Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a8490243-05dc-4f8a-8c3e-ab8f0df9c2a2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Sebestyén Balázs, Ráskó Eszter és Rákóczi Feri hetekre elköszönt a hallgatóktól. ","shortLead":"Sebestyén Balázs, Ráskó Eszter és Rákóczi Feri hetekre elköszönt a hallgatóktól. ","id":"20250419_sebestyen-balazs-rasko-eszter-rakoczi-feri-balazsek-szabadsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8490243-05dc-4f8a-8c3e-ab8f0df9c2a2.jpg","index":0,"item":"2eba6c2b-7c41-4656-b0b4-88bb48e1d441","keywords":null,"link":"/elet/20250419_sebestyen-balazs-rasko-eszter-rakoczi-feri-balazsek-szabadsag","timestamp":"2025. április. 19. 11:57","title":"Hosszabb szünetet tart a Balázsék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72602ff3-4516-491c-ae5e-f0c590137394","c_author":"Moravecz Kata","category":"eurologus","description":"Valójában mennyire tartanak az újságírók attól, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat? Nem igazán, attól viszont igen, hogy hogyan fognak megélni a fizetésükből.","shortLead":"Valójában mennyire tartanak az újságírók attól, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat? Nem igazán...","id":"20250407_ujsagirok-stressz-es-a-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72602ff3-4516-491c-ae5e-f0c590137394.jpg","index":0,"item":"fa5938ba-19d5-40d0-b5d2-b0bbeda0a3d3","keywords":null,"link":"/eurologus/20250407_ujsagirok-stressz-es-a-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 20. 08:44","title":"Az újságírókat nem az aggasztja legjobban, hogy a mesterséges intelligencia elveszi-e a munkájukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az orosz elnök ígérete szerint az orosz hadsereg vasárnap éjfélig minden katonai műveletet felfüggeszt.","shortLead":"Az orosz elnök ígérete szerint az orosz hadsereg vasárnap éjfélig minden katonai műveletet felfüggeszt.","id":"20250419_oroszorszag-ukrajna-haboru-vlagyimir-putyin-husvet-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f.jpg","index":0,"item":"d9deaab3-69a4-4c35-a52b-aef7825c6723","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_oroszorszag-ukrajna-haboru-vlagyimir-putyin-husvet-tuzszunet","timestamp":"2025. április. 19. 16:15","title":"Putyin húsvéti fegyverszünetet jelentett be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ddd3198-1bfa-45a9-ba5e-fadb3f9eef3a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bálint Lehel jelenleg az Ortopédiai Szakmai Tagozat tagja, de lehet, hogy már nem sokáig.","shortLead":"Bálint Lehel jelenleg az Ortopédiai Szakmai Tagozat tagja, de lehet, hogy már nem sokáig.","id":"20250419_maganrendeles-reklam-tulsulyos-betegek-protokoll-balint-lehel-kulja-andras-takacs-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ddd3198-1bfa-45a9-ba5e-fadb3f9eef3a.jpg","index":0,"item":"2ed316db-a737-403d-b5bb-453a6c94deae","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_maganrendeles-reklam-tulsulyos-betegek-protokoll-balint-lehel-kulja-andras-takacs-peter","timestamp":"2025. április. 19. 18:46","title":"Saját magánrendelését ajánlotta a túlsúlyos betegekre vonatkozó protokollt kidolgozó orvos, üzent neki az államtitkár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd018083-210a-4e3a-b576-f30f260bd2d2","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"A modernitás és a technológia alapvetően szemben áll a hagyományossal és a természetessel. Ennek az évtizedes igazságnak a felszámolásában jelentős szerepe van a mesterséges intelligenciának, amely hatékonyan segítheti az embert az élővilág minden korábbinál jobban magával ragadó megismerésében.","shortLead":"A modernitás és a technológia alapvetően szemben áll a hagyományossal és a természetessel. Ennek az évtizedes...","id":"20250421_ai5-nepi-es-gepi-termeszetvedelem-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd018083-210a-4e3a-b576-f30f260bd2d2.jpg","index":0,"item":"4a504c5c-b4a8-4b13-bc5a-a5f4a89a6cee","keywords":null,"link":"/360/20250421_ai5-nepi-es-gepi-termeszetvedelem-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 21. 