Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"06b20ded-13ca-4b8a-a6f1-e3108876ea11","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Vállat vonva elfogadjuk a felülről vagy régről jövő értelmetlen hülyeségeket, a keresztelőt és templomi esküvőt nulla hittel, az egyházi iskolát a képtelen elvárásaival, a zsinóros kabátban bohóckodó ispánt, a hivatalnok felsőbbrendűségét, a feudalizmust – írja szerzőnk. Vélemény.","shortLead":"Vállat vonva elfogadjuk a felülről vagy régről jövő értelmetlen hülyeségeket, a keresztelőt és templomi esküvőt nulla...","id":"20250117_hvg-Tota-W-Arpad-A-gyermekkor-vege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06b20ded-13ca-4b8a-a6f1-e3108876ea11.jpg","index":0,"item":"dad0f977-1e7e-4249-8065-e1b0811f7e98","keywords":null,"link":"/360/20250117_hvg-Tota-W-Arpad-A-gyermekkor-vege","timestamp":"2025. január. 17. 08:00","title":"Tóta W. Árpád: Miért kényszerítjük bele a gyereket a szalagavatóba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c6425e7-c66b-4d75-b21b-e68fc90e02b1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kékvérű brit luxusmárka tavaly jelentősen kevesebb autót adott el, mint az előző évben.","shortLead":"A kékvérű brit luxusmárka tavaly jelentősen kevesebb autót adott el, mint az előző évben.","id":"20250116_bezuhantak-a-bentley-eladasai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c6425e7-c66b-4d75-b21b-e68fc90e02b1.jpg","index":0,"item":"822377d1-c841-424f-bfa1-6d633af274ef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250116_bezuhantak-a-bentley-eladasai","timestamp":"2025. január. 16. 07:59","title":"Bezuhantak a Bentley eladásai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59aee6ad-8c05-4882-bd80-d630399149be","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A myalgiás encephalomyelitis / krónikus fáradtság szindróma, valamint a hosszú Covid tünetei könnyen összekeverhetők, mégsem ugyanarról a problémáról van szó. Az viszont biztos, hogy előbbi kialakulásában nagy szerepet játszhat a koronavírus-fertőzés.","shortLead":"A myalgiás encephalomyelitis / krónikus fáradtság szindróma, valamint a hosszú Covid tünetei könnyen összekeverhetők...","id":"20250115_hosszu-covid-koronavirus-jarvany-fertozes-me-cfs-szindroma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59aee6ad-8c05-4882-bd80-d630399149be.jpg","index":0,"item":"e00a4e1e-ee0d-45b1-95f9-0f4b9af2e78b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250115_hosszu-covid-koronavirus-jarvany-fertozes-me-cfs-szindroma","timestamp":"2025. január. 15. 17:03","title":"Van egy krónikus betegség, amely nyolcszor könnyebben alakulhat ki a koronavírus-fertőzötteknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03b970d1-9ff3-46dd-9822-363699383060","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Mindaddig hóekéznek majd a Magyar Közút munkatársai, amíg újra teljesen fekete lesz a burkolat.","shortLead":"Mindaddig hóekéznek majd a Magyar Közút munkatársai, amíg újra teljesen fekete lesz a burkolat.","id":"20250115_magyar-kozut-kozutkezelo-kozlekedes-soszorsas-hoekezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03b970d1-9ff3-46dd-9822-363699383060.jpg","index":0,"item":"308a5ce5-e53c-41ff-9ff6-80e8442f0e12","keywords":null,"link":"/cegauto/20250115_magyar-kozut-kozutkezelo-kozlekedes-soszorsas-hoekezes","timestamp":"2025. január. 15. 11:17","title":"Csak téligumival induljanak útnak, vezessenek óvatosan – ezt kéri a közútkezelő a közlekedőktől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa1825f0-eb51-49bb-a71c-a0e494026944","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A SpaceX egy teljesen megújult egységet indított útnak a Starship hetedik tesztjén magyar idő szerint csütörtök késő este, ám az nem sokkal az indulás után felrobbant. Egy időre még a légiforgalmat is terelni kellett.","shortLead":"A SpaceX egy teljesen megújult egységet indított útnak a Starship hetedik tesztjén magyar idő szerint csütörtök késő...","id":"20250117_spacex-starship-robbanas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa1825f0-eb51-49bb-a71c-a0e494026944.jpg","index":0,"item":"1dab25ae-6082-4736-81df-385c280d8ea4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_spacex-starship-robbanas-video","timestamp":"2025. január. 