Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b450cd4e-243b-4a6e-af9d-24e4b0c673c7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A legtöbben gazdasági irányba tanulnának tovább.","shortLead":"A legtöbben gazdasági irányba tanulnának tovább.","id":"20250310_83-eves-egyetemista-felsooktatasi-jelentkezesi-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b450cd4e-243b-4a6e-af9d-24e4b0c673c7.jpg","index":0,"item":"f904dfa5-7afd-4565-a434-02502f5b8d1f","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_83-eves-egyetemista-felsooktatasi-jelentkezesi-adatok","timestamp":"2025. március. 10. 07:54","title":"83 éves a legidősebb ember, aki egyetemre akar járni ősztől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2329c71f-4519-4dde-a3a4-7e9a92d4e330","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"kultura","description":"Szélhámosok mindig is voltak, az internetnek, pontosabban a közösségi oldalaknak köszönhetően pedig talán aktívabbak, mint valaha. Belle Gibsont a róla szóló dokumentumfilmben az Instagram legborzasztóbb csalójának nevezik: azt állította, halálos betegséget diagnosztizáltak nála, és közben hamis reményt adott olyanoknak, akik a legsebezhetőbbek közé tartoznak. ","shortLead":"Szélhámosok mindig is voltak, az internetnek, pontosabban a közösségi oldalaknak köszönhetően pedig talán aktívabbak...","id":"20250309_belle-gibson-atveres-sorozat-dokumentumfilm-netflix-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2329c71f-4519-4dde-a3a4-7e9a92d4e330.jpg","index":0,"item":"1e63ac4a-8949-45c0-9cb8-31b4df58ac67","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_belle-gibson-atveres-sorozat-dokumentumfilm-netflix-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 18:25","title":"Gyógyíthatatlan agydaganatot hazudott magának, ezzel lett az egészséginfluenszerek mérgező prototípusa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem nevezett ferencvárosi ingatlanra cserélték, szerintük azonos értékben.","shortLead":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem...","id":"20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a.jpg","index":0,"item":"d284c03b-550e-4c63-a736-860967045adb","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","timestamp":"2025. március. 09. 13:40","title":"Reagáltak Balog Zoltánék az ingatlanmutyis vádakra: pénz helyett kapták a hegyvidéki telket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbce74d0-43b9-4027-a63e-d1040485eb50","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Heteken belül teljesen törlik az IndaFotót, rajta sokmillió fényképpel. Addig azonban még van lehetősége a tartalmai lementésére.","shortLead":"Heteken belül teljesen törlik az IndaFotót, rajta sokmillió fényképpel. Addig azonban még van lehetősége a tartalmai...","id":"20250310_indafoto-magyar-fotos-oldal-megszunes-kepek-torlese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbce74d0-43b9-4027-a63e-d1040485eb50.jpg","index":0,"item":"0f1a74ff-0741-4ceb-af91-82f9fc0e4980","keywords":null,"link":"/tudomany/20250310_indafoto-magyar-fotos-oldal-megszunes-kepek-torlese","timestamp":"2025. március. 10. 09:48","title":"13 millió fotó megy a kukába: megszűnik az egyik legismertebb magyar fotós oldal, az Indafotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3999bbf6-37b4-4952-bb65-e3f33c58cb6f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Még egy mutató, amiben utolsó helyen állunk az Európai Unióban, a bolgárok is messze lepipálnak minket.","shortLead":"Még egy mutató, amiben utolsó helyen állunk az Európai Unióban, a bolgárok is messze lepipálnak minket.","id":"20250309_noi-kutatok-es-noi-mernokok-aranya-eurostat-statisztika-nonap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3999bbf6-37b4-4952-bb65-e3f33c58cb6f.jpg","index":0,"item":"62bcdffd-5609-4b26-9c5f-93029235a83d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_noi-kutatok-es-noi-mernokok-aranya-eurostat-statisztika-nonap","timestamp":"2025. március. 09. 13:04","title":"Hiába Orbán Viktor csokrai, térképen is kiüti a szemet, akkora a nők lemaradása Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"448ab6d4-2fa7-4972-a6cd-b6be3a9af92d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250309_ozonlyuk-bezarodas-telekom-muholdas-uzenetkuldes-usa-eu-szolasszabadsag-antibiotikumok-nanomuanyag-spacex-robbanas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/448ab6d4-2fa7-4972-a6cd-b6be3a9af92d.jpg","index":0,"item":"91638ba6-b984-425a-b595-b3f13d53bc1e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_ozonlyuk-bezarodas-telekom-muholdas-uzenetkuldes-usa-eu-szolasszabadsag-antibiotikumok-nanomuanyag-spacex-robbanas","timestamp":"2025. március. 09. 12:00","title":"Ez történt: Térerő nélkül is átment az SMS, újít a Telekom Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"456c6ca3-21af-407b-884f-295cb82581c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az állatokat a ragadós száj- és körömfájás miatt kellett leölni. A rendkívül fertőző betegség 50 év után jelent meg újra Magyarországon.","shortLead":"Az állatokat a ragadós száj- és körömfájás miatt kellett leölni. A rendkívül fertőző betegség 50 év után jelent meg...","id":"20250309_szaj-es-koromfajas-ezer-tonna-tetem-szarvasmarha-telep-babolna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/456c6ca3-21af-407b-884f-295cb82581c4.jpg","index":0,"item":"e627ae78-ba08-4c8c-88b1-2fa2d392fffa","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_szaj-es-koromfajas-ezer-tonna-tetem-szarvasmarha-telep-babolna","timestamp":"2025. március. 09. 21:29","title":"Hatalmas gödröt ástak Bábolna mellett, 1400 szarvasmarhát öltek le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BMW 3-as Touring olyan, mint a Levi’s 501-es farmer: egyre drágább, pedig nem is a legdivatosabb, viszont kényelmes és sehol nem ciki. A BMW kínálatának egyik meghatározó darabja régóta a hármas sorozat kombi változata - különösen dízelben. Kipróbáltuk.
