Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7b394c30-1ff8-4647-a1c8-04921091dc09","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Két éve Orbán Viktor és Novák Katalin tüntette ki a cégvezetőt Budapesten.","shortLead":"Két éve Orbán Viktor és Novák Katalin tüntette ki a cégvezetőt Budapesten.","id":"20241227_meghalt-szuzuki-oszamu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b394c30-1ff8-4647-a1c8-04921091dc09.jpg","index":0,"item":"f01b7e82-fc60-4dfb-a656-1e69f8f0d486","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_meghalt-szuzuki-oszamu","timestamp":"2024. december. 27. 12:42","title":"Meghalt Szuzuki Oszamu, aki évtizedekig vezette a japán autóipari vállalatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést tett közzé Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa, amelyben a magyar akkumulátoriparral kapcsolatban rámutat az iparbiztonsági kihívásokra, a lakossági tájékoztatás hiányosságaira és a civilek elhallgattatására is.","shortLead":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést...","id":"20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229.jpg","index":0,"item":"76781c53-d9cb-442f-87d0-f16927a554bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","timestamp":"2024. december. 27. 12:00","title":"Egy friss tanulmány példákkal bizonyítja, hogy terel, elhallgat és valótlanságokat állít a kormányzat és az akkugyárak is a kockázatokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc220ea3-9874-46c6-9a63-28fc75df1064","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Egyéni módon kíván boldog új évet Oroszország polgárainak néhány helyi tartalomgyártó: egy propagandafilmben előbb lelövik a Moszkva fölé bemerészkedő nyugati Mikulást, majd az orosz Télapó – Gyed Moroz – bátorítólag odaveti a rakéták kilövő katonának: Ez az, nem kellenek nekünk külföldiek az orosz égben.","shortLead":"Egyéni módon kíván boldog új évet Oroszország polgárainak néhány helyi tartalomgyártó: egy propagandafilmben előbb...","id":"20241227_Igy-lovik-le-az-oroszok-a-nyugati-Mikulast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc220ea3-9874-46c6-9a63-28fc75df1064.jpg","index":0,"item":"bc7251db-0547-4bf8-bf43-a6d1d1e5e5de","keywords":null,"link":"/elet/20241227_Igy-lovik-le-az-oroszok-a-nyugati-Mikulast","timestamp":"2024. december. 27. 18:32","title":"Egy orosz propaganda-videóban rakétával lövik ki a nyugati Mikulást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a09a1e12-959a-4b3f-8913-6e188b3ad3d2","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő díjára, és idén meg is nyerte a Színházi Kritikusok Céhe elismerését. A Radnóti Színház színészével bűnöző édesapja örökségéről, szeretetlenségről és arról is beszélgettünk, miért érezte úgy, visszaadhatja élete egyik legfontosabb főszerepét.","shortLead":"Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő...","id":"20241227_major-erik-interju-radnoti-szinhaz-szombathelyi-weores-sandor-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a09a1e12-959a-4b3f-8913-6e188b3ad3d2.jpg","index":0,"item":"ab5c036e-3cae-478d-a5fb-c49e559c6c70","keywords":null,"link":"/kultura/20241227_major-erik-interju-radnoti-szinhaz-szombathelyi-weores-sandor-szinhaz","timestamp":"2024. december. 27. 20:00","title":"„Nem hívtak el a castingra, úgyhogy azt mondtam, nem lesz műtét”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2d4bf08-6bd1-4767-b4fa-24f3bbe87d6f","c_author":"Galicza Dorina","category":"elet","description":"Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.","shortLead":"Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha...","id":"20241228_parizs-notre-dame-riport-tuzvesz-epiteszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2d4bf08-6bd1-4767-b4fa-24f3bbe87d6f.jpg","index":0,"item":"389466bf-bda2-4a63-8ddb-a8113937e8e9","keywords":null,"link":"/elet/20241228_parizs-notre-dame-riport-tuzvesz-epiteszet","timestamp":"2024. december. 