Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58873c99-82bf-4c33-9238-53f69358cf58","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Elmondása szerint ő volt a leggyengébb láncszem. ","shortLead":"Elmondása szerint ő volt a leggyengébb láncszem. ","id":"20250221_Sarkozi-Akos-szerint-ezert-rugtak-ki-A-Konyhafonokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58873c99-82bf-4c33-9238-53f69358cf58.jpg","index":0,"item":"54b507e4-da3c-432e-9e05-41a1e31c3331","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Sarkozi-Akos-szerint-ezert-rugtak-ki-A-Konyhafonokbol","timestamp":"2025. február. 21. 09:21","title":"Sárközi Ákos megszólalt: szerinte ezért menesztették A Konyhafőnökből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f40f5fcc-9ab4-4874-b7f6-6375244ee632","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egyre több konkrét ötlet kerül napvilágra, hogyan változhat meg a mindennapi életében talán legtöbbet alkalmazott jogszabály, a KRESZ. Nem túlzás az állítás: komoly újdonságok lesznek.","shortLead":"Egyre több konkrét ötlet kerül napvilágra, hogyan változhat meg a mindennapi életében talán legtöbbet alkalmazott...","id":"20250220_uj-kresz-valtozasok-szakerto-velemenye","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f40f5fcc-9ab4-4874-b7f6-6375244ee632.jpg","index":0,"item":"d6d0461d-fb58-4e3d-81c3-cfbd80a44b82","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_uj-kresz-valtozasok-szakerto-velemenye","timestamp":"2025. február. 20. 11:00","title":"50 év után jön az új KRESZ – ezekről a változásokról lesz a legnagyobb vita a szakértők szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ac796be-e503-4f56-90cc-1ea154e4c551","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elon Musk szerint a Tesla egyedi gyártási rendszerét nem lehet más cégekével összehozni. ","shortLead":"Elon Musk szerint a Tesla egyedi gyártási rendszerét nem lehet más cégekével összehozni. ","id":"20250221_Musk-cafol-Tesla-Nissan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ac796be-e503-4f56-90cc-1ea154e4c551.jpg","index":0,"item":"54871518-bc85-4397-a0ce-a711518585f9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_Musk-cafol-Tesla-Nissan","timestamp":"2025. február. 21. 12:18","title":"Erős pletykának tűnt, de Musk cáfolja, hogy a Tesla mentené meg a Nissant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és a biturbó V8-as GLE 63 S-sel. Vázoljuk, hogy mire képes feszített tempó mellett a sportos kupé, szedán és SUV.","shortLead":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és...","id":"20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe.jpg","index":0,"item":"1bf50521-e469-418d-80eb-5202aaa282ae","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","timestamp":"2025. február. 20. 10:07","title":"A jó, a rossz és a csúf: megkínoztuk a legújabb Mercedes-AMG-ket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe088e3b-17c0-4c5d-9793-2da3b8c01744","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Kis, nyitott gazdaságban nem lennénk képesek önálló árfolyam-politikát folytatni, az euró átvételének fő előnye, hogy megszűnt az árfolyamkockázat – összegzi tapasztalatait Boris Vujcic, a Horvát Nemzeti Bank elnöke, aki tavaly július óta már a harmadik ciklusát tölti.","shortLead":"Kis, nyitott gazdaságban nem lennénk képesek önálló árfolyam-politikát folytatni, az euró átvételének fő előnye...","id":"20250221_hvg-boris-vujcic-horvat-jegybankelnok-eurobevezetes-inflacio-arsapka-interju-kiiktatott-kockazatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe088e3b-17c0-4c5d-9793-2da3b8c01744.jpg","index":0,"item":"b1418b94-e939-42f9-a4a6-c982f497341d","keywords":null,"link":"/360/20250221_hvg-boris-vujcic-horvat-jegybankelnok-eurobevezetes-inflacio-arsapka-interju-kiiktatott-kockazatok","timestamp":"2025. február. 21. 15:40","title":"Horvát jegybankelnök a HVG-nek: A gazdasági csodánkban jelentős szerepe volt annak, hogy eurót használunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c345570-c296-4b33-b2f0-6935b4941975","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan radarrendszert fejlesztettek ki, amelyek egyes egységeit fillérekből meg lehet építeni. Ehhez képest a repülőtéri nagy radarállomások ára a 10 millió dollárt is elérheti.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan radarrendszert fejlesztettek ki, amelyek egyes egységeit fillérekből meg lehet építeni. Ehhez...","id":"20250221_dron-radar-eszleles-nyomon-kovetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c345570-c296-4b33-b2f0-6935b4941975.jpg","index":0,"item":"ff614aa2-8a98-4e8c-8884-cb0c9dd9b6da","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_dron-radar-eszleles-nyomon-kovetes","timestamp":"2025. február. 21. 20:03","title":"100 000-szer olcsóbb az új radar, ami elől ráadásul már nem nagyon lehet elbújni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43239c0b-7e89-422c-9544-1fd7f441a6b5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Nébih összegyűjtött néhány alapvető jótanácsot, amit érdemes betartani a lehető legbiztonságosabb fánkozás érdekében. ","shortLead":"A Nébih összegyűjtött néhány alapvető jótanácsot, amit érdemes betartani a lehető legbiztonságosabb fánkozás érdekében. ","id":"20250220_Fank-sutes-farsang-iskolai-buli-Nebih-tanacsok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43239c0b-7e89-422c-9544-1fd7f441a6b5.jpg","index":0,"item":"0209f90c-378d-454f-aaa1-88521e62e161","keywords":null,"link":"/elet/20250220_Fank-sutes-farsang-iskolai-buli-Nebih-tanacsok","timestamp":"2025. február. 20. 10:51","title":"Mire figyeljünk, ha fánkot sütünk az iskolai farsangra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1294a2c9-aead-48f1-a644-0927a2707210","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az amerikai cégek több száz milliárd dollárt vesztettek az Oroszországból történt kivonulással, a rijádi tárgyalások után az orosz állami befektetési alap vezetője arra számít, hogy elkezdenek majd visszaszivárogni.","shortLead":"Az amerikai cégek több száz milliárd dollárt vesztettek az Oroszországból történt kivonulással, a rijádi tárgyalások...","id":"20250220_oroszorszag-amerikai-cegek-visszateres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1294a2c9-aead-48f1-a644-0927a2707210.jpg","index":0,"item":"b02298b5-e20f-4b7b-8347-052d84fb0f67","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_oroszorszag-amerikai-cegek-visszateres","timestamp":"2025. február. 20. 14:27","title":"Az egyik orosz főtárgyaló az amerikai cégek visszatérésére számít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az autóipar dilemmája: takarékos autó vagy eladható kocsi?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
2008 negyedik negyedéve globális szinten siralmas volt az autógyárak szempontjából. Az idei kilátások sem túl biztatóak. A szakma ugyanis kettős dilemma előtt áll: takarékos, környezetkímélő autókat gyártsanak, vagy az olcsó benzint kihasználva, továbbra is a benzinfaló izomautókat. Most éppen ismét ezek fogynak jobban.