A prémium gyártók különösen érzékenyek arra (is), hogy saját fajtanevet adjanak a kombi autóiknak, ezért aztán már-már tilos csak úgy "lekombizni" teremékeiket. Az Audi Avant típusának neve például vitán felül megkülönbözető értékkel bír, talán hozzá foghatóan ismert a BMW-nél a Touring elnevezés is. A Mercedes-Benznél T-modellnek hívják a kombikat, ezt a nevet viszont már nem feltétlen mindenki csapná le kapásból egy tévés vetélkedőn.
A most megújult 3-as Touring (!) nagyon fontos tagja a BMW 3-as sorozat palettájának, közel 2 millió darabot gyártottak már belőle 1987-es megjelenése óta. Van, ahol nem számít igazán menőnek a 3-as kombi BMW, ilyen például Anglia, de ha valaki "olaszból” hozza használtan a mifelénk is igen népszerű 3-as BMW-ket, ne lepődjünk meg, ha csak kombikat szállít, ugyanis itt a piaci részarányuk 75 százalékos a típuscsaládon belül.
Képgaléria.
D.P.
A BMW 3-as mostani dizájnkódja a korábbi, a kétezres évek elejének hármasán, az E46-on alapszik. A "táskás szemű fényszórók” meghatározzák a kocsi elejét. A kombi vonalvezetése elég áramvonalas, még ha a 0,27-es légellenállási érték nem is számít kiemelkedőnek. Hátul a némileg szélesebbé vált hátsó szélvédőt lehet kiemelni, amelytől optikailag masszívabbnak tűnik az új Touring. Sokkal fontosabb részlet, hogy szériában jár már a LED-es fényszóró is a kocsihoz, de a lézeres technológiáért még vaskosan kell fizetni, más extrákkal összecsomagolva is 2 milliós extra a high-tech világítás.
D.P.
A méretek viszonylag jelentősen változtak az elődmodellhez képest, mert 76 milliméterrel nagyobb lett a Touring hossza, már 4,71 méteres, szélesebb is lett 16 milliméterrel. Magassága viszont nagyjából hasonló, mint az elődé volt. Alapból 500 literes a csomagtere, amelynek plusz 5 litere maximum pár extra sört jelent pakolhatóság szempontjából. A csomagtér teljes kapacitása 1510 literes lehet. Fontos és jó, hogy a raktér nyílása 125 milliméterrel nagyobb lett, mint korábban volt.
Egy kombi esetében a variálhatóság különösen lényeges, érdemes is a legpraktikusabb 40:20:40 arányban dönthető hátsótámlás megoldást választani belőle. Érdekes újdonság a csúszásgátló sín a csomagtér padlózatán, amely miután bezártuk a csomagtér-ajtót, kiemelkedik és megfogja a kisebb csomagokat. Természetesen automatikus a csomagtérnyitó mechanizmus, amely láblengetésre is reagál. A csomagtérben található az a kezelőgomb is, amely a maga komótos módján motorosan nyitja a vonóhorgot a kocsi alá – 371 ezer forintos opcióként.
D.P.
A tesztelésre kapott autó egyik legextrémebb részlete a kék bőrkárpit volt. Nem egy konzervatív választás. Az ülések persze BMW-sen komolyak, nagyon masszívnak érződnek. Teljesen digitális műszerfal. Ez a legfőbb újdonsága a kabintérnek, ami különben a tipikus bajor légkört sugározza: egyszerű, letisztult, sofőrorientált. Ezen nem is mennénk végig újra, a szedán bemutatóján már végigvettük.