28. 20:00","title":"Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár nagy létszámú lett a Patrióták Európáért frakciója, a magyar kormánnyal együtt karanténba zárta az Unió. A soros elnökség sem volt diadalmenet.","shortLead":"Bár nagy létszámú lett a Patrióták Európáért frakciója, a magyar kormánnyal együtt karanténba zárta az Unió. A soros...","id":"20241228_Orban-EU-EP-Patriotak-Europaert-soros-elnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49.jpg","index":0,"item":"7345ad66-b9f6-4475-95a4-74e3dfde2ec0","keywords":null,"link":"/360/20241228_Orban-EU-EP-Patriotak-Europaert-soros-elnokseg","timestamp":"2024. december. 28. 14:00","title":"A Fidesz pártcsaládra lelt az idén, de Orbánéknak nem osztottak lapot az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97072704-b2c7-4ff1-b090-b64a0b8b9ba7","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Leukémiában szenved Aszma Asszad, Basar Aszad felesége, s az orvosok szerint ötven százalékos esélye van arra, hogy sikerül legyőznie a betegséget. Aszma Asszad állítólag már többször el akart válni férjétől és most Moszkvából is elutazna.","shortLead":"Leukémiában szenved Aszma Asszad, Basar Aszad felesége, s az orvosok szerint ötven százalékos esélye van arra...","id":"20241227_Leukemiaban-szenved-Basar-Asszad-eluzott-sziriai-diktator-felesege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97072704-b2c7-4ff1-b090-b64a0b8b9ba7.jpg","index":0,"item":"9845d170-858d-406c-bcd3-f67695d902c7","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Leukemiaban-szenved-Basar-Asszad-eluzott-sziriai-diktator-felesege","timestamp":"2024. december. 27. 16:48","title":"Leukémiában szenved Basar Asszad elűzött szíriai diktátor felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8ee54a7-1e56-4d63-afa1-700aa99cddb0","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"„Hogyan lesz darabokból egész?” – ez az alcíme Megyeri Zsuzsanna új könyvének, a <em>Családi kirakós</em>nak, amely 18 mozaikcsalád történetén keresztül mesél arról, milyen sokféle is tud lenni egy család. A pszichológus-családterapeutát a családi szövetségről, a tagok egymáshoz való viszonyáról, alkalmazkodásáról, illetve az ideális karácsonyról kérdeztük.","shortLead":"„Hogyan lesz darabokból egész?” – ez az alcíme Megyeri Zsuzsanna új könyvének, a <em>Családi kirakós</em>nak, amely 18...","id":"20241227_Megyeri-ZsuzsannaA-sajat-viaskodo-enunkkel-szemben-is-turelmesnek-kell-lennunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8ee54a7-1e56-4d63-afa1-700aa99cddb0.jpg","index":0,"item":"493f779c-3e51-436b-a0c1-8c6803f42a28","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20241227_Megyeri-ZsuzsannaA-sajat-viaskodo-enunkkel-szemben-is-turelmesnek-kell-lennunk","timestamp":"2024. december. 27. 18:33","title":"Megyeri Zsuzsanna: A saját viaskodó énünkkel szemben is türelmesnek kell lennünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Barack Obama sikerén felbuzdulva itthon is kötelességüknek érzik a politikai tanácsadók, hogy a netre tereljék ügyfeleiket. Az Egyesült Államokban 2008-ban bevált módszereknek viszont nyomát sem látjuk Magyarországon.
A Google Pártfigyelő azt méri, melyik pártot hányszor említik meg a magyar médiában. Huszonegy hírportál, újság, tévé, rádió híre alapján a Fidesz 31,39 százalékkal, az MSZP 29,56 százalékkal, a Jobbik 14,51 százalékkal, az MDF 12,21 százalékkal, az SZDSZ 11,51 százalékkal, az LMP pedig 0,82 százalékkal szerepel. A hivatalos hírcsatornák mellett a Twitteren, a Facebookon, a YouTube-on, blogokon, fórumokon, egyéb weboldalakon is érdemes utánanézni, mennyire aktívak a magyar pártok. Gyorsan kiderül: a Facebookot és a YouTube-ot ismerik és használják.
Az online pártmarketingnek több eleme van, a legfontosabb a jó célmeghatározás, a célcsoportok pontos ismerete, ezeknek megfelelő eszközök kiválasztása, a folyamatos értékelés és javítás.
