Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"70b92e82-861e-4277-91eb-bcaa4d01c35c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az optikai kábelhálózat kiegészítéseként, vagy inkább kiváltásaként hozná létre a NATO azt a rendszert, ami baj esetén az űrben továbbítaná az adatokat. A technológia adott, csak össze kell rakni.","shortLead":"Az optikai kábelhálózat kiegészítéseként, vagy inkább kiváltásaként hozná létre a NATO azt a rendszert, ami baj esetén...","id":"20250106_nato-urinternet-tenger-alatti-kabel-szabotazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70b92e82-861e-4277-91eb-bcaa4d01c35c.jpg","index":0,"item":"3ad9530d-c14c-49e4-8160-ddc59642899a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_nato-urinternet-tenger-alatti-kabel-szabotazs","timestamp":"2025. január. 06. 19:03","title":"Újfajta interneten dolgozik a NATO, ha bekapcsolják, az nagy bajt jelent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3bf4725-50ad-44a6-aa60-b87e70f2c134","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Hét órán át szakadt az eső, a víz elöntött több nagyvárost is.","shortLead":"Hét órán át szakadt az eső, a víz elöntött több nagyvárost is.","id":"20250107_vihar-Mekka-Dzsidda-eso-szel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3bf4725-50ad-44a6-aa60-b87e70f2c134.jpg","index":0,"item":"27607b74-b80a-45f7-a9d0-1e72a7583c53","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_vihar-Mekka-Dzsidda-eso-szel","timestamp":"2025. január. 07. 11:38","title":"Brutális viharok mosták el Mekkát és Dzsiddát, konténereket dobált a szél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a78aea4e-c187-4065-9a51-0d00535458b1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Érdekes megállapításra jutottak kanadai és francia kutatók: napi öt percnyi extrém hidegnek való kitettség javíthatja az alvásminőséget.","shortLead":"Érdekes megállapításra jutottak kanadai és francia kutatók: napi öt percnyi extrém hidegnek való kitettség javíthatja...","id":"20250107_extrem-hideg-kriostimulacio-alvasminoseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a78aea4e-c187-4065-9a51-0d00535458b1.jpg","index":0,"item":"87e82eb9-a70c-47b6-829d-85f18092024b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_extrem-hideg-kriostimulacio-alvasminoseg","timestamp":"2025. január. 07. 08:03","title":"Rosszul alszik? Ez az 5 perces módszer segíthet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5dbb6e7-dc8a-4908-ba2c-688b4f2e1c47","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az éjszaka, lefekvéskor hallható, nyugtalanító, ritmikus dobogás legtöbbször teljesen természetes okra vezethető vissza, de vannak esetek, amikor nem árt alaposabban kivizsgáltatnunk magunkat.","shortLead":"Az éjszaka, lefekvéskor hallható, nyugtalanító, ritmikus dobogás legtöbbször teljesen természetes okra vezethető...","id":"20250107_fulzugas-fekve-oka-kezelese-szivveres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5dbb6e7-dc8a-4908-ba2c-688b4f2e1c47.jpg","index":0,"item":"9a517fc1-4baa-4e62-ab7a-934be1a917bb","keywords":null,"link":"/elet/20250107_fulzugas-fekve-oka-kezelese-szivveres","timestamp":"2025. január. 07. 05:50","title":"Kell-e aggódnunk, ha halljuk a saját szívdobogásunkat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0962f005-e36a-4f17-9499-b454dafd9589","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kicsit magyar? Nagyon magyar? Közepesen magyar? Rákapcsoltuk a magyarságmérőt Adrien Brody három Golden Globe-bal kitüntetett filmjére. Íme, az eredmény.","shortLead":"Kicsit magyar? Nagyon magyar? Közepesen magyar? Rákapcsoltuk a magyarságmérőt Adrien Brody három Golden Globe-bal...","id":"20250106_Mennyire-magyar-A-brutalista-Golden-Globe-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0962f005-e36a-4f17-9499-b454dafd9589.jpg","index":0,"item":"29b86ffc-6b52-48e4-bcd5-eb22d025fff8","keywords":null,"link":"/360/20250106_Mennyire-magyar-A-brutalista-Golden-Globe-dijak","timestamp":"2025. január. 06. 15:45","title":"Mennyire a miénk Tóth László? Mégis mennyire magyar A brutalista, amelyet hétfő hajnalban Golden Globe-okkal halmoztak el?