Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c4cdc260-2719-42ba-98b0-d1e241ce4702","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az elegáns, négyajtós kupék korszaka leáldozóban van.","shortLead":"Az elegáns, négyajtós kupék korszaka leáldozóban van.","id":"20250212_Eltunhet-a-kinalatbol-az-egyik-legszebb-Audi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4cdc260-2719-42ba-98b0-d1e241ce4702.jpg","index":0,"item":"1e38a800-63c0-4ed0-b4f8-d820f858a973","keywords":null,"link":"/cegauto/20250212_Eltunhet-a-kinalatbol-az-egyik-legszebb-Audi","timestamp":"2025. február. 12. 08:28","title":"Eltűnhet a kínálatból az egyik legszebb Audi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69f068c7-cb5e-40bc-8888-acadfd31365d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Január huszonharmadikán országszerte tömegesen evakuáltak diákokat magyar iskolákból bombariadó miatt. Ezt újabb fenyegetések követték, de robbanószert szerencsére sehol sem találtak. De mi történne akkor, ha előadás közben kellene menekülni? Lehet-e fontosabb a rántott hús vagy egy jó Instagram-sztori a testi épségünknél? ","shortLead":"Január huszonharmadikán országszerte tömegesen evakuáltak diákokat magyar iskolákból bombariadó miatt. Ezt újabb...","id":"20250212_duma-aktual-orszagos-bombariado-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69f068c7-cb5e-40bc-8888-acadfd31365d.jpg","index":0,"item":"24fe459f-88c2-4e5e-bbc0-87fef8a95039","keywords":null,"link":"/360/20250212_duma-aktual-orszagos-bombariado-video","timestamp":"2025. február. 12. 19:30","title":"Duma Aktuál: Bocsánat, hogy megzavarom a matekórát, bombariadó van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37b0f08d-eb43-4315-b6cf-e778d5b22597","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Elon Musk közreműködésével szétverte az USA külföldön nyújtott támogatásait irányító ügynökséget Donald Trump, aki ezzel a tekintélyelvű vezetőknek kedveskedett, civil szervezeteket lehetetlenített el, és rombolta Washington befolyását a világban.","shortLead":"Elon Musk közreműködésével szétverte az USA külföldön nyújtott támogatásait irányító ügynökséget Donald Trump, aki...","id":"20250213_hvg-usaid-amerikai-segelyek-trump-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37b0f08d-eb43-4315-b6cf-e778d5b22597.jpg","index":0,"item":"6be3892c-8ed9-4f94-a76c-5338c00b228d","keywords":null,"link":"/360/20250213_hvg-usaid-amerikai-segelyek-trump-musk","timestamp":"2025. február. 13. 09:47","title":"Gyerekek gyógyítása, aknák felszedése, ivóvízhez hozzáférés: kuka – Orbán Viktor ennek örül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ab7ec0c-bb13-4343-aeeb-cfde847d492c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A 20 éves férfi karácsony előtt néhány nappal vezette le feszültségét a Nagykanizsáról Dombóvárra tartó vonat kárpitján.","shortLead":"A 20 éves férfi karácsony előtt néhány nappal vezette le feszültségét a Nagykanizsáról Dombóvárra tartó vonat kárpitján.","id":"20250212_Nem-birta-cernaval-a-kesest-felgyujtotta-a-Dombovarra-tarto-vonat-uleseit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ab7ec0c-bb13-4343-aeeb-cfde847d492c.jpg","index":0,"item":"dddf8d53-d88c-4e14-ad76-d872bba91cbb","keywords":null,"link":"/itthon/20250212_Nem-birta-cernaval-a-kesest-felgyujtotta-a-Dombovarra-tarto-vonat-uleseit","timestamp":"2025. február. 12. 10:44","title":"Nem bírta tovább cérnával a késést, felgyújtotta a Dombóvárra tartó vonat üléseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b72828cc-7192-438f-97e1-4818963e50ca","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Bizottság az Újságírók Védelméért friss jelentése szerint már 2025-ben is legalább hat újságíróval végeztek.","shortLead":"A Bizottság az Újságírók Védelméért friss jelentése szerint már 2025-ben is legalább hat újságíróval végeztek.","id":"20250212_CPJ-gyilkossag-sajto-ujsagiro-megol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b72828cc-7192-438f-97e1-4818963e50ca.jpg","index":0,"item":"af9364e1-9100-4969-8ef4-58dc5deefcfd","keywords":null,"link":"/vilag/20250212_CPJ-gyilkossag-sajto-ujsagiro-megol","timestamp":"2025. február. 