Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b2827183-4df5-4b9f-b791-ba0392668f34","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Felesége, Corinna segített neki a monogramja leírásában. ","shortLead":"Felesége, Corinna segített neki a monogramja leírásában. ","id":"20250413_Michael-Schumacher-alairas-sisak-Forma1-Bahreini-Nagydij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2827183-4df5-4b9f-b791-ba0392668f34.jpg","index":0,"item":"4f842581-1dc5-412f-bb34-8903cc5ae456","keywords":null,"link":"/elet/20250413_Michael-Schumacher-alairas-sisak-Forma1-Bahreini-Nagydij","timestamp":"2025. április. 13. 15:46","title":"Michael Schumacher is aláírta a sisakot, amivel a Forma-1-es világbajnokok a demencia elleni küzdelmet segítik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa857f57-df3f-4f62-b2a6-5b34bf638c9d","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"A jogászok legfontosabb szakmai fórumán elhangzott beszédekben több kritika is elhangzott a Kúriával szemben. Varga Zs. András, a Kúria elnöke előadás közben viharzott ki a teremből, majd csekkolt ki a balatonalmádi szállodából, hiába próbálták miniszterek is békíteni.","shortLead":"A jogászok legfontosabb szakmai fórumán elhangzott beszédekben több kritika is elhangzott a Kúriával szemben. Varga Zs...","id":"20250415_jogaszgyules-botrany-Varga-Zs-Andras-kirohan-Kuria-jogegyseg-kritika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa857f57-df3f-4f62-b2a6-5b34bf638c9d.jpg","index":0,"item":"b97688d6-832a-43ad-b082-ed886dbe9f34","keywords":null,"link":"/360/20250415_jogaszgyules-botrany-Varga-Zs-Andras-kirohan-Kuria-jogegyseg-kritika","timestamp":"2025. április. 15. 06:30","title":"Botrány a jogászgyűlésen: Varga Zs. András előadás közben hagyta ott a konferenciát és hazarendelte a kúriai bírókat is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8eb92720-3401-4e08-a053-5599cf5c2e4d","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Bár kissé enervált beszédet tartott Magyar Péter vasárnap délután, és a Műegyetemi rakpart sem telt meg a Tisza párt rendezvényén, viszont kiváló gulyáslevest főztek az eredményvárónak nevezett bulin. Ha igaz, hogy 1,1 millió aláírást gyűjtöttek, akkor tényleg van mire szerénynek lenni. Ezt senki nem csinálja utánuk, a Fidesz sem.","shortLead":"Bár kissé enervált beszédet tartott Magyar Péter vasárnap délután, és a Műegyetemi rakpart sem telt meg a Tisza párt...","id":"20250414_tisza-part-eredmenyvaro-nemzet-hangja-elemzes-fidesz-kutyapart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8eb92720-3401-4e08-a053-5599cf5c2e4d.jpg","index":0,"item":"8465456a-a8ca-46ee-ad4f-dae9c4646b8a","keywords":null,"link":"/360/20250414_tisza-part-eredmenyvaro-nemzet-hangja-elemzes-fidesz-kutyapart","timestamp":"2025. április. 14. 05:00","title":"Az utcabálozás még nem megy a tiszásoknak, pedig mostanra kiderült: valódi közösséggé váltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ccbf98f-c59f-4787-bb24-7f7812343502","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem számít rá, hogy el is ítélik.","shortLead":"Nem számít rá, hogy el is ítélik.","id":"20250415_Hadhazy-szerint-a-mentelmi-joga-felfuggesztese-szimpla-kicseszes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ccbf98f-c59f-4787-bb24-7f7812343502.jpg","index":0,"item":"030dea3f-1898-4188-bac7-97c614ed6101","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Hadhazy-szerint-a-mentelmi-joga-felfuggesztese-szimpla-kicseszes","timestamp":"2025. április. 15. 