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b055e7cd-c58c-4d48-9d54-459c465cf9c9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Panorámakivetítővel, 3D HUD-dal, újfajta kormánnyal és BMW X operációs rendszerrel támad a Neue Klasse.","shortLead":"Panorámakivetítővel, 3D HUD-dal, újfajta kormánnyal és BMW X operációs rendszerrel támad a Neue Klasse.","id":"20250108_ime-az-elso-debreceni-bmw-neue-klasse-szuper-muszerfala","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b055e7cd-c58c-4d48-9d54-459c465cf9c9.jpg","index":0,"item":"f092d420-b809-47ac-9f73-6219a862bc23","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_ime-az-elso-debreceni-bmw-neue-klasse-szuper-muszerfala","timestamp":"2025. január. 08. 07:59","title":"Íme az első debreceni BMW jövőbe mutató műszerfala","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef98b3b3-170a-4a65-83f4-c2b1c2a85459","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Momentum elnöke szerint Trumptól sem feltétlenül várható, hogy leveszi a szankciós listáról Rogán Antalt.","shortLead":"A Momentum elnöke szerint Trumptól sem feltétlenül várható, hogy leveszi a szankciós listáról Rogán Antalt.","id":"20250107_hadhazy-tompos-gyurcsany-rogan-szankcio-reagalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef98b3b3-170a-4a65-83f4-c2b1c2a85459.jpg","index":0,"item":"e0dd573c-9c12-4494-8f27-c52e6be6d0ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_hadhazy-tompos-gyurcsany-rogan-szankcio-reagalas","timestamp":"2025. január. 07. 18:52","title":"Hadházy: Rogán nem a Don, csak a Consigliere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35752dd1-6910-4b69-9fe0-89fc0bacb004","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A sérült érmeket a NOB elvileg kicseréli, erről azonban egyelőre nem sokat tudni, az viszont biztos, hogy egyre több dobogós jelzi: az elismerések anyagminősége megkérdőjelezhető.","shortLead":"A sérült érmeket a NOB elvileg kicseréli, erről azonban egyelőre nem sokat tudni, az viszont biztos, hogy egyre több...","id":"20250106_kopnak-az-olimpiai-ermek-parizs-2024","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35752dd1-6910-4b69-9fe0-89fc0bacb004.jpg","index":0,"item":"29c27d7d-b6e2-4f26-87da-9d826c6ce07a","keywords":null,"link":"/sport/20250106_kopnak-az-olimpiai-ermek-parizs-2024","timestamp":"2025. január. 06. 16:06","title":"Nagyon kopnak az olimpiai érmek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Audi TT bemutató – elsőre nem is látszik mekkora újdonság
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Pont ezért, az audisok szerveztek egy workshopot az ingolstadti központba, ahol bemutatták a legfontosabbakat. Lesz, ami megszokást igényel majd.
Az első generációs Audi TT gyártása 1998-ban kezdődött a győri üzemben, ami fontos mérföldkő a márka történelmében, hiszen egy kompakt sportautóval bővült a modellpaletta.
Gömbölyded formavilágával ráadásul igazi dizájn ikon született, ami akkoriban igencsak futurisztikusnak számított, mára viszont szépen beérett a forma, így egyre inkább kezdi kiérdemelni a kultautó státuszt. A második generáció 2006-ban váltotta le, tovább haladva az előd által kitaposott ösvényen, és végre olyan vezetési élményt biztosítva, ami az első generációból hiányzott.
Ilyen előzmények és összesen félmilliós darabszám után tartotta világpremierjét a harmadik generáció a nemrég lezajlott Genfi Autószalonon, ahol valószínűleg a legtöbb emberben megfogalmazódott a kérdés, vajon ez most tényleg egy teljesen új autó vagy csak alapos facelift.
Részben jogos a felvetés, hiszen első pillantásra kevésbé tűnik radikálisnak a változás, alaposan szemügyre véve azonban kibontakoznak a részletek, arról nem is beszélve, hogy lemezek alatt és az utastérben még jelentősebb a fejlődés történt. Hogy ezt bebizonyítsák az audisok szerveztek egy workshopot, ahol az adott részleg szakembereire bízták a részletes bemutatót, mindezt igazán autentikus helyszínen, az ingolstadi Audi múzeum központi termében.
Képgaléria.
R.D.
Mivel a prezentációk során elhangzott, hogy a TT vásárlók zöménél elsődleges szempont a külső, érdemes ezzel kezdeni. A formaterv kialakításánál öt fő szempontot tartottak a szem előtt a tervezők: sportosság, ikonikus megjelenés, szexepil, felhasználói élmény és karakter.
Hogy ezek mennyire kerültek előtérbe vagy háttérbe azt mindenki döntse el maga, az viszont egyértelműen kijelenthető, hogy az új TT határozottan modernebb megjelenést kapott. Ez főleg akkor szembetűnő, ha egymás mellett állítjuk az elődjével: az új két centiméterrel rövidebb, a tengelytávja viszont majdnem négy centivel hosszabb, vagyis nagyon rövid túlnyúlásokkal rendelkezik, és sokkal férfiasabb, szigorúbb megjelenése.
