Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1b14bb73-8ef5-4853-b50b-685ce1b12efc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A WMN magazin olyan nőket szeretne vele elismerni, akik kiemelkedő munkát végeznek a közösségépítés terén.","shortLead":"A WMN magazin olyan nőket szeretne vele elismerni, akik kiemelkedő munkát végeznek a közösségépítés terén.","id":"20250108_Hadas-Kriszta-WMN-dij-kozossegepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b14bb73-8ef5-4853-b50b-685ce1b12efc.jpg","index":0,"item":"33a9684a-10c9-4c5a-bdb4-378e184667a3","keywords":null,"link":"/elet/20250108_Hadas-Kriszta-WMN-dij-kozossegepites","timestamp":"2025. január. 08. 11:28","title":"Díjat alapítottak Hadas Kriszta emlékére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52192fc4-16c1-4062-8212-c7eb70c64b43","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A videón jól látható, hogyan védekeznek a vaddisznók a farkasok ellen.","shortLead":"A videón jól látható, hogyan védekeznek a vaddisznók a farkasok ellen.","id":"20250109_Farkasok-es-vaddisznok-csatajat-rogzitette-egy-kamera-Havasrekettyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52192fc4-16c1-4062-8212-c7eb70c64b43.jpg","index":0,"item":"03781a70-d1dc-40ac-a6c3-6493c7b2b85c","keywords":null,"link":"/zhvg/20250109_Farkasok-es-vaddisznok-csatajat-rogzitette-egy-kamera-Havasrekettyen","timestamp":"2025. január. 09. 19:02","title":"Farkasok és vaddisznók csatáját rögzítette egy kamera Havasrekettyén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"493db27f-c863-4fb0-ac17-430953ac918e","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Szünet nélkül folyik az adok-kapok a Trump-adminisztrációban befolyásos szerepre készülő Elon Musk és az európai politikusok között. A németországi választások előtt kellene dűlőre jutni.","shortLead":"Szünet nélkül folyik az adok-kapok a Trump-adminisztrációban befolyásos szerepre készülő Elon Musk és az európai...","id":"20250109_Elon-Musk-X-Macron-Scholz-Meloni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/493db27f-c863-4fb0-ac17-430953ac918e.jpg","index":0,"item":"721be0eb-2c6f-41b8-ac49-b2b0408c7798","keywords":null,"link":"/eurologus/20250109_Elon-Musk-X-Macron-Scholz-Meloni","timestamp":"2025. január. 09. 17:00","title":"Elon Musk beszól az európai államfőknek és élvezi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bc8ea4b-c4dc-4158-8fae-f91e402425c9","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Óriási poén, hogy Rogán lenne a korrupció középpontja. Amerika így viccel.","shortLead":"Óriási poén, hogy Rogán lenne a korrupció középpontja. Amerika így viccel.","id":"20250108_A-kemenyen-szankcionalt-kisember-tota-w","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bc8ea4b-c4dc-4158-8fae-f91e402425c9.jpg","index":0,"item":"76511355-d50f-4e65-8c31-cd5b2b9f47e0","keywords":null,"link":"/360/20250108_A-kemenyen-szankcionalt-kisember-tota-w","timestamp":"2025. január. 08. 08:58","title":"Tóta W. Árpád: Rogán, a keményen szankcionált kisember","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e1bd31a-6b9d-4013-9a85-1dd95aa4fe3c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Két férfi és egy kutya nézte döbbenten, amint a bozóttűz körülveszi az otthonukat. Már két halottja van a katasztrófának, és legalább 30 ezer embert kellett evakuálni a környéken.","shortLead":"Két férfi és egy kutya nézte döbbenten, amint a bozóttűz körülveszi az otthonukat. Már két halottja van...","id":"20250108_Erdotuz-Los-Angeles-video-pusztitas-Hollywood","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e1bd31a-6b9d-4013-9a85-1dd95aa4fe3c.jpg","index":0,"item":"fc806284-281d-4f29-90fa-1fa61930f728","keywords":null,"link":"/elet/20250108_Erdotuz-Los-Angeles-video-pusztitas-Hollywood","timestamp":"2025. január. 08. 19:16","title":"Megdöbbentő videó mutatja, milyen, amikor egy elegáns házat körülzár a Los Angelesben pusztító pokoli tűz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91b3002c-32bb-4c7c-a852-b4e9adc7f933","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint a citomegalovírus-fertőzés során előfordulhat, hogy egy aktív vírus eljut az agyig, ami hatással lehet az Alzheimer-kór kialakulására.