Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"62ac4bdb-1c21-409e-9738-26b11acb1491","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A XIV. Leó nevet választó Prevost Chicagóból származik és nézeteiben igen közel áll Ferenc pápához.","shortLead":"A XIV. Leó nevet választó Prevost Chicagóból származik és nézeteiben igen közel áll Ferenc pápához.","id":"20250508_robert-francis-prevost-papa-xiv-leo-eletrajz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62ac4bdb-1c21-409e-9738-26b11acb1491.jpg","index":0,"item":"e8be1db5-8574-4c08-8681-821d3c528a51","keywords":null,"link":"/elet/20250508_robert-francis-prevost-papa-xiv-leo-eletrajz","timestamp":"2025. május. 08. 21:28","title":"Kicsoda az új pápa, Robert Francis Prevost?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d82e94d-e342-43b1-a297-c6574788af25","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"J. D. Vance reméli, hogy nem alakul ki regionális háború vagy nukleáris konfliktus.","shortLead":"J. D. Vance reméli, hogy nem alakul ki regionális háború vagy nukleáris konfliktus.","id":"20250509_jd-vance-india-pakisztan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d82e94d-e342-43b1-a297-c6574788af25.jpg","index":0,"item":"8d4a8f8a-b1cc-483e-bff6-7b0287236d80","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_jd-vance-india-pakisztan","timestamp":"2025. május. 09. 05:25","title":"Amerikai alelnök: Semmi közünk India és Pakisztán konfliktusához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d204f0df-fb9b-4719-a0ed-87971a6d3a07","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"A világ nyugati és keleti része is nagy erőkkel készül a náci Németország fölött aratott győzelem 80. évfordulójának megünneplésére, és félreértés ne essék, nekik van is mit ünnepelni rajta, ám itt a két világ közötti fura, egyszerre senki és mindenki földjén, Európa lichthófján nehéz győzelemként megélni a történteket, függetlenül attól, hogy annak idején ki és melyik oldalon vett részt a háborúban.","shortLead":"A világ nyugati és keleti része is nagy erőkkel készül a náci Németország fölött aratott győzelem 80. évfordulójának...","id":"20250509_gyozelem-napja-masodik-vilaghaboru-kozep-kelet-europa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d204f0df-fb9b-4719-a0ed-87971a6d3a07.jpg","index":0,"item":"b2e1beee-80fb-428b-a093-ed853e6ca93a","keywords":null,"link":"/360/20250509_gyozelem-napja-masodik-vilaghaboru-kozep-kelet-europa","timestamp":"2025. május. 09. 19:02","title":"Tatárdúlás, törökdúlás, felszabadúlás: miért nem tudunk máig mit kezdeni a győzelem napjával?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Heteken belül számos újdonsággal szembesülhetnek a Windows 11 felhasználói, de van egy komoly kritérium – és emiatt nem mindenkihez fognak megérkezni. ","shortLead":"Heteken belül számos újdonsággal szembesülhetnek a Windows 11 felhasználói, de van egy komoly kritérium – és emiatt nem...","id":"20250510_microsoft-windows-11-start-menu-uj-funkciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"b639f3e3-a966-4392-b7ed-77a46eeb7593","keywords":null,"link":"/tudomany/20250510_microsoft-windows-11-start-menu-uj-funkciok","timestamp":"2025. május. 10. 12:03","title":"Új start menüre vált a Windows – mutatjuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A külügyminiszter szerint gyakran alkalmaznak Ukrajnában magyarellenes propagandát.","shortLead":"A külügyminiszter szerint gyakran alkalmaznak Ukrajnában magyarellenes propagandát.","id":"20250509_szijjarto-peter-magyar-kemek-ukran-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db.jpg","index":0,"item":"330d91c9-48dd-4ceb-9ad4-3613947e6e31","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_szijjarto-peter-magyar-kemek-ukran-propaganda","timestamp":"2025. május. 09. 11:44","title":"Szijjártó szerint ukrán propaganda a magyar kémek elfogásáról szóló bejelentés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36bb8deb-4c5b-45b9-9a55-b17ad699d3e4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mercedes Vision AMG Concept sorozatgyártásba küldendő verziójában nincs belsőégésű motor.","shortLead":"A Mercedes Vision AMG Concept sorozatgyártásba küldendő verziójában nincs belsőégésű motor.","id":"20250509_ime-a-mercedes-amg-1000-loeros-valasza-a-porsche-taycanra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36bb8deb-4c5b-45b9-9a55-b17ad699d3e4.jpg","index":0,"item":"e3e75621-489b-405f-a784-aa1e9874f04a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_ime-a-mercedes-amg-1000-loeros-valasza-a-porsche-taycanra","timestamp":"2025. május. 