Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Gadi Haggaj és felesége, Dzsudi Vejnstejn épp reggeli sétát tett, amikor 2023. október 7-én megtámadta Izraelt a Hamász.","shortLead":"Gadi Haggaj és felesége, Dzsudi Vejnstejn épp reggeli sétát tett, amikor 2023. október 7-én megtámadta Izraelt a Hamász.","id":"20250605_hamasz-tamadas-izrael-tuszok-holttest-hazaspar-idf-gazai-ovezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016.jpg","index":0,"item":"e27b69a7-e816-4de6-95a6-f08b5343827b","keywords":null,"link":"/vilag/20250605_hamasz-tamadas-izrael-tuszok-holttest-hazaspar-idf-gazai-ovezet","timestamp":"2025. június. 05. 09:53","title":"Most találtak meg két holttestet, amelyeket október 7-én magukkal vittek a Hamász terroristái","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9fc93ac-406e-440a-af22-a19a4233f087","c_author":"Domány András","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az Alkotmánybíróság 9:3 arányban hozott határozatával megsemmisítette a klímavédelmi törvény legfontosabb pontját. Emellett mulasztásban megnyilvánuló alaptörvény-ellenességet is megállapított.","shortLead":"Az Alkotmánybíróság 9:3 arányban hozott határozatával megsemmisítette a klímavédelmi törvény legfontosabb pontját...","id":"20250604_alaptorveny-ellenes-klimavedelmi-torveny-alkotmanybirosag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9fc93ac-406e-440a-af22-a19a4233f087.jpg","index":0,"item":"25d38dc8-c558-4eee-bb27-6b816c596c8a","keywords":null,"link":"/zhvg/20250604_alaptorveny-ellenes-klimavedelmi-torveny-alkotmanybirosag-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 19:00","title":"Alaptörvény-ellenes a Fidesz által 2020-ban áterőltetett klímavédelmi törvény","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8780902-d1f8-4ade-8db6-ff0fcd924172","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az elnököt ugyanakkor aggasztja, hogy az orosz repterek elleni rajtaütés még jobban megnehezíti a tűzszünet érdekében végzett munkáját.","shortLead":"Az elnököt ugyanakkor aggasztja, hogy az orosz repterek elleni rajtaütés még jobban megnehezíti a tűzszünet érdekében...","id":"20250605_trump-ukranok-drontamadas-putyin-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8780902-d1f8-4ade-8db6-ff0fcd924172.jpg","index":0,"item":"f9930f62-7b3f-4e36-808e-291188310db6","keywords":null,"link":"/vilag/20250605_trump-ukranok-drontamadas-putyin-haboru","timestamp":"2025. június. 05. 15:52","title":"Trump szerint „menő” volt az ukránok drónos támadása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A lakosság 9 százalékos inflációt vár egy évre előretekintve, ez a hivatalos előrejelzések több mint duplája. A lakosság megtakarítási kedve nő, a nyugdíjpénztári megtakarítások feltörését sem tervezi a nagy többség.","shortLead":"A lakosság 9 százalékos inflációt vár egy évre előretekintve, ez a hivatalos előrejelzések több mint duplája...","id":"20250605_Hiaba-kuzd-Nagy-Marton-a-lakossag-meg-mindig-borzasztoan-magas-inflaciot-var","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"354d0905-048f-4924-bda8-5fee7b3f10f1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_Hiaba-kuzd-Nagy-Marton-a-lakossag-meg-mindig-borzasztoan-magas-inflaciot-var","timestamp":"2025. június. 05. 10:25","title":"Hiába küzd Nagy Márton, a lakosság még mindig borzasztóan magas inflációt vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"109658cf-f1a9-4a78-a306-c75a444b61d3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"36 fokban ücsörgött a magára hagyott kisfiú egy szekszárdi játszótéren. Kiskorú veszélyeztetése miatt indult büntetőeljárás.","shortLead":"36 fokban ücsörgött a magára hagyott kisfiú egy szekszárdi játszótéren. Kiskorú veszélyeztetése miatt indult...","id":"20250605_6-eves-fiu-jatszoter-felugyelet-nelkul-szekszard","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/109658cf-f1a9-4a78-a306-c75a444b61d3.jpg","index":0,"item":"79737b1c-3933-4165-b4fa-b3382068f5bd","keywords":null,"link":"/elet/20250605_6-eves-fiu-jatszoter-felugyelet-nelkul-szekszard","timestamp":"2025. június. 05. 