12. 20:45","title":"CPJ: Rekordszámú újságírót öltek meg 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A külügyminiszter azt is mondta, hogy Washington hamarosan újragondolja az orosz–magyar kereskedelmet nehezítő lépéseket.","shortLead":"A külügyminiszter azt is mondta, hogy Washington hamarosan újragondolja az orosz–magyar kereskedelmet nehezítő...","id":"20250212_Szijjarto-megnyugtatta-az-oroszokat-a-szankciok-ellenere-is-tudunk-fizetni-a-gazert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090.jpg","index":0,"item":"84c0c90e-6287-4fe3-88d8-1cb997a5b8a1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250212_Szijjarto-megnyugtatta-az-oroszokat-a-szankciok-ellenere-is-tudunk-fizetni-a-gazert","timestamp":"2025. február. 12. 11:27","title":"Szijjártó megnyugtatta az oroszokat: a szankciók ellenére is tudunk fizetni a gázért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1387661-a392-4adc-b1c3-6bc8440f4dbb","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Egy tisztán elektromos modell készül majd Debrecenben.","shortLead":"Egy tisztán elektromos modell készül majd Debrecenben.","id":"20250212_debrecen-bmw-gyar-sorozatgyartas-tisztan-elektromos-modell","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1387661-a392-4adc-b1c3-6bc8440f4dbb.jpg","index":0,"item":"44ea2b9b-8155-4cfb-aca2-8e260c73fcf3","keywords":null,"link":"/kkv/20250212_debrecen-bmw-gyar-sorozatgyartas-tisztan-elektromos-modell","timestamp":"2025. február. 12. 16:33","title":"Ősszel indul a sorozatgyártás a BMW debreceni üzemében, Szijjártó szerint az egész cég sorsa is múlik ezen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae389a79-22d9-49bc-a305-5c685ecdf508","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színész azt nem mondta el, melyik hospice-házban történt a felháborító eset.","shortLead":"A színész azt nem mondta el, melyik hospice-házban történt a felháborító eset.","id":"20250213_szacsvay-laszlo-felesege-hospice-haz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae389a79-22d9-49bc-a305-5c685ecdf508.jpg","index":0,"item":"cd487e7d-ffc3-4d9e-957f-f45c3bfe22c3","keywords":null,"link":"/elet/20250213_szacsvay-laszlo-felesege-hospice-haz","timestamp":"2025. február. 13. 10:04","title":"Szacsvay Lászlóval közölték, vigye haza a feleségét a hospice-házból, mert zavarja a haldoklókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem is gondolnánk, de a Fiat Panda uniszex modell, csupán vásárlóinak 51 százaléka nő, a többi feltehetően férfi. Legalább három pandás srácot ismerek, sőt, évekig ábrándoztam a kisautóról, végül az Uno, Ritmo, Tipo háromszögben veszítettem el bizalmamat az olasz autók iránt. A mostani Panda tesztvezetés visszahozott valamit a rajongásomból, ez a Panda tökéletesen kiszolgálná igényeimet. A kéthengeres pörgettyű külön elismerést érdemel.
A Nápoly környéki autós arról ismerszik fel, hogy meg akarja ölni a több autóst. Nem azért dudál, mint a török sofőr, hogy megóvja, megkímélje az életünket, nem, a nápolyi dudával harangoz, jelzi, hogy megdöglesz, te fattyú. Az, hogy túléltük a tesztvezetést, csak és kizárólag az új Pandának volt köszönhető, a csinos kisautó feltétlen tiszteletet élvezett, mindenki megbámulta, sokan majdnem ezért okoztak balesetet. Ekkor értettem meg, amiről a pomigliano-i gyárban (Lengyelországból került vissza a gyártás a 2008-tól 100 millió euróért felújított üzembe) a Fiat-vezérek beszéltek, azt, hogy mit jelent, hogy olasz autó, hogy nemzeti autó, hogy mi gyártjuk, hogy a mienk. A Panda PR-filmje annyira nyálas, hogy összefutottak szemem alatt a könnyeim, csak erős idegzetűeknek ajánlom. A PR-gépezet amúgy is jól működött, a Pandáról úgy beszéltek végig, mint egy megoldásról, egy mindenkinek tetsző, belülről épített, lakható, szerethető, mindenki nyelvét beszélő, embereknek épített autóról.