A sofőr előtt 12,3 colos képernyő van, míg középen egy 10,25 colos panel – ez az úgynevezett Live Cockpit. Érdekesség, hogy már USB C-foglalatokkal rakták tele a kocsit, csak egy normál USB marad, talán biztonsági tartaléknak.
D.P.
A 7. generációs iDrive rendszer már kiforrott, de például a műszerfal közepén lévő térképpel igazán nem tudtuk kitalálni, mit kezdjünk. Ahogy a BMW által néhány éve bevezetett gesztusvezérlé sem igazán áll kézre, bárt tény, hogy frissült, újabb mozdulatokat is felismer, például hüvelykujjunk jobbra mozgatásával zeneszámokat is váltogathatunk már.
Érdekes lesz majd az a fejlesztés is, amelyet egyelőre nálunk nem lehet használni jogi akadályok miatt, mégpedig hogy a kocsi kamera képeit elmentik egy szerveren. Előbb utóbb a biztosítók, ha érdekük úgy szolgálja, biztos kiharcolják, hogy lehessen ezt üzletileg is használni. Az autósok sem feltétlen járnak rosszul, ha a kamerafelvételek bizonyító ereje miatt, ezt beárazza nekik a biztosító az ajánlatába.
Régi jó dolog ez a sorhat
A tesztre kapott 330d xDrive a csúcsmodellnél csak egy durvább van, a benzines M340i, amely 374 lóerős, de az alapból 4 millióval többe is kerül. Persze a dízel sem egy szerény darab.
Az M-pakettes csomaggal érkezett autó egy vérbeli rendes hathengeres BMW. A 3.0 literes dízellel közlekedni egészen fenséges – az autózás még pár évvel ezelőtt is követett értékei szerint, amikor a dízelautók voltak a királyok. Akkortájt a nagypresztízsű autókban sem számított már cikinek egy-egy dízel, mert nem feltétlen volt borzalmas hangjuk, de brutál erősek voltak és alig fogyasztottak 7-8 litert. Egyértelműen az elektromos és hibridautózás világa előtti korszak csúcstermékei voltak.
D.P.
Ebben az értelemben ez az új 3-as Touring még mindig etalon. A turbódízel motor és a 8-fokozatú váltó mára olyan összhangban van, hogy szinte nulláról húz az 580 Nm-es nyomatékkal és 265 lóerős teljesítménnyel az autó 4000-es fordulatnál lévő teljesítmény csúcsig és a közel 1700 kilogrammos teste ellenére agilis bármilyen sebességről is kell elgyorsulni. Persze már kell bele az AdBlue adalék. A párnapos teszt alapján a fogyasztása százon 7,3 liter volt, ami továbbra is lenyűgöző egy ilyen erős, dinamikus és összkerékhajtású autótól, amely még az 59 literes tankjával is elmegy 800 kilométert.
Az a fajta feszesség, ami az M Sport csomag egy centis ültetéséből fakad, itt a téli abroncs még ellensúlyozta is, kényelmes és zajtalan még a rosszabb állapotú mellékutakon is. Persze nincs az a precíz és jó futómű, amelyet a magyar utak ne viselnének meg hosszabb távon, de addig, egy olyan kifinomult és pontosan irányítható autót kapunk, amely a legtöbb ma már 300 lóerő környékén teljesítő élményautóval is felveszi a versenyt.
Árak, összegzés
D.P.
Nyilván egy négyhengeres, 190 lóerős BMW 320d Touring is bőségesen elég mindenre, úgymond az a józan választás ebben a kategóriában. A hathengeres 330d elsősorban már nem a praktikumról szól, hanem a prémium fölényről, amellyel rendelkezik is.
A BMW 330d xDrive indulóára 15,7 millió forint, ehhez egy sima M Sport csomag azonnal hozzá is csapódott, 2,1 millió forint extra kiadásként. Igaz, ezen tényleg nem érdemes spórolni, talán ezt honorálja a legjobban az összes BMW-s extra közül a használt piac is. A panoráma üvegtető, vagy a 2,1 millióért belekerült innovációs csomag – melyben a gesztusvezérlés és a Head-Up kijelző is benne foglaltatik – már nem feltétlen tartja az árát. Így talán könnyebben értelmezhető, hogyan jön össze 10,7 millió forintnyi extra, amellyel számolva máris 26,2 millió forintra jön ki a végösszeg az általunk hajtott 330d esetében is.
A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban sokan lemondtak a munkaalkalmassági vizsgálatokról.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.