17. 09:37","title":"Óriásit robbant a SpaceX Starshipje, záporoztak az égből az alkatrészek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7820e16c-2e65-418c-b8b2-d99141e30488","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Decemberben 1077 milliárd forinttal mérsékelte az államadósságot a pénzügyi tárca, majd a múlt héten csaknem ugyanannyival növelte, ám ezzel sem sikerült az év végén az államadósság rátáját csökkenteni.","shortLead":"Decemberben 1077 milliárd forinttal mérsékelte az államadósságot a pénzügyi tárca, majd a múlt héten csaknem...","id":"20250116_hvg-koltsegvetesi-hiany-allamadossag-ngm-nagy-marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7820e16c-2e65-418c-b8b2-d99141e30488.jpg","index":0,"item":"226b6147-7268-4ac9-8459-649ec6501013","keywords":null,"link":"/360/20250116_hvg-koltsegvetesi-hiany-allamadossag-ngm-nagy-marton","timestamp":"2025. január. 16. 10:10","title":"Hiába trükközött a kormány, az alaptörvény elvárása ellenére sem sikerült csökkentenie az államadósságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"906a59fe-48b6-4abb-a2ae-31cf8d3e445a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A cég már megkapta az áram- és gázkereskedelemhez szükséges engedélyeket Csehországban.","shortLead":"A cég már megkapta az áram- és gázkereskedelemhez szükséges engedélyeket Csehországban.","id":"20250115_Cseh-leanyvallalatot-alapitott-a-met-csoport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/906a59fe-48b6-4abb-a2ae-31cf8d3e445a.jpg","index":0,"item":"3d398433-7995-4168-98f3-8e275054b2c5","keywords":null,"link":"/kkv/20250115_Cseh-leanyvallalatot-alapitott-a-met-csoport","timestamp":"2025. január. 15. 15:18","title":"Cseh leányvállalatot alapított a kormány kedvenc energiakereskedője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85d34fdc-ed0e-4a7f-8196-ae1a880d2f34","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A miniszterelnök szerint felelőtlen, hogy néhány képviselő a parlamenti szavazás idejére ott hagyja az italát egy közeli bárban, majd amikor végzett, visszatér hozzá. ","shortLead":"A miniszterelnök szerint felelőtlen, hogy néhány képviselő a parlamenti szavazás idejére ott hagyja az italát...","id":"20250116_bedrogoztak-egy-not-alkohol-bar-brit-parlament-koktel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85d34fdc-ed0e-4a7f-8196-ae1a880d2f34.jpg","index":0,"item":"70586598-1b81-43cb-8dcd-b3b63565c451","keywords":null,"link":"/elet/20250116_bedrogoztak-egy-not-alkohol-bar-brit-parlament-koktel","timestamp":"2025. január. 16. 15:34","title":"Miután bedrogoztak egy nőt a Parlamentnél, figyelmeztették a brit képviselőket, hogy ne hagyják felügyelet nélkül az italukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bizony a nagy meleg extra fizikális terhelést is jelent. Az egyik legfontosabb dolog, amire figyelnünk kell a folyadékvesztés okozta kiszáradás és ennek mellékhatásaként jelentkező figyelemcsökkenés, illetve az ezzel járó reakcióidő növekedés. Ezt elkerülendő mindig tartsunk az autóban valamilyen folyadékot, amivel szomjunkat olthatjuk.
A meleg okozta figyelemelterelés jeleit gyakran tapasztalni az utakon. Az egyik látványos eset az M1-M7 autópálya közös kivezető szakaszán ért utol minket, amikor a pálya gondozását végző munkások védelmében egy ütközési zónával ellátott pályafenntartó teherautó foglalta el a belső sávot. Világított az óriási kijelzőn az elterelés irányát jelző nyíl és az elterelő bóják is ki voltak helyezve. A belső sávban két autó közelítette meg a helyszínt, elöl egy személyautó, hátul pedig egy kisbusz (jelen példában a főszereplő).
