Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"18634b69-5895-4501-a389-8d22e7009696","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A sérült férfi ellátását a Pontoon egészségügyis munkatársai kezdték meg.","shortLead":"A sérült férfi ellátását a Pontoon egészségügyis munkatársai kezdték meg.","id":"20250518_Lanchid-rakpart-baleset-lezuhant-ferfi-Pontoon-cafolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18634b69-5895-4501-a389-8d22e7009696.jpg","index":0,"item":"70da162c-52fe-4341-8cad-dc79e193f103","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_Lanchid-rakpart-baleset-lezuhant-ferfi-Pontoon-cafolat","timestamp":"2025. május. 18. 14:22","title":"Tagadja a Pontoon, hogy a szórakozóhely területéről zuhant volna a rakpartra egy férfi pénteken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ec7339a-336c-48b6-9553-078530cb5ebb","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színész-rendezőt egy interjúban arról kérdezték, hogyan tette helyre magában, hogy kollégája szerint ő egy „közepesnél szarabb színész”, és milyen volt ennek fényében együtt dolgozni vele. ","shortLead":"A színész-rendezőt egy interjúban arról kérdezték, hogyan tette helyre magában, hogy kollégája szerint ő...","id":"20250519_Alfoldi-Robert-Cserhalmi-Gyorgy-kozepesnel-szarabb-szinesz-reakcio-Partizan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ec7339a-336c-48b6-9553-078530cb5ebb.jpg","index":0,"item":"dec9d7da-3d40-487a-8a8b-e57d4d957d33","keywords":null,"link":"/kultura/20250519_Alfoldi-Robert-Cserhalmi-Gyorgy-kozepesnel-szarabb-szinesz-reakcio-Partizan","timestamp":"2025. május. 19. 15:15","title":"Alföldi Róbert Cserhalmi Györgyről: Azért, mert ő azt gondolja rólam, hogy szar színész vagyok, én nem gondolom róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ea76cf7-3f44-44b0-a8d8-f999ef8b6fcf","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"A jegybanki igazgatóság asszisztálása, a tulajdonosi jogokat gyakorló pénzügyi tárca hanyagsága és a képviselők hozzájárulása is kellett ahhoz, hogy több százmilliárd forint közpénz folyjon el az MNB-nél.","shortLead":"A jegybanki igazgatóság asszisztálása, a tulajdonosi jogokat gyakorló pénzügyi tárca hanyagsága és a képviselők...","id":"20250519_hvg-mnb-alapitvanyok-felugyelobizottsag-varga-mihaly-kezen-kozon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ea76cf7-3f44-44b0-a8d8-f999ef8b6fcf.jpg","index":0,"item":"eab30e9c-c237-4daf-af89-c6c33f7b0df4","keywords":null,"link":"/360/20250519_hvg-mnb-alapitvanyok-felugyelobizottsag-varga-mihaly-kezen-kozon","timestamp":"2025. május. 19. 06:35","title":"Az MNB-alapítványok eltűnt százmilliárdjai: amíg elnök nem lett, Varga Mihály sem zavartatta magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94bf32c7-06b7-4e66-b37f-50589aee8f7f","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Sokan nem azért hallgatnak a munkahelyükön, mert nincs mondanivalójuk, hanem mert félnek. A pszichológiai biztonság megteremtése kulcsfontosságú, ha azt akarjuk, hogy a tudás és az innováció valóban kibontakozhasson. Szerkesztett részlet Amy C. Edmondson Pszichológiai biztonság a munkahelyen című könyvéből.","shortLead":"Sokan nem azért hallgatnak a munkahelyükön, mert nincs mondanivalójuk, hanem mert félnek. A pszichológiai biztonság...","id":"20250518_pszichologiai-biztonsag-konyv-reszlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94bf32c7-06b7-4e66-b37f-50589aee8f7f.jpg","index":0,"item":"55158688-c98b-437d-a4fb-c23b35e124b6","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250518_pszichologiai-biztonsag-konyv-reszlet","timestamp":"2025. május. 18. 19:15","title":"Mindenki tud valamit. De ez csak akkor számít, ha el is meri mondani!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c379b79d-f6c0-43ef-8555-7fb4229c3c5f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Idén is megzavarták az izraeli produkciót.","shortLead":"Idén is megzavarták az izraeli produkciót.","id":"20250518_Eurovizios-Dalfesztival-Ausztria-JJ-Wasted-Love-Izrael","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c379b79d-f6c0-43ef-8555-7fb4229c3c5f.jpg","index":0,"item":"73b61d28-c327-4f3b-87b2-67a2cbb22604","keywords":null,"link":"/kultura/20250518_Eurovizios-Dalfesztival-Ausztria-JJ-Wasted-Love-Izrael","timestamp":"2025. május. 