szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Közzétették a pilóták közt zajlott beszélgetés leiratát, amiből kiderül, a pilóták sem voltak meggyőződve arról, hogy valós-e a bombafenyegetés.

Közzétették annak a beszélgetésnek a leiratát, amely a légiforgalmi irányítók és az Athénból Vilniusba tartó, bombafenyegetés miatt Minszkbe eltérített gép pilótái között zajlott. A beszélgetésből kiderül, hogy a pilótafülke személyzete higgadtan reagált a bombariadó hírére, viszont több kérdést is feltettek azelőtt, hogy a litván légtérhez közel visszafordultak volna Minszkbe.

A pilóták megkérdezték, hogyan kommunikálták Minszk felé a bombafenyegetést, és milyen komoly a riasztás, az viszont nem derül ki, ők maguk kapcsolatba léptek el az Ryanairrel.

Miután a légi forgalmi irányítók bombariadót fújtak, azt javasolták a pilótáknak, landoljanak a Minszki Nemzetközi Repülőtéren.

“Biztonsági okokból arra kérünk, szálljatok le az UMMS-en” – közölték (az UMMS a minszki repülőtér nemzetközi jelzése). Az egyik pilóta elfogadta, a másik arról érdeklődött, van-e más lehetőség. Percekkel később megerősítést kértek arról, hol landoljanak. Ekkor már Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség által használt jelzést kérték. Ezt meg is kapták, az MSQ-kód pedig szintén a minszki repteret jelölte. Ezért megkérték a légi forgalmi irányítót, ismételje meg, amit mondott.

“Honnan érkezett az ajánlás, hogy Minszk felé vegyük az irányt? Honnan érkezett? A cégtől? Az induló repülőtér hatóságaitól vagy az érkező repülőtér hatóságaitól?” – kérték a pilóták. A válasz rövid volt:

ez a mi ajánlásunk.

A pilóta ezután megkérte az irányítót, ismételje meg, amit mondott, ezt meg is tette. A pilóták ezek után vészhelyzetet hirdettek, és visszaindultak Minszk felé, bár firtatták a bombariadó komolyanvehetőségét.

Tehát a pilóták is hezitáltak, pláne, mivel a visszafordulás idején a repülő már közelebb járt Vilniushoz, mint Minszkhez.

A fehéroroszok arról tájékoztattak, a légierő vadászgépei csak a megfordulás után szálltak fel, mert nem akarták megijeszteni az utasokat.

Belarusz elnöke, Aljakszandr Lukasenka korábban arról beszélt, szerdán érkezett a jelzés Svájcból a bombafenyegetésről.

Vasárnap a fehérorosz hatóságok pokolgépes fenyegetésre hivatkozva leszállásra kényszerítették Minszkben a Ryanair Athénból Vilniusba tartó járatát. Az akcióban részt vett a fehérorosz légierő egyik MiG-29-es vadászgépe is, amely a minszki repülőtérre kísérte a Boeing-737-est. A járaton utazott Raman Prataszevics, a belarusz kormány által szélsőségesnek nyilvánított NEXTA Telegram-csatorna volt főszerkesztője, akit a minszki leszállás után őrizetbe vettek. A Ryanair vezérigazgatója szerint KGB-s ügynökök is utaztak a leszállásra kényszerített gépen. A leszállás és a repülőgép ellenőrzése után a bombáról szóló információ végül nem igazolódott be.

A hírre reagálva Ukrajnán kívül Lengyelország és Litvánia is leállította a légi forgalmat a diktatúrával, a brit kormány felfüggesztette a Belavia fehérorosz légitársaság engedélyét az Egyesült Királyságban. Hétfő este az EU-csúcson arról döntöttek, fehérorosz gépek nem repülhetnek az unióba, az európai légitársaságokat pedig arra kérték, kerüljék el Belarusz légterét.

Lukasenka most tényleg túllőtt a célon

Az európai országok sorra döntenek úgy, hogy repülőgépeik elkerülik Fehéroroszország légterét, miután a volt szovjet tagköztársaság hatóságai vasárnap hamis bombariadóval minszki kényszerleszállásra kényszerítették a Ryanair egyik gépét, hogy letartóztathassák a fedélzeten tartózkodó ellenzéki újságírót, Raman Prataszevicset. Más szankciók is várnak a választási csalással vádolt fehérorosz államfőre, Aljakszandr Lukasenkára.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!