Utóbbira rátesz egy lapáttal az aktuális márkaarculat átemelése, a szögletesebb hűtőrács, a keskenyebb lámpák, a kellően széles sárvédőívek és a szintén szögletesebbre rajzolt hátsó traktus, középen egy vékony féklámpával.
Ha már a lámpánál tartunk, fontos újításként megemlítendő az opcióként elérhető mátrix-LED-es első fényszóró, ami eddig csak az A8 kiváltsága volt. Mostantól a TT-hez is elérhető, és azon túl, hogy összedolgozik a navigációs rendszerrel, egy kamera segítségével érzékeli a szemből érkezőket, majd elsötétíti az adott diódákat, hogy ne vakítsa el őket. Ezt ráadásul akár nyolc közlekedő esetén is képes megcsinálni (kivéve, ha kivilágítatlan tárgyról van szó), amit egy mini terepasztalon látványosan szemléltettek.
Az utastér hasonlóan izgalmas újdonságokat tartogat, melyek közül a csúcsot az új virtuális-cockpit, vagyis mezei nevén a digitális műszerfal jelenti. Ilyet más márkánál is látni, a TT-ben viszont az a nagy előrelépés, hogy csak a 12,3 colos műszerfali kijelzőn jelenik meg minden információ, beleértve a rádió és a navigáció adatait is, külön központi kijelző a középkonzol tetején nincsen. Ez kissé furcsának tűnhet, de az audisok szerint könnyen megszokható (több mint 400-an tesztelték) és egyszerű a kezelése, noha a bemutató alatt a gyári szakember is eltévedt néha a funkciók között.
Tartósabb használat során persze mindent meg lehet tanulni, amiben segít, hogy a kormányról a funkciók 90 százaléka elérhető. Ami pedig nem, azt a váltókar mögé helyezett MMI-kezelőszervvel megtaláljuk, akár kézírással is felismerve a betűket, például egy cím megadásánál, ahol Google-kereső szerűen jelennek meg a lehetőségek.
A műszerfal zökkenőmentes működéséről egyébként két Nvidia Tegra processzor gondoskodik, úgyhogy mostantól a geekek ez alapján is választhatnak maguknak autót. Meg persze azzal az érvvel, hogy a szuper éles műszerfali kijelző, a gyáriak szerint az egyik legjobb panel, amit autóban manapság használnak, és ezt persze mindenféle megjegyezhetetlen százalékos adattal is alátámasztották. Pont mintha okostelefonokról beszélgetnénk.
Aki kevésbé kütyü-mániás, és inkább az analóg dolgok, meg úgy általában az autózás iránt rajong, annak eláruljuk, hogy az új tervezésű, könnyűszerkezetes ülések azon túl, hogy remekül mutatnak barna színben, kényelmesek is, az utastérben pedig a márka jellemző kikezdhetetlen minőség uralkodik. Az anyaghasználat első osztályú, a sportos hangulat pedig adott, főleg úgy, hogy minden kezelőszerv a sofőrre van szabva. A légbeömlők is szót érdemelnek, mert a multi-funkcionalitás jegyében a középső tekerentyűjük egyben kijelzőként is működik.
Képgaléria.
R.D.
Sajnos vezetési élményről nem tudunk beszámolni, hiszen ez még csak egy „elméleti oktatás” volt, de azért a műszaki részletekből nagyjából lehet érezni, hogy nem lesznek ezen a téren sem problémák.
Az új TT 50 kilogrammal könnyebb az elődjénél, amit az alumínium és az acél ügyes párosításával értek el, no meg olyan apróságokkal, mint a két kilogrammal könnyebb kipufogó-rendszer, a 17-tel könnyebb ajtók, valamint az öt kilóval könnyebb ülések. A tömegcsökkenés annak tükrében pláne dicséretes, hogy a karosszéria torziós merevsége 25 százalékkal nőtt, a tömegközéppont pedig egy centiméterrel lejjebb került.
A hajtás természetesen választható állandó összkerékkel is, ami nyomatékvektoros, vagyis nem csak a tengelyek között, de a kerekek között is el tudja osztogatni az erőt, attól függően, hogy melyik tapad jobban, vagy épp milyen manővert hajtunk végre a kocsival.
A motorpaletta eleinte két, turbós négyhengeres motorból fog állni. Benzines fronton a 2.0 liter TFSI lesz elérhető 230 vagy a TTS csúcsváltozat esetében 310 lóerővel, míg a dízeleknél a jól bevált 2.0 TDI áll majd rendelkezésre 184 tagú ménessel. Utóbbi motor fronthajtással is rendelhető lesz azok kedvéért, akik a sportos vezetési élmény mellett az üzemanyag-költségen már spórolni akarnak.
Az új Audi TT várhatóan nyár végén érkezik meg a kereskedésekbe.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.