15:31","title":"Otthagytak a játszótéren egy 6 éves kisfiút a nagyszülei, és elmentek vásárolgatni meg fodrászhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45633044-0b45-411c-a3ea-36a81a0cb097","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Balásy Gyula-féle Lounge Event szervezte meg a populista dzsemborit.","shortLead":"A Balásy Gyula-féle Lounge Event szervezte meg a populista dzsemborit.","id":"20250604_cpac-balasy-gyula-lounge-event-szerzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45633044-0b45-411c-a3ea-36a81a0cb097.jpg","index":0,"item":"a5b5aa78-bc22-4900-81ff-fecc3891ee6a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_cpac-balasy-gyula-lounge-event-szerzodes","timestamp":"2025. június. 04. 17:07","title":"Kiderült, mennyibe került a CPAC az adófizetőknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"291e8afa-958d-412f-a17e-2cfc07b6fc48","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A volt külügyminiszter arról is beszélt egy interjúban, hogy nem számít fia bocsánatkérésére.","shortLead":"A volt külügyminiszter arról is beszélt egy interjúban, hogy nem számít fia bocsánatkérésére.","id":"20250604_jeszenszky-geza-kalapacs-tamadas-koponyamutet-jeszenszky-zsolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/291e8afa-958d-412f-a17e-2cfc07b6fc48.jpg","index":0,"item":"74dbe705-b9ac-4866-98bc-989328f8e201","keywords":null,"link":"/elet/20250604_jeszenszky-geza-kalapacs-tamadas-koponyamutet-jeszenszky-zsolt","timestamp":"2025. június. 04. 18:55","title":"Ki kellett műteni egy darabot Jeszenszky Géza koponyájából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"160ad391-a058-4e8d-bbbf-55c2484a810f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Néhány járat kivételével az összes tömegközlekedési eszköz megszakítja az útját tíz percre.","shortLead":"Néhány járat kivételével az összes tömegközlekedési eszköz megszakítja az útját tíz percre.","id":"20250605_budapesti-kozlekedesi-kozpont-bkk-tiz-perces-leallas-tomegkozlekedes-karacsony-gergely-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/160ad391-a058-4e8d-bbbf-55c2484a810f.jpg","index":0,"item":"a5c52933-a6fc-4c4b-9593-675024e5acc0","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_budapesti-kozlekedesi-kozpont-bkk-tiz-perces-leallas-tomegkozlekedes-karacsony-gergely-figyelmeztetes","timestamp":"2025. június. 05. 09:23","title":"Így fog kinézni a BKK-járatok pénteki leállása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sok autóvezetőt szinte már megrémiszt a járművébe szerelt elektronika. Az intelligens segítőrendszerek, a beépített navigációs rendszerek, a számtalan szenzor nemcsak megmutatja a helyes irányt, hanem képes elkerülni a balesetet, lát a sötétben és még az sofőr izzadtságát is felszárítja.
Az utóbbi, a Lexus LS 600 hL-ben szolgálatot teljesítő rendszer inkább kényelmi, de lássuk a legfrissebb biztonsági fejlesztéseket. A hosszú távú terveket nézve úgy tűnik, hamarosan az autóvezetésben is eljön a robotpilóták ideje. - Ma már nem tűnik lehetetlen küldetésnek a balesetmentes közlekedés. Persze még távol állunk ettől, de azt hiszem, megtaláltuk a helyes irányt – mondta Christian Früh, a Mercedes fejlesztő mérnöke az Auto-motor-und-sport.de portálnak. A 2009-ben érkező Mercedes-Benz E-osztályban, vagy a most piacra került hetes BMW-ben már olyan sok különleges funkciót építettek be, amelyek néhány évvel ezelőtt csupán álomnak tűntek. A fejlődés tehát gyors ütemben halad.
A különböző csúcstechnikás felszerelések a biztonság kérdésében nem ismernek határokat. A legjobb példa erre az új BMW 7, amelyben olyan rendszert építettek, amely a sötétben is jelzi az úton lévő különböző tárgyakat, felismeri az alakokat, a személyeket, a közlekedési táblákat és szabályozni tudja a követési távolságot.
Az új E-osztályos Merci még ettől is többet tud: ez ugyanis vészfék-előkészítésre is képes, ráadásul van benne egy műszer, amely figyeli a sofőrt, és jelezi, ha az illetőn a fáradtság jeleit észleli. Természetesen ezekben az autókban már mind megtalálhatók az autópiacon fellelhető biztonsági felszerelések: távolságtartó tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, holttér-figyelő asszisztens. Ezek alapja az elektromos szervokormány, a többi már a kamerák, a szenzorok dolga. Ha ezeket kiegészítjük még a navigációs rendszerrel, akkor kimondható, kis lépéseket tettek az autógyárak a robotpilóta irányába.