09. 07:59","title":"Íme a Mercedes-AMG 1000+ lóerős válasza a Porsche Taycanra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f8b68d9-83c2-43ca-a281-279c14003ccb","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Végzetes Tell Vilmos-os játék, ivás, drog, egy férfi, aki soha nem fejezi be önanalízisét. A Queerben Craig sokat tesz azért, hogy másik oldalát is megmutassa.","shortLead":"Végzetes Tell Vilmos-os játék, ivás, drog, egy férfi, aki soha nem fejezi be önanalízisét. A Queerben Craig sokat tesz...","id":"20250509_hvg-William-S-Burroughs-konyv-Queer-Luca-Guadagnino-Daniel-Craig-film","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f8b68d9-83c2-43ca-a281-279c14003ccb.jpg","index":0,"item":"51f762b5-cadd-42e7-8fa9-293f880fc82e","keywords":null,"link":"/360/20250509_hvg-William-S-Burroughs-konyv-Queer-Luca-Guadagnino-Daniel-Craig-film","timestamp":"2025. május. 09. 18:30","title":"Megosztó a film, amelyben Daniel Craig nem Bond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0002010d-d985-4aad-a93c-2852bc6c1874","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A papírforma érvényesült a jégkorong-világbajnokság első fordulójában, a Németország-Magyarország összecsapáson. ","shortLead":"A papírforma érvényesült a jégkorong-világbajnokság első fordulójában, a Németország-Magyarország összecsapáson. ","id":"20250510_Gyozott-Nemetorszag-a-magyar-jegkorong-valogatott-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0002010d-d985-4aad-a93c-2852bc6c1874.jpg","index":0,"item":"2761bae8-a3bd-47bd-b999-7a50e3abd11f","keywords":null,"link":"/sport/20250510_Gyozott-Nemetorszag-a-magyar-jegkorong-valogatott-ellen","timestamp":"2025. május. 10. 19:05","title":"Győzött Németország a magyar jégkorong-válogatott ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sok autóvezetőt szinte már megrémiszt a járművébe szerelt elektronika. Az intelligens segítőrendszerek, a beépített navigációs rendszerek, a számtalan szenzor nemcsak megmutatja a helyes irányt, hanem képes elkerülni a balesetet, lát a sötétben és még az sofőr izzadtságát is felszárítja.
Az utóbbi, a Lexus LS 600 hL-ben szolgálatot teljesítő rendszer inkább kényelmi, de lássuk a legfrissebb biztonsági fejlesztéseket. A hosszú távú terveket nézve úgy tűnik, hamarosan az autóvezetésben is eljön a robotpilóták ideje. - Ma már nem tűnik lehetetlen küldetésnek a balesetmentes közlekedés. Persze még távol állunk ettől, de azt hiszem, megtaláltuk a helyes irányt – mondta Christian Früh, a Mercedes fejlesztő mérnöke az Auto-motor-und-sport.de portálnak. A 2009-ben érkező Mercedes-Benz E-osztályban, vagy a most piacra került hetes BMW-ben már olyan sok különleges funkciót építettek be, amelyek néhány évvel ezelőtt csupán álomnak tűntek. A fejlődés tehát gyors ütemben halad.
A különböző csúcstechnikás felszerelések a biztonság kérdésében nem ismernek határokat. A legjobb példa erre az új BMW 7, amelyben olyan rendszert építettek, amely a sötétben is jelzi az úton lévő különböző tárgyakat, felismeri az alakokat, a személyeket, a közlekedési táblákat és szabályozni tudja a követési távolságot.
Az új E-osztályos Merci még ettől is többet tud: ez ugyanis vészfék-előkészítésre is képes, ráadásul van benne egy műszer, amely figyeli a sofőrt, és jelezi, ha az illetőn a fáradtság jeleit észleli. Természetesen ezekben az autókban már mind megtalálhatók az autópiacon fellelhető biztonsági felszerelések: távolságtartó tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, holttér-figyelő asszisztens. Ezek alapja az elektromos szervokormány, a többi már a kamerák, a szenzorok dolga. Ha ezeket kiegészítjük még a navigációs rendszerrel, akkor kimondható, kis lépéseket tettek az autógyárak a robotpilóta irányába.
Ma már a parkolás sem okozhat különösebb gondot, hiszen a Toyota vagy a Volkswagen nemcsak parkolást segítő szenzorokat, tolatóradart, kamerákat szerelt az autóba, hanem intelligens parkolást segítő rendszert dolgozott ki, amely szinte önállóan bevezeti az autót az üres helyre. A vezetőnek nincs más dolga, mint gázt adni, váltani, illetve fékezni. Ezután már a lámpák beállításával sem kell foglalkoznia a sofőrnek, a nagy BMW-ben, az új Opel Insigniában és több Mercedes modellben is van intelligens világítás, ami a nem megfelelő látási viszonyoknál, kanyarokban, autópályán, lakott területen önmagától szabályozza a fényerősséget.