07:50","title":"Hadházy szerint a mentelmi jogának felfüggesztése „szimpla kicseszés”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"139be3b0-ab3c-485f-a543-d692ec124d41","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Trump egész világ ellen indított vámháborúja a Kínával szemben eszkalálódó párbajra szűkült le, amelyben egyik fél sem engedhet politikai arcvesztés nélkül. A legnagyobb veszély a világgazdaságra és a globalizációra leselkedik, miközben a kínai ipar még csak most lendül csúcsformába.","shortLead":"Trump egész világ ellen indított vámháborúja a Kínával szemben eszkalálódó párbajra szűkült le, amelyben egyik fél sem...","id":"20250415_hvg-usa-kina-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/139be3b0-ab3c-485f-a543-d692ec124d41.jpg","index":0,"item":"2b8f1631-8f4b-45bd-bd44-e1533dc5f830","keywords":null,"link":"/360/20250415_hvg-usa-kina-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 15. 14:12","title":"Kína aligha fogja megcsókolni Trump seggét, viszont ráverhet egy hatalmasat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bcd6c45-0069-4a9a-8a9b-13d30b654b7d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egykori közlekedési államtitkár szerint Lázár János törvénymódosítása a vidéki Magyarországot sújtja majd a leginkább.","shortLead":"Az egykori közlekedési államtitkár szerint Lázár János törvénymódosítása a vidéki Magyarországot sújtja majd...","id":"20250414_vitezi-david-lazar-janos-kozlekedesi-torveny-modositas-jaratritkitas-vonalbezaras-sztrajkjog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bcd6c45-0069-4a9a-8a9b-13d30b654b7d.jpg","index":0,"item":"303b96e8-808b-455a-80a3-65b9c6bdedff","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_vitezi-david-lazar-janos-kozlekedesi-torveny-modositas-jaratritkitas-vonalbezaras-sztrajkjog","timestamp":"2025. április. 14. 21:32","title":"Vitézy: A közlekedési törvény módosítása fekete nap a közlekedéspolitikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e473eb77-565e-4075-aa75-127b83bf7790","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A szerb elnök balszerencséjére a kamera megmutatta az eredeti levelet, és kiderült, mi olvasható ott valójában.","shortLead":"A szerb elnök balszerencséjére a kamera megmutatta az eredeti levelet, és kiderült, mi olvasható ott valójában.","id":"20250414_vucsics-elo-adas-hamisitas-kisfiu-level-szerbia-dokovic","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e473eb77-565e-4075-aa75-127b83bf7790.jpg","index":0,"item":"28d4de12-244a-4216-9e59-3b787770ed25","keywords":null,"link":"/vilag/20250414_vucsics-elo-adas-hamisitas-kisfiu-level-szerbia-dokovic","timestamp":"2025. április. 14. 10:36","title":"Vucsics élő adásban hamisította meg egy kisfiú levelét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49aeade5-80b4-49aa-ae3a-d374de6c99ee","c_author":"Pavló Péter","category":"360","description":"Olyan forradalom zajlik az egészségügyben, melynek élén nem orvosok és ápolók állnak, hanem egyesek és nullák. A mesterséges intelligencia az egészséges életet kínálja – eltarthat-e 140 évig? És pontosan milyen áttörések várhatók a daganatos és szívbetegbetegségek, a demencia, az egyénre szabott kezelések és az immunrendszer brutális felturbózása terén?","shortLead":"Olyan forradalom zajlik az egészségügyben, melynek élén nem orvosok és ápolók állnak, hanem egyesek és nullák...","id":"20250415_mesterseges-intelligencia-a-gyogyitasban-ai-diagnozis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49aeade5-80b4-49aa-ae3a-d374de6c99ee.jpg","index":0,"item":"a4024e85-3cc4-40c9-a971-77ca61c462e4","keywords":null,"link":"/360/20250415_mesterseges-intelligencia-a-gyogyitasban-ai-diagnozis","timestamp":"2025. április. 15. 12:02","title":"„Öt–tíz éven belül megkétszerezheti az ember élettartamát”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindenkor és mindenhol bekapcsolt világítással közlekedő járműveket, a sebességhatár növelését és csökkentését is, biciklisrendszámot, de mindenekelőtt alapvető KRESZ-oktatást szeretnénk az iskolákban. A hvg.hu olvasóinak javaslatai, hogyan kéne módosítani a KRESZ-t.