Az év az autóipar számára ismét Detroitban kezdődött. Ám most derű helyett borúval: a detroiti szalon nyitányán elhangzott, hogy az észak-amerikai autógyártás az elmúlt évben 2,5 millióval csökkent, 13 millió autó hagyta el a gyárkapukat.
Korábban az egyetlen esélyt a válság leküzdésére a takarékos modellekben látták. Ilyenek a kisautók, mint például a Ford Fiesta, illetve a Toyota, a Honda, a Mercedes-Benz, a BMW vagy a Mini új hibrid- vagy alacsony kibocsátású autói. Az új motorok talán megmenthetik az ipart. Kissé groteszk, de ezeket a takarékos autókat éppen Detroitban mutatták be, ott, ahol korábban a benzinzabáló modelleken kívül semmi másnak nem jutott hely. A kérdés már csak az, hogy a nagy befektetők, vajon látnak-e fantáziát a takarékos kisautókban az USA-ban? A fogyasztók egyre kevésbé, az amerikai visszaesés nagy vesztesei éppen a hibrideket gyártó Toyota és Honda voltak, az amerikai gyártókról nem is beszélve.
A Financial Times szerint tavaly novemberben az előző évhez képest 37 százalékkal csökkent a kereslet ezek iránt. A hibrid autók az USA-ban 3000-5000 dollárral kerülnek többe, mint a benzines modellek.
Egy gallon benzin az USA-ban átlagban kevesebb, mint 1,80 dollárba kerül, vagyis átszámítva literenként kevesebb, mint 0,47 dollár. Ilyen árak mellett szinte senki nem akar majd takarékos autót venni. Furcsa, de a hibridek jövője a benzintől függ.
Akár egy V12-es, úgy húz ez az egyedülálló hibridszív, amellyel a legnagyobb Lexust felvértezték. Cizellált technikai arzenáljával, fejlett biztonsági rendszerével és császárokat kielégítő kényelmével komolyan veszélyezteti a német luxusmárkák egyeduralmát.
A sportautókat gyártó Porsche is előáll hibridautójával. A német vállalat ugyan egyelőre nem tervezi sportkocsijainak felszerelését hibrid (benzinnel és árammal is üzemelő) motorral, viszont hathengeres Cayenne modelljét megújítja a környezetbarát motorral.
A svéd gyártó által bemutatott normál méretű, alacsony padlós városi busz, a szén-dioxid kibocsátást akár 90 százalékkal is képes csökkenteni, ha etanollal üzemeltetik és legalább 25 százalékos üzemanyag-megtakarításra képes. A májusi világpremieren bemutatott jármű nagyban hozzájárulhat a fenntartható tömegközlekedés megvalósulásához.
Január ötödikén éjfélkor lezárult az a szavazás, amelyen a hvg.hu és az autómenedzser.hu olvasói eldönthették, szerintük melyik a 2008-ban általunk kipróbált autók közül a legjobb. Idén kilenc kategóriában mérettek meg a tesztautók, a legtöbb szavazatot begyűjtő kocsi lett 2008 tesztautója. Játékunkban közel tízezer szavazat született. Az első tízben két Skoda, két Saab és két Mazda is helyet kapott, ám az "Az év tesztautója 2008" szavazás nyertese a Lexus LS600hL lett. A második helyen holtversenyben a Fiat 500 és a Saab 9-3 osztozik, harmadik az Opel Zafira.
A párizsi autószalonon bemutatkozott a Honda elektromos-benzines modellje, az új Insight. Az ötajtós, a vállalat szerint elfogadható árfekvésű családi autó értékesítését jövő tavasszal kezdik meg Japánon kívül Európában és Észak-Amerikában.
Trump első elnöki hónapjában a legrosszabb forgatókönyv vált valóra – ez volt a témája a HVG Címlapsztori rendezvényének Yaro Patrice külpolitikai szakértővel és Csizmazia Gáborral, az NKE adjunktusával.