„Ilyen szempontból nem jók a pártok kampányai. A célmeghatározás túl általános: legyen sok szavazó. A célcsoportok nincsenek elkülönítve, mindenkinek ugyanazt üzenik, az eszközök használata is elég egysíkú, pár kivételtől eltekintve” - erősíti meg az első benyomást Berényi Konrád, az Onlinemarketing blog írója. Úgy véli, a pártok nagy része jó pár évvel le van maradva a kommunikációban - és nem csak az interneten. „Még nem vették észre, hogy mekkorát változott a világ az internet elterjedésével. Próbálkoznak, használnák a legújabb (látványosabb) megoldásokat is, de a szükséges tudás és szemléletváltás még nincs meg mögöttük. Ráadásul a legtöbben későn ébredtek: az internetes megoldások egy részénél (pl. keresőoptimalizálás) nem elég csak a kampány alatt aktívnak lenni, szükséges lett volna a hosszabb felkészülés. Pár kivételtől eltekintve az internet még kötelező gyakorlat, nem önálló, hanem alárendelt szerepű.”
Lehetne ugyan jobb netes kampányokat is futtatni, ugyanennyi pénzből, Berényi Konrád ugyanakkor rámutat: a pártok hajlamosak nem a szakértelem, hanem a kapcsolatrendszer alapján kampánytanácsadókat használni. Ez részben bizonyos szakértői körök kizáráshoz vezet, hiszen idehaza nagyon sokan nem akarnak semelyik irányba elköteleződni, másrészt olyan külső, külföldi szakértők bevonását jelenti, akik nem ismerik a hazai sajátosságokat.
Eredmény, ha az MDF-re keresünk a Facebookon
Arról már korábban is írtunk, hogyan csetlenek-botlanak a képviselők a YouTube-on. A honlapokat és a fórumaikat is érdemes megnézni, találunk egy-két gyöngyszemet például arról, hogyan motiválják a szimpatizánsokat a politikusok. Kedvencünk az MSZP ötlete, miszerint pártlogós bögrét kaphat, aki bizonyos számú fórumbejegyzést produkál.
A magyar pártok kötelességüknek érzik, hogy jelen legyenek a Facebookon, hiszen az amerikai elnökválasztási kampányban is fontos szerepet játszott a közösségi oldal, és Barack Obama kampánycsapatának a Facebook egyik alapítója is aktív tagja volt. Csak azt felejtik el, nem elég jelen lenni, az a kulcskérdés, milyen aktivitást képesek felmutatni.
Politikusaink facebookos profiljai nem tűnnek kifejezetten professzionálisnak. Kevés „rajongót” gyűjtöttek össze, és a profilban publikált tartalmak is szegényesek. Az MSZP-nek, az SZDSZ-nek és az MDF-nek néhány száz rajongója van. Néhány ezres tábort tudhat magáénak a Fidesz, az LMP és a Jobbik – utóbbinak az ellentábora néhány száz fővel nagyobb, mint a szimpatizánsoké. Ezek a számok persze nem tükrözik a teljes valóságot: az LMP például nyilván azért irányítja 4900 tag fölött egy újabb csoportba az érdeklődőket, mert a Facebook ötezer tagig enged köremailt küldeni.
Kézenfekvő, gondolnánk, hogy a pártoknak itthon is a nemzetközi példák, üzleti tapasztalatok alapján kellene kampányolniuk a neten. Használhatnák az internetet a "rajongók", vagyis a szimpatizánsok aktivizálására, adománygyűjtésre, figyelemfelkeltésre, és legfőképpen a kis célcsoportok elérésére, azaz a mikrotargetingre. Ez utóbbi volt az Obama-kampány egyik legnagyobb újdonsága, amit nálunk még egyáltalán nem használnak a politikusok.
Obama adattérképe lefedte az egész USA-t. Megszereztek demográfiai adatokat, piackutató és információs szolgáltató óriások (InfoUSA, Acxiom, Experian) adatbázisait, DM-cégek marketingadatait, a Népszámlálási Hivatal, a Munkaügyi Statisztikai Hivatal adatait – és mindezt összefésülték a választói névjegyzékkel.