18. 10:20","title":"Ausztria nyerte az Eurovíziót, Izrael a tiltakozások ellenére is második lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48b43ccb-0620-4600-a87f-d154cc31bec9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pavel Durov, a Telegram orosz alapítója egy hangulatjellel utalt arra, melyik nyugati ország akarhatta befolyásolni a román elnökválasztást, még a vasárnapi voksolás előtt.","shortLead":"Pavel Durov, a Telegram orosz alapítója egy hangulatjellel utalt arra, melyik nyugati ország akarhatta befolyásolni...","id":"20250519_roman-elnokvalasztas-nicusor-dan-george-simion-telegram-pavel-durov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48b43ccb-0620-4600-a87f-d154cc31bec9.jpg","index":0,"item":"9cdba6a1-bfd6-4690-8e11-727297aef0c7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_roman-elnokvalasztas-nicusor-dan-george-simion-telegram-pavel-durov","timestamp":"2025. május. 19. 09:03","title":"„Befolyásolni akarta egy nyugati ország a román elnökválasztást” – állítja a Telegram orosz alapítója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"551acd2f-9b4e-477f-b25a-35aa6d8ba291","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A drogügyi kormánybiztos, Horváth László közölte, hogy a férfi már nem tagja az önkéntes csoportjuknak.","shortLead":"A drogügyi kormánybiztos, Horváth László közölte, hogy a férfi már nem tagja az önkéntes csoportjuknak.","id":"20250519_pedofil-Harcosok-klubja-Horvath-Laszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/551acd2f-9b4e-477f-b25a-35aa6d8ba291.jpg","index":0,"item":"217b0922-900b-4472-99f2-5b9ed0c3d370","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_pedofil-Harcosok-klubja-Horvath-Laszlo","timestamp":"2025. május. 19. 21:58","title":"Kitették a Harcosok klubjából az elítélt pedofilt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8de8fe03-6a5c-4fd3-9aab-f7e000d855c7","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Ötvennyolc alkalommal öltötte magára a címeres mezt, most pedig búcsúzik.","shortLead":"Ötvennyolc alkalommal öltötte magára a címeres mezt, most pedig búcsúzik.","id":"20250519_Gulacsi-Peter-vegleg-lemondta-a-valogatottsagot-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8de8fe03-6a5c-4fd3-9aab-f7e000d855c7.jpg","index":0,"item":"6f6b5c18-6a07-4f85-891d-4ee2b66fbcaf","keywords":null,"link":"/sport/20250519_Gulacsi-Peter-vegleg-lemondta-a-valogatottsagot-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 12:01","title":"Gulácsi végleg lemondta a válogatottságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem is gondolnánk, de a Fiat Panda uniszex modell, csupán vásárlóinak 51 százaléka nő, a többi feltehetően férfi. Legalább három pandás srácot ismerek, sőt, évekig ábrándoztam a kisautóról, végül az Uno, Ritmo, Tipo háromszögben veszítettem el bizalmamat az olasz autók iránt. A mostani Panda tesztvezetés visszahozott valamit a rajongásomból, ez a Panda tökéletesen kiszolgálná igényeimet. A kéthengeres pörgettyű külön elismerést érdemel.
A Nápoly környéki autós arról ismerszik fel, hogy meg akarja ölni a több autóst. Nem azért dudál, mint a török sofőr, hogy megóvja, megkímélje az életünket, nem, a nápolyi dudával harangoz, jelzi, hogy megdöglesz, te fattyú. Az, hogy túléltük a tesztvezetést, csak és kizárólag az új Pandának volt köszönhető, a csinos kisautó feltétlen tiszteletet élvezett, mindenki megbámulta, sokan majdnem ezért okoztak balesetet. Ekkor értettem meg, amiről a pomigliano-i gyárban (Lengyelországból került vissza a gyártás a 2008-tól 100 millió euróért felújított üzembe) a Fiat-vezérek beszéltek, azt, hogy mit jelent, hogy olasz autó, hogy nemzeti autó, hogy mi gyártjuk, hogy a mienk. A Panda PR-filmje annyira nyálas, hogy összefutottak szemem alatt a könnyeim, csak erős idegzetűeknek ajánlom. A PR-gépezet amúgy is jól működött, a Pandáról úgy beszéltek végig, mint egy megoldásról, egy mindenkinek tetsző, belülről épített, lakható, szerethető, mindenki nyelvét beszélő, embereknek épített autóról.