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint a citomegalovírus-fertőzés során előfordulhat, hogy egy aktív vírus eljut az agyig, ami...","id":"20250108_citomegalovirus-alzheimer-kor-kialakulasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91b3002c-32bb-4c7c-a852-b4e9adc7f933.jpg","index":0,"item":"daa10651-bf7a-4339-b362-8b39ee51f616","keywords":null,"link":"/tudomany/20250108_citomegalovirus-alzheimer-kor-kialakulasa","timestamp":"2025. január. 08. 19:03","title":"Kiderült egy ismert vírusról, hogy köze lehet az Alzheimer-kórhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ae90835-2ec3-4105-9f6f-dc4924720943","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A Hollywoodtól csupán néhány kilométerre fekvő elegáns negyedben pusztító tűz fékezhetetlenül tombol, 30 ezer embert kellett evakuálni. ","shortLead":"A Hollywoodtól csupán néhány kilométerre fekvő elegáns negyedben pusztító tűz fékezhetetlenül tombol, 30 ezer embert...","id":"20250108_tuzvesz-Los-Angeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae90835-2ec3-4105-9f6f-dc4924720943.jpg","index":0,"item":"6fbcd4f5-a76a-4f9b-81e2-08f19049ab35","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_tuzvesz-Los-Angeles","timestamp":"2025. január. 08. 12:10","title":"Pokoli tűzvész tombol a Los Angeles-i földi paradicsomban – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a66092d-ef58-49dc-83dc-4c1128c5fa7c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újabb információk szivárogtak ki a Samsung két ponton is meghajlítható okostelefonjáról, aminek egyelőre a nevét sem tudni.","shortLead":"Újabb információk szivárogtak ki a Samsung két ponton is meghajlítható okostelefonjáról, aminek egyelőre a nevét sem...","id":"20250108_samsung-ket-ponton-hajlithato-okostelefon-bemutato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a66092d-ef58-49dc-83dc-4c1128c5fa7c.jpg","index":0,"item":"5dbecaeb-62a9-4480-bf8d-09d4f77dba90","keywords":null,"link":"/tudomany/20250108_samsung-ket-ponton-hajlithato-okostelefon-bemutato","timestamp":"2025. január. 08. 16:03","title":"Jöhet a Samsung hajlítható csodatelefonja, aminek még a nevét is szigorúan őrzi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem is gondolnánk, de a Fiat Panda uniszex modell, csupán vásárlóinak 51 százaléka nő, a többi feltehetően férfi. Legalább három pandás srácot ismerek, sőt, évekig ábrándoztam a kisautóról, végül az Uno, Ritmo, Tipo háromszögben veszítettem el bizalmamat az olasz autók iránt. A mostani Panda tesztvezetés visszahozott valamit a rajongásomból, ez a Panda tökéletesen kiszolgálná igényeimet. A kéthengeres pörgettyű külön elismerést érdemel.
A Nápoly környéki autós arról ismerszik fel, hogy meg akarja ölni a több autóst. Nem azért dudál, mint a török sofőr, hogy megóvja, megkímélje az életünket, nem, a nápolyi dudával harangoz, jelzi, hogy megdöglesz, te fattyú. Az, hogy túléltük a tesztvezetést, csak és kizárólag az új Pandának volt köszönhető, a csinos kisautó feltétlen tiszteletet élvezett, mindenki megbámulta, sokan majdnem ezért okoztak balesetet. Ekkor értettem meg, amiről a pomigliano-i gyárban (Lengyelországból került vissza a gyártás a 2008-tól 100 millió euróért felújított üzembe) a Fiat-vezérek beszéltek, azt, hogy mit jelent, hogy olasz autó, hogy nemzeti autó, hogy mi gyártjuk, hogy a mienk. A Panda PR-filmje annyira nyálas, hogy összefutottak szemem alatt a könnyeim, csak erős idegzetűeknek ajánlom. A PR-gépezet amúgy is jól működött, a Pandáról úgy beszéltek végig, mint egy megoldásról, egy mindenkinek tetsző, belülről épített, lakható, szerethető, mindenki nyelvét beszélő, embereknek épített autóról.
bcs
A Fiat Panda egyszerűen egy autó, egyszerű autó, az egyszerűség autója, az autózás egyszerűsége. Pont akkora, amekkorának lennie kell, a vezető és társa kényelmesen ül, a hátsó utasok lábtere a csomagtartó kárára növelhető. Kisautó, de olasz környezetében megfigyelve kompaktnak tűnik, mellette egy Seicento megdöbbentően apró.