Nagyot szólt hétfő a híresztelés, amely szerint ha egyszer végre lesz új KRESZ-szabályzat, akkor újra vizsgáznia kellene mindenkinek. Az autósiskolákat tömörítő szakmai szervezet elnöke azonnal jelezte a hvg.hu megkeresésére, hogy ez azért nem valószínű, a megszerzett jogokat nem szokás ilyen alapon elvenni (bár egyfajta utánképzésnek mindenképpen volna értelme), nem sokkal később pedig a rendőrség hivatalosan is cáfolta a sajtóhírt.
Kinek lenne jó a képzés?
Ettől persze új (megújult) KRESZ alighanem lesz, erre pedig mindenképpen készülni kell. Például azért, mert amint az autós iskolák és vezetési oktatók felét tömörítő szervezet vezetője, Orosz János a hvg.hu-nak elmondta, az új KRESZ megalkotásával kapcsolatban őket kormányzati oldalról nem keresték semmilyen szakmai együttműködésre. Jómaga egyébként - tette hozzá - emlékszik az 1975-ös új KRESZ bevezetése körüli kampányra is. Elsőként a KRESZ-oktatókat kellett képzésre küldeni, majd ennek nyomán lehetet az oktatói bázis betanítása. Akkor is úgy tűnt, mintha kötelező lenne mindenkinek részt vennie az új törvény oktatásán, de erről valójában nem volt szó. Akinek már megvolt a vezetői engedélye, attól azt elvenni csak valamilyen "esemény" miatt lehet, és a visszaszerzéshez köthető valamilyen feltétel. 1975-ben is inkább kampány jelleggel ment az új KRESZ-oktatása, mint kötelező jelleggel. A cégek szervezték az oktatást, olcsón lehetett elvégezni a tanfolyamot. Így volt értelme elvégezni a tanfolyamot, mert tényleg sok újdonság volt benne.
Fazekas István
Azt viszont nem vitatja, hogy a többségnek nem ártana valamilyen utánképzés. De ennek költsége, illetve az oktatás időtartama nem szabad, hogy üzleti alapon legyen kidolgozva. Egy utánképzésre elég lenne 4-6 óra, egyheti 2x3-as órai beosztással és arányosan idomuló költségekkel. Amennyiben ez valós, hasznos tudást adna a sofőröknek, nem éreznék ezt átverésnek az autósok – véli.
A magyarországi jogosítvány megtartása még így is meglehetősen szigorúan szabályozott. Svédországban, Németországban egy életre szól a jogsi egy orvosi alkalmassági vizsgálat után. Egyébként a KRESZ-szabályokat illetően is a magyar rendszer inkább túlszabályoz. Míg a magyar KRESZ-könyv 300 oldalas, addig az angliai szabálykönyv, jóindulattal is, alig tízoldalas.
Mégis milyen legyen az új KRESZ, már ha lesz
Megkérdeztük az olvasóinkat, hogyan aktualizálnák, illetve alakítanák a jelenlegi szabályozást – annak fényében, hogy 41 éve ezek alapján kaphat valaki jogosítványt.
Az egyik legáltalánosabb és a többség által támogatott javaslat, hogy a közoktatásban legyen kötelező közlekedési ismeretoktatás: az általános iskola felső tagozatától a középfokú oktatás befejezéséig, akár KRESZ-vizsga megszerzésével. „Ha rajtam múlna, az érettségivel együtt tenném kötelezővé a KRESZ-vizsgát. (Az utána 2 évig volna felhasználható a jogosítvány megszerzéséhez)” – írta egy olvasónk.