bcs
A Fiat Panda egyszerűen egy autó, egyszerű autó, az egyszerűség autója, az autózás egyszerűsége. Pont akkora, amekkorának lennie kell, a vezető és társa kényelmesen ül, a hátsó utasok lábtere a csomagtartó kárára növelhető. Kisautó, de olasz környezetében megfigyelve kompaktnak tűnik, mellette egy Seicento megdöbbentően apró.
Beltere egyszerű, de mókás: a négyszögesített kör az uralkodó motívum. Könnyedén kezelhető. A továbbfejlesztett Blue&Me (kommunikációs) rendszer, valamint a szintén feláras TomTom Live navigáció révén egy csipetnyi űrtechnika is beköltözött a komoly múlttal rendelkező Pandába. Fél év múlva még koccanásgátló is gyarapítja az intelligens megoldások sorát (40 eurós felárért 30 kilométer/órás sebesség alatt nem ütközik az autó).
A kézi fék karja jópofa, az ötsebességes váltó második fokozata (a tesztelt twinair modellnél) nem ad teljes visszajelzést, olyan mintha nem vette volna be, pedig de, ezért kissé későn engedjük fel a kuplungot.
A nagy számok törvénye határozza meg a Panda történetét, immár 6,4 millió példányát adták el, több mint 16 millióan mondhatják el magukról a világon, hogy volt egy Pandájuk. 365 centi hosszú, 164 centi széles és 155 centi magas az új Panda, tökéletesen beleillik a dél-olasz utcaképbe. 225 literes csomagtartója az ülések mozgatásával 260 literesre növelhető, az elődnél 25 literrel jut több hely a csomagoknak. Ha a hátsó üléseket ledöntjük (egyben, fele-fele és 60/40 arányban is megoldható, ahogy az ügyfél rendeli), 870 liternyi öreggel gazdálkodhatunk. Alapáras az ABS és a négy légzsák, a jövőre érkező ESP-s modellekben dombsegéd is dolgozik majd.
A klasszikus Fire motorból már több mint 10 millió készült. 69 lóerős (5500-as fordulat/percnél), legnagyobb nyomatéka 102 Nm (3000-es percenkénti fordulaton). A Fiat Powertrain által épített 0.9 TwinAir turbómotor 85 lóerőt (63 kW) ad le 5500-as percenkénti fordulaton, maximális nyomatéka 145 Nm 1900-as fordulatnál. Ezt a nyomatékot 3000-es fordulatig tartja is. Ha az eco gombot használjuk, a Pandánk csak100 Nm-t mozgat meg 2000-es fordulaton.
Szerencsére sikerült mindkét benzines motorral próbára tenni a Pandát, ezért egy gyárlátogatást is képesek voltunk feláldozni. Az életveszélyes nápolyi forgatagban elveszettnek éreztük magunkat az 1,2 literes négyhengeres 69 lóerejével, az autópályán kész katasztrófa volt a lomhasága. A 130 kilométer/órás sebességgel megbirkózott, ekkor 3500-at forgott percenként a főtengely. Még ilyenkor is visszafogottan csendes a moci. Ha lendületbe hajszoljuk, egész tűrhetően haladunk. A fogyasztás hozza az elvárhatót: 100 kilométerenként - városi dugóban és autópályás rohanás során - 6,3 literes átlagot mértünk.
