Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0f4c04e4-c98d-4494-a563-c96bb7ca40b2","c_author":"Bridge Budapest","category":"brandcontent","description":"Mátyás-Kollár Gabriella, a Morgan Stanley pénzügyi szolgáltató budapesti irodájának Technology COO-ja 11 éves korában kezdett programozni, majd közgazdaságtudományi egyetemet és MBA-t végzett, de azóta is szenvedélye az IT. Ma, ha nem is programozással, de programozókkal foglalkozik, vezetőként pedig abban hisz, hogy folyamatos tanulás nélkül nem lehet az élen járni. Gajdács-Leszkó Georgina pedagógus és Gajdács Krisztián programozó matematikus, a RoboKaland ökotudatos digitális közösségi alkotóműhelyben óvodás kortól tervezésre, fejlesztésre barkácsolásra inspirálják a fiatalokat. Az áramkörépítés és szoftverfejlesztés alapjai révén a gyerekek megtanulnak gondolkodni, kérdéseket feltenni és megoldásokat keresni. Hármójukat a Bridge Budapest Árnyékprogramja kötötte össze azzal a céllal, hogy hidat képezzenek az üzleti és civil szféra között. A program során látszólag két távoli terület vezetői kapcsolódnak és inspirálódnak egymás vezetői tudásából, dilemmáiból és tapasztalataiból.","shortLead":"Mátyás-Kollár Gabriella, a Morgan Stanley pénzügyi szolgáltató budapesti irodájának Technology COO-ja 11 éves korában...","id":"20241129_A-profizmus-es-a-kozvetlenseg-nem-zarja-ki-egymast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f4c04e4-c98d-4494-a563-c96bb7ca40b2.jpg","index":0,"item":"393fc1ed-b548-4d17-adf4-754d9403dd4e","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241129_A-profizmus-es-a-kozvetlenseg-nem-zarja-ki-egymast","timestamp":"2024. november. 30. 12:30","title":"A profizmus és a közvetlenség nem zárja ki egymást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2223327-25c0-42c5-8108-f85782aeafc3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egyetem arra is reagált, hogy a disszertációban hivatkozás nélküli részek lehetnek.","shortLead":"Az egyetem arra is reagált, hogy a disszertációban hivatkozás nélküli részek lehetnek.","id":"20241129_elte-orban-balazs-doktori-vedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2223327-25c0-42c5-8108-f85782aeafc3.jpg","index":0,"item":"6b5cd745-4328-45a4-b7a2-145e06d0a814","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_elte-orban-balazs-doktori-vedes","timestamp":"2024. november. 29. 10:55","title":"ELTE: Megtartják Orbán Balázs doktori védését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d7366fd-77a2-4fb6-b614-9a993c80af09","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az erotikus tartalmat szolgáltató közösségi oldal azzal az ígérettel csábított magához csaknem 240 millió felhasználót, hogy egy biztonságos közösségépítő környezetet – és nem utolsó sorban megélhetést – kínál. A csillogó felszín mögött azonban ez az ígéret sokszor semmit sem ér. ","shortLead":"Az erotikus tartalmat szolgáltató közösségi oldal azzal az ígérettel csábított magához csaknem 240 millió felhasználót...","id":"20241130_az-onlyfans-sotet-oldala","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d7366fd-77a2-4fb6-b614-9a993c80af09.jpg","index":0,"item":"4fccdaa6-1f72-4365-9757-eff2d965d34a","keywords":null,"link":"/elet/20241130_az-onlyfans-sotet-oldala","timestamp":"2024. november. 30. 17:00","title":"„Az egész testemet öt dollárért árulta az Onlyfans, kevesebbért, mint egy gyorséttermi menü\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9cd27001-a5d4-4dd3-b184-e3d51a86245b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Katarban is meleg volt, de Miamiban még melegebb lesz. ","shortLead":"Katarban is meleg volt, de Miamiban még melegebb lesz. ","id":"20241129_foci-vb-2026-extrem-hoseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cd27001-a5d4-4dd3-b184-e3d51a86245b.jpg","index":0,"item":"ec267f30-b72f-4625-984f-9420b8982749","keywords":null,"link":"/sport/20241129_foci-vb-2026-extrem-hoseg","timestamp":"2024. november. 29. 