title":"Varga Mihály a Facebookon reagált Orbán rádiós bejelentésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Giorgia Meloni hídépítő Budapest és Brüsszel között, írja a FAZ. Az Economist lát esélyt arra, hogy sikerre vezessenek a leendő béketárgyalások Vlagyimir Putyinnal. Az ukránok úgy érzik, a Nyugat cserben hagyta őket, mondja a Die Weltben Francois Heisbourg francia biztonságpolitikai szakértő. Irányváltásra számít az USA Ukrajna-politikájában a FAZ külpolitikai szerkesztője. A Bundestag Külügyi Bizottságának elnöke szerint Németországnak az a kötelezettsége, hogy Netanjahu ügyében végrehajtsa a Nemzetközi Büntetőbíróság határozatát.","shortLead":"Giorgia Meloni hídépítő Budapest és Brüsszel között, írja a FAZ. Az Economist lát esélyt arra, hogy sikerre vezessenek...","id":"20241129_nemzetkozi-lapszemle-meloni-putyin-ukrajna-egyesult-allamok-trump-orban-netanjahu-ausztria-von-der-leyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"01c190d0-399a-44b1-8b03-168da74fb1d4","keywords":null,"link":"/360/20241129_nemzetkozi-lapszemle-meloni-putyin-ukrajna-egyesult-allamok-trump-orban-netanjahu-ausztria-von-der-leyen","timestamp":"2024. november. 29. 10:30","title":"Der Standard-elemző: Az osztrák közvélemény készüljön fel, a Szabadságpárt vezetője lehet a kancellár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A koronavírus-világjárvány utáni polgári repülés egészen más lesz, mint a COVID-19-válság előtti időkben volt. A robbanásszerűen fejlődő légiközlekedés ugyanis jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a kórokozó beterítette a világot, így az új norma a fizikai távolságtartás fenntartása lesz.
A repülőutasok közötti biztonságos távolság megtartásának leginkább logikusnak tűnő – ám a jelenlegi árszint mellett tartósan kivitelezhetetlen – szavatolása a középső ülések kötelező szabadon hagyása lenne. Ám ha ez megvalósulna, a légitársaságok többsége azonnal pénzügyi válságba kerülne, hiszen a telítettség maximuma az eddigi száz százalékról hatvanhat százalékra zuhanna, míg a szélestörzsű gépmadaraknál, ahol alighanem a középső sorban lévő, általában négy székből kettőt kellene üresen hagyni, még nagyobb lenne a veszteség.
További veszteséget okozna az, ha megvalósulna az a terv is, hogy az utolsó három sorba nem adhatnak el jegyeket, az ott lévő üléseket ugyanis a repülés közben bekövetkező esetleges rendkívüli események által szükségessé váló karantén részére tartanák fenn.
Idióták!
Nem véletlen, hogy a légiközlekedés „fenegyereke” a Ryanair vezetője, Michael O’Leary máris kivitelezhetetlennek minősítette az ötletet. „A középső ülés üresen hagyása nem elég a megfelelő távolság megteremtéséhez, ez egy olyan idióta ötlet, amely semmit sem old meg” – mondta az ír üzletember, aki néhány évvel ezelőtt még arról ábrándozott, hogy állóhelyek is lesznek a gépeken, a mellékhelyiségek pedig fizetőssé válhatnak. O’Leary fenyegetőzött is egy kicsit. „Ha ez megvalósul, akkor vagy a kormány fogja kifizetni az üresen maradt üléseket, vagy nem fogunk repülni” – mondta.
Míg a Ryanair-vezér egyelőre hajthatatlan, a pandémia ellenére még működő légitársaságok, köztük a német Lufthansa, nem adnak ki jegyeket a középső ülésekre. Annak ellenére nem, hogy miközben a légiutasok érkezésük után sok mindenkit megfertőztek, arra nincs bizonyíték, hogy a gépeken ülők egymásnak is átadták volna a kórt. A repülők levegője ugyanis – a nagyon hatékony szűrőknek köszönhetően – olyan tiszta, mint a műtőké, s az is sokat számít, hogy a légkondicionálók a föld felé fújják a levegőt, így tovább csökken a fertőzésveszély.
Telefonfülke-feeling
Miközben napirenden van a középső ülés szabadon hagyása – ez addig könnyen kivitelezhető, amíg a korábban utazóknak csak a töredéke vált jegyet – sokan különféle technikai megoldásokkal próbálják megmenteni a helyzetet. Az egyik megoldás az ülések közé szerelt műanyaglap, amely felfogná egy közvetlen tüsszentés, vagy köhögés során a levegőbe kerülő vírusokat és baktériumokat. A másik pedig az, ahol a plexilapot a középső ülés megfordításával kombinálják, így még kisebb a fertőzésveszély. Születtek már olyan tervek is, amelyek szerint a repülőgépek fedélzetén helyeznék el a teherszállítmányok és feladott csomagok egy részét is, és ezek a „szállítmányszigetek” növelnék az utasok közötti távolságot.