Fülöp Máté
A kerékpárosokat a többség külön is kiemeli, mondván: minimális alaptudás nélkül, a rájuk vonatkozó szabályok ismerete hiányában, gyakran veszélyes manővereket végrehajtva közlekednek, így képzésük elemi érdek volna. Van, aki további azonosíthatóságot szeretne velük kapcsolatban, valamilyen rendszám formájában, „mert, amikor hülyeséget csinálnak, megússzák, mert úgysem lehet azonosítani őket.”
De lássuk a további és nagyon konkrét javaslatokat:
- legyen kötelező mindenkor és mindenhol a járművek számára a világítás használata;
- van, aki javasolja a sebesség korlátozását előre jelző táblák kihelyezését, ne 10 méterrel a tábla előtt kelljen a fékre állni, hanem lehessen rá korábban készülni (pl. 60 km/h 300 méter múlva), és ennek megfelelően megválasztani a sebességet;
- lehessen forgalommal szemben parkolni az út szélén;
- a forgalommal szembeni biciklizni általánosan legyen tilos, mert a kerékpárosoknak jelenleg nem kell ismerniük KRESZ-t, ezért gyakran olyan utcákon is szemben mennek a forgalommal, ahol ez nem megengedett;
- minden egyenrangú kereszteződésnél kellene egy KRESZ-tábla, mert ha olyan helyen jár valaki, amit nem ismer, így mindenkeppen le kell lassítania;
- érdekes javaslat, hogy tiltsák meg a kis ívben jobbra kanyarodó sávok lámpásítását. Akinek vizsgája van, sima elsőbbségadással is balesetmentesen át kell tudni haladni a kereszteződésen;
Hadd lehessen gyorsabban menni!
Várható volt, hogy felvetődik: a jó minőségű autópályáinkon vagy autópálya-szakaszokon fel kellene emelni a megengedett sebességhatárt 150 km/órára a személyautóknak. Az érv: a nagyteljesítményű autóknak, amelyek 180-nal is képesek biztonságosan haladni a sztrádákon, ne 130-cal kelljen döcögniük.
Fülöp Máté
Ugyanakkor éppen ennek ellenkezőjét is kérik, igaz, az alsóbb rendű utakon. „Jól látszik, hogy a négy számjegyű utakon legalább annyi súlyos, tragikus baleset történik, mint a 1 és 2 számjegyű főutakon és a sztrádákon. Ezért az ilyen utak esetében le kellene vinni a megengedett sebességhatárt 70 km/órára” – írja az egyik javaslattevő.
További javaslat, hogy a nem egészen egyértelmű szabályozást egyszerűsítsék. Így, azt a veszélyt jelző táblát, ami kiegészítő táblával együtt használva sebességkorlátozást is jelent, szüntessék meg. Ugyanis „ha alábiggyesztenek egy adott métert jelölő kiegészítő táblát, az azonnal 30km/h-s jelzéssé válik. Egy külföldi honnan tudná, hogy itthon egy métert jelölő kiegészítő tábla egy sima, veszélyt jelző táblából sebességkorlátozást csinál?" Az oszlopra egy 30-as táblát feltenni a „Gyermekek veszélyt” jelző tábla alá, egy kis kiegészítő tábla helyett, elég lenne.
És szép számmal akadnak, aki csak a jogalkalmazásban szeretnének nagyobb következetességet.
"Legyenek az eddiginél is szigorúbb büntetési tételei a gyorshajtásnak, mivel véleményem szerint ez a balesetek egyik legfőbb kiváltó oka" – írta egy olvasónk.
Büntessék az indokolatlan lassan hajtást, járműtől függetlenül, valamint a kötelező jobbra tartás figyelmen kívül hagyását. Szigorúan büntetni, azt a magatartást, amivel a sztrádákon a gyorsabban haladók "tolják le" (levillogják, ledudálják) a lassabban haladókat – javasolja más.
Végezetül pedig megfogalmazódott: a táblák kihelyezőit is lehessen bírságolni. Ha olyan táblát tesznek ki, ami nem indokolt, vagy kint felejtenek véletlenül ideiglenes táblákat, mint pl. sebességkorlátozást, akkor büntessék meg őket is.
Köszönjük mindenkinek, aki megosztotta az ötleteit velünk.