Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"50d68473-58f1-45cc-86b8-8470c1bd5b48","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"„Az ember csak akkor veszi észre, hogy nem kapott levegőt, amikor felbukkan a víz alól” – mondja Laczó Adrienn volt bíró, aki januártól egy ügyvédi irodában dolgozik tovább. A Fővárosi Törvényszék Büntető Kollégiumának egykori tanácselnöke szerint a bírák közül egyre többen érzik, hogy olyan nyomás nehezedik rájuk, ami nem megengedhető. Hogyan nyilvánul meg ez a nyomás, és volt-e bármilyen hatása a bírák kiállásának? Miért volt szerinte mélyen sértő az új OBT-elnök nyilatkozata a „zavaró hangokról”? HVG-portré. ","shortLead":"„Az ember csak akkor veszi észre, hogy nem kapott levegőt, amikor felbukkan a víz alól” – mondja Laczó Adrienn volt...","id":"20250107_Laczo-Adrienn-lemondott-biro-portre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50d68473-58f1-45cc-86b8-8470c1bd5b48.jpg","index":0,"item":"0f2a02e7-7952-4849-b7bf-86c805be384a","keywords":null,"link":"/360/20250107_Laczo-Adrienn-lemondott-biro-portre","timestamp":"2025. január. 07. 09:30","title":"Laczó Adrienn, lemondott bíró: Dermesztő hatás nyomja rá a bélyegét az egész bírói szervezetre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70b92e82-861e-4277-91eb-bcaa4d01c35c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az optikai kábelhálózat kiegészítéseként, vagy inkább kiváltásaként hozná létre a NATO azt a rendszert, ami baj esetén az űrben továbbítaná az adatokat. A technológia adott, csak össze kell rakni.","shortLead":"Az optikai kábelhálózat kiegészítéseként, vagy inkább kiváltásaként hozná létre a NATO azt a rendszert, ami baj esetén...","id":"20250106_nato-urinternet-tenger-alatti-kabel-szabotazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70b92e82-861e-4277-91eb-bcaa4d01c35c.jpg","index":0,"item":"3ad9530d-c14c-49e4-8160-ddc59642899a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_nato-urinternet-tenger-alatti-kabel-szabotazs","timestamp":"2025. január. 06. 19:03","title":"Újfajta interneten dolgozik a NATO, ha bekapcsolják, az nagy bajt jelent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1132e4f8-501b-4c35-851b-972de0ae04c4","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem volt jó ötlet a skandináv példa népszerűsítése.","shortLead":"Nem volt jó ötlet a skandináv példa népszerűsítése.","id":"20250107_belgium-karacsonyfa-eves-felhivas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1132e4f8-501b-4c35-851b-972de0ae04c4.jpg","index":0,"item":"c236f764-a1e7-467f-93c1-c3274c47d47c","keywords":null,"link":"/elet/20250107_belgium-karacsonyfa-eves-felhivas","timestamp":"2025. január. 07. 20:56","title":"Belgiumban arra kérik az embereket, hogy ne egyék meg a karácsonyfájukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b812b65e-98f9-48b2-90bd-b5afc61a9d33","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 35 éves férfit eltűntként keresték. A Blikk szerint a tragédia előtti napon, vasárnap még a kórház toxikológiáján volt. ","shortLead":"A 35 éves férfit eltűntként keresték. A Blikk szerint a tragédia előtti napon, vasárnap még a kórház toxikológiáján...","id":"20250108_Ferihegyi-repter-leugrott-a-galeriarol-meghalt-egy-ferfi-Peterfy-Sandor-utcai-korhaz-szokes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b812b65e-98f9-48b2-90bd-b5afc61a9d33.jpg","index":0,"item":"8ad18afd-e7f3-4ec5-8ef4-43bfc45d06ab","keywords":null,"link":"/elet/20250108_Ferihegyi-repter-leugrott-a-galeriarol-meghalt-egy-ferfi-Peterfy-Sandor-utcai-korhaz-szokes","timestamp":"2025. január. 08. 