A kéthengeres twinair-rel a Panda sztár. A kispolszkis hang, a rotyogássá szelídülő röfögés, a 2000-es fordulat alatti halott vánszorgás pánikhangulata, majd a turbó sikításával együtt feltámadó erő élményautóvá teszi. Nem Ferrarivá, de egy fickós kis darázzsá. A váltót gyakran használva robbanékony stílusban is lehet vezetni, meglepően könnyedén szúrjuk be a legsűrűbb forgalomba. A turbós Panda autópályán meggyőzően mozog, ég és föld a két motor karaktere között a különbség. A korábbi twinair modellekben tapasztalt (a pörgetésből adódó) magasabb fogyasztás emléke mételyezte meg előre a próbát, ám 100 kilométer tesztvezetés után meglepett a 6 literes átlagfogyasztást. Az eco gombot (amely jelentősen lebutítja az autót) nem használtuk. 130 kilométer/órás sebességnél ez a motor is 3500-at pörgött. A négyhengeressel ellentétben a kéthengeres turbós változatot start-stop rendszerrel szerelték, így lámpánál mindig leállt, a kuplung kinyomása után pedig fegyelmezetten újraindult.
A motorcsaládot egy 75 lovas, 1,3 literes dízel egészíti ki, amelynek 190 Nm a maximum nyomatéka, és a sajtóanyag szerint 3,9 liter gázolajjal is beérheti 100 kilométerenként. A dízel modell alapfelszereltsége a start-stop rendszer.
Az új Panda Magyarországra februárban érkezik, szeptemberi gyártástól már az ESP széria lesz. 2012-ben gázos változatok érkeznek, de az év vége felé beköszönt a 4x4-es Panda is. A magyar piacon várhatóan nem vetik be a kéthengeres twinair, turbó nélküli, 65 lovas változatát. Hazai áráról nincs információnk, de reméljük, nem az olaszországi premieren beharangozott 10 ezer eurós ár lesz a mérvadó, mert akkor sok magyar számára elérhetetlenné válik egy szerethető családtag, a Panda (a hazai kínálatban jövő év végéig megmarad az előző Panda, csak benzinmotorokkal).
A július a Fiatnál a cinquecento éve, 2007-ben született újjá az ötszázas, 2008-ban jött az Abarth változat, 2009-ben kinyílt a világ az 500C-ben, idén pedig forradalmi megoldású kéthengeres turbómotorral vezethettük az aranyos miniautót. Eddig 550 ezret adtak el a modellből, 30 ezer kabriót, 7 ezer dízelt. Az igazi virágzás csak most kezdődik, a varázsszó neve: TwinAir.
A Fiat 500C vászontetejével egyértelműen az eredeti 1957-es Fiat 500 stílusa előtt tiszteleg. Ugyanakkor az új modell már a legújabb megoldásokat vonultatja fel mind a gyártás, mind a motorok és az utaskomfort terén. Esőben, Debrecenben próbálhattuk ki.
Ilyen háttérrel, ennyi rajongóval, gazdag történelemmel könnyű sikeresnek lenni - mondhatjuk az új Fiat 500-ra. De csakugyan megfelel a magas elvárásoknak?
A Fiat Punto nem csupán Olaszországban népautó, az idei hazai autóeladási statisztikákban a Grande Punto negyedik helyen áll a Swiftet, a Fiestát és a Corsát követően a kisautók rangsorában. Az olaszok szerint elérkezett a frissítés ideje, a lökhárítókat és a lámpákat átszabták, és új lett az autó belseje is.
A Peugeot Bipper és a Citroen Nemo ikertestvére a Fiat Fiorino Qubo. Úgy hasonlítanak, mint egyik dinótojás a másikra, ám a vidám olasz a hátsó kis oldalablakaival különb a többinél.
Nyugat-Magyarországot két napra megszállták a Fiat Doblo Cargo túra résztvevői. Újságírók, flottások, kereskedők, üzletemberek tették próbára, mit is tud az új autó.
A Fiat megalkotta a terepjárók Barbie babáját. Ám a Panda Cross nem játékszer, ha városban nem is a legtökéletesebb társ, de terepen nem lesz rá panaszunk.
Bár minden ízében modern autó a Fiat 500 kabrió, a kispolszkis emlékektől nem szabadulok. A kéthengeres kis turbós motor hangja az, ami felkorbácsolja a nosztalgiát. Azon tanított meg a feleségem autót vezetni. Nem ment könnyen, és az nem a polák hibája volt. Az emlékek számlájára írom, hogy kedveltem a tesztautó fulladásos hörgését, amely pörgetve szép motorhanggá alakul át. Ha szingli lennék, fiatal és bohó, talán meg is venném magamnak.