08:00","title":"A Fertő tónál azt csicsergik a madarak, hogy az ember már most elkezdte érteni az állatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: bojkott és Magyar. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"647410cf-b010-44c5-b3a2-a4db7ac8f70f","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Charles-Boycott-Tisza-Elvitelre-podcast-Nemzet-Hangja-bojkott-kozgazdasagtan","timestamp":"2025. április. 20. 06:00","title":"Charles Boycott leadja a Tiszára │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"835dc9c2-2460-4d9a-b775-dd542a477364","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Milyen a normális vizelés, és honnan lehet felismerni, ha valami nincs rendben odalent? Élethelyzeteken keresztül mutatjuk be, mikor érdemes orvoshoz fordulni vizelési zavarok esetén.","shortLead":"Milyen a normális vizelés, és honnan lehet felismerni, ha valami nincs rendben odalent? Élethelyzeteken keresztül...","id":"20250327_Tabuk-nelkul-a-vizeleturites-problemairol-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/835dc9c2-2460-4d9a-b775-dd542a477364.jpg","index":0,"item":"a3c52c1e-b07b-4d5b-acd2-abd3fadf1125","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_Tabuk-nelkul-a-vizeleturites-problemairol-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. április. 20. 15:30","title":"Rendben van az, hogy ilyen sokszor kell kimenni? Tabuk nélkül a vizeletürítés problémáiról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"d02ce538-103e-4262-8831-6b3a8d312e49","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Singer Magdolna gyásztanácsadó Veszteségek ajándéka című interjúkötetének szereplői nem csupán elszenvedői életük tragikus eseményeinek, hanem képesek beépíteni személyiségükbe mindezek hozadékait is. Történetük megmutatja, miként állíthatjuk fejlődésünk szolgálatába a bennünket érő csapásokat. A kiadvány a szerző kétrészes – 2012-ben és 2024-ben írt – vallomásával zárul. Az alábbiakban ennek szerkesztett kivonatát olvashatják.","shortLead":"Singer Magdolna gyásztanácsadó Veszteségek ajándéka című interjúkötetének szereplői nem csupán elszenvedői életük...","id":"20250419_Singer-Magdolna-Mire-tanitanak-eletunk-vesztesegei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d02ce538-103e-4262-8831-6b3a8d312e49.jpg","index":0,"item":"b94679c9-2c05-4fbb-b0d4-130f2b52eec0","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250419_Singer-Magdolna-Mire-tanitanak-eletunk-vesztesegei","timestamp":"2025. április. 19. 19:15","title":"Singer Magdolna: Mire tanítanak életünk veszteségei?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarországon nem igazán elterjedtek a céges autóflották: becslések szerint 30 ezer cégautó fut flottában, az összes cégautó 10 százaléka. A flottafejlesztést leginkább a nagyvállalatok engedhetik meg maguknak.
Európa nyugati fele sem egységes abban, hogy minimálisan hány cégautótól flotta a flotta, s Magyarországon is meglehetős ebben a bizonytalanság. Az európai felmérésekben gyakran a két cégautós járműparkokat is már flottának kezelik; így járt el például 2006-os flottafelmérésében a GfK Hungária. Az angol Datamonitor pedig nyilvánvalóan az egyetlen autóból álló járműparkot is flottának minősítette, amikor 2004-es becslésében 2008-ra azt jósolta, hogy 300 ezer fölött lesz Magyarországon a céges flottaautók száma. Más felmérések viszont hol öt, hol tíz autótól fölfelé tekintik a cégparkokat flottának.