12:38","title":"Kutatók szerint át kellene gondolni a 2026-os foci-vb-t, mert egyes helyszíneken 50 fok lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fe56b71-03d7-46cd-b2e6-d8704847999e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Louise Haigh egy évtizeddel korábban bejelentette, hogy ellopták a munkahelyi telefonját, majd megtalálta és újra használatba vette a készüléket, de erről már nem szólt senkinek.","shortLead":"Louise Haigh egy évtizeddel korábban bejelentette, hogy ellopták a munkahelyi telefonját, majd megtalálta és újra...","id":"20241129_brit-miniszter-lemondas-telefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fe56b71-03d7-46cd-b2e6-d8704847999e.jpg","index":0,"item":"43dd14ad-4019-44ca-b3a3-682a14278d22","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_brit-miniszter-lemondas-telefon","timestamp":"2024. november. 29. 15:16","title":"Telefonlopási ügy miatt mond le a brit miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57bf11e6-2027-4d22-8d41-50f479258c92","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Azt nem tudta megmondani, hogy miért csinálta. ","shortLead":"Azt nem tudta megmondani, hogy miért csinálta. ","id":"20241129_siofok-vasutallomas-auto-sinekre-hajtott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57bf11e6-2027-4d22-8d41-50f479258c92.jpg","index":0,"item":"0b842ac8-54e4-4c33-8d2e-8b40b8554e45","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_siofok-vasutallomas-auto-sinekre-hajtott","timestamp":"2024. november. 29. 13:51","title":"Végighajtott a siófoki vasútállomás peronján egy autós, felhajtott a sínekre és ott elakadt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"574c46d9-7913-43c2-aaf1-04706df1ffae","c_author":"Gyükeri Mercédesz - Nyusztay Máté","category":"gazdasag","description":"Drágul a tojás és a sokáig ugyanolyan árban értékesített gyorsfagyasztott zöldség is. Mi az oka? Ennek is utánajártunk, miközben november végén néztük meg az alapélelmiszerek árát a hazai kiskereskedelmi láncoknál.","shortLead":"Drágul a tojás és a sokáig ugyanolyan árban értékesített gyorsfagyasztott zöldség is. Mi az oka? Ennek is utánajártunk...","id":"20241129_hvg-novemberi-bevasarlokosar-vasarnapi-ebed-inflacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/574c46d9-7913-43c2-aaf1-04706df1ffae.jpg","index":0,"item":"1cebd917-115a-4e55-8102-b09dc58c0139","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_hvg-novemberi-bevasarlokosar-vasarnapi-ebed-inflacio-ebx","timestamp":"2024. november. 29. 17:52","title":"Ilyen az összeomlott infláció Magyarországon: 16 százalékkal fizettük többet a boltban ugyanazért, mint januárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48977f41-d70c-413c-ba68-ee2c9ff5ba26","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A legnagyobb baloldali szakszervezetek a jövő évi költségvetés ellen tiltakoznak, amely megszorításokat is tartalmaz.","shortLead":"A legnagyobb baloldali szakszervezetek a jövő évi költségvetés ellen tiltakoznak, amely megszorításokat is tartalmaz.","id":"20241129_olaszorszag-orszagos-sztrajk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48977f41-d70c-413c-ba68-ee2c9ff5ba26.jpg","index":0,"item":"4b4cf21f-b08a-47a8-8b2d-54265de2501f","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_olaszorszag-orszagos-sztrajk","timestamp":"2024. november. 29. 16:03","title":"„Itt az ideje, hogy felforgassuk ezt az országot” – megbénult Olaszország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az ADAC és további 15 partnerklubja megtartotta az elmúlt évben tett ígéretét. Így idén – immár 12.
Az ADAC és további 15 partnerklubja megtartotta az elmúlt évben tett ígéretét. Így idén – immár 12. alkalommal – megint vizsgálat alá vont Európa legjelentősebb 26 alagútját. 16 esetben nagyon jó minősítést kaptak, négy esetben jó, és két alkalommal a kielégítő minősítést érdemelték ki az alagútak. Ugyanakkor még mindig három alagút kapta az aggályos, és további egy a hiányos minősítést. Az alagútak szerencsére egyre biztonságosabbak, az új építmények kivétel nélkül jó minősítést kaptak.
A vizsgált alagútak harmadában hiányoztak a hangosbemondók, a negyedükben pedig sötétek a falak, kevés a segélyhívó, és a menekülő útvonalak nincsenek megfelelően kitáblázva.
