szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Csak egy előítélet maradt meg bennem kósza kérdésként: szép és...

Stiller Ákos
Csak egy előítélet maradt meg bennem kósza kérdésként: szép és okos egyszerre? Lehetséges? Az egyhetes együttlét meggyőzött a pozitív válaszról, sőt hosszabb távú, életre szóló kapcsolatot is el tudnék képzelni ezzel a nagy kékséggel. A szögletes és gömbölyű formák együttes alkalmazása különlegessé teszi a Citroen fényterűjét. A fény nem csupán átjárja az autót, hanem meg is pihen az egyterűben, csupa ablak és nyitottság az egész.
Vezetése könnyű, a légies felépítés miatt jól átlátható a közlekedés, a hatalmas panoráma szélvédő kinyitja előttünk a világot, érzelmet és vidámságot varázsol az év vége szomorú hangulatában. Úgy van alárendelve a tartalom a formának és a formatervezésnek, hogy közben minden porcikájában funkcionális és praktikus. Tervezői okosan ügyeskedtek a részletekkel is. 

Stiller Ákos
Tesztautóm a legmagasabb felszereltséggel volt felvértezve, de alapáron is sokat kínál a Picasso. Alapfelszereltség az ESP (elektronikus menetstabilizáló program), a ASR (kipörgésgátló), 7 légzsák (adaptív vezetőoldali, és kulccsal kiiktatható utasoldali légzsákok, oldallégzsákok, függönylégzsákok, vezetőoldali térdlégzsák), az automata, elektromos kézifék, sebességtartó és -korlátozó berendezés (tempomat), nagy látószögű (70 fokos) panoráma szélvédő zajvédelemmel és kétfázisú napellenzőkkel. 

Stiller Ákos
Ezen felül volt a kocsiban négyzónás automata klímaberendezés hővisszaverő szélvédővel, automata ablaktörlő és világításkapcsolás, hátsó elektromos ablakemelők szakaszos vezérléssel, belsőtér illatosító (igaz már szaga nem volt), magasságban állítható kartámaszok az első üléseken, gyári, Philips hangrendszer MP3 CD-s rádióval kormányról vezérléssel (nyolc hangszóróval 220 ezerért), pneumatikus hátsó felfüggesztés, tolatóradar (elöl-hátul), elektromosan állítható és behajtható külső visszapillantó tükrök, 17 hüvelykes Roskilde könnyűfém felnik, nyitható csomagtér-ablak, többfunkciós grafikus kijelző 5 féle színárnyalattal, Alcantara üléshuzat, bi-xenon kanyarfényszórók (240 ezer forintért), Bluetooth telefonrendszer (80 ezres felár), panoráma tetőablak elektromos mozgatású árnyékolval (190 ezer forint), Hill Assist funkció, AFIL sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, ülésfűtés, hűtődoboz, pillangóváltó stb. Az így telextrázott autó ára, Exclusive (MCP-váltóval hétmillió) felszereltséggel megközelíti a nyolcmilliót, legolcsóbban az egynyolcas benzineshez juthatunk hozzá 4,64 millióért.

[[ Oldaltörés: Tiszta üveg, tiszta fény ]]

Stiller Ákos
A Citroen megteremtette a családapák és -anyák álomautóját, kényelmes, szellős és a végletekig praktikus. Csak azért nem mondom, hogy tökéletes, mert minőségi problémácskák előjöttek a próba során. Megmagyarázhatatlan okból néha elment a hang, nem szólt a rádió, a tolatóradar, a telefon kihangosítója is néma maradt. Kétszer lepett meg ezzel a némasággal a Citroen, mindig csak pár órácskát sztrájkolt a nyolc hangszóró. Még az elégséges szolgáltatást sem biztosították. A nagy csendben persze hallhatóvá váltak a műanyag illesztések zajai, de nem is ez volt a probléma, hanem, hogy néhány praktikus rekesz, illetve a magnó fedőajta megfáradt a röpke 17 ezer kilométer alatt (ennyi volt a tesztautóban) és nem mindig nyílt ki az elvárható módon. 

Nem nevezhető szóvá tehető apróságnak, csak nem nőtt a szívemhez a Citroen modern MCP-váltója, amely félautomatikus működésével azoknak jelent alternatívát, akik szeretik a kuplung nélküli kényelmes vezetést, de nincs elég pénzük automatára vagy nem akarnak ezért az élményért több üzemanyagot elpocsékolni. A hatsebességes MCP-váltó olcsóbb és takarékosabb, mint az automatikus váltóművek, ám én nem cserélném el sem kézire, sem automatára. A kuplungolást és a váltást helyettünk számítógép végzi, ritmusa teljesen eltért az enyémtől, mindig későbben váltott, mint ahogy én szerettem volna, főként a felfelé váltások késését kifogásolnám. 