08:46","title":"A Péterfy-kórházból tűnhetett el a férfi, aki leugrott a ferihegyi reptér galériájáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe5b15bb-341b-4ab1-915c-b3de25b5bd9e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump szerint az Egyesült Államok nemzetbiztonságának szempontjából a Panama-csatorna és Grönland is létfontosságú, biztonsági okokból pedig akár a hadsereget is készen áll bevetni, Kanadát azonban katonák nélkül csatolná az USA-hoz.","shortLead":"Donald Trump szerint az Egyesült Államok nemzetbiztonságának szempontjából a Panama-csatorna és Grönland is...","id":"20250107_donald-trump-usa-gronland-panama-csatorna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe5b15bb-341b-4ab1-915c-b3de25b5bd9e.jpg","index":0,"item":"4798db25-d847-4b1e-beae-bcb6bbc2298c","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_donald-trump-usa-gronland-panama-csatorna","timestamp":"2025. január. 07. 19:16","title":"Trump nem zárta ki, hogy katonai erővel szerezze meg Grönlandot és a Panama-csatornát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27d6b066-36ad-4dbf-8ebd-0a7189521468","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Ki nyerte meg 2025 első napjait a belpolitikában, és milyen lesz a folytatás? – tettük fel a kérdést Ranschburg Zoltánnak, a Republikon Intézet vezető elemzőjének.","shortLead":"Ki nyerte meg 2025 első napjait a belpolitikában, és milyen lesz a folytatás? – tettük fel a kérdést Ranschburg...","id":"20250108_Ranschburg-Republikok-A-Fidesz-egy-modon-arthat-Magyar-Peternek-Orban-elorehozott-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27d6b066-36ad-4dbf-8ebd-0a7189521468.jpg","index":0,"item":"551dc362-ebe0-4536-bc0f-bc82a2441c56","keywords":null,"link":"/360/20250108_Ranschburg-Republikok-A-Fidesz-egy-modon-arthat-Magyar-Peternek-Orban-elorehozott-valasztas","timestamp":"2025. január. 08. 17:15","title":"„A Fidesz csak egy módon árthatna Magyar Péternek”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"225be881-8f62-4542-b01a-14faff6f873a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője személyeskedő levélben esett neki az amerikai nagykövetnek.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője személyeskedő levélben esett neki az amerikai nagykövetnek.","id":"20250108_kocsis-mate-david-pressman","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/225be881-8f62-4542-b01a-14faff6f873a.jpg","index":0,"item":"e35079d1-9687-4baf-85b6-401bf3014320","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_kocsis-mate-david-pressman","timestamp":"2025. január. 08. 09:31","title":"Kocsis Máté Pressmannek: „Ön egy bosszúálló, kisstílű fazon, csak egy liberális politikai aktivista”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67a12779-18ad-4b8d-a2e7-37f6f6f01090","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Viszonylag sokan még a 300 ezres futásteljesítmény feletti autókat is bevállalják. ","shortLead":"Viszonylag sokan még a 300 ezres futásteljesítmény feletti autókat is bevállalják. ","id":"20250107_Tizenket-eves-auto-a-slager-a-magyar-hasznaltauto-piacon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67a12779-18ad-4b8d-a2e7-37f6f6f01090.jpg","index":0,"item":"fc3c68d1-3fe5-4cd1-b743-8e726feca70d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Tizenket-eves-auto-a-slager-a-magyar-hasznaltauto-piacon","timestamp":"2025. január. 08. 07:43","title":"Tizenkét éves kocsi a sláger a magyar használtautó-piacon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Őszintén irigylem magam. Élesen emlékszem ugyanis arra, amikor közel három évtizeddel ezelőtt, nagyjából 7 évesen a paplan fölött egy Jaguar Matchbox-szal játszottam, és igyekeztem Roger Moore-ra hasonlítani. Bájgúnárosan mosolyogtam, és felhúztam a térdemet, hogy az így előállított paplangyűrődésekből egyszer csak előtűnjön a csodaautó orra, majd a parkettán próbáltam faroltatni, részleges sikerrel, a Jaguárt.
Ez a mostani Jaguar XF viszont egyáltalán nem játékautó. Nem volt hiábavaló annyi évet várni: az új Jaguar igazi nagymacska. Veszélyesen dorombol a 2,7-es V6-os két turbófeltöltős dízelmotor, ami a Land Rover terepjárókban 190, a luxus szedánban pedig 207 lóerőt teljesít (a Peugeot 607-ben pedig 204-et). Icipici dízelhangja van belül, de ez egyáltalán nem zavaró, mivel hihetetlenül jól szigetelték; amikor közvetlenül az ablak mellett üvöltöttek be a kocsiba, egy hang nem sok, annyit sem hallottam – felhúzott ablaknál ténylegesen megszűnik a külvilág.