„Jövedelemre, korra, foglalkozásra vonatkozó összefüggésekre derülhet így fény, azt is látják, milyen egy adott területen a szellemi és fizikai foglalkozásúak aránya, mennyi időt töltenek el az emberek ingázással, vagy milyen származású a lakosság túlnyomó része. Használják a közösségi oldalakon, megosztókon (Facebook, MySpace, YouTube vagy a Flickr) publikált információkat is, csak hogy néhányat említsek” – részletezi Körmendi György, az SPSS Hungary magyarországi ügyvezető igazgatója. Személyre szabott ajánlatot kaphatnak így a választók, akiket jobban lehet a módszerrel motiválni, illetve a véleményüket is hatékonyabban tudják a politikusok befolyásolni.
Miért fontos ez? Mert ezek a leghatékonyabb eszközök arra, hogy a bizonytalan szavazókat elérjék, illetve a potenciális szavazókat mozgósítsák. A biztos szavazók szándékainak megszilárdítása mellett a politikai kampányok sikerének záloga ugyanis a bizonytalanok elérése. Az adatokat a Strategic Telemetry politikai tanácsadó cég az SPSS által fejlesztett mikrotargeting-technikákkal elemezte – mutat rá Körmendi György.
Az Obama-kampányt segítő cég több mint 34 milliós demokrata szavazótábort térképezett fel, akik közül több mint hétmillióan erősen republikánus elkötelezettségű városok vagy agglomerációk lakosai voltak. Közel 24 millió bizonytalan szavazóról vannak információik. Több mint 35 érdeklődésre számot tartó témakörrel kapcsolatban határozták meg a legfontosabb szavazói pro és kontra érveket, továbbá motivációs (szavazási, választási részvételre utaló) szinteket rendeltek a demokraták és republikánusok biztos választóinak csoportjaihoz. A cég 2006-ban több mint 95 millió szavazó adatait szegmentálta a mikrotargeting eljárások segítségével.
Előzmények
Az előrejelző szoftverre építő mikroszintű célcsoport-meghatározást a republikánusok és a demokraták is használták a választási kampányban. A módszer előfutárát először 1992-ben, Kaliforniában vetették be. A teljes Egyesült Államokra kiterjedően először 2004-ben, George W. Bush elnökválasztási kampányában kapott szerepet.
A mikrotargeting segítségével Karl Rove kampányfőnök Iowa államban a potenciális Bush-támogatók 92 százalékát, Floridában 84 százalékát érte el (szemben a 2000. évi kampány ötven-ötven százalékos elérési arányával). A szakemberek szerint e módszer segítette vesztes pozícióból győzelemre a demokrata John Kerryt Iowa államban ugyanebben az évben.
„Online módszerekkel ma még nem lehet választást nyerni Magyarországon” - árnyalja a képet Körmendi György. „Több tényező közül az egyik ok az, hogy jelentős választói rétegek maradnak ki az online kampányból. A pártok talán éppen ezért nem is koncentrálnak a webes kampányra itthon. Alkalmazkodnak a változó helyzethez, de az eredmény nem lesz olyan drasztikusan áttörő, mint Amerikában volt, ahol az internetes aktivitás radikálisan megváltoztatta a kampányok képét.”
Barack Obama és stábja nemcsak a potenciális választók elérésére és befolyásolására használta az internetet. Az adománygyűjtés és az aktivisták szervezése mellett kevés szó esik az adatbázisok menedzseléséről és professzionális felhasználásáról, ami a hagyományos módszerek mellett az egyik kulcsfontosságú elem volt, és erre már itthon is akad példa. A Fidesznek például köztudottan legendás az adatbázisa – neve elhallgatását kérő informátorunk szerint nemcsak a szimpatizánsok nevével és címével segítik például a kopogtatócédula-gyűjtő aktivistákat a pártban, hanem azt is jelölik, ha valahová az illető semmiképpen ne kopogjon be, mert ott ellenlábas nyithat ajtót. Stratégiájuk része ugyanis, hogy ne hergeljék maguk ellen ellenlábasaikat, ne aktivizálják azokat, akik esetleg nem vennék a fáradságot, hogy elmenjenek szavazni.
Ha egy pillantást vetünk az LMP honlapjára, kiderül, olyan ritkaságok is szerepelnek rajta, mint az adománygyűjtés (egyetlenként) vagy az adatbázis bővítésének és a szimpatizáns közösség bevonásának szándéka.