Beltere egyszerű, de mókás: a négyszögesített kör az uralkodó motívum. Könnyedén kezelhető. A továbbfejlesztett Blue&Me (kommunikációs) rendszer, valamint a szintén feláras TomTom Live navigáció révén egy csipetnyi űrtechnika is beköltözött a komoly múlttal rendelkező Pandába. Fél év múlva még koccanásgátló is gyarapítja az intelligens megoldások sorát (40 eurós felárért 30 kilométer/órás sebesség alatt nem ütközik az autó).
A kézi fék karja jópofa, az ötsebességes váltó második fokozata (a tesztelt twinair modellnél) nem ad teljes visszajelzést, olyan mintha nem vette volna be, pedig de, ezért kissé későn engedjük fel a kuplungot.
A nagy számok törvénye határozza meg a Panda történetét, immár 6,4 millió példányát adták el, több mint 16 millióan mondhatják el magukról a világon, hogy volt egy Pandájuk. 365 centi hosszú, 164 centi széles és 155 centi magas az új Panda, tökéletesen beleillik a dél-olasz utcaképbe. 225 literes csomagtartója az ülések mozgatásával 260 literesre növelhető, az elődnél 25 literrel jut több hely a csomagoknak. Ha a hátsó üléseket ledöntjük (egyben, fele-fele és 60/40 arányban is megoldható, ahogy az ügyfél rendeli), 870 liternyi öreggel gazdálkodhatunk. Alapáras az ABS és a négy légzsák, a jövőre érkező ESP-s modellekben dombsegéd is dolgozik majd.
A klasszikus Fire motorból már több mint 10 millió készült. 69 lóerős (5500-as fordulat/percnél), legnagyobb nyomatéka 102 Nm (3000-es percenkénti fordulaton). A Fiat Powertrain által épített 0.9 TwinAir turbómotor 85 lóerőt (63 kW) ad le 5500-as percenkénti fordulaton, maximális nyomatéka 145 Nm 1900-as fordulatnál. Ezt a nyomatékot 3000-es fordulatig tartja is. Ha az eco gombot használjuk, a Pandánk csak100 Nm-t mozgat meg 2000-es fordulaton.
Szerencsére sikerült mindkét benzines motorral próbára tenni a Pandát, ezért egy gyárlátogatást is képesek voltunk feláldozni. Az életveszélyes nápolyi forgatagban elveszettnek éreztük magunkat az 1,2 literes négyhengeres 69 lóerejével, az autópályán kész katasztrófa volt a lomhasága. A 130 kilométer/órás sebességgel megbirkózott, ekkor 3500-at forgott percenként a főtengely. Még ilyenkor is visszafogottan csendes a moci. Ha lendületbe hajszoljuk, egész tűrhetően haladunk. A fogyasztás hozza az elvárhatót: 100 kilométerenként - városi dugóban és autópályás rohanás során - 6,3 literes átlagot mértünk.
A kéthengeres twinair-rel a Panda sztár. A kispolszkis hang, a rotyogássá szelídülő röfögés, a 2000-es fordulat alatti halott vánszorgás pánikhangulata, majd a turbó sikításával együtt feltámadó erő élményautóvá teszi. Nem Ferrarivá, de egy fickós kis darázzsá. A váltót gyakran használva robbanékony stílusban is lehet vezetni, meglepően könnyedén szúrjuk be a legsűrűbb forgalomba. A turbós Panda autópályán meggyőzően mozog, ég és föld a két motor karaktere között a különbség. A korábbi twinair modellekben tapasztalt (a pörgetésből adódó) magasabb fogyasztás emléke mételyezte meg előre a próbát, ám 100 kilométer tesztvezetés után meglepett a 6 literes átlagfogyasztást. Az eco gombot (amely jelentősen lebutítja az autót) nem használtuk. 130 kilométer/órás sebességnél ez a motor is 3500-at pörgött. A négyhengeressel ellentétben a kéthengeres turbós változatot start-stop rendszerrel szerelték, így lámpánál mindig leállt, a kuplung kinyomása után pedig fegyelmezetten újraindult.