bcs
A Fiat Panda egyszerűen egy autó, egyszerű autó, az egyszerűség autója, az autózás egyszerűsége. Pont akkora, amekkorának lennie kell, a vezető és társa kényelmesen ül, a hátsó utasok lábtere a csomagtartó kárára növelhető. Kisautó, de olasz környezetében megfigyelve kompaktnak tűnik, mellette egy Seicento megdöbbentően apró.
Beltere egyszerű, de mókás: a négyszögesített kör az uralkodó motívum. Könnyedén kezelhető. A továbbfejlesztett Blue&Me (kommunikációs) rendszer, valamint a szintén feláras TomTom Live navigáció révén egy csipetnyi űrtechnika is beköltözött a komoly múlttal rendelkező Pandába. Fél év múlva még koccanásgátló is gyarapítja az intelligens megoldások sorát (40 eurós felárért 30 kilométer/órás sebesség alatt nem ütközik az autó).
A kézi fék karja jópofa, az ötsebességes váltó második fokozata (a tesztelt twinair modellnél) nem ad teljes visszajelzést, olyan mintha nem vette volna be, pedig de, ezért kissé későn engedjük fel a kuplungot.
A nagy számok törvénye határozza meg a Panda történetét, immár 6,4 millió példányát adták el, több mint 16 millióan mondhatják el magukról a világon, hogy volt egy Pandájuk. 365 centi hosszú, 164 centi széles és 155 centi magas az új Panda, tökéletesen beleillik a dél-olasz utcaképbe. 225 literes csomagtartója az ülések mozgatásával 260 literesre növelhető, az elődnél 25 literrel jut több hely a csomagoknak. Ha a hátsó üléseket ledöntjük (egyben, fele-fele és 60/40 arányban is megoldható, ahogy az ügyfél rendeli), 870 liternyi öreggel gazdálkodhatunk. Alapáras az ABS és a négy légzsák, a jövőre érkező ESP-s modellekben dombsegéd is dolgozik majd.
A klasszikus Fire motorból már több mint 10 millió készült. 69 lóerős (5500-as fordulat/percnél), legnagyobb nyomatéka 102 Nm (3000-es percenkénti fordulaton). A Fiat Powertrain által épített 0.9 TwinAir turbómotor 85 lóerőt (63 kW) ad le 5500-as percenkénti fordulaton, maximális nyomatéka 145 Nm 1900-as fordulatnál. Ezt a nyomatékot 3000-es fordulatig tartja is. Ha az eco gombot használjuk, a Pandánk csak100 Nm-t mozgat meg 2000-es fordulaton.
Szerencsére sikerült mindkét benzines motorral próbára tenni a Pandát, ezért egy gyárlátogatást is képesek voltunk feláldozni. Az életveszélyes nápolyi forgatagban elveszettnek éreztük magunkat az 1,2 literes négyhengeres 69 lóerejével, az autópályán kész katasztrófa volt a lomhasága. A 130 kilométer/órás sebességgel megbirkózott, ekkor 3500-at forgott percenként a főtengely. Még ilyenkor is visszafogottan csendes a moci. Ha lendületbe hajszoljuk, egész tűrhetően haladunk. A fogyasztás hozza az elvárhatót: 100 kilométerenként - városi dugóban és autópályás rohanás során - 6,3 literes átlagot mértünk.