Ma már a parkolás sem okozhat különösebb gondot, hiszen a Toyota vagy a Volkswagen nemcsak parkolást segítő szenzorokat, tolatóradart, kamerákat szerelt az autóba, hanem intelligens parkolást segítő rendszert dolgozott ki, amely szinte önállóan bevezeti az autót az üres helyre. A vezetőnek nincs más dolga, mint gázt adni, váltani, illetve fékezni. Ezután már a lámpák beállításával sem kell foglalkoznia a sofőrnek, a nagy BMW-ben, az új Opel Insigniában és több Mercedes modellben is van intelligens világítás, ami a nem megfelelő látási viszonyoknál, kanyarokban, autópályán, lakott területen önmagától szabályozza a fényerősséget.
Elkerüli a balesetet (Oldaltörés)
Néhány járműnél már a fékezésnél sem kell a vezetőnek figyelnie. A Mercedes Pre-Safe rendszere egy hirtelen fékezésből vagy a hirtelen csökkenő követési távolságból úgy érzékeli, hogy baleset fog történni, aktivizálja a passzív biztonságtechnikai eszközök egy részét. A Mercedes E-osztály például 0,6 másodperc alatt képes annyira lelassulni akár jégen is, hogy a hatalmas ütközést elkerülje az autó. - A Pre-Safe fékrendszerünk akár 16 kilométer/órás sebességre is le tudja lassítani az autót, ha úgy érzi, ütközés lesz – mondta Früh.
A Volvo XC60 fejlett City Safety rendszere megóvja az autóst és az autót a városi koccanásoktól, 16 kilométer/órás sebességkülönbség alatt ütközés előtt teljesen megállítja az autót, nagyobb sebességkülönbség esetén vészfékezéssel mérsékli a károkat és a csattanás erősségét.
Ha így haladnak a fejlesztések, akkor hamarosan már tényleg egy filmben érezhetjük magunkat. Amelyben a fárasztó nap után a főhős beül az autójába, kényelmesen elhelyezkedik, és szinte kipihenten ér haza. Csupán egyetlen dolga lesz: időnként meg kell tankolnia járművét.
Persze a teljes automatizálásig még néhány évtized hátravan. Egyelőre elégedjünk meg annyival, hogy az autó szabályozza önmagát. A szenzorok, az ABS, a légzsák, az ESP, vagy az esőérzékelő fényszórók, a távolsági tempomat és a navigációs rendszer segítségével biztonságosabb lett a közlekedés.
Akkor jön el a Kánaán, ha az autó adatai eljutnak egy közlekedési központba, ahol a kerekek forgásából, illetve egyéb adatokból kiszámolható a forgalom intenzitása, megismerhetőek a közlekedési viszonyok, elkerülhetők a balesetek, dugók. Az információkat pedig gyorsan tovább lehet adni a többi autósnak egy számítógépes hálózat segítségével.
Sokáig bizonytalan volt, hogyan lehet majd a különböző gyártók, autók, kommunikációs rendszereit összehangolni. Ám most úgy tűnik, meglesz a megoldás. Eddig azonban 300-1000 méter hatótávolság között működött a kommunikáció, ezt kell tovább fejleszteni.
- A legnagyobb esély az ilyen autók bevezetésére Ázsiában van – mondta Christopher Borroni-Bird, a General Motors fejlesztésért felelős igazgatója. Itt ugyanis a gyárak és a vevők is fogékonyak az ilyen újításokra, megvan a pénz és az infrastruktúra erre. Az USA-ban és Európában ugyan szintén megvan a technika, ám az emberek nem nagyon akarnak áldozni erre.
Magától értetődő, hogy négy légzsák, ABS, menetstabilizáló, mp3-lejátszó, kanyarkövető fényszóró, defekttűrő gumi és navigációs rendszer van az autónkban. A technikai újdonságok özönvízszerűen változtatják meg autózási szokásainkat. Íme három olyan felfedezés, amely pár év múlva benne lesz az új autókban.
Négyévi gyártás után, közel egymillió eladott járművet követően mutatták be a Mercedes-Benz E-osztály új generációját, amelynek a látszat ellenére mintegy 2000 alkatrésze módosult.
Az intelligens autók - melyeket szenzorokkal és fedélzeti számítógéppel láttak el, hogy elkerüljék a közlekedési dugókat - üzemanyag gazdálkodás szempontjából felveszik a versenyt a hibrid járművekkel – állítják ausztrál mérnökök.
A Mercedes-Benz bemutatta intelligens világítási rendszerét, amellyel az adaptív fényszórók új generációja indul el szériagyártásban. Ez a világítás alkalmazkodik mindenféle menet- és időjárási körülményhez. Az országút- vagy autópálya világítás által 50 méterrel növekszik a vezető látótávolsága. Része a kanyarmegvilágítás és az oldalra kikanyarodó világítás, valamint az úttest szélét jobban láthatóvá tevő kibővített ködvilágítás.
Mi lenne a legjobb módszer az ütközés elkerülésére alkalmas technológiák fejlesztésére, ha nem a természet világában előforduló akadályérzékelők utánzása? Például a méheké.