Az Obama-sztori azonban valószínűleg nem ismétlődhet meg itthon az eredeti formában. Ennek csak az egyik oka az érdektelenség, és hogy sok politikus nem látja a net erejét. A másik tényező, hogy egy jelentős potenciális szavazói réteget – az ötven éven felülieket – Magyarországon az interneten keresztül ma szinte lehetetlen elérni. Kevesebb mint negyedük (22 százalék) internetezik ugyanis.
„Van olyan magyar párt, amelyik használ szofisztikáltabb módszereket: ez elsősorban a kisebb pártokra jellemző” – mondja Berényi Konrád. „Az LMP már a kezdetektől fogva nagyon jól használja az internetet, és a média jelentős részének az elutasító magatartása, zártsága miatt a Jobbik is az internetre 'kényszerült', amit aztán megtanultak használni.” Az egyik fórumon publikált hozzászólást összefoglalva a Jobbik nagy előnye, hogy esetükben nem is a pártaktivisták és a hivatalos pártemberek állítják elő a tartalmakat, hanem a szimpatizánsaik, és rá lehetett venni őket az információcserére. De még az onlinemarketing-szakember által kiemelt LMP sem jutott el odáig, hogy az lmp.hu domént megvásárolja az LMP Informatikai Kft.-től, vagy legalább egy bannert tetessen ki a cég honlapjára, hogy a párt a lehetmas.hu címen érhető el.
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy kettős az amerikai eredmény is. Bár most mindenki a net szerepét emlegeti, a másik tanulság az, hogy a mozgósítás a kampány utolsó pillanataiban döntő lehet. Kérdés, hogy az utolsó 48-72 órában képesek-e a pártok aktivizálni a választókat.
A mostani kampány idehaza láthatóan még a tanulóidő. Berényi Konrád bízik benne, hogy 2014-re már valódi, profi módon kivitelezett internetes kampányokat is láthatunk, és valódi eredményeket is fel tudnak mutatni a pártok. Körmendi György ugyanakkor hozzáteszi, hogy a hatvan éven felülieket várhatóan nem lesznek képesek elérni itthon még legalább 10-15 évig.
"Ismerős" probléma: valaki olyan jelölt minket ismerősnek a Facebookon, akivel nem szívesen osztanánk meg profilunk vicces családi fényképeit, játékeredményeinket vagy a laza, gyerekkori haverjainkkal folytatott online pletykálkodásainkat. Hogyan utasítsunk vissza egy bejelölést anélkül, hogy küldőjét vérig sértenénk?
Alapítása után öt évvel a YouTube a világ legsikeresebb webes videó platformja. Külseje nem sokat változott a fél évtized alatt, a tartalom azonban annál többet. Vlogol a pápa, Rihanna és a kínai államfő is, Tiger Woods pedig a YouTube-on tartott sajtótájékoztatót.
Orbán Viktor múlt pénteki évértékelője nem lepte meg a közönséget, nagyjából Bokros Lajos „orbánértékelő” beszéde is a várt eredménnyel zárult, sőt Mesterházy Attila reakcióira is számíthatott a nagyérdemű. Mindenképp figyelemreméltó azonban a beszédek illetve év(tized)értékelők internetes elő- és utóélete, amelyek talán egy új vitakultúra alapjai is lehetnek – állapítja meg Antal Attila a Méltányosság Politikaelemző központ munkatársa.
Klapka Györgytől és idősebb Bushtól átemelt fogásokkal, csárdás zenével próbálkoznak azok a helyi képviselőjelöltek, akik a YouTube videómegosztóra töltötték fel kampányfilmjüket. Nívótlan kortesbeszédek és izzadó tenyerű jelöltek válogatásunkban.
Az itthon is egyre népszerűbb Facebook közösségi oldalon naponta jelennek meg újabb és újabb rajongói oldalak. Az ADrenalin blog a legnépszerűbbek listáját közli.
Az egyre népszerűbb Facebook közösségi oldalon megszámlálhatatlan rajongói oldal van. Az ADrenalin blog most az újságok facebookos népszerűségét számszerűsítette.