Aki beül a Jaguarba, tényleg mindent elfelejt. Na ja, direkt úgy rakták össze, hogy ne munkaeszköznek, hanem luxus játékszernek tűnjön az autó. Nem is csak tűnik, valóban az is. Amikor helyet foglalunk a nemes bőrrel bevont üléseken, egy közel-keleti karavánszeráj pihenőjébe repülünk – méghozzá valódi varázsszőnyegen. És aztán csak lebegünk, lebegünk. Kifejezetten különleges személynek érzi magát benne a sofőr, talán kicsit több is benne a luxus, mint amit megérdemelnénk. Persze ezt én mondom, komoly vállalatvezetők, akik a vagyonuk nagy részét feletetik a szegényekkel, ténylegesen úgy érezhetik, megérdemlik a hiperkényelmet.
Ebben a minden komforttal felszerelt csodamasinában árnyékuk sincs az olcsó anyagoknak. Egyszerűen mindenre gondoltak. Indításkor a sebességváltó kerek óriásgombja kiemelkedik a síkból, ha valakit zavar az első-hátsó parkolóradar idegtépő pityergése, egy mozdulattal kikapcsolhatja, a gyönyörű és pixeldús navigációs képernyőn pedig tolatáskor természetesen megjelenik a kocsi háta mögötti tér (az persze súlyos mínusz, hogy Szentendrén csak a Duna-korzó meg a Dunyakanyar körút van rajta, a kisebb belső utcák helyén nagy fehérségben kóválygunk). Viszont vége azoknak az időknek is, amikor ideges sofőrök határtalan frusztráltságukban fél téglával kívánták ennen gépkocsijuk szélvédőjét bezúzni, midőn lemerült az ajtónyitó-riasztókikapcsoló kütyü akkumulátora: a dizájnos szerkentyűt a volán alatt elhelyezkedő formás kis lyukba kell behelyezni, s az autó automatikusan feltölti a „kulcs” akkumulátorát.
A fejedelmi ülésben az egyik legkényelmesebb bőrkormányba kapaszkodhatom, amit valaha is fogtam, vaskos, a varrásoknál kicsit darabos érzetű, de nagyon komfortos, a fémbetéten figyelő gombok pedig sírnivalóan szépek, jó ötlet, hogy a tempomatot is onnan, nem pedig valamelyik bajuszkapcsolóról lehet működtetni. Dermesztően jól néz ki a varrott bőr műszerfalborítás, a faberakások, a krómgombok, és mindez még azt is menti, hogy nincs se ülésfűtés, se ülésszellőztetés. A kesztyűtartó gombja szenzoros, érintésre elegánsan nyílik, s az autó elindításakor automatikusan átfordulnak és kinyílnak a szellőztetőlamellák. Nagyon egzotikus, bár idegesítő lehet, ha netán beragadnak, az egyik mintha már most akadozna egy csöppet.
Még a kézifék behúzásakor sem kell erőt kifejteni (ahogyan a súlyos ajtók is könnyedén nyitódnak-csukódnak), elég egy laza ujjmozdulat a formás kallantyún. A kiengedéshez még ennyi sem kell: a gázadásra automatikusan felold a fék. Ez kifejezetten kellemes a piros lámpáknál, talán nem terheli meg annyira az automata váltó kuplungját, és még az automata váltó óriásgombját sem kell tekergetni (viszont a kis kallantyú alatti fémrész elég forró, nem jó oda benyúlkálni).
A visszapillantó tükrökben természetesen van holttér-figyelő is, ami valóban hasznos, az indexnek semmilyen hangja nincs, és ha nem nyomom le teljesen, akkor is intelligensen hármat jelez, amit persze csak azért tudok, mert a műszerfalon visszajelez. A sort még sokáig lehetne folytatni, elég legyen annyi, hogy az aprólékos munkában nyilván rengeteg örömöt lelő mérnökök figyelméből még arra is jutott, hogy az indítógomb a szív ritmusára pulzáljon – természetesen pirosan. Mint a tetszhalott vámpír, aki csak arra vár, hogy felébredjen az éjszaka beálltával, és minden szembejövő hétköznapi autóból kiszívja az életenergiát.
Merthogy valami ilyesféle érzést vált ki az XF az utakon: szem nem marad szárazon, az emberek tisztelettel vegyes érdeklődő félelemmel vizslatják a tekintélyt parancsoló, néhány paraszthajszál híján ötméteres nagymacskát. A közértből kijövet, ahova kifliért és kefírért ugrottam be, máris kisebb, tülekedő csoportot találtam az autó mellett, akik olyasféle csodálattal tekintettek rám, mint ahogyan megrögzött agglegény barátaim néztek rám az esküvőmön; hiszik is meg nem is, amit látnak.