A motorcsaládot egy 75 lovas, 1,3 literes dízel egészíti ki, amelynek 190 Nm a maximum nyomatéka, és a sajtóanyag szerint 3,9 liter gázolajjal is beérheti 100 kilométerenként. A dízel modell alapfelszereltsége a start-stop rendszer.
Az új Panda Magyarországra februárban érkezik, szeptemberi gyártástól már az ESP széria lesz. 2012-ben gázos változatok érkeznek, de az év vége felé beköszönt a 4x4-es Panda is. A magyar piacon várhatóan nem vetik be a kéthengeres twinair, turbó nélküli, 65 lovas változatát. Hazai áráról nincs információnk, de reméljük, nem az olaszországi premieren beharangozott 10 ezer eurós ár lesz a mérvadó, mert akkor sok magyar számára elérhetetlenné válik egy szerethető családtag, a Panda (a hazai kínálatban jövő év végéig megmarad az előző Panda, csak benzinmotorokkal).
A július a Fiatnál a cinquecento éve, 2007-ben született újjá az ötszázas, 2008-ban jött az Abarth változat, 2009-ben kinyílt a világ az 500C-ben, idén pedig forradalmi megoldású kéthengeres turbómotorral vezethettük az aranyos miniautót. Eddig 550 ezret adtak el a modellből, 30 ezer kabriót, 7 ezer dízelt. Az igazi virágzás csak most kezdődik, a varázsszó neve: TwinAir.
A Fiat 500C vászontetejével egyértelműen az eredeti 1957-es Fiat 500 stílusa előtt tiszteleg. Ugyanakkor az új modell már a legújabb megoldásokat vonultatja fel mind a gyártás, mind a motorok és az utaskomfort terén. Esőben, Debrecenben próbálhattuk ki.
Ilyen háttérrel, ennyi rajongóval, gazdag történelemmel könnyű sikeresnek lenni - mondhatjuk az új Fiat 500-ra. De csakugyan megfelel a magas elvárásoknak?
A Fiat Punto nem csupán Olaszországban népautó, az idei hazai autóeladási statisztikákban a Grande Punto negyedik helyen áll a Swiftet, a Fiestát és a Corsát követően a kisautók rangsorában. Az olaszok szerint elérkezett a frissítés ideje, a lökhárítókat és a lámpákat átszabták, és új lett az autó belseje is.
A Peugeot Bipper és a Citroen Nemo ikertestvére a Fiat Fiorino Qubo. Úgy hasonlítanak, mint egyik dinótojás a másikra, ám a vidám olasz a hátsó kis oldalablakaival különb a többinél.
Nyugat-Magyarországot két napra megszállták a Fiat Doblo Cargo túra résztvevői. Újságírók, flottások, kereskedők, üzletemberek tették próbára, mit is tud az új autó.
A Fiat megalkotta a terepjárók Barbie babáját. Ám a Panda Cross nem játékszer, ha városban nem is a legtökéletesebb társ, de terepen nem lesz rá panaszunk.
Bár minden ízében modern autó a Fiat 500 kabrió, a kispolszkis emlékektől nem szabadulok. A kéthengeres kis turbós motor hangja az, ami felkorbácsolja a nosztalgiát. Azon tanított meg a feleségem autót vezetni. Nem ment könnyen, és az nem a polák hibája volt. Az emlékek számlájára írom, hogy kedveltem a tesztautó fulladásos hörgését, amely pörgetve szép motorhanggá alakul át. Ha szingli lennék, fiatal és bohó, talán meg is venném magamnak.
Egyórás interjút készítettünk a Fülkében Szabó Andrea szociológussal, többek között arról, hol kellene erősödnie Magyar Péternek, és arról is, mikorra érhet be a Fidesz fiataloknak szóló stratégiája.