Stiller Ákos
A különleges kormány mögött pillangó kapcsolók is járnak az MCP-hez, eleinte félénken, a teszt végére már magabiztosan bíráltam felül a félautomatikát és segítettem a rendszernek, hogy kulturáltabban és takarékosabban üzemeljen. Az ötszáz kilométeres tesztút során főként városi használatban 7,8 literes fogyasztást sajtoltam ki 100 kilométeres ciklusonként. 

Váltáskor bólogat az autó, persze ez az én hibám is volt, hozzá kell szokni, hogy ne folyamatosan adjuk a gázt, hanem érzéssel eltalálva, pont a váltás pillanatában vegyük le a lábunkat a pedálról. Mintha kézzel csinálnánk. 

A kormány külön figyelmet érdemel, közepe nem forog, és annyi gomb van rajta, hogy elindulás előtt jó, ha felkészülünk belőle. Itt kapott helyet a telefon, a rádió, a tempomat minden kezelője, máshová nem is nagyon kell nyúlnunk vezetés közben. A Picasso ergonómiája példás, vezetői pozíciója kivételes. A fék kicsit magasan van, nehéz belerúgni, ha vészhelyzet áll elő. 

A műanyag elemek minőségiek, mindent meleg tapintású anyagok takarnak. A beltér dizájnja barátságos, elegáns, néhol futurisztikus, de sehol nem tolakodó, sehol nem elcsépelt. A sok üveg ellenére biztonságban érezzük magunkat, a biztonsági öv bekötésére becsületesen figyelmeztet a rendszer mind az öt ülésen. A központi félméteres kijelzőn kapunk erről jelzés, itt minden infó előttünk van, ami a vezetéssel összefügg, a kijelző háttérszíne variálható, Nem csupán testre, de hangulatra szabható autó is a Picasso. Az oldalajtók diszkrét éjszakai megvilágítást kaptak, a csomagtartóban csőre töltve még egy elemlámpát is kap a tulajdonos. 

Stiller Ákos
A csomagtartó eleve tágas, a három hátsó ülés ide-oda mozgatásával, kivételével hatalmas rakteret varázsolhatunk, a pneumatikus hátsó felfüggesztésnek köszönhetően könnyű a pakolás, illetve ha már teljesen megpakoltuk és öten beültünk, akkor sem kell attól tartanunk, hogy leül a kocsi alja, hisz a pneumatika állandó szinten tartja a hátsó futóművet. Ha kell, gombnyomásra 14 centit ül le a fara. A csomagtartóban kerekes bevásárlókocsi is helyet kapott, a csomagtér ablaka külön is nyitható. 

A négyzónás klíma digitálisan szabályozható, a kezelőfelületet a műszerfal két szélén helyezték el, a hátsó sorban külön szabályzóval gondoskodhatunk a megfelelő hőmérsékletről. A futómű enyhén imbolygós, erős tempók, országúti ralizás kizárva, nyugodt emberek autója a Picasso, még akkor is, ha a kétliteres HDi-dízel 138 lovat mozgósít. Autópályán is nagyon csendes a motor, még a reggeli hidegindítás hangja sem zavaró. 

B. Cs. 


[[ Oldaltörés: Műszaki adatok ]]
 
Citroen C4 Picasso 2,0 HDI, MCP Exclusive
MOTOR
 
Hengerűrtartalom (cm3)
1997
Környezetvédelmi besorolás
EURO 4
Max. teljesítmény lóerő
138 lóerős 4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm
270 Nm 2000-es fordulaton 
MÉRETEK
 
Tengelytáv (mm)
2728
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)
4468/1831/1610
Csomagtér
500-1734 liter
Saját tömeg (kg)
1640
MENETTELJESÍTMÉNYEK
 
Végsebesség (km/h)
190
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h
12,1
FOGYASZTÁS (l/100 km)
 
Városi
9,9
Országúti
5,9
Vegyes
7,4
Tesztfogyasztás
7,8
CO2 kibocsátás (g/Km)
195
ÁRA
A tesztelt autó alapára 7 millió Ft.
 
 
 
 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!