Azért vezetés közben, a rózsaszín köd oszlásakor néha már muszáj ráncolni a homlokomat. Ha nem sportfokozatban hajtom, akkor kicsit lomha, öreguras viselkedésű jószág, nyilván nem könnyű az 1,8 tonnát mozgatni. Pedig ha aszfaltszaggatást nem is, erős dinamizmust mindenképpen elvárnánk egy Jaguártól, s ehhez nyilván jobban illik egy nagyobb benzinmotor. Értem én, ez az a kompromisszum, amit megkötöttek a piacnövelés érdekében, állítólag a kétliteres X-type-ok fogynak a legjobban, reméljük, az XF-be az a motor nem kerül bele. Egyébként sportfokozatban már egész tűrhetően gyorsul, a legnagyobb élményt mégis a kormányra szerelt óriásfül-kéziváltóval nyújtja: a szerkezet gyorsan és pontosan váltogat, így sokkal élménydúsabb az autózás, ráadásul nem kell ehhez valami plusz fokozatba tekerni a forgókapcsolót, elég csak megérinteni a fülek valamelyikét.
A finom anyagok között sötétben hirtelen lep meg a műszerfal-világítás okozta határozott, James Bondot idéző Aston Martin-hidegség – a mutatók jeges acélkéken figyelnek. Talán az sem véletlen, hogy az XF feneke egyértelműen Aston Martin-os jegyeket mutat, ez a 15 milliós modell lehet a szegény emberek Astonja, ami azért kábé dupla ennyibe kerül. A fogyasztásról már nem is szólva: a gazdaságos, hatfokozatú V6-os dízelmotor 100-nál nagyjából 1600-at forog, még a nagyvárosi közlekedést is meg lehet úszni legfeljebb 13-14 literes fogyasztással; országúton, gondolom, közel a felére esik a nagyvad-étvágy. És ezen a ponton sürgősen revideálnom kell sejtésemet: nem a légbeömlők automatikája romlott el először, hanem a tanksapka-vezérlő elektronika.
Itt most aztán oldalakat lehetne telesírni a sok elektromos kütyü okozta galibáról, emlegetni a 40 évvel ezelőtti szép időket, amikor a motort leszámítva jóformán üres volt a motorház, de ennyi szarkazmus azért engedtessék meg: mi a túrónak kell a tanksapkafedő lemezkét kézzel benyomni, hogy aztán egy motor nyissa ki?! Szóval, ez a motor döglött be, bicskával meg mégsem akartam kifeszíteni, így hát idő előtt került vissza az XF, vidáman és bizakodóan vették vissza az autót.
Magam sem tudom, mit gondoljak. Nagyon jó és nagyon szép ez az autó, ráadásul nem kellett feltankolva visszaadnom a tesztút végén, ám hiába győzködtek a forgalmazónál arról, hogy a Jaguárok korábbi, legendás megbízhatatlansága már a múlté, valahogy mégis maradt bennem egy kis félsz. Persze én is bizakodó vagyok, s amíg a fél éve a Tata által megvásárolt klasszikus brit márka neve alatt nem jelennek meg a platós, majd mini-haszongépjármú 1,6-os dízel Jaguárok, addig talán nem is kell annyira megijedni.
Minden idők leglátványosabb koreai sportkocsijával büszkélkedhet a Hyundai. A Coupét Tiburon néven szeretik Amerikában, naggyá tették Németországban, és most végre nálunk is jó áron kapható. Igaz nem sokáig, bemutatták az utódját.
Az indiai Tata Motors járműgyártó áthidaló kölcsönt vesz fel a Citigrouptól és a JPMorgantól, hogy részben ennek révén finanszírozza a Jaguar és Land Rover márkák megvásárlását az amerikai Ford Motortól.
A Tata nagy indiai ipari csoport látszik a legesélyesebbnek a Jaguar és a Land Rover márkák megszerzésére - írta a brit sajtó. A Ford csoport által birtokolt két angol autógyártó eladásának tényét várhatóan hamarosan a bejelentik. Az év végér az értékesítés részleteinek módozatait is nyilvánosságra hozzák.
Németországban 2008 márciusától összesen 936 Jaguar XF-et kellett visszahívnia a gyártónak. A hátsó ülésen található biztonsági övvel van a probléma – adta hírül a gyár szóvivője.
Az európai autógyárak között csak az olcsó kocsikat gyártó román Dacia, valamint a luxusmárkának számító brit Jaguar és a német Audi tudta növelni eladásait az elmúlt hónapokban.
Az indiai Tata Motors veszi meg 2,3 milliárd dollárért a Ford két luxusmárkáját, a Jaguárt és a Land Rovert - jelentették be szerdán. Az ügylet lezárása június vége felé várható.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.