A vezető figyelmetlenségének köszönhetően az utolsó pillanatban vette észre az előtte kialakuló helyzetet és csak látványos, blokkoló fékezés segítségével, majdnem keresztbe fordulva a sávjában sikerült megállnia a személyautó mögött ütközés nélkül, bár csak néhány centiméter választotta el ettől.
A majdnem baleset kialakulásában a tikkasztó meleg is szerepet játszott, de nagyobb részt annak volt köszönhető, hogy az autópályán haladva a 70 kilométer/órás tempó elég alacsonynak bizonyult. Ugyanis ez a sebesség az ingerszegény környezettel kombinálva, meglehetősen unalmas, monoton helyzetet teremtett. A mai jó autókkal ez a sebesség olyan, mintha állnánk. Így meglehetősen nagy feladat tudatunk számára, hogy folyamatosan figyeljük az előttünk lévő eseményeket. Figyelmünk lankad, elkalandozik, s ennek köszönhetően, sokkal később és sokkal nehezebben vesszük észre a környezetünkben zajló eseményeket. Amikor gondolataink elkalandoznak az a különös helyzet áll elő, hogy a figyelmünk, a tudatunk ott jár, ahova a gondolat szárnyán repült, esetleg pont a tengerparti nyaralás nosztalgikus hangulatában réved el, míg a testünk minimális figyelem kíséretében rója az utakat. Ez számtalan baleset kiváltó oka. Így talán nem meglepő, hogy az indokolatlanul alacsony sebesség meglehetősen balesetveszélyes, bár erről szinte egyáltalán nem esik szó napjainkban.
A kommunikációban az a trend uralkodik, hogyan foghatjuk vissza, hogyan lassíthatjuk le az autósokat és miképp szabjanak olyan korlátokat, melyből szinte biztos kilógnak néhányan, így adva lehetőséget jelentős mennyiségű extra bevételre (bírság formájában) az illetékesek számára.
Akik nap mint nap vezetnek, megfigyelhetik saját viselkedésükben, hogy mikor vannak ott jobban a jelenben, amikor araszolnak, vagy cammognak, illetve amikor lehetőségük van a lendületesebb haladásra. Tapasztalhatják, amikor lassú a haladás, minden egyéb fontosabbá válik mint a vezetés. Ilyenkor kerül elő a telefon, olvassuk az sms-t, eszünk-iszunk, bámészkodunk, beszélgetünk, netán újságot olvasunk.
Mindezek mellett alig marad figyelem a környezeti ingerekre, vagy csak megkésve. Erre játszik rá az a helyzet is, hogy a mai autókban a sebesség érzékelése meglehetősen eltér attól, amit a 80-as évekig megszoktunk. Ma 120 kilométer/óránál van olyan érzésünk, mintha 70-80 kilométer/óra sebességgel haladnánk. Ez azt jelenti, hogy a mai autók ilyen szempontból sokkal ingerszegényebbek és sokkal inkább az érzékeink lenyugtatásáról, a kényelemről szólnak. Ezért komoly feladat az éberség fenntartása.
Amennyiben felgyorsulnak az események a figyelmünk is visszatér, hiszen gyorsabb döntéseket kell hoznunk és ehhez elengedhetetlen a helyes helyzetértékelés. Visszautalva a fenti példára, még nem találkoztam olyan emberrel, aki előzés közben olvasott volna sms-t, vagy ábrándozott volna a nyaralásról. Az ilyen manőverek, azon ritka pillanatok közé tartoznak, amikor valóban minden figyelmünket arra fordítjuk, amit csinálunk.
Az ADAC legújabb vizsgálatait a kis kabriókon végezte el. Töréstesztnek vetették alá a Mini Cabriót, a Citroen C3 Plurielt és a Peugeot 207 CC-t. Kiderült: a kabrió modellek nem nyújtanak biztonságot ütközés esetén.