Köznapi értelemben a flotta nyilvánvalóan több, mégpedig viszonylag nagyszámú autóból kell álljon. Rendszerint ehhez tartják magukat a flottakereskedelemben érdekeltek is, s ez alól Magyarország sem kivétel. Itt általában akkor minősül flottának egy céges autópark, ha minimum öt autóból áll; legalábbis flottakezelő cégek ennyire már kötnek szerződést (bár például a biztosítók nem feltétlenül). A hazai flották tekintélyes része mindenesetre nem nagyobb tízautósnál: erre utalnak a GfK Hungária 2006-os flottafelmérésének adatai is, melyek szerint a flották 80 százaléka legfeljebb közepes méretű, 40 százaléka pedig kis flotta.
Így aztán egy tíz–húsz autóból álló cégflotta már komolyabb méretűnek számít, olyannyira, hogy ennek értékesítését a Lajtán innen az importőr rendszerint nem engedi át a márkakereskedőnek, az ilyenkor gyakran csak a forgalomba helyezést intézi.
A következő flottakategória a nagy flotta, amely ötven-száz kocsitól több száz autóig terjedhet. Ezek a nagyvállalati autóparkok, s kivétel nélkül úgynevezett vegyes flották. Az üzletkötők, értékesítők által használt, gyakran felmatricázott autók mellett – amelyeknek gyakran nincs is állandó sofőrjük (vagyis úgynevezett kulcsos, angol nevükön poolautók), s általában alacsonyabb kategóriájúak – az alkalmazotti beosztási szintektől függően többféle kategória és márka alkotja a cégparkot.
Az autókereskedők nem feltétlenül tartják magukat az „öt autó a flotta” elvéhez, némelyikük akár egyetlen járműre is ad flottakedvezményt. (Néhány éve még előfordult, hogy magánvásárlóknak szóló akcióban olcsóbban lehetett megvásárolni egy autót, mint flottakedvezménnyel, ma viszont már a félmillió forintnál nagyobb árengedményt kínáló magánvásárlói akcióknál is jár legalább jelképes, 1-2 százalék kedvezmény a „flottavásárlóknak”.) Flottavásárlónak minősülhet egy cég akkor is, ha korábban már vásárolt ugyanannál a forgalmazónál, vagy van már legalább két cégautója (mindegy, kinél vette). Keretszerződéssel is „flottássá” válhat egy cég, ha például csak egy autót vesz ugyan, de a keretszerződésben többnek a vásárlására kötelezi el magát.
Ha egy cég legalább öt autót vásárol egyszerre, számíthat rá, hogy nemcsak a kereskedő által a céges vevőknek adott flottakedvezményt kapja meg, hanem ezen felül még a magyarországi importőr flottakedvezményét is. Általában annál nagyobb engedmény érhető el, minél nagyobb egy flotta, mivel az elérhető kedvezmény egyebek között attól is függ, mekkorák a vásárolt autók, hányat vásárolnak egyszerre, illetve rendszeresen, milyen felszereltségeket kérnek, de attól is, hogy a vevő korábban vásárolt-e már a kereskedőnél autót, van-e már céges autója, s ha igen, milyen kategóriájú.
A hazai gyakorlatban a közepes, tíz–húsz autós flottáknál is előfordul már – ami a nagyoknál szinte kizárólagos –, hogy a kereskedő a kedvezményt nem bontja le autókra, hanem az egészre egyben ad árajánlatot. Erre akkor is van példa, amikor a közepes park vegyes, s nemcsak azért, mert több márkából áll, hanem azért is, mert például az autók zömét a beosztottak használják majd, egy-két jobb modell megy a középvezetőknek, egy presztízsjármű pedig a cégvezetőnek. A nagy flotta kategóriában a kedvezmény elérheti a listaár 20–30 százalékát is. Ennek java részét legtöbbször már nem az importőr finanszírozza, hanem maga az autógyár.
Nagy flottákra, ritkábban a közepesekre is a versenyszféra szereplői és az erre kötelezett állami vásárlók tendert írnak ki, a beszerzést követően pedig a közepes, legfeljebb két tucat autóból álló flották kezelését is egyre többen külső cégre bízzák. Az állami szférában az azóta már a rendőrségbe olvadt határőrségé volt az utolsó látványos, több száz autós beszerzés a schengeni alapból.