A lista élére ezúttal egy francia alagút került: a párizsi A86-s úton lévő Duplex. Az építmény különlegessége, a két szint: alul és fölül külön, két irányban haladnak az autók. Ez a megoldás szerencsére csak a magasság rovására megy, nem pedig a biztonságéra. A 2009-ben megnyitott alagút 4530 méter hosszú és a biztonság tekintetében követendő példa lehet minden ország számára.
Sokkal komorabban néz ki a lista másik vége, vagyis a teszt vesztese. Ide az izlandi 1. főúton Akranesnél található Hvalfjörður alagút került. 1998-ban építették az 5770 méter hosszú építményt, amelynél számtalan hiányosságot fedeztek fel a szakértők. Először is, nagyon hézagosan helyeztek el benne kamerákat. A segélyhívók igen távol vannak egymástól, nincs benne automatikus tűzjelző berendezés, a tűzoltóknak fenntartott út nagyon hosszú. A szellőzés nem akadályozza meg, hogy az alagút mennyezetéről beáramló füst leszálljon. Életveszélyes továbbá, hogy hiányoznak a vészkijáratok és a menekülőútvonalat sem mutatják jelzőfények. A hiányos minősítést kapta az alagút, és a tesztelők figyelmeztették az izlandiakat.
Egy német alagút is megbukott A vizsgált három német alagút közül, az A44-es úton Velbertnél található 25 éves műtárgy nem teljesítette a kívánt követelményeket. Sötét az úttest, hiányzik a videorendszerm kevés a menekülési útvonalakat jelző tábla. Emiatt az építmény az aggályos minősítést kapta. A másik két vizsgált német alagút, a Lohberg Darmstadtnál, és a Richard-Strauss alagút Münchennél ugyanakkor a nagyon jó minősítést kapott a tesztben.
Így teszteltek Az ADAC és partnerklubjai célul tűzték ki, hogy 2019-re Európa minden alagútja biztonságos legyen. Éppen ezért rendszeresen vizsgálják az építményeket, és tapasztalataikat megosztják az üzemeltetőkkel. Nyár elején a szakemberek fogták a bőröndjeiket és útnak indultak. 13 ország 26 alagútját vették górcső alá: négyet Spanyolországban (Cantalobos, Bracons, Valdepastores, Pedra do Couto), hármat-hármat Németországban (Lohberg, Richard-Strauss, Birth), Olaszországban (San Demetrio, Vigne, Claviere), Ausztriában (Kreuzenstein, Katschberg, Tanzenberg) és Svájcban (Murgwald, Witi, Mont Terri) , kettőt-kettőt Franciaországban (Duplex A86, Maurice Lemaire), Norvégiában (Hanekleiv, Botne), egyet-egyet pedig Belgiumban (Cinqauntenaire), Horvátországban (Sveti Rok), Hollandiában (Hubertus), Szlovéniában (Sentvid), Csehországban (Panenska) és a tesztek történetében először Izlandon (Hvalfjörður).
A vizsgálat kritériumai: az alagút hossza, fekvése, jelentősége az utazások során. Kiemelten figyelték a biztonságot, illetve azt, mi vár az utazókra az alagútban baleset, tűz, vagy egyéb vészhelyzet esetén.
Így lehet biztonságos az alagút
- Az autósokat informálni kell arról, hogyan viselkedjenek, közlekedjenek az alagútban, és mit tegyenek a biztonságos autózás érdekében. Arról, hol találhatók a segélyhívók, a leállórészek, a tűzoltó berendezések, a vészkijáratok.
- Az autósok tájékozódását megkönnyítik a világos falak, a megfelelő világítás és a felezővonalaknál elhelyezett világító diódák.
- Az alagútban folyamatosan figyelmeztetni kell az autósokat a helyes követési távolság megválasztására.
- Javítani kell a kommunkációt: rendszeresen figyelmeztessék az autósokat a veszélyre a hangszórókon keresztül. Különböző szituációkban (baleset, zárlat, tűz) több nyelven előregyártott üzeneteket sugározzanak a hangszórók.
- Ha le kell zárni az alagútat, tájékoztassák az autósokat az okokról.
- Minden vészkijáratot, menekülő útvonalat megfelelően táblázzanak ki, jelezzenek.
- Az alagút személyzetét rendszeresen küldjék el tanfolyamokra, továbbképzésekre.
- A mentésiterveket rendszeresen ismételjék át, és gyakorolják.