Elkerüli a balesetet (Oldaltörés)
Néhány járműnél már a fékezésnél sem kell a vezetőnek figyelnie. A Mercedes Pre-Safe rendszere egy hirtelen fékezésből vagy a hirtelen csökkenő követési távolságból úgy érzékeli, hogy baleset fog történni, aktivizálja a passzív biztonságtechnikai eszközök egy részét. A Mercedes E-osztály például 0,6 másodperc alatt képes annyira lelassulni akár jégen is, hogy a hatalmas ütközést elkerülje az autó. - A Pre-Safe fékrendszerünk akár 16 kilométer/órás sebességre is le tudja lassítani az autót, ha úgy érzi, ütközés lesz – mondta Früh.
A Volvo XC60 fejlett City Safety rendszere megóvja az autóst és az autót a városi koccanásoktól, 16 kilométer/órás sebességkülönbség alatt ütközés előtt teljesen megállítja az autót, nagyobb sebességkülönbség esetén vészfékezéssel mérsékli a károkat és a csattanás erősségét.
Ha így haladnak a fejlesztések, akkor hamarosan már tényleg egy filmben érezhetjük magunkat. Amelyben a fárasztó nap után a főhős beül az autójába, kényelmesen elhelyezkedik, és szinte kipihenten ér haza. Csupán egyetlen dolga lesz: időnként meg kell tankolnia járművét.
Persze a teljes automatizálásig még néhány évtized hátravan. Egyelőre elégedjünk meg annyival, hogy az autó szabályozza önmagát. A szenzorok, az ABS, a légzsák, az ESP, vagy az esőérzékelő fényszórók, a távolsági tempomat és a navigációs rendszer segítségével biztonságosabb lett a közlekedés.
Akkor jön el a Kánaán, ha az autó adatai eljutnak egy közlekedési központba, ahol a kerekek forgásából, illetve egyéb adatokból kiszámolható a forgalom intenzitása, megismerhetőek a közlekedési viszonyok, elkerülhetők a balesetek, dugók. Az információkat pedig gyorsan tovább lehet adni a többi autósnak egy számítógépes hálózat segítségével.
Sokáig bizonytalan volt, hogyan lehet majd a különböző gyártók, autók, kommunikációs rendszereit összehangolni. Ám most úgy tűnik, meglesz a megoldás. Eddig azonban 300-1000 méter hatótávolság között működött a kommunikáció, ezt kell tovább fejleszteni.
- A legnagyobb esély az ilyen autók bevezetésére Ázsiában van – mondta Christopher Borroni-Bird, a General Motors fejlesztésért felelős igazgatója. Itt ugyanis a gyárak és a vevők is fogékonyak az ilyen újításokra, megvan a pénz és az infrastruktúra erre. Az USA-ban és Európában ugyan szintén megvan a technika, ám az emberek nem nagyon akarnak áldozni erre.
Magától értetődő, hogy négy légzsák, ABS, menetstabilizáló, mp3-lejátszó, kanyarkövető fényszóró, defekttűrő gumi és navigációs rendszer van az autónkban. A technikai újdonságok özönvízszerűen változtatják meg autózási szokásainkat. Íme három olyan felfedezés, amely pár év múlva benne lesz az új autókban.
Négyévi gyártás után, közel egymillió eladott járművet követően mutatták be a Mercedes-Benz E-osztály új generációját, amelynek a látszat ellenére mintegy 2000 alkatrésze módosult.
Az intelligens autók - melyeket szenzorokkal és fedélzeti számítógéppel láttak el, hogy elkerüljék a közlekedési dugókat - üzemanyag gazdálkodás szempontjából felveszik a versenyt a hibrid járművekkel – állítják ausztrál mérnökök.
A Mercedes-Benz bemutatta intelligens világítási rendszerét, amellyel az adaptív fényszórók új generációja indul el szériagyártásban. Ez a világítás alkalmazkodik mindenféle menet- és időjárási körülményhez. Az országút- vagy autópálya világítás által 50 méterrel növekszik a vezető látótávolsága. Része a kanyarmegvilágítás és az oldalra kikanyarodó világítás, valamint az úttest szélét jobban láthatóvá tevő kibővített ködvilágítás.
Mi lenne a legjobb módszer az ütközés elkerülésére alkalmas technológiák fejlesztésére, ha nem a természet világában előforduló akadályérzékelők utánzása? Például a méheké.
Észrevette, hogy egyre kevesebb a pozitív hős? Megmutatjuk, miért volt kellemes a mozi a világháború után, és hogyan tűnt el a határ a hazugság és a valóság közül.