Vegyük vagy béreljük? (Oldaltörés)
A járműveket egyre gyakrabban már nem megvásárolják, hanem autókölcsönzőtől bérlik, ebben a tekintetben némileg igazodva a nyugat-európai tendenciákhoz. A Firmenauto német szaklap 2007. áprilisi összeállítása szerint Európában az egyre drágább autók flottaköltségeinek mintegy 40 százaléka a használati érték csökkenése, ennek csak fele-harmada az üzemanyag-, a biztosítási, illetve a szerviz- és a hitelköltségek aránya. Magyarországon ugyancsak 2007-ben ehhez közelítő arányokat hozott ki a Budapest Bankcsoport Autópark-kezelő is, annyi különbséggel, hogy itt az üzemanyagköltség és az adó nagyobb arányú tétel, mint Európa nyugati felében, ennek következtében az autó használati értékének csökkenéséből adódó árveszteség hányada kisebb.
A vételár, illetve a más költségelemek megítélése egyébként némileg attól is függ, mekkora méretű a cég flottája (GfK Hungária 2006). A kis flottás érzékenyebb a vételárra, mint a közepes és a nagy flotta tulajdonosa. A nagyokat a fogyasztás és az egy kilométerre eső költség sokkal inkább befolyásolja abban, miként állítják össze a flottájukat, mint a többieket. Érthető okokból mindhárom cégcsoport legkevésbé a flottaautó várható maradványértékét vizsgálja a flottadöntés előtt, hiszen az autó használati értékének mérséklődésére van a legkevesebb ráhatásuk.
A flottapiac szereplői elsősorban nagy cégek, kormányzati szervek, szervezetek – a meglehetősen nagyszámú hazai kis- és középvállalkozás zömének legfeljebb kisméretű flottára futja –, a másik oldalon pedig a lízingcégek, az autókölcsönzők. A GfK Hungária 2007-es flottafelméréséből arra lehet következtetni, hogy ez a jövőben is így marad. A GfK-adatok szerint 2008-ban a megkérdezett társaságoknak mindössze 3 százaléka akar befektetni abba, hogy flottáját kezelésbe adja. Cégautót a cégeknek átlagosan csaknem a 20 százaléka szándékozik venni, de a flottakezelési beruházási hajlandóság csak az 1,5 milliárd forint árbevétel fölötti cégeknél ér el nagyjából 10 százalékot.
A flottaszándékokat illetően egyebekben nincs nagy különbség sem ágazatok, sem a területi elhelyezkedés szerint. Igaz, Budapesten a cégek nagyobb hányada akar flottakezelésre költeni, mint az ország többi részében, de nem sokkal maradnak el a fővárosiaktól a 10 ezer lelkesnél kisebb településeken működők sem. Az ipari és agrárcégek kevésbé favorizálják a flottakezelési beruházást – náluk kétszer-háromszor nagyobb arányban hajlandóak erre a szolgáltatásban és a kereskedelemben működők –, ezt nemcsak 2008-as szándékaik mutatják, hanem alacsony, összesen 30 százalék alatti flottapiaci részesedésük is erre utal.
További részletek a HVG Cégautó 2008 különszámban. Keresse az újságosoknál!
Ahány ország, annyi szokás. Ez az igazság természetesen a külföldi nyaralásokra is vonatkozik. Mielőtt autóval útnak indulna, nem árt, ha utánanéz annak, az adott országban milyen közlekedési szabályok vannak érvényben.
A flottákat fenntartó cégek 3-4 évente felteszik a kérdést, milyen autókat vegyenek a beosztottaknak és a vezetőknek? Háromrészes sorozatunkban a magyar autópiac kínálatából tallózunk különféle szempontok szerint. A 4, 6 és 8 milliós cégautókat térképezzük fel. Kezdjük a vezetői autókkal: mit kapunk 8 millióért?
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.