A kéthengeres twinair-rel a Panda sztár. A kispolszkis hang, a rotyogássá szelídülő röfögés, a 2000-es fordulat alatti halott vánszorgás pánikhangulata, majd a turbó sikításával együtt feltámadó erő élményautóvá teszi. Nem Ferrarivá, de egy fickós kis darázzsá. A váltót gyakran használva robbanékony stílusban is lehet vezetni, meglepően könnyedén szúrjuk be a legsűrűbb forgalomba. A turbós Panda autópályán meggyőzően mozog, ég és föld a két motor karaktere között a különbség. A korábbi twinair modellekben tapasztalt (a pörgetésből adódó) magasabb fogyasztás emléke mételyezte meg előre a próbát, ám 100 kilométer tesztvezetés után meglepett a 6 literes átlagfogyasztást. Az eco gombot (amely jelentősen lebutítja az autót) nem használtuk. 130 kilométer/órás sebességnél ez a motor is 3500-at pörgött. A négyhengeressel ellentétben a kéthengeres turbós változatot start-stop rendszerrel szerelték, így lámpánál mindig leállt, a kuplung kinyomása után pedig fegyelmezetten újraindult.
A motorcsaládot egy 75 lovas, 1,3 literes dízel egészíti ki, amelynek 190 Nm a maximum nyomatéka, és a sajtóanyag szerint 3,9 liter gázolajjal is beérheti 100 kilométerenként. A dízel modell alapfelszereltsége a start-stop rendszer.
Az új Panda Magyarországra februárban érkezik, szeptemberi gyártástól már az ESP széria lesz. 2012-ben gázos változatok érkeznek, de az év vége felé beköszönt a 4x4-es Panda is. A magyar piacon várhatóan nem vetik be a kéthengeres twinair, turbó nélküli, 65 lovas változatát. Hazai áráról nincs információnk, de reméljük, nem az olaszországi premieren beharangozott 10 ezer eurós ár lesz a mérvadó, mert akkor sok magyar számára elérhetetlenné válik egy szerethető családtag, a Panda (a hazai kínálatban jövő év végéig megmarad az előző Panda, csak benzinmotorokkal).
A július a Fiatnál a cinquecento éve, 2007-ben született újjá az ötszázas, 2008-ban jött az Abarth változat, 2009-ben kinyílt a világ az 500C-ben, idén pedig forradalmi megoldású kéthengeres turbómotorral vezethettük az aranyos miniautót. Eddig 550 ezret adtak el a modellből, 30 ezer kabriót, 7 ezer dízelt. Az igazi virágzás csak most kezdődik, a varázsszó neve: TwinAir.
A Fiat 500C vászontetejével egyértelműen az eredeti 1957-es Fiat 500 stílusa előtt tiszteleg. Ugyanakkor az új modell már a legújabb megoldásokat vonultatja fel mind a gyártás, mind a motorok és az utaskomfort terén. Esőben, Debrecenben próbálhattuk ki.
Ilyen háttérrel, ennyi rajongóval, gazdag történelemmel könnyű sikeresnek lenni - mondhatjuk az új Fiat 500-ra. De csakugyan megfelel a magas elvárásoknak?
A Fiat Punto nem csupán Olaszországban népautó, az idei hazai autóeladási statisztikákban a Grande Punto negyedik helyen áll a Swiftet, a Fiestát és a Corsát követően a kisautók rangsorában. Az olaszok szerint elérkezett a frissítés ideje, a lökhárítókat és a lámpákat átszabták, és új lett az autó belseje is.
A Peugeot Bipper és a Citroen Nemo ikertestvére a Fiat Fiorino Qubo. Úgy hasonlítanak, mint egyik dinótojás a másikra, ám a vidám olasz a hátsó kis oldalablakaival különb a többinél.
Nyugat-Magyarországot két napra megszállták a Fiat Doblo Cargo túra résztvevői. Újságírók, flottások, kereskedők, üzletemberek tették próbára, mit is tud az új autó.
A Fiat megalkotta a terepjárók Barbie babáját. Ám a Panda Cross nem játékszer, ha városban nem is a legtökéletesebb társ, de terepen nem lesz rá panaszunk.
Bár minden ízében modern autó a Fiat 500 kabrió, a kispolszkis emlékektől nem szabadulok. A kéthengeres kis turbós motor hangja az, ami felkorbácsolja a nosztalgiát. Azon tanított meg a feleségem autót vezetni. Nem ment könnyen, és az nem a polák hibája volt. Az emlékek számlájára írom, hogy kedveltem a tesztautó fulladásos hörgését, amely pörgetve szép motorhanggá alakul át. Ha szingli lennék, fiatal és bohó, talán meg is venném magamnak.