Ki fog fizetni?
Bármilyen jók (?) is ezek az ötletek, egyelőre azt sem lehet tudni, kik finanszíroznák az átalakítás költségeit. Az biztos, hogy a légitársaságoknak erre nem lesz pénzük: a legnagyobb európai légiközlekedési vállalat, a Lufthansa csoport is csak kapacitásainak öt százalékát használja ki jelenleg és a szakértők szerint a cégek akkora veszteségeket szenvednek el hónapról hónapra, hogy sok közülük már májusban tönkre fog menni, ha nem kap gyors állami támogatást. A költségek jó része ugyanis annak ellenére megmaradt, hogy a gépek a földön állnak: egyebek mellett fizetni kell a lízinget, a repülők karbantartását, a pilóták, a személyzet, illetve a repülésirányítók kötelező oktatását és egészségügyi vizsgálatát.
E mellett még jó ideig kötelező lesz a maszkviselés: nem csak az utasoknak, hanem az utaskísérőknek is, akiknek feladatköre bővülni fog a rendszeres fertőtlenítésekkel. A nemzetközi légiközlekedési szervezetek javaslata szerint például egy légikisérőnek eleve az lenne a feladata, hogy folyamatosan figyelje az utasokat, és munkája során kerülnie kell a kontaktust a személyzet többi tagjával.
Lufthansa
Lassan, de bizonytalanul
Növekedni fog a beszálláshoz szükséges idő is: míg 2001. szeptember 11-e után a biztonsági előírások szigorodtak meg – és maradtak érvényben a mai napig – most az egészségügyi ellenőrzésre kell felkészülni. A repülőtereken fertőtlenítő folyosókat hozhatnak létre, az utasoktól megkövetelhetik azokat a dokumentumokat, amelyek bizonyítják, az utas nem fertőzött, vagy már átesett a betegségen. A leszállás után pedig a fogadó reptéren is ellenőrzik majd őket: megnézik az egészségügyi menleveleket és hőkamerás folyosón kell majd végig haladniuk az utasoknak.
A több ellenőrzés és a hosszabb várakozás azonban azt eredményezi, hogy – ha visszatér az emberek utazási kedve – a válság előtti időknél nagyobb lesz a zsúfoltság a légikikötőkben, ami gyakorlatilag lehetetlenné teszi az emberek közötti biztonságos távolság fenntartását. Már korábban is többször előfordult, hogy fél-egyórás sorok alakultak ki a biztonsági ellenőrzés előtt, ha ennyi embernek a jelenleg érvényes másfél-kétméteres távolság betartásával kellene állnia egymástól, a parkolókban kezdődne a sor.
Drágábban és macerával
A feladott, illetve a fedélzetre felvitt csomagot is megvizsgálják és fertőtlenítik, így hosszú időre elfeledhetjük azt, hogy a fedélzetre felvitt táskával röviddel az indulás előtt esünk be a repülőtérre. Most a hivatalos szabályok szerint a nemzetközi járatoknál legalább két órával az indulás előtt ki kell érkezni a légikikötőbe, ez most akár egy órával is hosszabbá válhat. A szigorból ugyan valamennyit engedhetnek majd, ha meglesz a COVID-19-betegség elleni vakcina, ám az eddig élvezett szabadság belátható időn belül nem fog visszatérni. Egyes szakértők szerint félő, hogy a következő években a mostanihoz hasonló, vagy akár annál veszélyesebb vírusok is megjelenhetnek. A végkövetkeztetés elég szomorú: nagyon úgy néz ki, hogy a repülés a jövőben drágább, bonyolultabb és kényelmetlenebb lesz.
Alejandro Ernesto/DPA/AFP
A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) szerint csak akkor lehet komolyabb fennakadások nélkül újraindítani a jelenleg szinte nullán álló polgári légiforgalmat – egy-egy nap átlagosan 85-86 százalékkal kevesebb gép van a levegőben, mint egy évvel ezelőtt – ha a légitársaságok és a repülőterek működtetői egységes rendszer alapján tevékenykednek, és elkerülik azt, ami 2001 szeptemberét követte, Akkor ugyanis rengeteg probléma keletkezett amiatt, hogy az országok egymástól eltérő intézkedéseket vezettek be, s az üzemeltetők nem lehettek biztosak abban, hogy megfelelnek a különböző szabályoknak.